Sandia visar ny typ av processorkylare

Permalänk
Medlem

Låter intressant, och det ska bli intressant att se om de lyckas få fram något som är intressant för gemene man med denna teknik. Det går säkert att få till en liten och effektiv kylare om de vrider upp varvtalet ordentligt, men frågan är om de kan konkurrera med vanliga tornkylare vad det gäller kylning per dB.

Och angående diskussionen om kylaren kan monteras enbart horisontellt, eller i godtycklig riktning så skriver de på sidan 11 i PDFen: "...the air-bearing cooler can be mounted in an arbitrary orientation (e.g., up-side-down, sideways,
etc.)."
Om jag förstår det rätt så sitter kylfläkten fast via axeln från motorn, och sitter inte lös och kan inte flyga iväg utan att slita lös motorn från sitt fäste. Och det lär inte hända i första taget.
Och någon form av galler runt det hela lär de behöva i slutändan, för att hålla fingrar och kablar borta, precis som fläktar med hög RPM i princip alltid har fläktgaller.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lasse Laserman:

Värdet jag angav är värmemotståndet för luftkudden, dvs utrymmet mellan bottenplattan på kylaren och den roterande kylflänsen. Motsvarande värde för kylpasta mellan processor och kylfläns ser ut att vara i storleksordningen ~0.03 K/W

Jo jag såg det och gjorde en Edit;

Dock enligt figur 34 så har du en total DeltaT C/W på ca 0,16 vid 25W effektkonsumption på fläkten, som jag enligt figur 35 tolkar som knappt 10.000 RPM.

Projektet behöver lite förfining än så länge, C/W på 2000rpm verkar ligga närmare 0,29 vilket inte är så imponerande.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hoppas ni gör ett test här på sweclockers när den hittar ut i butiken!

men jag är ytterst skeptisk till denna...

Permalänk
Medlem

Lovande prototype! Hade lätt velat ha denna i datorn så länge den inte hörs som den gör i videon och att den kan hålla tempsen.

Visa signatur

7800X3D - 3070 Ti - 32GB ~ 6000Mhz

Permalänk

hur överförs värmen från cpun till flännsarna den svävar ju över cpu fästa ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Om fläkten som sitter på ser ut som den som ligger bredvid och den snurrar medsols så förstår jag inte riktigt hur den kan pressa luften ut åt sidorna, det ser ju snarare ut som att fläktbladet är vinklade så att luften pressas in mot mitten.

Vad missar jag?

Oavsett vilken riktning den snurrar åt så kommer luften pressas ut med hjälp av centrifugalkraften, samma princip för alla radialfläktar.

Permalänk
Medlem

Designen påminner mig om den klassiska core crunchern super orb:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Fast nu pratar du bullshit

http://images.apple.com/euro/macbook-pro/design/images/engine...

http://ifixit.org/files/2012/06/mbprd1.jpg

MacBook Pro RETINA

Källa: http://www.apple.com/se/macbook-pro/design/

Eller är dessa "radialfläktar"? för Apple kallar dom för "Asymmetrically spaced impeller blades"

Apple använder alltid nyord för befintliga saker för att lura folk. Det är en radialfläkt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Sötast

Har ni aldrig lyckats få in tån i en eller annan fläkt när datorn har stått med sidan öppen?.....

Ouch.

Permalänk

Det tråkiga att den kyler nog inte strömförsörjning osv. så bra, men de gör ju inte vatten kylning häller

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk
Medlem
Skrivet av snutte:

Designen påminner mig om den klassiska core crunchern super orb:
http://img.tomshardware.com/us/2001/03/06/lord_kryo_/super_or...

ja och det är ju det plus radikalfläkt i ett, alltså kylare är också fläkt, bättre luftflöde, damm fastnar mycket sämre

det som är intressant är just den luftkudde som håller fläkt/kylare uppe men överför värme till den, blir de klara med produkten så ska vi ha en riktig bra kylare tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubblefrog:

Det tråkiga att den kyler nog inte strömförsörjning osv. så bra, men de gör ju inte vatten kylning häller

den kyler VRM på samma sätt som alla kylare, grejen är att kylare är själva fläkten, luften går jämnare mellan alla flänsar osv, mindre delar, mer effektivitet

sen vattenkylning kan kyla VRM och många monterar det så att den hjälper med det, bara externa radiatorer bidrar ej till luftflöde i chassi, men har du radiator i toppen eller baksidan av chassi så fläkten där tar hand om luftflöde mycket bra

Permalänk
Medlem

och sen var det ju de med tempsen! Jag vill se en "demotemp" före jag tror på tekniken

Permalänk
Medlem

För mycket p12or på detta forum. Ingen som klarar av att lyssna längre. Suck.

Permalänk
Medlem

Det där lät sjukt bra hoppas det blir bra i när produkten är klar.
Jag tänker köpa en då i alla fall även om jag får byta ut mitt chassi och skaffa en låda där moderkortet får ligga plant istället.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Oj istället för roterande fläktar så börjar kylflänsarna att rotera med... Otroligt vad teknologin går fram, är väldigt tacksam för fler lösningar.

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Medlem
Skrivet av beweer:

Jag har däremot svår att se att detta kommer fungera för desktop-markanden. DELS för att den försätter att moderkortet är horisontellt, luft-bearingen som de talar om kommer inte fungera annars. Dels att det väsentligen inte kommer gå att flytta datorn med denna roterande eftersom krafterna blir stora (flänsen är tung).

Varför fungerar det inte vertikalt?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Varför fungerar det inte vertikalt?

"...the air-bearing cooler can be mounted in an arbitrary orientation (e.g., up-side-down, sideways,
etc.)."

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Läshuvudena på en hårddisk fungerar ju med samma princip med att de svävar på luftlagret ovanpå den spinnande disken, så jag antar att de kommer bli samma begränsningar som på dem, helst inte i lutande plan.

Förresten var det inte någon annan tillverkare som hade någon liknande idé för ett tag sen med en roterande kylfläns, dock med någon annan teknik.

Undrar vilket elektronikkylningsföretag de pratar om i slutet på videon som hade skrivit under ett avtal angående tekniken. Så det finns alltså chans att de kan hitta ut på marknaden rätt snart om det är något större.

Permalänk
Medlem

Jag är mycket positiv till det här. Ser väldigt lovande ut, för oss som faktiskt läser pdf-filen som beskriver hur och varför detta fungerar.

En del av det fina här är att man undkommer små fläktars ineffektivitet genom att låta själva flänsen agera fläktblad. Det faktum att små fläktar är relativt dåliga på att flytta luft påverkar inte denna design alls lika mkt som det påverkar klassiska tornkylare.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats att man på Sandia skulle kommit lite längre med detta koncept med tanke på att det var över två år sedan man för första gången gick ut med denna typ av lösning, verkar dock tyvärr som det fortfarande rör sig om ett utvecklingsprojekt som ligger en bra bit från att hamna i riktiga produkter.

Enligt ett tidigare släppta whitepaper så skall lösningen fungera i vertikala tillämpningar (edit: vilket flera redan tipsat om.) http://prod.sandia.gov/techlib/access-control.cgi/2010/100258...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Läshuvudena på en hårddisk fungerar ju med samma princip med att de svävar på luftlagret ovanpå den spinnande disken, så jag antar att de kommer bli samma begränsningar som på dem, helst inte i lutande plan.

Förresten var det inte någon annan tillverkare som hade någon liknande idé för ett tag sen med en roterande kylfläns, dock med någon annan teknik.

Undrar vilket elektronikkylningsföretag de pratar om i slutet på videon som hade skrivit under ett avtal angående tekniken. Så det finns alltså chans att de kan hitta ut på marknaden rätt snart om det är något större.

I det här fallet är det inte lika känsligt som i fallet med hårddiskar. Det är självreglerande, dessutom gör det inget om ytorna snuddar vid varandra för ett ögonblick.

Som du förstår så ligger inte genombrottet i att själva flänsen rör på sig, visst det har vissa fördelar i sig, men det har inte varit så praktiskt tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

En annan sak som jag tycker verkar lite motsägande är att tyngden som skall rotera är flera gånger högre än vad en vanligt fläkthjul har. Detta måste dra mer energi än vanliga varianten.

Det är inte impellerns vikt som drar energi, inte i någon fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Hade hoppats att man på Sandia skulle kommit lite längre med detta koncept med tanke på att det var över två år sedan man för första gången gick ut med denna typ av lösning, verkar dock tyvärr som det fortfarande rör sig om ett utvecklingsprojekt som ligger en bra bit från att hamna i riktiga produkter.

Enligt ett tidigare släppta whitepaper så skall lösningen fungera i vertikala tillämpningar (edit: vilket flera redan tipsat om.) http://prod.sandia.gov/techlib/access-control.cgi/2010/100258...

Det whitepaper du länkar beskriver precis samma prototyp.

Permalänk
Medlem

Varför finns inte detta redan?

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Avstängd

2000rpm blir inte tyst. Dessutom så kan man kyla många 4 kärnors processorer passivt redan.

Det är tyvärr inte lika enkelt med grafikkort.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Hade det verkligen varit så svårt att köra olja istället för luft i lagret mellan rotorn och fästet? Har lite svårt att den skulle kunna suga in tillräckligt med luft för att fajtas med de tuffaste luft och vatten kylarna idag. Och då blir det väll till att sätta en fläkt som blåser dit luften i alla fall?
Vill man ha tyst och kraftig kylning så går det väll att bygga in en jätte stor radiator och slippa metallklump? Alla säker jag kan tänka på som använder roterande metall för att utföra ett arbete är ingenting jag skulle vilja sätta i datorn.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk

hehe, intressant! men ja.. dom får nog se till att fixa coilwine och fixa ljudnivån.
kan bara se som föregående postare... att ett finger eller 2 ryker, eller rentav att nått pajar efter ha kört den i 24/7 1 år och axeln går av och slungar iväg metalbiten i 2000rpm i datorn

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Ja Apple har satt ett coolt namn på sina radialfläktar, det ändrar inte att det är vanliga radialfläktar. AMD kör radialfläktar på alla sina standardkylare till Radeonkorten.

http://i.imgur.com/n4vku.jpg

Som sagt är det inte radialformen som är speciell, utan roterande fläns och hur värmen överförs.

Har ett gammalt XFX GTX270 liggandes med samma fläktlösning

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Hoppas fortfarande på Cool chips (nano, inge fläktar) de ska visst hålla annual meeting i morgon.

(http://www.coolchips.gi/technology/a-vs-p.shtml, http://www.coolchips.gi/technology/index.shtml)