Monsterdator i Mini ITX-format

Permalänk
Melding Plague

Monsterdator i Mini ITX-format

Små datorer behöver inte betyda nedbantade komponenter och begränsad prestanda. SweClockers chefredaktör Andreas Dimestam utforskar gränserna för formfaktorn Mini ITX och syr ihop ett monstersystem utöver det vanliga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

*Blickar ner på mitt 800D och skakar på huvudet*
Nä men det är coolt att man kan få in så mycket prestanda i ett sånt litet chassi!

Permalänk
Medlem

Gott! Äntligen kommer smått är gott in på komponentmarknaden. Äntligen slipper man stora åbäken till datorer och man kan snabbt slita med sig sin skokartong och kila vidare till nästa event. Kul att även sweclockers uppmärksammat detta fenomen...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Galet nice Nåt liknande fast med 670/liknande ligger någonstans i planerna för framtiden ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Sweclockers Tauren Gaming Godess of Iron Mercy

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Skall själv bygga ett liknande bygge i Bitfenix Prodigy fast med 3570k och 680.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk

Snyggt jobbat!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Använde ni 3770k eller 2700k? o.o

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Använde ni 3770k eller 2700k? o.o

det står 3770K i artikeln

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Och nu väntar vi bara på en give-away:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat Andreas! *vill ha*

Visa signatur

Säljer gymutrustning och träningsredskap på Gymkompaniet.se

Permalänk
Inaktiv

Riktigt snyggt Andreas! alltid kul o läsa om såna små monster ^^

Permalänk
Medlem

Schysst bygge
Grymt att det funkar med så feta komponenter i så kompakt chassi! Och överklock på det också!

...

En tanke om bristen på utrymme för 3.5" hårddisken: kan det helt enkelt gå att böja heatpipesen lite på CPU-kylaren så att flänsen hamnar mer bakåt/neråt i lådan? (Finns det utrymme på baksidan vid IO-plåten för det? Finns det utrymme under kylaren för det?)

Det ser ju inte ut att behövas speciellt mycket utrymme till för att kunna klämma in en vinklad SATA-kontakt där mellan kylare och HD...

Förresten, finns det plats att behålla "pull"-fläkten under kylaren? Det vore kanske inte så dumt att prova det för att se om det påverkar tempsen i rätt riktning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Köpte en liknande dator för några månader sedan:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2088579

3570k, 7950 , annan cpukylare samt SSD - men är riktigt nöjd med bygget! ( Tyst är den också ).

Permalänk
Medlem

Bra jobbat... Så går det när pengar inte är en begränsning. Här sitter jag med ett ATX system som får kolla på Sweclockers ITX med avund.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Nice!
Ser grymt bra ut, man blir riktigt sugen!
Undrar bara hur folk gör med ljudkortet?
Kör alla på det integrerade?
Grymt sugen på prodigy eller FD array:n, men ljudet är den stora frågan.

Permalänk
Skrivet av Reekk:

Nice!
Ser grymt bra ut, man blir riktigt sugen!
Undrar bara hur folk gör med ljudkortet?
Kör alla på det integrerade?
Grymt sugen på prodigy eller FD array:n, men ljudet är den stora frågan.

Självklart kör man på integrerat. Plockar man ut digitalt så är det ingen som helst skillnad vilket ljudkort du har.

Permalänk
Medlem

Nice,
Påminner lite om min "bärbara", samma moderkort, men den har bara ett Gigabyte GTX 680 OC och jag använde SG05 som jag fick bygga en ny front till. Hade långt från samma budget.
Nu återstår bara att fixa en axelrems väska till den.

Visa signatur

I love the smell of fresh components in the morning.

Permalänk
Medlem

Och där vart mitt SG07-bygge officellt slaget!

http://www.sweclockers.com/galleri/8144-silverstone-sugo-sg07...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Jag sitter själv på en 3770K och ett ASUS V Gene moderkort, men med allt i ett Corsair 600T.. Är det någon som vet något tyst och fint chassi som rymmer dem komponenterna tillsammans med ett 570 från ASUS och en H80?

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Skrivet av Reekk:

Nice!
Ser grymt bra ut, man blir riktigt sugen!
Undrar bara hur folk gör med ljudkortet?
Kör alla på det integrerade?
Grymt sugen på prodigy eller FD array:n, men ljudet är den stora frågan.

Finns ju externa. Själv använder jag ESI U24 XL (http://www.esi-audio.com/products/u24xl/) Inte för att jag är så särksillt nöjd men det går.

Permalänk
Skrivet av TheBorg:

Köpte en liknande dator för några månader sedan:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2088579

3570k, 7950 , annan cpukylare samt SSD - men är riktigt nöjd med bygget! ( Tyst är den också ).

Vore roligt om du ville skapa ett galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperOlsson:

Jag sitter själv på en 3770K och ett ASUS V Gene moderkort, men med allt i ett Corsair 600T.. Är det någon som vet något tyst och fint chassi som rymmer dem komponenterna tillsammans med ett 570 från ASUS och en H80?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=939926 är hyffsat litet och fint. Rymmer utan problem ett V Gene och ett 7970 med H80 iaf kan jag intyga.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant bygge. Man gillar ju litet. Men tror jag nöjer mig med mATX ändå. För litet blir dyrt om man vill ha svalt och tyst. :/

Permalänk
Skrivet av devour:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=939926 är hyffsat litet och fint. Rymmer utan problem ett V Gene och ett 7970 med H80 iaf kan jag intyga.

Okej, jo jag såg sweclockers video recension av chassit. Det jag mindre gillade med det chassit var att moderkortet är vridet. Men det kanske inte spelar någon roll..

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem

Nu vill vi ha chansen att vinna det i en tävling!:P

Permalänk
Medlem

big like

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

This is so cooool

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Skulle JAG bygga en sån dator hade JAG valt ett KFA2 GeForce GTX 680EX OC 4096MB istället samt Cricial Ballistix Tactical CL8 1600MHz 16GB (2x8192MB) minnen och en 750GB Seagate Momentus XT Hybrid SSD (8GB) (då jag nu har 500GB Seagate Momentus XT Hybrid SSD (4GB) som jag tycker är betydligt rappare än 300GB Western Digital VelociRaptor'n jag hade innan och inte känner att SSD är stabilt nog eller kommit ner tillräckligt i pris (KR/GB)).

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

Har inte läst i genom allt ännu men måste ändå passa på att säga: Fyy fan va bra jobbat! Har längtat efter något sådant här.