2TB Extern på CDon för 599, någon testat?

Permalänk
Medlem

Jepp samma mail här med.
Dock nöjd med ersättnings produkten som de skickar ut
Men vill dock veta vad som var fel vid "Kvalitetskontrollen".
Kanske var en kabinett med muttrar trots allt?

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

tror jag hoppar skeppet
ska behålla en, de andra fem ska jag avbeställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Är det bra pris för extern 2TB?

Rätt så bra. Så som de kostade innan hårddiskkartellen bildades. Men många som beställde behövde säkert en 2.5 tums så det är ju lite surt ändå.

Men det kunde blivit något mycket tråkigare som att t.ex. bara få pengarna tillbaks, så jag är inte direkt besviken. För mig så funkar det fint med en 3.5 tums disk.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Också fått mejl om det nu. Känns ändå lite skönt att det blir en 3.5" för då blir det sata på den och man kan ha den till servern

Permalänk
Medlem

Någon som frågat vad det är för 3.5tums disk det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSide:

^ har fått samma mail, fast för den röda.
Om man hade fått önska sig ersättningsprodukt hade jag ju dock helt klart önskat mig en från WD istället.

Var glad det är en seagte. De har standard satakontakter, WD har fulkontakter.

Permalänk
Medlem

Fick samma svar:
Bästa kund,

Du har beställt (2TB) OEM External hard disk Drive 2.5 inch ur vår Smarta Deals-kampanj. Tyvärr har det vid vår kvalitetskontroll uppdagats att denna hårddisk inte uppfyller våra krav, och vi kan därför inte leverera produkten till dig.

Istället kommer vi att skicka en ersättningsprodukt från Seagate till dig. Denna hårddisk har samma prestanda som den hårddisk du beställde från början. Notera dock att denna hårddisk är 3,5 tum, och inte 2,5 tum som du ursprungligen beställde.

Eftersom vi istället levererar en ersättningsprodukt innebär detta dessvärre en något längre leveranstid. Vi beräknar leverera hårddisken till dig vecka 28.

Vi ber om ursäkt för det inträffade och hoppas att du blir nöjd med lösningen vi erbjuder. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Med vänlig hälsning,
CDON.COM

Hoppas det är USB 3 och vanlig SATA på disken om man plockar ur den ur kabinetten och kan ha den i datorn om man vill.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Vem tar sig an uppdraget och chattar med CDON för att få reda på om det är SATA-kontakt eller inte på 2Tb ersättningsdisken? Antar väl att det borde vara det, men man kan inte vara för säker...

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk

"
Bästa kund,

Du har beställt (2TB) OEM External hard disk Drive 2.5 inch ur vår Smarta Deals-kampanj. Tyvärr har det vid vår kvalitetskontroll uppdagats att denna hårddisk inte uppfyller våra krav, och vi kan därför inte leverera produkten till dig.

Istället kommer vi att skicka en ersättningsprodukt från Seagate till dig. Denna hårddisk har samma prestanda som den hårddisk du beställde från början. Notera dock att denna hårddisk är 3,5 tum, och inte 2,5 tum som du ursprungligen beställde.

Eftersom vi istället levererar en ersättningsprodukt innebär detta dessvärre en något längre leveranstid. Vi beräknar leverera hårddisken till dig vecka 28.

Vi ber om ursäkt för det inträffade och hoppas att du blir nöjd med lösningen vi erbjuder. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Med vänlig hälsning,
CDON.COM "

hahahaha fan nu blev man chockad............NOT

Permalänk

Du pratar nu med Filip
Välkommen!
Hur kan vi hjälpa dig?
Filip: hej Frederic
Du skrev: Hej fick nyss ett mail om ersättningsprodukter till hårddiskar jag beställt via smarta deals
Du skrev: Jag undrar exakt vilken disk som kommer ersätta 2.5 tums 2TB disken
Filip: Ett ögonblick så ska jag leta upp den.
Du skrev: Kanon
Filip: Tyvärr har vi den inte uppe på sidan men det är en Seagate 3,5 2TB
Du skrev: Okej men disken måste ju finnas, länk till den på deras hemsida eller modellnummer eller liknande måste ju finnas?
Filip: Vi har tyvärr inte den exakta informationen i nuläget. Återkom om en vecka eller så skall vi förmodligen kunna svara bättre. Ok?
Du skrev: Kan du svara på om den kommer ha SATA-kontakt?
Filip: Nej, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecu971:

Var glad det är en seagte. De har standard satakontakter, WD har fulkontakter.

Inte deras elements har slacktat massor av diskar suttit både black och enterprice re4 under skalet

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

För mig funkar det fint med 3,5" också. Tvivlar på att det kommer vara usb3 dock

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Svårt val nu egentligen behöver jag inte mer disk men å andra sidan lär det ta 2 år nästan för att priset ska ligga på 600kr igen tror inte dem kommer sänka på ett tag.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

det finns inga 2tib diskar utan sata kontakt så ja våran ersättningsdisk ifrån seagate kommer va en sata disk och det lär bli en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=455213 som ersättare då det är seagate billigaste disk modell atm i 2tib dom blir sjukt varma och har en tendens att börja klicka.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Moderator
Moderator

Ja "Smarta deals" gjorde inte direkt skäl för namnet denna gången då.
Då det luktade lite skunk om det hela så beställde jag aldrig någon, synd med tanke på ersättningsprodukten så här i efterhand.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

re

Fått samma mail som alla andra såklart

Hade varit roligt att få veta vad det exakta problemet med 2,5" varianterna var

Men när jag beställde så trodde jag att det var 3,5" så det spelar ingen roll för mig är bra pris ändå

Permalänk
Medlem

Verkar som om 1TB fortfarande är 2.5" trots bytet till Seagate...

Visa signatur
Permalänk

Geh. Deras chat är ju helt odräglig. Trodde inte att man skapade chattsystem där det gick att tränga sig före i kön o.o

Jag är dock lite osäker på om det är en bra sak att få den där 2TB 3.5" disken, om det är i det chassit som misstänks här ovan så ser den ju helt värdelös ut.
Borde det inte vara bättre ur en ekonomisk synvinkel att skicka ut diskar som inte dör/börjar klicka på direkten? Eller är det seagate som får stå för notan sen när cdon skickar ut ersättningsdiskar på nytt för de kommande döda diskarna?

Permalänk

Grattis om det blir så!

Skrivet av mp5sd:

Verkar som om 1TB fortfarande är 2.5" trots bytet till Seagate...

Permalänk

Tycker cdon borde erbjuda valfri hårddisk uppemot 1200 kronors klassen, bland dom externa. Hade hellre velat ha en 1tb 2,5" än en 3,5" 2tb, om valet stod mellan dessa. Varför 1200kronorsklassen? Jo, i kampanjen på 2tb 2,5" disken så stod det att ordinarie pris var ~1200kr. Då borde man ju få något något likvärdigt för 1200, inte något för 900-1000. Speciellt inte om ersättningsdisken är disken vi tror att det är, den där som blir väldigt varm och börjar ticka.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk
Medlem
Skrivet av diamanten:

Tycker cdon borde erbjuda valfri hårddisk uppemot 1200 kronors klassen, bland dom externa. Hade hellre velat ha en 1tb 2,5" än en 3,5" 2tb, om valet stod mellan dessa. Varför 1200kronorsklassen? Jo, i kampanjen på 2tb 2,5" disken så stod det att ordinarie pris var ~1200kr. Då borde man ju få något något likvärdigt för 1200, inte något för 900.

Var glad att du får något alls. De flesta företagen hade gått ut med att leverantören inte levde upp till förväntningarna och bett om ursäkt för att de inte kommer skicka ut något.

Vi är väl flera som hoppade på tåget med tanken att det inte blir några 2.5" 2Tb, men hoppades på någon bra ersättning.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Ja, det är väl bara att konstatera att allt ligger till som förväntat. Det var frågan om en batch andrasorteringens diskar som slunkit ut ur fabriken på ett eller annat sätt, istället för att gå på destruktion.

Nice som fan av CDON att skicka ut ersättningsdiskar av standardkvalitet - säga vad man vill, men ingen kan ju påstå att kampanjpriserna inte var för bra för att vara sanna. Man gör liksom inga sådana klipp på datorprylar. Jag hade i alla fall inte förväntat mig att få en premiumdisk för typ en tredjedel av vad man kunde förvänta sig vara normalpris, speciellt inte när det är frågan om en rätt ny produkt på marknaden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av husqvarnaff:

Var glad att du får något alls. De flesta företagen hade gått ut med att leverantören inte levde upp till förväntningarna och bett om ursäkt för att de inte kommer skicka ut något.

Vi är väl flera som hoppade på tåget med tanken att det inte blir några 2.5" 2Tb, men hoppades på någon bra ersättning.

De flesta, vart har du fått det ifrån? Det är inte vi som ska vara glada, det är företagen som skall stå sitt kast för att inte förlora kunder.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk

fick tillbaka alla mina pengar så och fick mailet om ersättningen blir glad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ja, det är väl bara att konstatera att allt ligger till som förväntat. Det var frågan om en batch andrasorteringens diskar som slunkit ut ur fabriken på ett eller annat sätt, istället för att gå på destruktion.

Nice som fan av CDON att skicka ut ersättningsdiskar av standardkvalitet - säga vad man vill, men ingen kan ju påstå att kampanjpriserna inte var för bra för att vara sanna. Man gör liksom inga sådana klipp på datorprylar. Jag hade i alla fall inte förväntat mig att få en premiumdisk för typ en tredjedel av vad man kunde förvänta sig vara normalpris, speciellt inte när det är frågan om en rätt ny produkt på marknaden.

jo det lät ju för bra men man har ju gjort några fina klipp genom tiderna:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

I was right all along! Ni kan söka upp mitt mini game här tidigare i tråden Undrar bara vilken inköpschef som trott att allt som glimmar är guld?! Varför inte vänta med att kvalitetskontrollera produkten innan man slänger upp det som smarta deals?

Permalänk
Medlem
Skrivet av diamanten:

De flesta, vart har du fått det ifrån? Det är inte vi som ska vara glada, det är företagen som skall stå sitt kast för att inte förlora kunder.

För det första så är det skillnad på "var" och "vart".

Hur många hårddiskar tror du att de sålde? Multiplicera det antalet med 500 och fundera på hur många företag som har råd att ge bort de pengarna.

Edit: Och för det tredje så kan man inte ha särskilt mycket koll om man förväntade sig det som utlovades. Förstå att människor kan göra fel. Och att CDON skulle förlora kunder på att de dumpar priset på 2TB 3.5" är svårt att tro. Tror snarare att de fick en massa nya kunder iom erbjudandet som sedan stannar kvar när de får mer än man kunde hoppas på.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Dåligt av CDON

Bara jag som tycker att CDON har hanterat detta väldigt dåligt? Och att de inte skrivit något i denna tråden tycker jag är under all kritik.

Klagar inte på att de skickar en 3,5" disk istället, det är schysst av dem, men informationen har varit värdelös! Flera olika svar från support hela tiden, när de bara kunde gått in här och sagt vad de vet, även om det inte är så mycket.

Permalänk

Fick också mail om ersättningsprodukt, men har lagt två separata ordrar, och vet inte vilken order som blir ersatt. Får ta och kontanta dem, är bortrest från 28 till 33 ungefär så vet inte hur det skall lösas

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD