Permalänk

Operatörslås iPhone 4

Varför är det så att Tre låser upp min iphone för 300:- efter bindningstiden gått ut,
men det finns butiker (samtliga skumma, tolka hur ni vill) som säger sig kunna göra det
för 1400:- nu direkt. Känner alla dessa "skumma" butiksinehavare varandra och har en
kusin på Apple som låser upp telefonerna. Varför kan dessa "skummisar" ringa till Apple
och låsa upp min iPhone men inte jag själv? Jag förstår faktiskt inte hur det fungerar...
Eller kan jag kanske kontakta Apple som privatperson och få min telefon upplåst.
Anledningen till upplåsning är att Tre verkligen är det sämsta möjliga nätet här i nordväst skåne
och att det tar 18dagar EFTER att abonnemanget gått ut innan telefonen är upplåst.
18 dagar?!?! Ska det diskuteras i riksdagen eller vad? Jag vill ju inte vara utan telefon
så länge. Får det verkligen göras så? Avtalet är ju till slutdatumet. Vill jag nu, 2 månader innan
att telefonen ska låsas upp dagen efter så måste jag väl få det... då har ju avtalet upphört!

Är det någon som kan svara på mina första frågor om vem som får lov att låsa upp mobiler
och ge mig en vettig förklaring för jag fattar det inte!

Mvh//Daniel

Permalänk
Medlem

Du betalar inte Tre för att låsa upp telefonen. Utan det är Apple som tar en avgift för att låsa upp den, Tre är bara mellanhand.
Det är ett krav från Apple att alla telefoner som säljs måste vara operatörslåsta.

Jag skulle nog kunna tro att när ditt abonnemang går ut så konverteras det automatiskt till ett kontantkort så du kan använda telefonen dem 18 dagar det nu tar.

Vill du låsa upp telefonen på annat sätt är det jailbreak som gäller.

Permalänk
Medlem

Ett jailbreak kan inite låsa upp din telefon i nuläget och har inte kunnat det på flera månader. Men att betala 1400 för det är ju inte ett alternativ tycker jag. Du får väl vänta den tid det tar, för mig med Tele2 tog det ca 2 veckor har jag för mig.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Du betalar inte Tre för att låsa upp telefonen. Utan det är Apple som tar en avgift för att låsa upp den, Tre är bara mellanhand.
Det är ett krav från Apple att alla telefoner som säljs måste vara operatörslåsta.

Jag skulle nog kunna tro att när ditt abonnemang går ut så konverteras det automatiskt till ett kontantkort så du kan använda telefonen dem 18 dagar det nu tar.

Vill du låsa upp telefonen på annat sätt är det jailbreak som gäller.

Låter ju konstigt, min iPhone är ju köpt utan operatör och därmed inte låst. Operatörerna låser dem för att ja, hålla kvar kunderna i sitt nät så att säga, därför du har en bindningstid på det och sen kan låsa upp det, det är en funktion varje telefon erbjuder.

När bindningstiden går ut så fortsätter ju såklart abonnemanget i dess bestående form, det enda som skiljer sig är att du inte är låst/tvingad till abonnemanget längre, du kan nu när som helst avsluta tjänsten.

Om du vill fixa detta själv med jailbreak så kolla först vad du har för baseband, har du för hög så kan du skippa tanken, du bör ha upp till 01.59.00, koll apå denna länk hur du tar reda på det: http://www.iphoneheat.com/2009/03/how-to-check-firmware-versi...

Om du har 01.59.00, googla på hur du kan bevara den vid en uppdatering av IOS och följ sedan någorlunda mina instruktioner nedan, men som sagt, fel baseband, då funkar inte "Ultrasn0w" paketet. Detta är iaf hur jag förstått de, har inte behövt pillat själv med opratör då min är upplåst, så googla gärna lite själv om baseband, inte min starka sida dessvärre.

Vill du låsa upp den själv på egen hand, kan jag bara rek. jailbreak (tills du kan köpa en upplåsning). Är det iPhone 4S tror jag inte det går med operatör ännu, men vanliga 4;an ska gå. Uppdatera till senaste iOS (5.1.1) och tanka hem Absinthe v2.0.4 från http://greenpois0n.com/ (längst till höger ska listan finnas beroende om du kör Windows, Mac eller Linux). Gör en backup på telefonen, kör igång programmet och när processen är klar har du en jailbreakad telefon, du har dessutom fått ett program som kallas för "Cydia" vilket är nästa steg för att låsa upp operatör och massa annat skoj. Sök på "Ultrasn0w" (en nolla istället för o) där så borde du hitta ett program som tillåter dig att köra annan operatör. Följ instruktionerna!

Dold text

Lycka till och fråga om du är osäker! Allt är på EGEN RISK.

Alternativt är att köpa denna lilla filur: http://www.ebay.com/sch/i.html?_sop=15&_fcid=192&gbr=1&_sacat... Vilket bara verkar funka med vissa IOS? Någon som kan bekräfta?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det är ett krav från Apple att alla telefoner som säljs måste vara operatörslåsta.

Jag skulle nog kunna tro att när ditt abonnemang går ut så konverteras det automatiskt till ett kontantkort så du kan använda telefonen dem 18 dagar det nu tar.

Apple kräver inte operatörslås. De säljs olåsta också.

Tvivlar på att ett abbonemang blir kontantkort automatiskt, vet inte om det är nån specialgrej tre hittat på isåfall.
Generellt förlängs abbonemang bara när bindningstiden gått ut (oftast med 3 månaders uppsägningstid).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Undrar jag oxå. Hur fick dom uppgifterna/Kontakten/tillgång att göra det.

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05