BF3 på medium setting endbart! Suck!

Permalänk
Medlem

BF3 på medium setting endbart! Suck!

Har nu lirat BF3 i någon månad men får inte iordning på skiten.
Enda sättet att lira spelet på utan att det hänger sig är med alla inställningar på medium. Så fort jag väljer high eller ultra så kan jag lira i 10sek till 3min ungefär sen fryser spelet. Allt flyter dock perfekt fram till frysningen.

Spelet slocknar och man ser battlelog sidan igen utan muspekare. Ljudet från spelet hörs fortfarande. Bara köra ctrl-alt-del och stänga ner spelet och sedan starta igen.

Inga höga temperaturer eller dylikt. Har följt enormt mycket guider på nätet för att åtgärda fel och buggar i BF3 osv. Inget hjälper och det är bara i BF3 problemen finns.

Vad ska jag hitta på nu?

Min hårdvara finns specad i signaturen.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Har nu lirat BF3 i någon månad men får inte iordning på skiten.
Enda sättet att lira spelet på utan att det hänger sig är med alla inställningar på medium. Så fort jag väljer high eller ultra så kan jag lira i 10sek till 3min ungefär sen fryser spelet. Allt flyter dock perfekt fram till frysningen.

Spelet slocknar och man ser battlelog sidan igen utan muspekare. Ljudet från spelet hörs fortfarande. Bara köra ctrl-alt-del och stänga ner spelet och sedan starta igen.

Inga höga temperaturer eller dylikt. Har följt enormt mycket guider på nätet för att åtgärda fel och buggar i BF3 osv. Inget hjälper och det är bara i BF3 problemen finns.

Vad ska jag hitta på nu?

Min hårdvara finns specad i signaturen.

Tacksam för hjälp!

Har du testat att om installera spelet?

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

använder du det inbyggda ljudkortet?...

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Moderator
Moderator

Kanske VRAM slår i taket? Borde egentligen inte orsaka krasch.

Kan du starta singleplayer kampanjen i high eller ultra? Den har lite mindre systemkrav än multiplayer och kan ge en ledtråd om att du slår i någon prestandagräns i mp.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Har du uppdaterat grafikkortets BIOS?

Permalänk
Medlem

Vilken drivrutin har du till grafikkortet?

Och gjorde du en ren installation av windows när du byggde datorn eller flyttade du bara med hårddisken från förra datorn?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Har du testat några andra spel som "fyller" kortets VRAM? Du kan ha MSI Afterburner igång och slå på loggningen. Tänkte ifall det kan vara nån minnescell på graffet som är kaputt...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Testa att höja VCORE på grafikkortet ett snäpp.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Vcore på grafikkortet är redan testat. Hjälper ej.
Kör med det inbyggda ljudkortet. Men förstår inte hur det skulle kunna påverka enbart High/Ultra läget.
Inte uppdaterat BIOS på grafikkortet än.
Enligt Nvidia kontrollpanel så finns det inga nyare drivrutiner iallafall. 301.42
Ny installation av W7.
Likadant i multiplayer som i singleplayer.
Har installerat om spelet.

Får testa loggningen i afterburner också.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

När jag spelade med 2x6870 kraschade spelet när grafikminnet tog slut. Det hände ungefär på samma sätt som du beskriver ditt fel. (flyter bra i några minuter, pang, krasch och spelet fryser sig, alt-tab för att avsluta i aktivitetshandlaren, etc.)

Spelet 'ska' inte krasha när det händer, men det gjorde det iallafall, så jag fick gå från High till en blandning av Medium/High (mest medium...)
Dock bör ju ett 580 klara High med sina 1280 grafikminne, konstigt.
Testa att ha MSI Afterburner igång och se hur nära taket grafikminnet är.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

När jag spelade med 2x6870 kraschade spelet när grafikminnet tog slut. Det hände ungefär på samma sätt som du beskriver ditt fel. (flyter bra i några minuter, pang, krasch och spelet fryser sig, alt-tab för att avsluta i aktivitetshandlaren, etc.)

Spelet 'ska' inte krasha när det händer, men det gjorde det iallafall, så jag fick gå från High till en blandning av Medium/High (mest medium...)
Dock bör ju ett 580 klara High med sina 1280 grafikminne, konstigt.
Testa att ha MSI Afterburner igång och se hur nära taket grafikminnet är.

GTX 580 har 1536MB eller 3072MB beroende på modell:)

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

Känns lite tråkigt att komma med samma svar som många andra, men det kanske innebär att det är något knas där. Låter verkligen som att det är grafikminnet som slår i taket. Har du din webbläsare minimerad när du spelar? Har du någon annan applikation igång som ligger och tuggar?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Hedersmedlem

grafikkortet skall nog klara bf3 i ultra (1080) fast kanske inte med världens bästa fps, körde ultra med mitt (1536mb) under 3 månaders period utan problem kör nu medium på allt. kör med driver version 285.62.. ot ska kanske uppdatera mina drivrutiner?

till ts, har du prövat med äldre drivrutiner? prova 285.62, för det funkar finfint för mig med dessa drivisar.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakob.L:

GTX 580 har 1536MB eller 3072MB beroende på modell:)

Ja då borde grafikminnet verkligen inte vara orsaken, såvida TS inte spelar på mer än en skärm.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Spelar i 1920x1080 på en skärm.
Förstår verkligen.. Har nu läst att fler har samma problem... så verkar ju itne vara ensam... Dock inga lösningar än...

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att testa ditt kort i en annan dator och ett annat kort i din dator? Borde ge indikation på om det kan vara hårdvarufel eller några andra tomtar i slangen.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

det finns nyare drivisar om du klickar i för beta versioner också 304 nånting

EDIT
japp 304.48 finns ute

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

vill man ha beta drivisar då?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
SpelClockers

Testa att underklocka kortet 50-100 mhz på core o minne från standard.
Bara för att helt utesluta spännings relaterat problem.

Jag har exakt samma kort som dig och jag vart tvungen att underklocka eller öka vcore en hel del för att det skulle bli stabilt.

mV 1100
Core 830
Mem 2000

Fungerar för mig efter mycket labbande. Ett tag så körde jag underklockat till 700mhz just för att bf3 var så svårt att hitta en stabil klock till.

Permalänk

Har du stängt av växlingsfilen?

Jag som kör på 12gb minne tänkte att jag kunde slippa ha en långsam växlingsfil på hddn, Men det ville bf3 att jag skulle ha... fick samma problem som du.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

testa det här om du använder chrome som webläsare. döda chromeprocessen med löjligt hög minnesanvändning och uppdatera endast battlelogsidan. det är förmodligen flash som ställer till det för dig och tuggar prioritet över allt annat. tråkigt om man lyssnar på musik man inte har på skiva/datorn men det får även ett 7970 att få hjärtklappning.

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk

Gå tillbaka till senaste 2**-drivarn och testa. Flertal som har problem med 3**-drivare till gtx5**-serien.

Permalänk
Medlem

Har läst någonstans att flera som kört med inbyggt ljudkort haft problem, det var något man skulle stänga av i kontrollpanelen för att bli av med att spelet flöt på dåligt men jag kommer inte ihåg vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

När jag spelade med 2x6870 kraschade spelet när grafikminnet tog slut. Det hände ungefär på samma sätt som du beskriver ditt fel. (flyter bra i några minuter, pang, krasch och spelet fryser sig, alt-tab för att avsluta i aktivitetshandlaren, etc.)

Spelet 'ska' inte krasha när det händer, men det gjorde det iallafall, så jag fick gå från High till en blandning av Medium/High (mest medium...)
Dock bör ju ett 580 klara High med sina 1280 grafikminne, konstigt.
Testa att ha MSI Afterburner igång och se hur nära taket grafikminnet är.

Tror att du blandar ihop 580 och 570.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K @ 3400MHZ (STOCK) | Moderkort: MSI Z77A-S01 |Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 2GB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: CM HAF 912 | SSD & HDD: Corsair SSD Force 3 Series 1x120GB / Seagate Barracuda 2TB @ 5400RPM | PSU: Antec TruePower 550W 80+ | DVD-brännare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM | OS: Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr rulle:

Testa att underklocka kortet 50-100 mhz på core o minne från standard.
Bara för att helt utesluta spännings relaterat problem.

Jag har exakt samma kort som dig och jag vart tvungen att underklocka eller öka vcore en hel del för att det skulle bli stabilt.

mV 1100
Core 830
Mem 2000

Fungerar för mig efter mycket labbande. Ett tag så körde jag underklockat till 700mhz just för att bf3 var så svårt att hitta en stabil klock till.

Har samma tanke Mr rulle!

Har fungerat för ganska många har jag för mig när det gäller ostabilitet!

Värt att testa ändå tycker jag!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Låter skumt om det skulle vara VRAM. Sitter på ett HD5970 och har således bara 1 GB effektiv VRAM, men kan ändå köra mestadels high med några inställningar på ultra, utan några som helst problem.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk

Högerklicka på genväg->Egenskaper/Properties->Inaktivera skribordssammansättning/Disable Desktop Composition.
Om inte det fungerar, vad händer med klockorna på kortet när spelet krashar? Kolla med afterburner.

Jag kör BF3 på high och textures på ultra om jag minns rätt. VRAM bör inte vara ett problem. Mitt 580 ligger på 940MHz/2200MHz eller 2300MHz/1150mV.

Permalänk
Medlem

Klocka ner kortet.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Jag fick ta ner mitt kort till standard klock för att jag fick en massa mysko fel och spelet dog.
Hade säkert kunnat köra någorlunda klockat men jag orkade inte leta upp en klock som fungerade när jag ändå hade bra fps på standard.

Aldrig haft några problem innan men i bf3 så började det strula.

Permalänk
Medlem

Jag och en vän hade exakt samma problem med Gigabyte windforce 560ti och gigabyte windforce 570. Lustigt nog var lösningarna helt olika. För min vän hjälpte det med en firmwareuppdatering; det tog dock några månader och flertalet uppdateringar innan det blev hundra procent stabilt. Jag bytte mitt nätagg i desperation och det gamla måste ha sjungit på sista versen för efter byte funkade det klockrent - trots att jag gick ner 50W. Sitter på mobilen så vet inte exakt vad du har för kort då signaturen inte syns. Eftersom det inte finns någon ny bios till ditt kort så tycker jag att du ska testa med ett annat nätagg om du har möjlighet. Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7