Permalänk

Skriva över Data

Hoppas det är rätt kanske hör hemma bland programvara men undrar om det finns bra programvara för att fylla en hårddisk med bullshit data och rensa ev. kvarliggande data.

Det kanske inte går att göra perfekt men ska sälja min dator och vill vara så säker jag kan vara att gammal data inte finns kvar på datorn.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Skrivet av ReloadMaster:

Hoppas det är rätt kanske hör hemma bland programvara men undrar om det finns bra programvara för att fylla en hårddisk med bullshit data och rensa ev. kvarliggande data.

Det kanske inte går att göra perfekt men ska sälja min dator och vill vara så säker jag kan vara att gammal data inte finns kvar på datorn.

http://www.dban.org/

eller

http://killdisk.com/

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReloadMaster:

Hoppas det är rätt kanske hör hemma bland programvara men undrar om det finns bra programvara för att fylla en hårddisk med bullshit data och rensa ev. kvarliggande data.

Det kanske inte går att göra perfekt men ska sälja min dator och vill vara så säker jag kan vara att gammal data inte finns kvar på datorn.

Det du söker är ett program som skriver över allting ett antal gånger med nollor.
Här är en tråd som visar hur man gör, och lite program.

Lycka till!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Räcker med att skriva över en gång. Allt annat är slöseri med tid.

Permalänk

Tack för alla tips, jättesnällt

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

killdisk är ok, för enstaka diskar... om man står ut med dos och begränsningen.
dban är chefigt och kan skriva på multipla diskar samtidigt!

såå... mycke skrot och många diskar att rensa? - dban!

Permalänk
Medlem

Är dban det bästa? Hur många gånger kan den skriva över? Sen vad är bäst att skriva över tom plats, dvs en disk på 1TB har 500GB ledigt och man vill skriva över just den lediga delen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReloadMaster:

Hoppas det är rätt kanske hör hemma bland programvara men undrar om det finns bra programvara för att fylla en hårddisk med bullshit data och rensa ev. kvarliggande data.

Det kanske inte går att göra perfekt men ska sälja min dator och vill vara så säker jag kan vara att gammal data inte finns kvar på datorn.

Offtopic: Hehe såg att du är från Berga!

Ontopic: Om du ska sälja datorn så anatr jag att det är en hårddisk du ska skicka med? Då funkar killdisk ypperligt

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II