Permalänk
Medlem

24" vs 27"

Hejsan Sweclockers,

Det är så att jag sitter just nu med en Benq 24" (http://www.inet.se/produkt/2203315/benq-tft-24-gl2440hm)
men är sjukt irriterad på att en pixel har dött på den.

Som sagt kan det låta lite overkill att köpa en helt ny skärm pga det men när jag fann denna underbar skärm
(http://www.inet.se/produkt/2204707/s...7-s27a550h-led) på inet idag så kunde jag inte motstå frestelsen att fundera på att dräpa en ny.

Nu till frågan är att vad är fördelarna och nackdelarna med en 24" vs 27" och vise versa, kom helst med kreativa svar mer än " 24" 120hz äger allt för jag gillar att spelar cs! " helst mer välutvecklade svar med både för och nackdelar.

MVH
jensen.

Edit:
Hmm konstigt funkar för mig, aja testa här då.

http://www.inet.se/produkt/2203315/benq-tft-24-gl2440hm

http://www.inet.se/produkt/2204707/samsung-tft-27-s27a550h-le...

Permalänk
Medlem

404 - Sidan kan inte hittas

Har själv svårt med 27" 1080p, tycker t.om 24" 1080p är för mycket. (Antar att det är 1080p, länken är död och orkar inte söka)
Är det mer än 1080p är det skönt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

1. Vad ska du göra med skärmen? (spela fps, kolla film, jobba i grafiska program)

2. Budget

Olika skärmar är bra på olika saker (respons tid/input lag, svärta, betraktningsvinklar, antal färger som kan visas).

Värt att nämna är att vissa inte märker någon större skillnad mellan 60 och 120hz skärmar så testa i någon butik och se.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Jag testade en 27", men det var alldeles för stort för mig, så nu kör jag 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

1. Vad ska du göra med skärmen? (spela fps, kolla film, jobba i grafiska program)

2. Budget

Olika skärmar är bra på olika saker (respons tid/input lag, svärta, betraktningsvinklar, antal färger som kan visas).

Värt att nämna är att vissa inte märker någon större skillnad mellan 60 och 120hz skärmar så testa i någon butik och se.

Mestadels så är det bara mer för spel, film och musik. Behöver inget direkt över hypat för just fps då jag spelar väldigt lite sådant. Budgeten ligger ungefär runt 2000:- och tyckte att en 27" för 1990:- ändå kunde vara rimligt.

Skrivet av kallabaz:

Jag testade en 27", men det var alldeles för stort för mig, så nu kör jag 24".

Okej, är det en smaksak från din sida eller kändes det mer som att du satt framför en tv när du hade sådan stor skärm?

Permalänk
Medlem

24" har vad jag vet aldrig den högre upplösningen 2560x1440 medan vissa 27" har det.
24" förbrukar mindre ström än 27".
Någon har i en annan tråd räknat ut att en 24" tar upp samma andel av synfältet som en 27" om man flyttar skärmen 5,5cm närmare.

Jag skulle säga att enda anledningen att skaffa en 27" är om du behöver den högre upplösningen eller vill ha skärmen lite längre bort pga ålderssynthet.

Permalänk

På en sådan budget som du har så skulle jag hellre satsa på en bättre panel än större (sitter dessvärre på en Dell U2711 så är väldigt partisk på bildkvalité).
Men om jag var du så skulle jag gå och kolla på hur du upplever bilden t ex Eizo foris fs2332 och jämföra mot BenQ TFT 24" GL2440HM , märker du ingen större skillnad så kör bara på en billigare 24"tum alternativt en billig 27"tum.

För att bidra till debatten mellan 24"tum och 27"tum så känner jag själv att om jag spelar ett mer grafisk spel så ska upplösningen vara på max, bildkvalitén vara god och svärtan bra för att kunna njuta av spelet till fullt. Så ska jag kunna njuta av det så ska det allra helst vara en så stor skärm som möjligt med högre upplösning än 1080p, annars kan det lika gärna vara en bra 24"tummare då jag tycker bilden blir för dålig med bara 1080 på 27"tum (som sagt innan väldigt partisk när det kommer till bild, finns många som inte tycker det är skillnad på 1920x1080 och 2560x1440)

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensen.:

Okej, är det en smaksak från din sida eller kändes det mer som att du satt framför en tv när du hade sådan stor skärm?

Njae, jag sitter ca 50 cm från min skärm, och redan på 24" får man scrolla över skärmen med ögonen, om du förstår vad jag menar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Njae, jag sitter ca 50 cm från min skärm, och redan på 24" får man scrolla över skärmen med ögonen, om du förstår vad jag menar...

På 50cm sitter jag med en 27a och en 24a och tycker att det börjar bli lagom

Permalänk
Medlem

Varför inte en Dell UltraSharp U2412M så får du 1920*1200...

Visa signatur
Permalänk

Jag kommer aldrig att köpa något mindre än 27" någonsin.
Sitter med en BenQ g2750 SensEye, älskar den!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Jag kommer aldrig att köpa något mindre än 27"

Jag kommer aldrig att köpa något mindre än 30" ska det ju vara...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag sitter själv med en liknande BenQ på 24". Men nästa vecka efter löningen ska jag inhandla en 27"are. Men det viktigaste när man köper en sån är enligt mig och många andra upplösningen. Jag skulle aldrig köpa en 27" med 1920x1080.

Jag tänker köpa en Achieva Shimian, tänkte från början satsa på en Dell U2711 för mer än dubbla priset, men Shimianen i princip är samma panel. Du kan läsa mer om den skärmen i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillsowi:

Jag sitter själv med en liknande BenQ på 24". Men nästa vecka efter löningen ska jag inhandla en 27"are. Men det viktigaste när man köper en sån är enligt mig och många andra upplösningen. Jag skulle aldrig köpa en 27" med 1920x1080.

Jag tänker köpa en Achieva Shimian, tänkte från början satsa på en Dell U2711 för mer än dubbla priset, men Shimianen i princip är samma panel. Du kan läsa mer om den skärmen i denna tråd.

Eller en Crossover som har lite stabilare fot och i mina ögon är lite snyggare, samma panel dock...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Eller en Crossover som har lite stabilare fot och i mina ögon är lite snyggare, samma panel dock...

Jo, men den ska vägghängas, så foten spelar ingen roll och utseendet är inte så viktigt, men snygg är den iallafall! Fast det är 40$ som jag hellre använder till tullen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lei:

24" har vad jag vet aldrig den högre upplösningen 2560x1440 medan vissa 27" har det.
24" förbrukar mindre ström än 27".
Någon har i en annan tråd räknat ut att en 24" tar upp samma andel av synfältet som en 27" om man flyttar skärmen 5,5cm närmare.

Jag skulle säga att enda anledningen att skaffa en 27" är om du behöver den högre upplösningen eller vill ha skärmen lite längre bort pga ålderssynthet.

Hur tänkte du nu?

Det där är ju inte logiskt över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Eller en Crossover som har lite stabilare fot och i mina ögon är lite snyggare, samma panel dock...

Hur funkar det med dessa crossovers?
Är det garanterat att man kan få ut över 100hz?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

Så vitt jag vet så är det bara TN paneler som kommer up över 100hz bland datorskärmar i dagens läge. Crossover skärmen är en IPS-panel

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Hur funkar det med dessa crossovers?
Är det garanterat att man kan få ut över 100hz?

Nej, det krävs en Catleap Extreme för det som det är idag.

Skrivet av mechersmith:

Så vitt jag vet så är det bara TN paneler som kommer up över 100hz bland datorskärmar i dagens läge. Crossover skärmen är en IPS-panel

Nope, finns en skärm med IPS-panel som du kan överklocka till minst 100hz. 120hz numera med ATI, 130hz med vissa geforce-kort och 100hz med SLI. Crossfire vet jag inte.

Yamakasi Catleap Extreme. Hittas på www.120hz.net

Permalänk
Medlem

Som svaren ser ut i tråden så är det ganska individuellt. Enklast är nog att testa om du har möjlighet hos någon? Eller kanske i butik?

Permalänk
Medlem

På mitt skrivbord, som inte är särskilt djupt, blir en 27" alldeles för stort. Dessutom är upplösningen på många skärmar i den storleken alldeles för låg. Jag skulle satsa på en 24".

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

vad man tycker är bäst är en smak sak. Jag föredrar 27" över 24"

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt över att jag inte har hunnit svara på sistonde!

Tycker att det låter som väldigt blandade kännslor från alla håll, men just nu behåller jag nog min 24" istället pga att spara lite pengar till sommaren då jag känner att 24" passar för det jag gör just nu iaf.

Men kan säkert tänka mig att skaffa en större lite längre fram men känns som att man kommer komma in i den "onda cirkeln" över att man bara kommer vilja ha större och större skärm

MVH
jensen.

Permalänk
Medlem

Har en 27" och skulle såhär i efterhand säga att en 24" är mer lagom. 27" är najs ibland men ångrar mig lite att jag inte tog 24" ist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Har en 27" och skulle såhär i efterhand säga att en 24" är mer lagom. 27" är najs ibland men ångrar mig lite att jag inte tog 24" ist.

Ge det några månader och du kommer att bli nöjd. Sen efter ett tag blir det för litet.

Permalänk

Beställde precis en Crossover 27Q LED, ca 3400kr inkl frakt, moms och tull.

http://www.ebay.com/itm/CROSSOVER-27Q-LED-27-Monitor-2560X144...

Med tanke på att folk går igenom så här mycket bekymmer för att bli av med anti-glare filtret...

http://www.flickr.com/photos/42236618@N07/4672027399/

... och Apples Cinema display går på ca 9000kr så är detta ett givet val, det är tydligen samma panel som Apple använder LG S-IPS och specifikationerna är densamma.

Man riskerar 1-5 döda pixlar, ärligt talat så bryr jag mig inte vid så här stort antal pixlar.

Visa signatur

Laptop: HP ENVY 13 (2017), I5-7200U, INTEL HD GRAPHICS 620
Desktop: DIY Gigabyte Z170-HD3, Core i5-6600K, Nvidia 1080 Ti
<3 Hackingtosh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loveisliving:

Man riskerar 1-5 döda pixlar, ärligt talat så bryr jag mig inte vid så här stort antal pixlar.

Precis, det är ju högre upplösning, så de som har köpt den och fått en eller flera döda pixlar ser det inte, om de inte sitter tio centimeter från skärmen.
Sålänge min Achieva Shimian startar överhuvudtaget när den kommer fram så är jag någorlunda nöjd