Dell UltraSharp U2412M eller Eizo FlexScan S2402WFS

Permalänk
Medlem

Dell UltraSharp U2412M eller Eizo FlexScan S2402WFS

Tjenare!

Efter att ha sålt min 30" skärm för att den inte får plats i lägenheten, så har jag bestämt mig att 24" är den storleken som kommer funka.

Valet står då mellan de två 24" skärmarna som jag tycker ligger på en bra prisnivå. Dell UltraSharp U2412M och Eizo FlexScan S2402WFS

Dell: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744051
Eizo: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617604#extra

Vad jag kommer göra med skärmen:

  1. Bildredigering

  2. Surfa

  3. Kolla film

  4. Spela (absolut inget heavy eller så)

Vad tycker ni? Eizo har jag bara hört bra om, men hittar inga reviews, och har 60 månaders garanti, medan Dell har 24 (enligt Komplett.se).
Utöver det så verkar "armen" på Eizo vara väldigt stabil och bra.

Eizo eller Dell?

Om ni orkar kan ni gärna skriva några alternativ till de två skärmarna jag har kollat på!

Tack!

Dubadai

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Jag har bara kört Dell, men jag tycker armen är riktigt bra. Skärmen har hög kvalite den också, men vet inte hur den står sig i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Nämnvärt är väl också att Eizon är TN, även om Dellen bara är e-IPS. Varken eller är optimalt, med andra ord.

Permalänk
Medlem

Själv har jag U2412M och jag är mer än nöjd, kan inte säga något om Eizon skärm mer än att den har en tn panel.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Sambon har en Dell och till priset 2299:- inklusive frakt så kan det inte bli så mycket bättre...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har också en U2412M sedan ett par veckor tillbaka. Kan egentligen ingenting om skärmar annat än att jag ville prompt ha en 24" med 1920x1200 och LED utan större motivation än så. Ja, och förstås matt skärmyta. Vill jag se min egen fula nuna föredrar jag spegeln. Nej men skämt åsido gillar jag inte solreflexer bara. Ibland är man som ett litet barn som bara bestämt sig för en sak och då får det bli så

Är i varje fall grymt nöjd, funkar kalas i spel och har bra färgåtergivning. Det enda som jag tycker suger är dynamisk kontrast som var påslaget som default, men det var ju bara stänga av. Läser man lite recensioner och omdömen pratas det ju en del om ghosting, jag har knappt koll på vad det innebär men utan den kunskapen så är det inget jag upplevt som ett problem. Kanske är lika bra jag inte tar reda det och blir besviken på kuppen...

Eizo är ju också kända för att kunna sina saker när det gäller skärmar så den är nog inte dum heller. Största skillnaden är väl TN-panel som påpekat tidigare, och att Eizon har bakgrundsbelysning i form av lysrör istället för LED. Kanske gör det Eizon mer spelvänlig?

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Dioder eller lysrör spelar ju ingen roll. LED betyder inte per automatik att det är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Nämnvärt är väl också att Eizon är TN, även om Dellen bara är e-IPS. Varken eller är optimalt, med andra ord.

Tack för alla svar! Sitter på mobilen nu så kan inte Quota alla era inlägg.

Så egentligen så spelar det ingen roll vilken jag väljer så IPS skärmen är inte är den "proffsiga" som används i 2410an samt Eizo gör bra skärmar. Det jag gillade med Eizon var 60mån garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Tack för alla svar! Sitter på mobilen nu så kan inte Quota alla era inlägg.

Så egentligen så spelar det ingen roll vilken jag väljer så IPS skärmen är inte är den "proffsiga" som används i 2410an samt Eizo gör bra skärmar. Det jag gillade med Eizon var 60mån garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

Rent spontant skulle jag faktiskt valt Dellen, e-IPS har rimligtvis bra mycket bättre färgåtergivning än relativt bra TN-paneler. Att Dell som vanligt verkar ha gjort en strålande fot till skärmen får väl också ses som ett plus.

För övrigt finns Eizon till samma pris som Dellen på Dustin: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=708245

Permalänk
Medlem

Har dell, bästa skärmen jag har köpt.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Rent spontant skulle jag faktiskt valt Dellen, e-IPS har rimligtvis bra mycket bättre färgåtergivning än relativt bra TN-paneler. Att Dell som vanligt verkar ha gjort en strålande fot till skärmen får väl också ses som ett plus.

För övrigt finns Eizon till samma pris som Dellen på Dustin: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=708245

Så vad är Eizo kända för då? Måste väl vara något som den har i plus, som Dellen kanske inte har.

Eftersom dom nu kostar samma så är det ju nästan en fråga bara om vilken som är bäst...

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Så vad är Eizo kända för då? Måste väl vara något som den har i plus, som Dellen kanske inte har.

Eftersom dom nu kostar samma så är det ju nästan en fråga bara om vilken som är bäst...

Eizo gör onekligen kvalitetsskärmar, men när valet står mellan en Eizo med TN-panel och en Dell med e-IPS är Dellen tveklöst bäst för bildredigering. Glöm inte att Eizo gör många bra skärmar med IPS- och VA-paneler, även om den här inte var en av dem.

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar. Det blev tillslut en 27". Dell U2711

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Tack för alla era svar. Det blev tillslut en 27". Dell U2711

Utan tvekan ett bra val. Du kommer bli nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Tack för alla svar! Sitter på mobilen nu så kan inte Quota alla era inlägg.

Så egentligen så spelar det ingen roll vilken jag väljer så IPS skärmen är inte är den "proffsiga" som används i 2410an samt Eizo gör bra skärmar. Det jag gillade med Eizon var 60mån garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

Eizo gör bra skärmar - Jag har visserligen en FlexScan S2433W, men är sjukt nöjd med den - stabil, jämna färger, bra fot och den driver inte iväg efter man har kalibrerat den vilket alla Dell och Samsungpaneler jag haft hemma och på jobbet har gjort - kör man inte bildbehandling så kvittar det väl, men kör man mycket bildbehanding så uppskattar man att skärmen är stabil och driver i färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Utan tvekan ett bra val. Du kommer bli nöjd!

Måste säga att det tog ett tag att vänja sig med färgerna och upplösningen.

Vad kör du för inställningar? Tror jag har fått till det bra mer färgerna.

Btw, har lite background bleed på övre och högre sida, bara märker det om man har helt svart skärm och så. Ska jag lämna tillbaka den eller? Sen så är färgerna jätte jämna. Men det är lite små gult längst längst ner i botten av skärmen mot den vänstra sidan. Any thoughts? Jag menar, ingen skärm är väl perfekt...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Måste säga att det tog ett tag att vänja sig med färgerna och upplösningen.

Vad kör du för inställningar? Tror jag har fått till det bra mer färgerna.

Btw, har lite background bleed på övre och högre sida, bara märker det om man har helt svart skärm och så. Ska jag lämna tillbaka den eller? Sen så är färgerna jätte jämna. Men det är lite små gult längst längst ner i botten av skärmen mot den vänstra sidan. Any thoughts? Jag menar, ingen skärm är väl perfekt...?

Skickades från m.sweclockers.com

Vågar säga säkert vad jag kör för färginställningar, är på landet över sommaren och har bara laptopen. Har tyvärr inte heller haft möjlighet att kalibrera den - vilket ju är lite synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Vågar säga säkert vad jag kör för färginställningar, är på landet över sommaren och har bara laptopen. Har tyvärr inte heller haft möjlighet att kalibrera den - vilket ju är lite synd.

Ah då fattar jag! Måste sakna den när du är borta!

Säg till när du är hemma, skicka gärna PM!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Ah då fattar jag! Måste sakna den när du är borta!

Säg till när du är hemma, skicka gärna PM!

Yesbox, får ta och återkomma om ett par två veckor!

Permalänk

hur är Dellen att spela på?

velar mellan den och Samsung 24" LED SyncMaster S24A450BW
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657816

(kändes dumt att skapa en ny tråd om samma Dell skärm)

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2