Minnesproblem - Funkar inte med 4 stickor

Permalänk
Medlem

Minnesproblem - Funkar inte med 4 stickor

Jag har nyligen skaffat 2 nya minnen för burken (hade 2 innan, nu sitter det 4 i, alla är 9-9-9-24, 1.5V 1600mhz, 2 A-data och 2 Corsair), de funkade i typ 5 minuter sen blev det bluescreen. efter det ville den inte starta ordentligt, tror den fastnade i post för det mesta men ibland hängde den sig när operativsystemet laddade. jag tog ut minnena och läste på lite granna och fick bara fram att det är hyfsat vanligt att moderkort inte gillar 4 stickor och att man kan behöva öka volten på norrbryggan eller minnena typ, problemet är att nordbryggan har två voltvärden i min BIOS och jag vet inte vilken jag ska öka ena är på 1.1V och andra är på 1.8V... Hjälp skulle vara uppskattat, om något är olkart så fråga bara så kan jag nog plocka fram mer info. Om du råkar sitta på en bättre lösning som inte innebär att köpa nya minnen så är det också mycket välkommet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bargus:

Jag har nyligen skaffat 2 nya minnen för burken (hade 2 innan, nu sitter det 4 i, alla är 9-9-9-24, 1.5V 1600mhz, 2 A-data och 2 Corsair), de funkade i typ 5 minuter sen blev det bluescreen. efter det ville den inte starta ordentligt, tror den fastnade i post för det mesta men ibland hängde den sig när operativsystemet laddade. jag tog ut minnena och läste på lite granna och fick bara fram att det är hyfsat vanligt att moderkort inte gillar 4 stickor och att man kan behöva öka volten på norrbryggan eller minnena typ, problemet är att nordbryggan har två voltvärden i min BIOS och jag vet inte vilken jag ska öka ena är på 1.1V och andra är på 1.8V... Hjälp skulle vara uppskattat, om något är olkart så fråga bara så kan jag nog plocka fram mer info. Om du råkar sitta på en bättre lösning som inte innebär att köpa nya minnen så är det också mycket välkommet

Kör MEMTEST och kolla så att inte ett av minnena är defekt.

Visa signatur

MSI X370 GAMING PRO CARBON | AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X | Corsair Vengeance C70 Military Green | Samsung 960 EVO 250GB | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Windows 10 64 |
CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Ska man va hundra på att det ska funka så ska man köpa KIT där alla minnen är identiska med varandra enligt Corsair.

Ivarjefall vad dom säger på sitt forum angående nyare Intel kretsar.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem

Jag sa inte det tidigare men jag köpte tidigare ett set likadana stickor men då var det fel på det ena och det pep som det brukar när man har ett ramminne med kortis eller defekt, men när jag körde med den hela stickan + de gamla två så funkade allt utmärkt ska ta och testa lite olika saker, endast de nya stickorna utan de gamla och även de gamla + en ny, så jag ser ifall det är fel på stickorna / kompatiblitetsproblem eller om det är moderkortet som inte vill äta 4 stickor bara.

Permalänk
Medlem

Många moderkort har problem med 4 stickor. Sabertooth hade allvarliga problem så jag valde Evo kortet istället. Så även påkostade märkeskort har problem.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem

Mjo det verkar vara ett vanligt problem, nu i skrivande stund så verkar det dock funka, provade först de nya minnena i de gamla minnenas platser ensamma och körde lite tunga spel och växlade mellan saker för att pressa minnena ifall det skulle vara nåt fel, men de funkade fint. efter det satte jag i ett av de gamla minnena för att testa med tre stickor, funkade fint och nu kör jag med allihopa.... bara kört i 10 minuter men om det funkar var det så enkelt som att byta plats på minnena eller att klocka upp dem gjorde susen, jag gjorde båda eftersom jag ändå tänkt klocka om dem :3 ev. kan jag ha råkat ändra volten till auto eller något också, den låg vad jag vet på 1.5 tidigare men nu ligger den på auto och säger att den kör minnena på 1.5V men i praktiken så får de 1.64 eller något, verkar skumt men funkar det är jag nöjd..

Permalänk
Medlem

En del minnen vill ha lite högre spänning för att fungera tillfredsställande.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm