Peter Cochrane: "Koncentrerad tillverkning innebär potentiell katastrof"

Permalänk
Melding Plague

Peter Cochrane: "Koncentrerad tillverkning innebär potentiell katastrof"

Att en stor del av världens tekniktillverkning är koncentrerad till endast en liten del av Asien innebär skakig grund för framtiden. Det menar Peter Cochrane, brittisk ingenjör och telekomguru.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Prima exempel, Thailand hårddiskar

Permalänk
Medlem

Inget nytt, bara att någon säger det högt igen.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Han har faktiskt rätt i de han säger om naturkatastrofer. Tycker allt att några/något stort företag kan flytta till Sverige

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Allt kan ju inte ligga i Österrike och Schweiz

Permalänk
Medlem

det är synd att västeuropa har problem att behålla tillverkning på framförallt elektronik mest p.g.a produktionskostnader, för vi har väldigt mycket bra uppfinningar som kommer härifrån, kolla bara Herr Lantz från kära svedala vad han har uppfunnit.
Synd att hans uppfinningar inte fått produceras i sverige.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Hjälpsam

Det är perfekt med all IT koncentrerad inom ett litet område för mina världsherravälde-planer.

Underlättar mycket att placera diskreta en-i-mängden arbetare på de större fabrikerna att plantera både hård och mjukvaru branddörrar för att snabbare aktivera SkyNet när det är dax tex.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wully:

Prima exempel, Thailand hårddiskar

precis, och då kan man pga "förstörda" fabriker höja priserna, och sen direkt efteråt tillverka mer än vad man gjorde innan

Permalänk
Medlem

Det är bra att det repeteras. För så länge det inte ligger i folks uppmärksamhet syns inte problemet.
Men det måste göras någonting också, och det finns inga skäl till att grunda en fabrik här, i dagsläget. Tragiskt nog.
Det skulle inte bli konkurrenskraftigt, prismässigt.

Permalänk
Avstängd

Så är det...Ekonomer rules the world...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Prima exempel, Thailand hårddiskar

Ja visst är det ett prima exempel! Men den stora frågan är, i vilket land som man skulle lägga alla stora teknikfabriker i, dels p g a av ekonomiska skäl, men även en annan, vem har disciplinen att sitta dag ut o in o pilla med teknik!

Jag vet inte jag bara undrar, men jag tror inte att en stor ryss med händer till dasslock hade pallat det!

(och fattar ni inte vad jag menar, så citera inte)

Men det finns en anledning till varför alla som jobbar i Asien är flickor/kvinnor med små händer.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

om nu folk i de här landet skulle acceptera att arbeta för löner på, ex 6000kr i månaden så tror jag nog att många företag skulle vilja vara här. Men folk kräver ju att de ska ha betalat 15 000kr i månaden för att göra ett meninglöst skitjobb. Klart som fan att alla företag flyttar till Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

om nu folk i de här landet skulle acceptera att arbeta för löner på, ex 6000kr i månaden så tror jag nog att många företag skulle vilja vara här. Men folk kräver ju att de ska ha betalat 15 000kr i månaden för att göra ett meninglöst skitjobb. Klart som fan att alla företag flyttar till Kina

och vem skulle då köpa all skit som tillverkas om alla skitjobb inom tillverkningsindustrin skulle avlönas så skitlångt under fattigdomsgränsen i respektive skitland? bra tänkt där.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Det är svårt att konkurrera med det teknikkluster som bildats i Asien, där finns billig arbetskraft, etablerade distributionskanaler, rätt kompetens, utbyggd infrastruktur och har stöd från ländernas regeringar som satsat på exportindustrin i flera decennium. Sedan har kompetens en tendens att koncentrera sig till rätt små geografiska platser, titta bara på mjukvaruindustrin där nästan alla innovationer kommer från Silicon Valley.

Det ska dock påpekas att tex Thailand och Sydkorea inte ligger speciellt nära varandra geografiskt. ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

om nu folk i de här landet skulle acceptera att arbeta för löner på, ex 6000kr i månaden så tror jag nog att många företag skulle vilja vara här. Men folk kräver ju att de ska ha betalat 15 000kr i månaden för att göra ett meninglöst skitjobb. Klart som fan att alla företag flyttar till Kina

Svenska arbetare ska inte konkurrera med lönesättning, utan med kunskap och skicklighet. Ett race till botten är inget önskvärt.

Skrivet av TMO KOTOR:

Det är svårt att konkurrera med det teknikkluster som bildats i Asien, där finns billig arbetskraft, etablerade distributionskanaler, rätt kompetens, utbyggd infrastruktur och har stöd från ländernas regeringar som satsat på exportindustrin i flera decennium. Sedan har kompetens en tendens att koncentrera sig till rätt små geografiska platser, titta bara på mjukvaruindustrin där nästan alla innovationer kommer från Silicon Valley.

Jag håller med! Folk överskattar kostnaden av löner. Om vi hade haft bättre infrastruktur här i Norden skulle vi lätt kunna konkurrera med Asien, trots med mycket större löner.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Han har faktiskt rätt i de han säger om naturkatastrofer. Tycker allt att några/något stort företag kan flytta till Sverige

Är DU beredd att betala för det då?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Är DU beredd att betala för det då?

Faktiskt så kommer jag säga "ja".

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Faktiskt så kommer jag säga "ja".

Så är det värt att betala 200-300% mer för att få den tillverkad i sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Faktiskt så kommer jag säga "ja".

Bra, jag med Folk klagar på att jobben "försvinner" men lik förbannat sitter de samtidigt på prisjakt, folk inser inte hur korkade de är ibland

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Så är det värt att betala 200-300% mer för att få den tillverkad i sverige?

Vem har sagt att det kommer bli 200-300% i pris ökning?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Vem har sagt att det kommer bli 200-300% i pris ökning?

Realismen, Jämför kostanderna att ha en fabrik i sverige kontra kina, Anställda på foxconn tjännar 17USD per dag, vad tjänar typiska fabriks anställda i sverige per dag?

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Faktiskt så kommer jag säga "ja".

Då är du med ganska stor säkerhet den enda på det här forumet. Om folk i allmänhet hade velat betala för kvalitet så hade det tex inte whinats så extremt mycket om priset varenda gång Apple släpper en ny produkt. Dessutom finns det på det här forumet även massor av trådar där folk ältar i oändlighet var man skall köpa någon specifik pryl/komponent för att tjäna en tia eller två...

Det har varit ett "race to the bottom" i snart tre decennier. Microsoft tjänar på sin dyra mjukvara men ingen tjänar på hårdvaran som denna mjukvara kör på. Nu har Apple visat att med bra integration mellan hårdvara och mjukvara så kan man tjäna pengar även på hårdvara. Den naturliga förlängningen av det är att alla som vill överleva bör ha ett egen OS och kontroll över hårdvaran. Ergo Microsoft Surface. Och snart kommer troligen även Samsung antingen forka Android eller bygga bytt OS från scratch...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Realismen, Jämför kostanderna att ha en fabrik i sverige kontra kina, Anställda på foxconn tjännar 17USD per dag, vad tjänar typiska fabriks anställda i sverige per dag?

Det är väldigt lite av en produkts kostnad som är arbete.
R&D, material, frakt, valutakostnader, skeppning, tullar och liknande.

T.ex. så är det billigare för Foxconn att öppna fabrik i brasilien än att skeppa kina-tillverkat dit.

Om ca 3 år så har kostnaderna för tillverkning i väst (läs USA) och Kina marginaliserats och finns ingen "vinst" i annat än synergieffekter kvar.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av allban:

Om ca 3 år så har kostnaderna för tillverkning i väst (läs USA) och Kina marginaliserats och finns ingen "vinst" i annat än synergieffekter kvar.

Hahaha.

Du vet att de tjänar max 2000 kr per månad för att jobba 10-12 timmar per dag 7 dagar i veckan?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Svenska arbetare ska inte konkurrera med lönesättning, utan med kunskap och skicklighet. Ett race till botten är inget önskvärt.

Jag håller med! Folk överskattar kostnaden av löner. Om vi hade haft bättre infrastruktur här i Norden skulle vi lätt kunna konkurrera med Asien, trots med mycket större löner.

Infrastrukturen är inte ett problem att fixa, problemet är hur folk kan välja så ytliga politiker som vill visa sig "handlingskraftiga" genom att ha 300 projekt igång samtidigt. Resultatet blir att inget av dem blir färdiga förens 2025 tidigast då 3 killar bygger en väg och kommer en halvmeter per dag.

Vi har 10% arbetslöshet i Sverige = minst 500 tusen som går utan jobb.

Anställ en bråkdel av dem till att bygga upp våra vägar och infrastruktur så går 60% av pengarna staten betalar ut tillbaka i systemet genom skatt, skatt, konsumtion och moms. Lönen som behöver betalas ut är inte speciellt mycket högre än a-kassen endå!

Föreställ er att åka magnettåg mellan Stockholm-Gbg 500km/h på 1h. Sådant är inte dyrare att bygga än politikernas tågbana som skall gå i 250km/h (på vissa sträckor) och eventuellt blir klart år 2030. Delvis eftersom man bygger den snabbt och får in pengar från intäkter snabbt, och delvis eftersom man kan locka 5 gånger så många resenärer när det man kommer fram dubbelt så snabbt.

Dessutom kan man ju inte ens föreställa sig till vad sådan infrastruktur gör för att locka investerare inom IT och Högteknologi! Speciellt om en del av den kan vara svensk-utvecklat (vilket rent tekniskt inte heller är ett problem).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Hahaha.

Du vet att de tjänar max 2000 kr per månad för att jobba 10-12 timmar per dag 7 dagar i veckan?

Trakiskt som fan!

Tyvärr så stödjer många människor dessa ''slav'' företag genom att köpa deras produkter.

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Tyvärr så stödjer många människor dessa ''slav'' företag genom att köpa deras produkter.

Du, t.ex. Om du har en dator, telefon eller rent allmänt inte bor i en egenbyggd hydda i skogen med öppen eld som enda ljus och värmekälla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cardeci:

Du, t.ex. Om du har en dator, telefon eller rent allmänt inte bor i en egenbyggd hydda i skogen med öppen eld som enda ljus och värmekälla.

Irrelevant...

Stödjer fortfarande inte företag som ger skitlöner till sina medarbetare...*Host Apple Host* (Ett av dom mest sviniga företagen på jorden när det kommer till detta) Converse, Adidas... etc...ialf skit samma

Jag köper endast svenskt kött, svenska grönsaker, och teknik som är tillverkat i I-länder..där såklart detta fenomen inte förekommer. om nån vill veta..

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Man behöver ju varken vara analytiker, guru, eller ha 40 år i 'branschen' för att konstatera detta.
Men å andra sidan är det rätt självklart att det fortsätter då dom flestas mål är att kortsiktigt maximera profit.
Ett annat problem är ju ett moment 22 där företag tvingas tillverka koncentrerat / i låglöneländer för att klara av konkurrens.

Vet både projekt som tvingats outsourca till Inden för att få avtalet, och andra som tvingats flytta tillverkning från Sverige, mot sin vilja, för att klara prispress. Kunderna väljer alltför ofta det billigare alternativet så det är bara gilla läget eller gå under...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Trakiskt som fan!

Tyvärr så stödjer många människor dessa ''slav'' företag genom att köpa deras produkter.

Vi är alla slavdrivare i så fall. Jag, du med! Om man tänker som du!

kan ni förstå att det inte är genomförbart att dra hit det ni tänker, helt omöjligt är det faktiskt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]