Permalänk
Medlem

antec kühler h2o 620 eller H60?

Vilken är mest prisvärd H60 eller antec kühler h2o 620? Har sett reviews om båda och fighten är riktigt jämn så därför kanske ni kan hjälpa mig att välja?
Denna tråden är löst.Valde antec och den funkar fint rekommenderar den till extrema överklockare.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Jag själv hade en Antec Kühler H2O 620 innan, den var jag otroligt nöjd med (om man bortser från fläkten man får med, den lät mycket och flyttade endast ok med luft så den bytte jag ut). Bytte pga. att jag gick över till riktig vattenkylning.

Men jag hade rekommenderat 620, om du köper en ny bättre fläkt samtidigt.

Permalänk
Medlem

Nej jag har inte råd att köpa till en fläkt. Är det verkligen så illa jag kommer ha nzxt phantom så jag tror inte att det kommer låta så mycket. Är det mer värt med h60? Så slipper jag köpa fläkt

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Har hört väldigt mycket bra om Antec's 620 men aldrig testat eller sett en själv.
Har själv en h60 som jag har mycket bra resultat med, så jag tror båda är "likvärdiga" val. Du kan i stort sett slumpa det på det estetiska imo

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lexius:

Nej jag har inte råd att köpa till en fläkt. Är det verkligen så illa jag kommer ha nzxt phantom så jag tror inte att det kommer låta så mycket. Är det mer värt med h60? Så slipper jag köpa fläkt

Corsairs fläktar är inte heller nåt att hurra för. hur kan man inte ha råd att lägga 150:- på en fläkt?!

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Corsairs fläktar är inte heller nåt att hurra för. hur kan man inte ha råd att lägga 150:- på en fläkt?!

Jag håller med, har man inte råd att lägga till 100-150 kr för en fläkt borde man nog inte köpa kylning alls utan lägga pengarna på faktiskt viktiga saker ^^?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Nej jag har inte råd att köpa till en fläkt. Är det verkligen så illa jag kommer ha nzxt phantom så jag tror inte att det kommer låta så mycket. Är det mer värt med h60? Så slipper jag köpa fläkt

Inte låta så mycket!?! Har den där förbannade fläkten nu och visst, den är tyst stundvis men ibland börjar den skramla och surra och ha sig som ett JAS 39 Gripen som bryter ljudvallen.

Kanske en mindre överdrift men min låter i alla fall riktigt dåligt ibland.

Permalänk

Som NZXT Phantom ägare så kan jag säga att chasiet inte dämpar ljud det minsta! halva sidan är bara mesh(!) så förvänta dig ingen dämpning av ev. fläktljud!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North (Vit) | PSU: DeepCool PX1000G 1000W | MB: ASUS Prime Z790-A WIFI | CPU: Intel Core i9 13900K | RAM: Kingston 64GB DDR5 6000MHz | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem

Ok har ni tips om några bra billiga fläktar då? en coolermaster för 100kr lär väll funka eller?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Avstängd

Scythe Gentle Typhoon 1150/1450/1850 eller Enermax Magma

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Vilken är mest prisvärd H60 eller antec kühler h2o 620? Har sett reviews om båda och fighten är riktigt jämn så därför kanske ni kan hjälpa mig att välja?

det är skitsamma vilken du väljer.. båda presterar lika bra och samma kvalité..

det du får välja mellan är 5år garanti och 100kr dyrare (h60) eller 100kr billigare och bara 3 års garanti (620)

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Sweclockers gjorde gjorde en recension av båda och jämförde dem för ett tag sen. Kolla på det jag skulle rekommendera kuhler, eftersom den är billigare och var bättre i testet när de använder samma fläktar och monterade dem på samma sätt. Det betyder att själva kylaren är bättre men fläkten som antec skickar med suger

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Allright jag tar antec h20 620 tillsammans med en coolermasterfläkt för 100kr. Det blir 600kr samma pris som h60. Är detta val dumt?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Kan denna fläkten funka till Antec kuhler 620?
http://www.inet.se/produkt/5321564/cooler-master-megaflow-200...

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Vilken är mest prisvärd H60 eller antec kühler h2o 620? Har sett reviews om båda och fighten är riktigt jämn så därför kanske ni kan hjälpa mig att välja?

Küler FTW

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Nej. Det är en 200mm fläkt och det är en 120mm radiator, har själv en kühler 620 med Scythe Gentle Typhoon 1450rpm push and pull monterat.

Länk till Scythe Gentle Typhoon 1450rpm som jag rekommenderar. http://www.inet.se/produkt/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Lycka till med ditt sökande!

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
99:e percentilen

H60 om du kan stå ut med att datorn alltid låter som en minimotorsåg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

H60 om du kan stå ut med att datorn alltid låter som en minimotorsåg.

Trolla inte.
---

Vilken du än väljer så kommer du att bli nöjd!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Atlas Tasume:

Trolla inte.
---

Vilken du än väljer så kommer du att bli nöjd!

Det gör jag inte. Jag försöker bara hjälpa TS att slippa köpa en dyr pryl han blir besviken på. Min pump låter så högt och jobbigt att man inte kan vara i samma rum utan att störas av det, och ja, jag har skickat in den och fått en ny, som låter likadant.

Kan tillägga att allt babbel om att slå lätt på slangarna, lägga datorn ner i ett dygn, hålla radiatorn ovanför pumpen etc inte hjälper till att fixa problemet överhuvudtaget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Trolla inte.
---

Vilken du än väljer så kommer du att bli nöjd!

Även om killen överdriver så låter faktiskt H60 ganska mycket.. Till att börja med är pumpen inte den tystaste när den får för sig att börja klucka.. Verkar drabba ett antal personer (om man ska tro diverse forum). Dock kan man få bort mycket av ljudet om man byter ut fläktarna som Corsair sänder med..

Rekommenderar att köpa dessa med kylaren:

http://www.inet.se/produkt/5322114/corsair-air-series-af120-q...

Skrivet av Zuggmate:

Det gör jag inte. Jag försöker bara hjälpa TS att slippa köpa en dyr pryl han blir besviken på. Min pump låter så högt och jobbigt att man inte kan vara i samma rum utan att störas av det, och ja, jag har skickat in den och fått en ny, som låter likadant.

Kan tillägga att allt babbel om att slå lätt på slangarna, lägga datorn ner i ett dygn, hålla radiatorn ovanför pumpen etc inte hjälper till att fixa problemet överhuvudtaget.

Är lite av en myt att det skulle hjälpa..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Det gör jag inte. Jag försöker bara hjälpa TS att slippa köpa en dyr pryl han blir besviken på. Min pump låter så högt och jobbigt att man inte kan vara i samma rum utan att störas av det, och ja, jag har skickat in den och fått en ny, som låter likadant.

Kan tillägga att allt babbel om att slå lätt på slangarna, lägga datorn ner i ett dygn, hålla radiatorn ovanför pumpen etc inte hjälper till att fixa problemet överhuvudtaget.

Googla ytterligare så kommer du hitta en mod angående ett motstånd man sätter från molex till pumpen. Löste pumpljudet med min H80, borde kunna lösa ditt problem också. Hemskt att företagen misslyckas med pumparna på det sättet, men som sagt mitt problem är löst och jag kunde inte varit mer nöjd med min H80!

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av bondi:

Googla ytterligare så kommer du hitta en mod angående ett motstånd man sätter från molex till pumpen. Löste pumpljudet med min H80, borde kunna lösa ditt problem också. Hemskt att företagen misslyckas med pumparna på det sättet, men som sagt mitt problem är löst och jag kunde inte varit mer nöjd med min H80!

Ja, det vet jag att man kan göra, men ska man behöva lägga extra pengar på en sån sak när man redan betalat dyra pengar för en kylare?

Jag har partiellt löst problemet genom att i BIOS sänka hastigheten från "Level 9" (högsta) till "Level 8", vilket gör att pumpen oftast tystnar ungefär 5 sekunder efter att jag startat datorn. I ca en tredjedel av fallen gör den dock inte det, och jag tvingas istället slå på datorn några gånger tills den blir tyst. Känns inte 2012 direkt.

Skrivet av Tumnus:

Även om killen överdriver så låter faktiskt H60 ganska mycket.. Till att börja med är pumpen inte den tystaste när den får för sig att börja klucka.. Verkar drabba ett antal personer (om man ska tro diverse forum). Dock kan man få bort mycket av ljudet om man byter ut fläktarna som Corsair sänder med..

Det är inte kluckande som är problemet, utan ett konstant "drrrande" simultant med en ton (B i lilla oktaven, för att vara exakt). När man fått bort detta enligt ovanstående stycke låter pumpen precis så lite som den ska. Fläkten räknade jag med skulle låta som as, och det har jag ingenting emot, då jag har två Scythe Gentle Typhoon istället.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bondi:

Googla ytterligare så kommer du hitta en mod angående ett motstånd man sätter från molex till pumpen. Löste pumpljudet med min H80, borde kunna lösa ditt problem också. Hemskt att företagen misslyckas med pumparna på det sättet, men som sagt mitt problem är löst och jag kunde inte varit mer nöjd med min H80!

Det finns även personer som detta motstånd INTE har funkat för.. Det finns många olika "tips" på hur man fixar Corsairs Hydro-serie pumpar och dess ljud men dessa verkar inte funka för alla skumt nog. När dessutom de sällan är bättre än luftkylare ur de högre segmenten så är det inte självklart att man ska ha dem.. Kör själv på Noctua NH-D14 och jag är sjukt nöjd. Tyst och sval. Dessutom utan de problem som Hydro-serien dras med.. (vet inte om H2O 620 från Antec har samma problem).

Skrivet av Zuggmate:

Ja, det vet jag att man kan göra, men ska man behöva lägga extra pengar på en sån sak när man redan betalat dyra pengar för en kylare?

Jag har partiellt löst problemet genom att i BIOS sänka hastigheten från "Level 9" (högsta) till "Level 8", vilket gör att pumpen oftast tystnar ungefär 5 sekunder efter att jag startat datorn. I ca en tredjedel av fallen gör den dock inte det, och jag tvingas istället slå på datorn några gånger tills den blir tyst. Känns inte 2012 direkt.

Det är inte kluckande som är problemet, utan ett konstant "drrrande" simultant med en ton (B i lilla oktaven, för att vara exakt). När man fått bort detta enligt ovanstående stycke låter pumpen precis så lite som den ska. Fläkten räknade jag med skulle låta som as, och det har jag ingenting emot, då jag har två Scythe Gentle Typhoon istället.

Det också..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Det gör jag inte. Jag försöker bara hjälpa TS att slippa köpa en dyr pryl han blir besviken på. Min pump låter så högt och jobbigt att man inte kan vara i samma rum utan att störas av det, och ja, jag har skickat in den och fått en ny, som låter likadant.

Kan tillägga att allt babbel om att slå lätt på slangarna, lägga datorn ner i ett dygn, hålla radiatorn ovanför pumpen etc inte hjälper till att fixa problemet överhuvudtaget.

Då har du uppenbarligen ett måndags-ex, min är knäpptyst, och har varit så sedan den inhandlades för ett halvår sedan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

En grej bara, när man kollar ljudnivåer på slutna vattensystem tar man med fläktarna då? Tycker alla jag ser är så högljuda om man kollar specs.

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

Ja, det vet jag att man kan göra, men ska man behöva lägga extra pengar på en sån sak när man redan betalat dyra pengar för en kylare?

Jag har partiellt löst problemet genom att i BIOS sänka hastigheten från "Level 9" (högsta) till "Level 8", vilket gör att pumpen oftast tystnar ungefär 5 sekunder efter att jag startat datorn. I ca en tredjedel av fallen gör den dock inte det, och jag tvingas istället slå på datorn några gånger tills den blir tyst. Känns inte 2012 direkt.

Det är inte kluckande som är problemet, utan ett konstant "drrrande" simultant med en ton (B i lilla oktaven, för att vara exakt). När man fått bort detta enligt ovanstående stycke låter pumpen precis så lite som den ska. Fläkten räknade jag med skulle låta som as, och det har jag ingenting emot, då jag har två Scythe Gentle Typhoon istället.

Jag hade samma problem på min h20 620. Det var impellern som inte var centrerad i pumphuset, så den slog i kanterna...

Prova att sätta en magnet på: http://www.youtube.com/watch?v=tcgVzf2tsjI

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Atlas Tasume:

Då har du uppenbarligen ett måndags-ex, min är knäpptyst, och har varit så sedan den inhandlades för ett halvår sedan.

Då har jag fått två måndagsexemplar av två möjliga. Alltså finns det anledning att misstänka att TS kanske också får ett måndagsexemplar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Då har jag fått två måndagsexemplar av två möjliga. Alltså finns det anledning att misstänka att TS kanske också får ett måndagsexemplar.

Är du säker på att det inte är fläkten? Min pump är nämligen tyst men fläkten är rent ut sagt sönder och skramlar och har sig utav bara den ibland.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Massy:

Är du säker på att det inte är fläkten? Min pump är nämligen tyst men fläkten är rent ut sagt sönder och skramlar och har sig utav bara den ibland.

Ja, originalfläkten låter som en orkan, så den är utbytt mot två Scythe Gentle Typhoon. Ljudet hörs även när de är avstängda, och ljudet kommer från pumpen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

H60 om du kan stå ut med att datorn alltid låter som en minimotorsåg.

Skulle säga att du har fel där, fläkten är högljudd om man kör den på 100% ja, men vid låg processoranvändning funkar det utmärkt att köra fläkten på långt lägre varvtal än så, vilket gör att den faktiskt blir hyfsat tyst. Pumpljudet är inte något man kan klaga på tycker jag, tror inte att jag kan höra min, även att jag sitter i ett odämpat chassi. Om man inte står ut med att fläkten låter en del vid full belastning så går den ju dessutom att byta ut, vilket andra redan sagt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 4.3GHz 1.3VCore | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair Vengeance LPX DDR4-3200 16GB @ 3600MHz 16-20-20-38 1.4VDIMM | ASUS ROG Strix RTX 2070 SUPER OC @ 1705/2005MHz (15.8GHz Memory)| | Arctic Freezer Liquid II 240mm | CM Storm Stryker | Corsair HX 850W | ACER Predator XB271HU | Razer Deathadder Elite | Q-Pad MK-85 | DALI Zensor 1 AX