Den stora hackintoshtråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranathJr:

Jag undrar om jag kommer att kunna installera en Hackintosh med dessa specs? Sedan så undrar jag också om jag kommer att kunna ha Windows 7 på en packition?...

Det borde inte vara några problem med hårdvaran. Enligt AnnC ska det gå att köra windows på en separat partition på samma hårddisk, själv har jag inte testat utan bara hört att det ska vara svårt

Vad ska du ha widows till?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Skrivet av GranathJr:

Hej!

Jag undrar om jag kommer att kunna installera en Hackintosh med dessa specs? Sedan så undrar jag också om jag kommer att kunna ha Windows 7 på en packition?

Moderkort: Asus P8Z68-V LX

Grafikkort: HD 5850

Processor: Intel 2500k

Minne: 8Gb

Jag dual-bootar Win 7 och OS X, följ bara denna guiden på tonymacx86: http://tonymacx86.blogspot.se/2009/11/dual-boot-windows-7-and...

På tonymacx86 finns också information om villa byggen som fungerar, så kolla in forumet där :-). Jag råder dig i alla fall att köra ett gigabyte moderkort eftersom att sleep/Wake fungerar på dem, kolla mitt bygge i signaturen så ser du ett moderkort som fungerar utmärkt!!

Permalänk
Medlem

Min gamla macbook hemma håller på att säga förväl. Tänkte dock försöka spara mig en slant och ge mig på en hackintosh denna gång istället. Tänkte kolla med er ifall ni känner till nån laptop som är bra för mitt ändamål? Vet att det tidigare funnits laptops där det mesta har fungerat out of the box men hittar ingen uppdaterad sådan:(

Permalänk

Jag ska ha Windows till Spel framförallt. Kommer jag att kunna köra lion?

Permalänk
Medlem

Provade installation med unibeast/dsdt, galet vad enkelt det har blivit att köra hackintosh. Kan rekommendera för smidig installation

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Hej, jag håller på och försöker fixa os x på min dator som tyvärr är en amd. jag har försökt hur mycket som helst men det är sjukt svårt så jag tänkte om man installerar os x på en intel dator och sedan byter ut mach_kernel mot en för amd och sedan stoppar in hårddisken i amd datorn. skulle det funka eller är det så att det bara funkar till den dator man har installerat det på?

Permalänk

Jag har tittat igenom den här tråden lite för att se om det är någon som kör Hackintosh Lion Server, men har inte hittat någon. Jag har lite delar hemma som jag skulle kunna slänga ihop för att bygga en Hackintosh server.

Så nu är min fråga. Ska man köra på en hackintosh server eller ska man köpa sig en Mac mini och slippa alla eventuella problem?

Permalänk
Skrivet av Sandrerind:

Jag dual-bootar Win 7 och OS X, följ bara denna guiden på tonymacx86: http://tonymacx86.blogspot.se/2009/11/dual-boot-windows-7-and...

På tonymacx86 finns också information om villa byggen som fungerar, så kolla in forumet där :-). Jag råder dig i alla fall att köra ett gigabyte moderkort eftersom att sleep/Wake fungerar på dem, kolla mitt bygge i signaturen så ser du ett moderkort som fungerar utmärkt!!

Fungerar æven ditt grafikkort bra i OSX?

Någon somm dessutom har erfarenhet av att koppla en cinemadisplay till ett hackintoshbygge? Det ska væl fungera felfritt, men om man startar windows?

Permalänk
Skrivet av jenshojer:

Fungerar æven ditt grafikkort bra i OSX?

Någon somm dessutom har erfarenhet av att koppla en cinemadisplay till ett hackintoshbygge? Det ska væl fungera felfritt, men om man startar windows?

Fungerar helt felfritt, det enda jag hade problem med var ljudet.. Men det fanns en perfekt guide på tonymacx86 om det också, så det löste sig fint! Något som inte påverkar något annat än hur det ser ut är dock att vissa skärmar och grafikkort inte lyckas visa boot skärmen i fullskärmsläge... Lite frustrerande men det går tydligen inte att göra något åt, endast vissa grafikkort och skärmar funkar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jenshojer:

Fungerar æven ditt grafikkort bra i OSX?

Det finns en hyfsat uppdaterad lista över fungerande grafikkort/kretsar här: http://www.tonymacx86.com/wiki/index.php/Graphics_Card_Databa...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Min farsa har Logic Pro 9 och är kär i programmet. Men har själv ingen OSX dator. Funderar på om det går att köra Hackintosh på min dator?

CPU: AMD Phenom II x4 965 C3
GPU: nVidia GTX 670
MOB: Asus Crosshair IV Formula

Jag har en känsla att det inte går köra hackintosh på AMD? Fan i så fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Jag har en känsla att det inte går köra hackintosh på AMD? Fan i så fall..

Det ska gå, men det är betydligt mer avancerat.. (att installera OSX på välvalda intelkomponenter är inte svårare än att installera Windows idag.)

Google är din vän

http://www.youtube.com/watch?v=iKrCgglmMsw

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Det ska gå, men det är betydligt mer avancerat.. (att installera OSX på välvalda intelkomponenter är inte svårare än att installera Windows idag.)

Google är din vän

http://www.youtube.com/watch?v=iKrCgglmMsw

Tack för svaret Verkar inte allt förenkelt och problemfritt. Får se om jag vågar ge mig in på det, hehe.

Permalänk

en fråga är hur många hårdiskar kan man ha om man väljer bygga en hackintosh är de sata portar på modekortet som styr eller kan man köpa till pci kort med extra platser ?

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Skrivet av Bajenvraket:

en fråga är hur många hårdiskar kan man ha om man väljer bygga en hackintosh är de sata portar på modekortet som styr eller kan man köpa till pci kort med extra platser ?

Bara hårdvaran stöds så ska det inte vara några problem att ha i stort sett hur många devices som helst.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Jag har tittat igenom den här tråden lite för att se om det är någon som kör Hackintosh Lion Server, men har inte hittat någon. Jag har lite delar hemma som jag skulle kunna slänga ihop för att bygga en Hackintosh server.

Så nu är min fråga. Ska man köra på en hackintosh server eller ska man köpa sig en Mac mini och slippa alla eventuella problem?

Funktionaliteten är lika, så länge du får hårdvaran att fungera. Har du redan prylarna kan du spara en slant. Och för filserver är det kanske enklare med en hackintosh där du kan lägga in fler hårddiskar efter hand. För fil-/skrivarserver fungerar också Linux väldigt bra, slimmat och snabbt. Dessutom slipper du problem med windows om du har såna maskiner. 10.7 är inte alltid smärtfritt med windows, oavsett Apple dator eller hackintosh. Det finns gott om guider på nätet, även om det kräver en del kodning.

Jag har en hackintosh som server och kopplad till tv. Fungerar utmärkt, även om jag har haft problem med 10.7 och Windows (löst).

Permalänk
Medlem

Måste fråga, har som sagt aldrig fått en hackingtosh att fungera men de va länge sen man sist försökte... (jo lite halvt fungerade men inte allt).

Hur är det om man får igång en maskin och de kommer updateringar, vågar man köra dem eller är det googla för att kolla om de går att köra?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Är det någon som har lyckats få Snow leopard att fungera med Zepto 3215, eller någon liknande dator?

Jag har kört Leopard i nästan tre år nu men jag gav mig på SL igår. Installationen går fint och rent vanilla så bootar den. Men så fort jag ska installera kexts som inte finns i Multibeast så får jag blank svart skärm vid boot. Och jag får inte liv i den med flaggor heller. Jag körde iBoot+Multibeast med 10.6.8 uppdateringen.

Wifi, touchpad, ethernet och sleep funkar inte.

Denna är den enda datorn jag har som är ens i närheten av att vara kompatibel med OSX.

T7250
2gb (4gb)
250gb 5400rpm
GMA965 (X3100)
Ralink RT2860/Intel 3945abg

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Nån som har en bra guide för hur man gör ett bootbart USB minne från windows?

Alla guider jag hittar förutsätter att man har en hackintosh eller mac sen tidigare och det blir ju lite moment 22

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Nån som har en bra guide för hur man gör ett bootbart USB minne från windows?

Alla guider jag hittar förutsätter att man har en hackintosh eller mac sen tidigare och det blir ju lite moment 22

Jag letade också länge men hittade inte någon som fungerade. Köpte en gammal Macbook till sist

Men kan du inte låna en Mac av en kompis över helgen?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Fixar du fram kompisen med en mac så

Samtliga inom vettigt avstånd dvs under 20 mil har PC

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av mats42:

Nån som har en bra guide för hur man gör ett bootbart USB minne från windows?

Alla guider jag hittar förutsätter att man har en hackintosh eller mac sen tidigare och det blir ju lite moment 22

Jag körde in en iAtkos version av SL först, där kunde jag fixa och trixa med USB stickan för att få en "ren" installation. En omväg men klart värd den

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Fixar du fram kompisen med en mac så

Såg inte att du bodde i Norrland, annars hade du kunnat låna min. PMa mig om du vill att jag ska skicka en sticka med Unibeast till dig!
http://tonymacx86.blogspot.se/2011/10/unibeast-install-mac-os...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Såg inte att du bodde i Norrland, annars hade du kunnat låna min. PMa mig om du vill att jag ska skicka en sticka med Unibeast till dig!
http://tonymacx86.blogspot.se/2011/10/unibeast-install-mac-os...

Tack för erbjudandet

Jag ska se om jag kan lyckas få till en fungerande ISO och sen boota den på en virtuell maskin. Går det så kan jag ju göra en egen USB annars hör jag av ming

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandrerind:

Fungerar helt felfritt, det enda jag hade problem med var ljudet.. Men det fanns en perfekt guide på tonymacx86 om det också, så det löste sig fint! Något som inte påverkar något annat än hur det ser ut är dock att vissa skärmar och grafikkort inte lyckas visa boot skärmen i fullskärmsläge... Lite frustrerande men det går tydligen inte att göra något åt, endast vissa grafikkort och skärmar funkar
__________________
Win7/OS X Lion (dual-boot) CPU: i7 2700K @ 4.5 Ghz GPU: KFA2 Geforce GTX 570
MB: Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 RAM: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz SSD: Corsair SSD Force 3 series 120GB HDD: 2TB Seagate Barracuda Green 5900rpm
...

En fråga om ditt moderkort:

Du har verion 1.3 av Gigabyte Z68X-UD3H-B3 och i7 2700K processor (Sandy Bridge). Jag läste någonstans att man måste ha en Ivy Bridge processor till verion 1.3 och 1.0 till Sandy Bridge. Har jag förstått detta fel?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Tack för erbjudandet

Jag ska se om jag kan lyckas få till en fungerande ISO och sen boota den på en virtuell maskin. Går det så kan jag ju göra en egen USB annars hör jag av ming

Hittade en 10.6 skiva så nu har jag en grund att jobba ifrån

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av Jukkis:

En fråga om ditt moderkort:

Du har verion 1.3 av Gigabyte Z68X-UD3H-B3 och i7 2700K processor (Sandy Bridge). Jag läste någonstans att man måste ha en Ivy Bridge processor till verion 1.3 och 1.0 till Sandy Bridge. Har jag förstått detta fel?

Det verkar som du har förstått det fel! Både jag och en vän till mig kör exakt samma "setup" och ingenting har krånglat! Uppdaterade nyligen till senaste versionen med SSDT, det enda som krånglade då var processorerna men det gick och fixa med en modifierad "kernel".

Jag har även en fråga till resten av hackintosh användarna där ute, finns det någon som har en lösning på problemet med att man bara kan installera vissa program på samma disk som man har OS X på? I och med att mitt OS X ligger på en SSD så får jag inte plats med Logic på den... Och det börjar bli väldigt frustrerande att tvingas installera vissa program på SSDn som jag bara vill installera det viktigaste på...

Permalänk
Medlem

Hjälp?

Jag är i full fart att bygga min hackintosh.
Jag har alla komponenter (förut chassit jag vill ha som kommer i september, så jag tar ett annat så länge) reda att beställas och ett USB med Lion. Dock fick jag en permanent ban från tonymac för att jag nämnde att en schysst snubbe skickat mig USB med Lion till ett relativt billigt pris, och de antog att det handlade om piratkopiering och gav mig en ban. Jag skickade mejl till dem dock, och frågade om det var för USB grejen jag blev permabannad, de sa ja, har försökt få mer kontakt utan att lyckas.

Så jag undrar om någon trevlig själ skulle kunna tanka och lägga upp .zip filen med DSDT till mammakortet jag ska köpa på en annan sida så jag kan få tillgång till den. (kommer du inte på någon sida så kör på ok.ms eller mediafire.com ).
Tråden med .ZIP filen attached finnes här: BoomR's Cube2.0: Core i5 2500K | H77M-ITX | 8GB RAM | HD3000

Om någon kunde vara gullig och göra detta skulle jag vara stort tacksam!

EDIT: tonymac håller visst på att uppdatera sin sida nu, så ni kan nå forumtråden med filen jag behöver här: legacy.tonymacx86.com/viewtopic.php?f=54&t=66913 Jag har beställt mina delar nu också! Är lite nervös hur det kommer gå!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tjena,

Jag har bestämt mig för att försöka mig på ett Hackinstosh-bygge. Burken jag har idag ska ha utmärkt stöd för OSX, men jag har några frågor jag hoppas kunna få klarhet i.

Inledningsvis, (hur) kan jag lösa dual boot? Jag har Windows 7 i datorn just nu och vill ha kvar det vid sidan av OSX.

Jag har en HDD på 1TB. Kan jag dela hårddisken i två partitioner och låta den ena vara NTFS för Windows och den andra HFS för OSX? edit: Om det är möjligt, vilken unit size vill jag använda? Vill minnas att jag läst något om problem med 4096 bytes och det är vad jag använt som standard på mina diskar.

Slutligen: Guider säger åt mig att installera Snow Leopard och därefter uppgradera till Mountain Lion, men hur kan jag få tag på Snow Leopard nu efter att Apple tagit bort det från store?

Tack på förhand.

Visa signatur