[Riksdag]Vad skulle du rösta på idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ok, du köper inte att du kan definiera invandringens kostnader. Det är, vad jag vet, ditt problem. Jag har berättat var du kan hitta källmaterial som styrker tesen att invandring medför en nettokostnad, vill du inte ta till dig av det eller hålla med i metodiken så finns det inte så mycket mer jag kan göra. All form av invandring räknas som invandring. Det är ungefär 1900 invandrare som får asyl i Sverige på en total invandringsgrupp av ungefär 80.000 när vi kompenserat för återvändande svenskar.

Invandrare är en väldigt enkel grupp att avgränsa: invandrare är den som utan svenskt medborgarskap flyttar till landet. Inget som helst problem att definiera den gruppen och om den gruppen utgör en kostnad så bör vi skära i den. 1900 personer är flyktingar, resten är inte flyktingar. Det finns alltså ungefär 78.000 människor årligen som vi skulle kunna titta lite närmare på.

Nu har väl kanske trafikolyckor noll eller inget att göra med vilken sida vi kör på vägen. Möjligt att det ledde till tillfälliga problem under själva övergångsperioden, men jag har varken hört, sett eller läst något som antyder att vi hade haft färre olyckor om vi hade vänstertrafik. Presentera gärna någon form av undersökning som ger dig kött på benen.

Jo det är problem att avgränsa det om du ska försöka komma fram till om de är en kostnad eller inte. Gruppen invandrare är alltså extremt stor. Återigen så kan du inte klumpa ihop dem på det sättet utan avgränsning. Självklart är den mindre gruppen i form av flyktingar en extrem kostnad för samhället. Konstigt vore det annars. Samtidigt så kan man argumentera punkt för punkt vilka som skall höra till gruppen kostnader och vilka som inte gör det.

Finns otagliga trafikolyckor som sker på höger sida om trafiken vad jag vet. Så visst fan har det med högertrafiken att göra. Vi vet ju inte hur det skulle sett ut i landet om vi haft vänstertrafik. Självklart forskas det inte om vänstertrafik för att det är ett problem som ingen vill ta upp. All kritik tystas ner och man motarbetas direkt när man tar upp ämnet. osv osv. Du förstår inte att du inte kan ta ett stort generellt problem och lite luddigt förklara att det här är ett problemområde och så lyfta fram saker ur den gruppen (invandrare eller högertrafik) och tro att du kan komma till slutsatser när premissen är felaktig. Det är inte högertrafiken som är en kostnad det är ett antagande utifrån att det är den typen av trafik vi har. Det är helt korrekt att högertrafiken leder till problem. Samma sak med gruppen invandrare, självklart är det kostnader i den gruppen, men det är inte hela gruppen invandrares fel. Det är en för stor och ej avgränsad gruppering att försöka analysera.

Du förstår inte vad som menas med avgränsning, det betyder inte att definiera en grupp, det betyder att du avgränsar ämnet så att det har rimliga proportioner i den vetenskapliga undersökningen du vill göra. Invandrare är en för stor och generell grupp för att det ska vara tillräckligt avgränsad för en specifik frågeställning i form av kostnad.

Du har mig veterligen inte presenterat någon undersökning om invandringens kostnader heller utan hänvisat till debatter.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Jo det är problem att avgränsa det om du ska försöka komma fram till om de är en kostnad eller inte. Gruppen invandrare är alltså extremt stor. Återigen så kan du inte klumpa ihop dem på det sättet utan avgränsning. Självklart är den mindre gruppen i form av flyktingar en extrem kostnad för samhället. Konstigt vore det annars. Samtidigt så kan man argumentera punkt för punkt vilka som skall höra till gruppen kostnader och vilka som inte gör det.

Ja? Om man säger att invandringen medför en nettokostnad för samhället är det uppenbart att man menar att invandring som sådan medför en kostnad. Man säger inte att alla invandrare innebär en nettokostnad. SD står inte för att stoppa all invandring och det gör inte jag heller. Tycker man att det är ingenjörer och forskare som är problemet? Nej, det är en grupp vi tjänar på om de betalar skatt i Sverige. Är det FNs kvotflyktingar man vill förvägra asyl? Nej, inte det heller.

TL;DR: Nej, SD (och jag) är inte emot all invandring. Nej, det finns inget intresse av att stoppa all invandring.

Skrivet av Sentenced:

Finns otagliga trafikolyckor som sker på höger sida om trafiken vad jag vet. Så visst fan har det med högertrafiken att göra. Vi vet ju inte hur det skulle sett ut i landet om vi haft vänstertrafik.

Vi hade vänstertrafik tidigare och olyckor även då. Det du sysslar med nu är halmgubbar och det har jag varken lust eller ork att syssla med.

Skrivet av Sentenced:

Du har mig veterligen inte presenterat någon undersökning om invandringens kostnader heller utan hänvisat till debatter.

Jag trodde att du var förmögen att gå in på riksdagen.se och kolla upp den nämnda debatten och vilka rapporter man hänvisar till.

http://www.riksdagen.se/en/Debatter--beslut/Interpellationsde...

4:56 i klippet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ja? Om man säger att invandringen medför en nettokostnad för samhället är det uppenbart att man menar att invandring som sådan medför en kostnad. Man säger inte att alla invandrare innebär en nettokostnad. SD står inte för att stoppa all invandring och det gör inte jag heller. Tycker man att det är ingenjörer och forskare som är problemet? Nej, det är en grupp vi tjänar på om de betalar skatt i Sverige. Är det FNs kvotflyktingar man vill förvägra asyl? Nej, inte det heller.

TL;DR: Nej, SD (och jag) är inte emot all invandring. Nej, det finns inget intresse av att stoppa all invandring.

Vi hade vänstertrafik tidigare och olyckor även då. Det du sysslar med nu är halmgubbar och det har jag varken lust eller ork att syssla med.

Jag trodde att du var förmögen att gå in på riksdagen.se och kolla upp den nämnda debatten och vilka rapporter man hänvisar till.

http://www.riksdagen.se/en/Debatter--beslut/Interpellationsde...

4:56 i klippet.

Nu är det ju inte så man argumenterar "Kolla in den här filmen och försök hitta rätt tid där de hänvisar till en undersökning. Skriv istället vad undersökningen heter. Jag tänker fortfarande inte kolla på ett klipp för att hitta undersökningen. Svårare än så är det inte. Brukar du alltid argumentera så har du ju ett stort problem med din argumentation.

Ja du förstår verkligen inte på jämförelsen det märks. Det har inget med antalet olyckor att göra som menas utan att jag försöker få dig att förstå att bara för att något finns, t.ex. högertrafik och man kan relatera problem och kostnader till den så innebär inte det att det är givande. I fallet med högertrafik får vi nog specificera oss mer och därmed komma till botten med just varför det sker olyckor och varför det är en kostnad. D.v.s. avgränsa oss och analysera.

Precis som med invandring. Du skriver ju själv också om den här avgränsningen. Ta bort kvotflyktingarna , ta bort alla invandrare som är ingenjörer och kostnader ur den kalkylen om du nu redan från början vet att de inte är ett problem. Invandring är en alldeles för stor och generell grupp att lyfta fram som en kostnad/vinst.

Om du har svårt för detta så försök t.ex. tänk omvänt om någon annan grupp.

*** EDIT ***

Här har jag gjort lite jobb åt dig:

För aktuella siffror som de hänvisar till i de nedre två länkarna:
Invandringen och de offentliga finanserna Jan Ekberg Finansdepartementet:

http://www.eso.expertgrupp.se/Uploads/Documents/ESO%20rapport...

Samt angående regeringens ståndpunkt:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gront-ljus-till-ullenhag-om...

Där man även tar upp "Något exakt svar finns inte och att utreda frågan är svårt. Det betyder dock inte att forskare inte har försökt – bara att det finns lika många svar som det finns sätt att räkna." (oj vilken chock! svårt att utreda, många svar...undrar varför! Kan det vara för att det är helt omöjligt att få ett generellt svar på en så stor fråga... Svar JA.)

http://www.regeringen.se/sb/d/2279/a/181576
Och: "De nationalekonomiska studier som gjorts av invandring har tittat på effekter på till exempel tillväxt, handel, företagande, löner och offentliga finanser. Det finns inget självklart sätt att foga samman dessa olika perspektiv till ett svar."

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Att säga att barnfattigdomen ökar när man menar relativ fattigdom är så missvisande så jag finner inga ord. Det är liksom inte intressant att några inte har råd med en iphone till sina barn bara för att andra har det. Samtidigt när människor blev fattigare i början på 90-talet så minskade barnfattigdomen, den relativa då såklart.

Frågan är varför ingen synar denna sossebluff någon gång? Börjar bli trött på den.

Jag visste att en kommenter i denna stil skulle komma upp efter jag sa det. Det handlar inte om att vi ska jämföra oss med Afrikas barns liksom utan att utgår i från var vi lever, vi lever i ett rikt land som har bra möjligheter förbättrnigar där. Nej fattigdom i sverige betyder inte att man måste ha prylar snarare ha mat för dagen och passande rena kläder tex. Det finns ju faktsikti hemlösa också, men du kanske inte vet vad det är, det ökar i antal det också.

Detta har inget med "sosse" att göra det är ren fakta som inte är till fördel för borgarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag visste att en kommenter i denna stil skulle komma upp efter jag sa det. Det handlar inte om att vi ska jämföra oss med Afrikas barns liksom utan att utgår i från var vi lever, vi lever i ett rikt land som har bra möjligheter förbättrnigar där. Nej fattigdom i sverige betyder inte att man måste ha prylar snarare ha mat för dagen och passande rena kläder tex. Det finns ju faktsikti hemlösa också, men du kanske inte vet vad det är, det ökar i antal det också.

Detta har inget med "sosse" att göra det är ren fakta som inte är till fördel för borgarna.

Nu hamnar man på "fattigdomsgränsen" bra tidigare än att inte ha råd med kläder också.

"Definitioner och förklaringar

Ekonomiskt utsatta hushåll: Hushåll där man haft svårt att klara de löpande utgifterna eller som saknar kontantmarginal, dvs. som vid en oförutsedd utgift inte skulle kunna skaffa fram 15 000 kronor."

http://www.scb.se/Pages/PressRelease____261184.aspx

Varför inte utgå från FNs definition av vad fattigdom eller varför inte SIDAs definition?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Jag visste att en kommenter i denna stil skulle komma upp efter jag sa det. Det handlar inte om att vi ska jämföra oss med Afrikas barns liksom utan att utgår i från var vi lever, vi lever i ett rikt land som har bra möjligheter förbättrnigar där. Nej fattigdom i sverige betyder inte att man måste ha prylar snarare ha mat för dagen och passande rena kläder tex. Det finns ju faktsikti hemlösa också, men du kanske inte vet vad det är, det ökar i antal det också.

Detta har inget med "sosse" att göra det är ren fakta som inte är till fördel för borgarna.

Det är ingen fakta utan det är rent försök att förvränga statistik till sin fördel. Fortfarande är det så att denna lögnaktiga statistik om att barnfattigdomen ökar säger att om fler blir rikare, så blir fler fattigare. Att det påståendet är helt felaktigt behöver knappast förklaras.

Hemlösa har jag inte ens pratat om så förstår inte varför du håller på å babblar om det med mig.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Hemlösa har jag inte ens pratat om så förstår inte varför du håller på å babblar om det med mig.

Precis, du babblar bara om sånt som gör borgarna "bra" på pappret och inget frågor som ger dåligt sken, ingen kritik, ingen vilja att förbättra nutiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Nu hamnar man på "fattigdomsgränsen" bra tidigare än att inte ha råd med kläder också.

"Definitioner och förklaringar

Ekonomiskt utsatta hushåll: Hushåll där man haft svårt att klara de löpande utgifterna eller som saknar kontantmarginal, dvs. som vid en oförutsedd utgift inte skulle kunna skaffa fram 15 000 kronor."

http://www.scb.se/Pages/PressRelease____261184.aspx

Varför inte utgå från FNs definition av vad fattigdom eller varför inte SIDAs definition?

"Barnfattigdom" är inte samma sak som vuxna med en fullt utvecklad hjärna som kan påverka sin inkomst, det kan inte en tex 7 åring, eller jo kanske i kina.

Kläder tycker jag är ganska logiskt att ha på sig ute vid folk, och väder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Precis, du babblar bara om sånt som gör borgarna "bra" på pappret och inget frågor som ger dåligt sken, ingen kritik, ingen vilja att förbättra nutiden.

Då får jag väl ta och passa på och ställa en motfråga. Brukade du själv babbla om allt sossarna gjort dåligt under sina ca75 år vid makten eller är det här med kritik enbart något som ska riktas mot "borgarna"?

Dessutom har han väl inte "svamlat" om vad borgarna gjort bra utan han har "svamlat" om att den definitionen du använder som kommer direkt från partihögkvarteret kan vara lite väl snävt definierat. Varför försöker du inte bemöta sakfrågan istället. Ser du ingen problemtik med en sådan definition där "fattiga" klassas utifrån att de inte har 15 000 kr undanstoppade för oväntade utgifter? Det innebär ju t.ex. att de allra flesta kring 18-25 skall ses som fattiga då för sådana personer har oftast inte någon sparkassa. Är det rimligt tycker du?

Varför inte använda FN:s eller till och med SIDAs definition av fattigdom?

Om vi vill ha klipp och klistra-svar från socialdemokraterna kan vi ju läsa det på deras hemsida. Så jag förstår inte riktigt vart du vill komma?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Då får jag väl ta och passa på och ställa en motfråga. Brukade du själv babbla om allt sossarna gjort dåligt under sina ca75 år vid makten eller är det här med kritik enbart något som ska riktas mot "borgarna"?

Dessutom har han väl inte "svamlat" om vad borgarna gjort bra utan han har "svamlat" om att den definitionen du använder som kommer direkt från partihögkvarteret kan vara lite väl snävt definierat. Varför försöker du inte bemöta sakfrågan istället. Ser du ingen problemtik med en sådan definition där "fattiga" klassas utifrån att de inte har 15 000 kr undanstoppade för oväntade utgifter? Det innebär ju t.ex. att de allra flesta kring 18-25 skall ses som fattiga då för sådana personer har oftast inte någon sparkassa. Är det rimligt tycker du?

Varför inte använda FN:s eller till och med SIDAs definition av fattigdom?

Om vi vill ha klipp och klistra-svar från socialdemokraterna kan vi ju läsa det på deras hemsida. Så jag förstår inte riktigt vart du vill komma?

Har jag sagt att jag delar alla socialdemokratiska åsikter? Var står det barnfattigdom i ditt citat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Precis, du babblar bara om sånt som gör borgarna "bra" på pappret och inget frågor som ger dåligt sken, ingen kritik, ingen vilja att förbättra nutiden.

Jag började "babblandet" med att kritisera en sak som helt enkelt är skitsnack. Att ändra riktning på skutan när det går åt helvete för en är en klassiker och jag går inte i den fällan. Fortfarande är det så att den ökande barnfattigdomen är ett hittepå-argument från sossar som har kommit fram genom förvrängd statistik och en skum syn på fattigdom och ekonomi.

Förövrigt är jag inte borgare (om nu borgare är ekvivalent med att hålla med alliansen).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Har jag sagt att jag delar alla socialdemokratiska åsikter? Var står det barnfattigdom i ditt citat?

Du menar att du inte förstår att fattiga barn bor i fattiga hushåll eller som scb väljer att kalla dem: ekonomiskt utsatta hushåll?

Jag har inte sagt att du delar alla socialdemokratiska åsikter. Jag frågade om det går att diskutera eller om du bara tänker sitta och ta upp saker ur politisk debatt utifrån socialdemokratiskt perspektiv. Du har hittills tagit upp saker direkt ur socialdemokratiska partiets ståndpunkter i 3-4 olika ämnen. Alltså inte MP, inte VP och inget annat parti utom socialdemokratiska. Därför antar jag att du helt enkelt väljer ut ämnen utifrån deras partiprogram. Då är det ju helt meningslöst att försöka diskutera för du vill ju bara lyfta fram socialdemokratiska perspektivet inte diskutera.

Att sossarna lika mycket som moderaterna vinklar sina argument är ju självklart. Då får man försöka syna dem och jag förväntar mig att om någon kommer med saker tagna ur moderaternas partiprogram så bör de ju också synas om de verkligen stämmer över med verkligheten eller om det är en politiskt vinklad fråga. Jag skulle gärna disktuera arbetslösheten t.ex. men knappast köpa argumentation som utgår från regeringens ståndpunkt utan i sådant fall vill jag ju ha den uppbyggd med andra källor och annan argumentation.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Moderaterna är nog minst sämst generellt just nu, så länge dom inte får för sig att betala för några sosselögner exempelvis "barnfattigdomen" eller liknande.

SD:s invandringspolitik skulle antagligen dra ner kostnaderna i framtiden när ett par miljoner arbetslösa greker, spanjorer och italienare kommer hit och går på bidrag.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Moderaterna är nog minst sämst generellt just nu, så länge dom inte får för sig att betala för några sosselögner exempelvis "barnfattigdomen" eller liknande.

SD:s invandringspolitik skulle antagligen dra ner kostnaderna i framtiden när ett par miljoner arbetslösa greker, spanjorer och italienare kommer hit och går på bidrag.

Lustigt, jag har nog hört moderaterna pratat om barnfattigdom också, fast de säger förstås att de satsar på det och att siffran inte stiger. Jag är nog ganska säker på att begreppet "barnfattigdom" inte är uppfunnit av Sossar eller något parti.

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

SD:s invandringspolitik skulle antagligen dra ner kostnaderna i framtiden när ett par miljoner arbetslösa greker, spanjorer och italienare kommer hit och går på bidrag.

Genom att gå ur EU då? Det låter ju som en bra ide...

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Ett parti som SD får stöd därför att inget av de etablerade partierna vågar behandla frågan om invandringen ordentligt. Det här börjar folk ledsna på och då röstar man på SD som en form av missnöje. Blir det ingen bättring inför nästa val kommer jag rösta SD.

I Sverige är man rasist om man överhuvudtaget ifrågasätter någon aspekt av invandringen och det vill inget parti förknippas med, förutom rasistpartier.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Rätt intressant hur media och politiker reagerar nu när fler partier faktiskt vågar ta upp kritiska frågor. Kolla bara på Aftonbladet det är helt stumma och vet inte vad de ska skriva längre! Underbart att se det politiskt korrekta klimatet klia sig på huvudet om vad som är rätt och fel haha. Till och med sossarna vågar påpeka beskymmer och problem. Vi får se vilka som fortfarande vågar stå för sina idéer och frågor, de finns lite röster att fiska från SD så många kommer ta chansen.

Folkpartiet fick det hett om öronen före senaste valet, där de tog upp frågor som burqa och svenska språket.

Det har inte varit en vettig invandrar/integration debatt sedan SD tog sig in i riksdagen. Hoppas PK media och politiker mjukar upp sig lite, så kanske vi får se lite diskution om andra ämnen som börjar bli lite tabu stämplade, som exempel kärnkraft.

Man ska kunna kritisera allt och alla i ett öppetsamhälle! Något media eller politiker inte ska stå ivägen för

Bra skrivet. Det ska verkligen bli intressant att se vilka vägar de övriga partierna är villiga att gå för att locka tillbaka sina gamla väljare och naturligtvis övertyga nya väljare om att just deras politik är trovärdig. Att lyfta fram frågor av tabubelagd karaktär (PK-mässigt sett) i fokus och driva dessa på allvar istället för den vanliga skåpmaten om skatt och bidrag skulle imponera på mig som väljare. Allt från skolans förfall till kärnkraften och invandringen, de frågor som är obekväma men alla känner till. Jobbiga frågor helt enkelt.

Det är bra att fler och fler partier börjar vakna upp, och självklart roligt att se medias reaktioner

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Lustigt, jag har nog hört moderaterna pratat om barnfattigdom också, fast de säger förstås att de satsar på det och att siffran inte stiger. Jag är nog ganska säker på att begreppet "barnfattigdom" inte är uppfunnit av Sossar eller något parti.

Vem har sagt något om att barnfattigdom är påhittat? Barnfattigdom är något som finns och det finns säkerligen i Sverige också. Men då ska man istället vara ärlig och inte räkna in ALLA barn vars föräldrar inte råkar ha 15 000kr extra på banken som fattiga. Det är lite väl tilltagen syn på vad som menas med barnfattigdom.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

http://www.friatider.se/invandrare-kan-tacka-nej-till-jobb-fa...

Moderaterna är det självklara valet om man är Invandrare, ingen press och ingen integration. Men bidrag får man! Och det rör sig inte om lite pengar.

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastafelix:

http://www.friatider.se/invandrare-kan-tacka-nej-till-jobb-fa...

Moderaterna är det självklara valet om man är Invandrare, ingen press och ingen integration. Men bidrag får man! Och det rör sig inte om lite pengar.

Samtidigt som äldrevården lider, det skärs ner på skolor och fattiga pensionärer inte har råd att gå till tandläkaren. Tur att man inte är rasist och främlingsfientlig som tycker det är fel att vi prioriterar människor som inte betalat in en skattekrona till svensk välfärd före våra egna gamla och unga.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Jag hittade inte mycket om detta på "neutrala källor" så det får bli Fria Tider. I korthet har Alliansen i samarbete med Miljöpartiet kommit överens om att utöka illegala invandrares tillgång till det Svenska vårdsystemet. Hur många som röstade på ett Alliansparti var medvetna om att de tänkte samarbeta med vettvillingarna i Miljöpartiet?

http://www.friatider.se/nu-klart-illegala-invandrare-far-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Jag hittade inte mycket om detta på "neutrala källor" så det får bli Fria Tider. I korthet har Alliansen i samarbete med Miljöpartiet kommit överens om att utöka illegala invandrares tillgång till det Svenska vårdsystemet. Hur många som röstade på ett Alliansparti var medvetna om att de tänkte samarbeta med vettvillingarna i Miljöpartiet?

http://www.friatider.se/nu-klart-illegala-invandrare-far-grat...

Jag ställde inte upp på fri välfärd till illegala invandrare när jag röstade KD i förra valet.

Känns underligt att medborgarskapet inte ska ha någon betydelse annat än att man får rösta. Du blir inte utvisad, fri tillgång till svensk välfärd, behöver inte betala skatt (för att du jobbar svart). Lysande exempel på varför svensk invandringspolitik havererat totalt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Stämmer det att om man kommer som invandrare till Sverige och har X antal barn i förskoleåldern, så får man föräldrapenning för dessa barnen retroaktivt och kan på sätt vara hemma med dessa X x 480 dagar? Alltså 16 månader per barn... En bekant berättade det och jag kan inte hitta någonstans att få det bekräftat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Stämmer det att om man kommer som invandrare till Sverige och har X antal barn i förskoleåldern, så får man föräldrapenning för dessa barnen retroaktivt och kan på sätt vara hemma med dessa X x 480 dagar? Alltså 16 månader per barn... En bekant berättade det och jag kan inte hitta någonstans att få det bekräftat.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det stämmer tyvärr, helt vansinnigt hur det fungerar och ynkryggarna till politiker vågar inte göra något åt det för då kan dom bli kallad rasister av Aftonbladet!

.”En delförklaring är att den som kommer till Sverige med barn kan ta ut full föräldrapenning för alla barnen upp till åtta års ålder. I stället för att lära sig svenska och komma ut i arbete, uppmuntras kvinnorna att stanna hemma med sina barn"
http://blog.svd.se/politikdirekt/2012/03/hagglund-nej-till-fa...

Permalänk
Medlem

Märkligt att inte fler reagerar på försvarsfrågan.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/ob-utan-mer-pengar-inga-nya...

ÖB menar att Sverige är snart tvungen att montera ner hela försvarsgrenar då ekonomin inte går ihop längre. Troligen kommer Sverker Göranson att få avgå efter detta utspel och kommer ersättas med någon mer JA-sägare till regeringen, precis som Karin Enström som endast är en knähund åt Reinfeldt.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/forsvarsministern-maste-var...

Vår försvarsminister Karin Enström (M) delar inte ÖBs åsikt utan anser att vi ska vänta och se till 2015-2020 och försvaret bör bli ännu kostnadseffektivare för att kunna ha råd med ännu mer budgetnedskärningar.

Problemet är alltså att vi har en Försvarsmakt som inte har ett enda fullt operativt förband, det finns inte en enda soldat att mobilisera idag utan det skulle krävas tusentals timmar av inventering, nyanskaffning av materiel och utbildning. För 41,6 Miljarder får vi inte ett enda piss, det vi får är en försvarsmakt som monterar ner sig själv och pengarna drar endast runt ett byråkratiskt elände. Vi kan glömma att få någon som helst verkan mot en modern fiende. Varken Armén, flottan eller flygvapnet kan fungera i krig, det finns inte något system för civila i en krigssituation heller för den delen.

Detta är ett slöseri på skattemedel utan dess like. Nu måste man bestämma sig om man ska ha en försvarsmakt eller inte. Vi kan inte heller ha en försvarsmakt som endast är till för "industristöd" för 41,6 Miljarder för att kunna rädda några tusen jobb. M har verkligen kört ner detta i botten. Att ens ha export som krav för anskaffning av JAS 39 Gripen E/F säger ju allt hur mycket Moderaterna värnar om vårt totalförsvar, det finns inte en enda tanke att Sverige ska kunna ha en egen försvarsförmåga, allt handlar tydligen att SAAB ska kränga plan utomlands.

Permalänk
Skrivet av S1im:

Jo det stämmer tyvärr, helt vansinnigt hur det fungerar och ynkryggarna till politiker vågar inte göra något åt det för då kan dom bli kallad rasister av Aftonbladet!

.”En delförklaring är att den som kommer till Sverige med barn kan ta ut full föräldrapenning för alla barnen upp till åtta års ålder. I stället för att lära sig svenska och komma ut i arbete, uppmuntras kvinnorna att stanna hemma med sina barn"
http://blog.svd.se/politikdirekt/2012/03/hagglund-nej-till-fa...

Helt galet egentligen, visst kan man förstå om man har en två månader gammal unge men åtta år?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunnis:

Märkligt att inte fler reagerar på försvarsfrågan.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/ob-utan-mer-pengar-inga-nya...

ÖB menar att Sverige är snart tvungen att montera ner hela försvarsgrenar då ekonomin inte går ihop längre. Troligen kommer Sverker Göranson att få avgå efter detta utspel och kommer ersättas med någon mer JA-sägare till regeringen, precis som Karin Enström som endast är en knähund åt Reinfeldt.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/forsvarsministern-maste-var...

Vår försvarsminister Karin Enström (M) delar inte ÖBs åsikt utan anser att vi ska vänta och se till 2015-2020 och försvaret bör bli ännu kostnadseffektivare för att kunna ha råd med ännu mer budgetnedskärningar.

Problemet är alltså att vi har en Försvarsmakt som inte har ett enda fullt operativt förband, det finns inte en enda soldat att mobilisera idag utan det skulle krävas tusentals timmar av inventering, nyanskaffning av materiel och utbildning. För 41,6 Miljarder får vi inte ett enda piss, det vi får är en försvarsmakt som monterar ner sig själv och pengarna drar endast runt ett byråkratiskt elände. Vi kan glömma att få någon som helst verkan mot en modern fiende. Varken Armén, flottan eller flygvapnet kan fungera i krig, det finns inte något system för civila i en krigssituation heller för den delen.

Detta är ett slöseri på skattemedel utan dess like. Nu måste man bestämma sig om man ska ha en försvarsmakt eller inte. Vi kan inte heller ha en försvarsmakt som endast är till för "industristöd" för 41,6 Miljarder för att kunna rädda några tusen jobb. M har verkligen kört ner detta i botten. Att ens ha export som krav för anskaffning av JAS 39 Gripen E/F säger ju allt hur mycket Moderaterna värnar om vårt totalförsvar, det finns inte en enda tanke att Sverige ska kunna ha en egen försvarsförmåga, allt handlar tydligen att SAAB ska kränga plan utomlands.

Intressant.

Jag skulle gärna se att vi först och främst slutar skickar våra soldater på utlandsuppdrag. Sedan bör vi gå tillbaka till en värnpliktsarmé. Därmed inte sagt att alla ska göra lumpen, men en så pass bred rekryteringsbas bör vi kunna få en bra kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Intressant.

Jag skulle gärna se att vi först och främst slutar skickar våra soldater på utlandsuppdrag. Sedan bör vi gå tillbaka till en värnpliktsarmé. Därmed inte sagt att alla ska göra lumpen, men en så pass bred rekryteringsbas bör vi kunna få en bra kvalité.

Ja eller att man finansierar kolonialpolisen med andra medel än från FMs egen budget. Det är mycket som har gått fel i nedrustningen efter kalla kriget, politikerna oavsett regering har svikit det svenska folket rejält i det här avseendet, hundratals miljarder har gått till ingenting i princip, pengar som istället hade kunnat gått till helt andra saker eller till en fungerande försvarsmakt.

Övergången till yrkesarmé har även det misslyckats fatalt, dock ingen överraskning då det har var uppenbart att FM med sin budget inte skulle klara av varken en övergång eller personalfrågan över tiden. Nu har man svåra problem med rekrytering och behålla sin personal över tiden vilket gradvis sänker nivån. För Sveriges del finns det inga fördelar med yrkesförsvar, alldeles för liten arbetsmarknad/upptagningsområde bland befolkningen och villkoren är alldeles för dåliga vilket gör FM som arbetsplats oattraktiv.

Dessutom ställer alla arbetsrelaterade lagar som arbetsmiljö mm till övningstekniska problem som sänker nivån avsevärt, med värnpliktiga så hade man en mer anpassad lagstiftning som var mer kompatibel i krigsliknande förhållanden.

Man skulle absolut kunna ha en mix av anställda soldater på hel och deltid och värnpliktiga. Det skulle lösa många problem med yrkesförsvaret. Dels är utbildningsgrunden på 3 månader lika för såväl anställda som värnpliktiga, dels skulle man lösa rekryteringsproblemen då man kan erbjuda värnpliktiga anställning efter avslutad plikt då har man ju redan grunden samt förbandskunskaperna inövade. Garanterad anställning skulle vara intressant för många då de redan är med i "systemet" och kommer ändå troligen vara arbetslösa efter värnpliktstiden. Yrkessoldaterna med officerare skulle förutom sin egen utbildningstid även bistå som instruktörer till vpl kullarna. Man skulle då kunna ha ett snabbt och effektivt insatsförsvars samt en reserv som man kan mobilisera vid totalförsvar.

Givetvis skulle det kosta, men Sverige skulle kunna ha råd med ett toppmodernt och fungerande försvar som sysselsätter tusentals människor med jobb. NATOs rekommendation/krav om budget för medlemskap är runt 2% av BNP, Sverige lägger ca 1,1%. Inte sagt att vi ska gå med i NATO men det ger en fingervisning om hur mycket pengar man bör lägga på försvaret. För Sverige del skulle det nästan vara en fördubbling av budgeten.

Permalänk
Medlem

Respekt åt Folkpartiet i min ögon då de vågar ha egna åsikter som inte är samma som de övriga Borgliga partierna.

Jag gillar :

"Skolan borde bli statlig"

"Vill ha samma avgift för allla a-kassor"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Barnfattigdom är lite av en rövar historia i sig, vet föräldrar med usel koll på ekonomin som gått arbetslösa i flera år men likt så förbannat har senaste telefonerna till sig själva och sina barn, sitter med surfplattor framför LCD-Tvn. Läste en snyfft historia i tidningen om en pojke som fick vara utan kompisar en sommar då föräldrarna inte hade råd med en idrotts resa som kostade ett par tusen.

Kan föräldrar prioritera och planera sin ekonomin skulle deras barn hade det så otroligt mycket bättre.

Det finns såklart många fram för allt ensamstående föräldrar som kan ha det väldigt svårt att gå runt även med bra planerad ekonomi.

Dom som inte har råd syns inte. Dom som har det sämst syns inte. Människor är inte robotar, de har känslor och tänker olika därför ser världen ut olika för alla.
Alla har inte LCD-TV eller surfplatta, jag vet väldigt många som inte har något av dessa även om de har råd, det handlar liksom inte om saker.
Det finns såna som klagar på ekonomin och sedan åker utomlands på semester eller vad det nu kan va vilket jag tycker är motbjudande och det är långt långt ifrån "fattigdom" såklart tycker jag. När man måste låna av sina föräldrar för att få ihop hyran och inte kan köpa alla nödvändiga saker osv...