Antec Kühler H2O 620 kyler oerhört dåligt.

Permalänk
Medlem

Antec Kühler H2O 620 kyler oerhört dåligt.

Skulle uppskatta lite hjälp med att hitta vad som kan vara fel med min Antec Kühler H2O 620 (I stil med Corsair H50 och andra slutna vattenkylningssystem).

Jag har en AMD Phenom II 965 som just nu går i stockklock, och på den har jag då Kühlern som väldigt länge kylt min processor väldigt bra vilket den längre inte gör av någon anledning och jag vet inte varför. Jag har helt enkelt sämre temperaturer nu än vad jag hade med standardkylaren på den tiden jag använde den.

När Kühlern var helt ny vet jag att jag låg på 36-37C i Idle och gick aldrig över 50C i load när den var överklockad till 3.8GHz (stock 3,4). Då satt den i samma chassi, hade enbart Noctuafläkten som nu också sitter på aggregatet, men skillnaden var att jag hade ett GTX 460 i och ett annat moderkort i burken. Nu har jag ett GTX 670 i burken istället och ett Asrock 970 Extreme3-moderkort. Processorn är även i stockklock nu p.g.a. detta problem. Det sitter även ytterligare en fläkt monterad på aggregatet sedan idag för att se om det gjorde något åt problemet, vilket det inte gjorde.

Allt sitter monterat såhär: http://i.imgur.com/43qrN.jpg
Inga kablar ivägen och fritt luftflöde. Där inblåset ligger i fronten och utblåset är genom kylaggregatet på Kühlern. Kabeldragningen är något jag fixat på senare tid, innan var den frukansvärt hemsk men jag hade ändå lägre temperaturer.

I Idle nu lyckades jag få ner processorn till 42C när jag stoppade på en extra fläkt, även om den beiga Noctuan ni ser på bilden ensam fick 37C när kylaren var ny. Men i load (OCCT) så stiger den långt upp över 60. När den når 64-65C så stänger jag av för att inte skada processorn som börjar må dåligt runt 62. Helt enkelt kyler kylaren jävligt dåligt.

-Det har inte med luftflödet att göra, för det är bättre nu än förr.
-Det har inte med antalet fläktar att göra för de är fler nu än förr.

Sen har jag bytt kylpasta så sent som idag för att se om det var problemet, men det hjälpte ingenting (Arctic Silver 5 är det jag använt hela tiden)
och jag har kontrollerat så att kylaren sitter ordentligt åtskruvad över processorn, vilket den gör.

Någon som har någon åtgärd att pröva eller vet vad felet är, eller är det helt enkelt så att kylaren lägger av efter ett tag och jag helt enkelt får skaffa mig en ny? Jag har haft denna sedan början av April förra året.

Jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra för att den ska kyla ordentligt igen, för det gör den defenitivt inte nu så jag behöver lite assistans.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

ser du pumpens rpm i tex hwmonitor? Tänkte om den inte snurrar lika snabbt som när den var ny. Vad händer om du skakar radden lite, gurglar det en massa? Har du provat att skaka pumpen så det inte sitter luft runt pump/block?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Har du satt på så att du har "cpu fan" på 100%, sitter den på riktigt? inga slangar med veck på? är volten normal? blir det samma om du lägger datorn på sidan?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Har du satt på så att du har "cpu fan" på 100%, sitter den på riktigt? inga slangar med veck på? är volten normal? blir det samma om du lägger datorn på sidan?

Tydligen är inte "Full On"=100% i UEFI/BIOS, men det gick att manuellt ställa in.
Nu sitter CPU fan på 100% och helt plötsligt så går den inte över 53C när jag kör OCCT.
D.v.s. c:a 10C skillnad. Tack!

Dumma UEFI-programmerare.

Tråden kan stängas.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Vet att du fått ordning på det hela.
Men jag undrar hur du driver pumpen ? från moderkortet eller direkt från nätagget ?

Permalänk

Sen är de säkert varmare i rummet nu också än när du först köpte fläkten, iom att de är sommar och allt?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Tydligen är inte "Full On"=100% i UEFI/BIOS, men det gick att manuellt ställa in.
Nu sitter CPU fan på 100% och helt plötsligt så går den inte över 53C när jag kör OCCT.
D.v.s. c:a 10C skillnad. Tack!

Dumma UEFI-programmerare.

Tråden kan stängas.

Haha, gött att det löste sig

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Ja problemet e säkert fixad låter det som men det kan också vara pga att koppar-plattan tar i riktigt med cpu kylaren, det var det som var problemet för mig iaf.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Och så länge fungerade det. Tillbaka på lika kass kylning nu igen.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340