Filma med DSLR-kamera vs. billig Videokamera?

Permalänk
Medlem

Filma med DSLR-kamera vs. billig Videokamera?

Jag har fått ett lite udda problem. Vi ska snart få barn och då tycker min svärfar att vi måste ha en videokamera för att kunna filma lustigheter som barnet hittar på. Efter att ha tittat lite på utbudet, så är jag rent förfärad över hur dåliga sensorerna är i dessa kameror (prisklass 1500-2500 kr). Sensorer på 1/5,8" finns ju inte ens i mobiltelefoner nu förtiden!

Bildkvaliteten blir ju såklart därefter, och ännu sämre blir den i dåligt ljus. Den enda fördelen med dessa kameror som jag kan se är att de ofta har 30-50x optisk zoom (tack vare den pyttelilla sensorn), vilket jag å andra sidan inte kan se någon nytta av.

Vidvinkligheten är lika dålig, hittar man en videokamera med motsvarande 35 mm brännvidd ska man vara glad, batterierna är dyra och skulle man få för sig att ta kort med kameran så tar mobilen bättre bilder.

Min lösning är att vi istället köper en kompakt digital systemkamera med filmningsfunktioner, nästan alla dagens kameror kan filma i 1080p med gott resultat! I samma smäll skulle vi få en bättre kamera, med betydligt bättre bildkvalitet och större vidvinkel!

Problemet är att svärfar inte alls tror på denna lösning utan ringer flera gånger om dagen och försöker övertyga min fru om att jag har fel. Jag har inte haft möjlighet att prata med honom själv än och skulle behöva fler argument för att inte behöva backa.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

Du är på rätt spår, det är nog klokast att ta en DSLR-(video)kamera.

Man spelar ju in TV-serier med Canons 7D (House m.fl.), så om det duger med DSLR-kameror för stora filmbolag så duger det väl åt bäbisfilmer?

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem

DSLR:en krossar en videokamera i prisklassen 1500-2500 i bildkvalitet! Dessutom får du precis som du säger bra vidvinkel (beroende på optik såklart) och bättre optik rent generellt. Zoom ska inte användas för att slippa använda benen utan för att åstadkomma en effekt man vill åt (utom i extremfall där man kanske helt enkelt inte KAN gå närmare av något skäl). Ju mer zoom - desto sämre optik rent generellt. Sen finns det bättre och sämre zoomar också.

Utöver det så slipper du släpa på 2 kameror, för jag antar att avsikten är att ha en kompaktkamera i skötväskan också? Nackdelen med DSLR är ju storleken men det finns ju större och mindre DSLR:er också.

Det enda jag känner mig lite osäker på är autofokusens kvalitet under filmning och ljudupptagningen men det lär ju skilja från modell till modell.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Mjo, men de du får av en stor sensor och den optik som finns på en DSLR kamera är ju kortare DOF. Sen en annan sak som man får ha med i beräkningarna är att video har ljud, och jag tror ingen DSLR kommer i närheten av en videokamera. Visst man kan bygga på med extern mic och så. Nästa är hur autofokus funkar när man filmar, har inte testat på min. När man filmar en video vill man ha full koll och styra fokus för att guida tittaren, när man filmar sina barn vill man (tror jag iaf, har inga egna) ha dem i fokus hela tiden. Men kan filma en snutt i eftermiddag om du är intresserad.

Källor
http://www.luminous-landscape.com/reviews/camcorders/cam-cam....
http://www.kenrockwell.com/canon/5d-mk-ii/video.htm (tyck vad man vill om ken rockwell:))

Ser någon något fel, påpeka och korrigera gärna detta!. Man kan inte gå runt hela livet och ha fel!

Permalänk
Avstängd

Lättast är väl att visa klipp filmade med respektive, på flickr ksn du hitta en massa och där ser man med vilken kamera det filmats.
Exempel
http://www.flickr.com/photos/kentylovemilktea/4132185015/

Svårt för svärfar att hävda att en videokamera under 5k ger bätre video.

Men tänk på Mic, extern mic som fästs i blixtskon tror jag är ganska viktigt.

[edit]Inser att du vill ha lite billigare alternativ, Nikon J1 med 10-30mm med bildstabilisering för 4000:-.
gå in på flickr, under explore väljer du Videos on Flickr, i sökfältet skriver du kameran du vill se film från.
J1 exempel
http://www.flickr.com/photos/linsean/6948441313/[/edit]

Permalänk
Medlem

Styra fokus på en billig videokamera tror jag inte är speciellt vanligt att man kan.

Tänk bara på att jag tror inte alla DSLR:er har ingång för extern mic.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Det enda jag känner mig lite osäker på är autofokusens kvalitet under filmning och ljudupptagningen men det lär ju skilja från modell till modell.

Canon har ingen autofokus under filmning öht, 5d mkIII skulle få det med firmware men det har de tagit tillbaka.

Som jag ser det har de olika kamerorna olika syften, för att göra "bra hemmavideo" på ungar som kutar omkring och annat på ett enkelt och snabbt vis, kör på en "videokamera". Om man vill lägga ner mer tid, pengar, energi etc på att fixa bra utrusning ljussättning etc och utvecklas som indie-filmare, absolut kör på en DSLR.

Jag har bara spelat in ett par korta filmklipp med min 60D, på relativt statiska objekt, men utan stativ eller axelrigg är det väldigt svårt att bibehålla stabilitet. Behöver man dessutom skifta fokus, vilket kommer krävas med smal DOF och en unge som kutar omkring så går en hand åt till det. Visst man kan skaffa fokusskivor, men ta en titt på en instruktiv video om hur man använder sådana (mäter upp fokuspunkter och markerar i förväg, lycka till att regissera ungen till att följa instruktioner?).

TL:DR DSLR filmning kan ge jättebra kvalité, men det är inte så jävla enkelt, tänk på användaren.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Canons G11/G12/G1X
Alla klarar film bra, Varav G1X klarar det nästan lika bra som min 7D.

Relativt små och smidiga att ha med sig, Om du kör med SLR så kommer du tröttna på att bära med dig den överallt, speciellt om du har en liten kid.

Åk till en fotohandlare, eller typ elgiganten, där kan du ju köpa en kamera, prova den under 30 dagar och lämna tillbaks om du inte är nöjd, bara provfilma dig fram!

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Det man ska tänka på är att en DSLR kamera aldrig är en "peka-klicka" kamera och då särskilt vid video-upptagning. Man bör förstå merparten av alla knappar och funktioner och fokusering sker ofta helt manuellt vilket kan vara väldigt jobbigt innan man lär sig och är även beroende av tillbehör.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Se över behovet av autofokusering och bildstabilisering. Jag har en D600 och en Panasonic HDC-SD90. Skulle aldrig få för mig att bäsa med D600 för det jag filmar allra mest, dvs point and shoot och oftast under svåra förhållanden (segling).

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Stackars du som verkar ha fått ett stjärnpucko till svärfar. Gå på din egen linje och strunta i den pappskallens struntprat.

Vanliga konsumentvideokameror är rent skräp, utan tvekan.

Dock, ska erkännas... hur viktigt är det med prima kvalité i det här sammanhanget, egentligen? Det är ju inte som att filmerna ska sändas på tv eller säljas på bluray (hoppas jag iaf, stackars unge annars).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ja skulle lätt välja en videokamera för 3-5k, de preseterar riktigt jävla grym bild i 720p iaf.

En DSLR är ju bara att lägga ner fan, ska du ha systemkamera så ska du ju ha en spegellös sådan.
Dvs Sony`s Alpha serie som filmar lika bra som den tar foton. Lika snabb och kontinuerlig autofokus på den.

Sen får vi ju inte glömma att om du vill ha bra mörkeregeneskaper så måste du ju ha ett ljusstarkt objektiv och de är ju ett par tusen det med för ett fast. Ska de va zoomomfång på de så blir de ju minst 5-6k till om ens det räcker för ett 2.8 idag.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk

Köpte själv en Canon 550D när min grabb föddes för ca två år sedan. Har filmat med den fram tills förra veckan då jag köpte denna. Ångrar att jag inte köpte en riktig videokamera direkt kan jag säga, autofokus och bildstabilisator krävs när man ska filma de små gynnarna

Skulle däremot inte kunna leva utan min DSLR heller. Så mitt råd är att köpa båda, kostar att ha barn sak du veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndiOne:

Ja skulle lätt välja en videokamera för 3-5k, de preseterar riktigt jävla grym bild i 720p iaf.

En DSLR är ju bara att lägga ner fan, ska du ha systemkamera så ska du ju ha en spegellös sådan.
Dvs Sony`s Alpha serie som filmar lika bra som den tar foton. Lika snabb och kontinuerlig autofokus på den.

Sen får vi ju inte glömma att om du vill ha bra mörkeregeneskaper så måste du ju ha ett ljusstarkt objektiv och de är ju ett par tusen det med för ett fast. Ska de va zoomomfång på de så blir de ju minst 5-6k till om ens det räcker för ett 2.8 idag.

Tack för bra input från alla, detta fick mig att tänka lite till. Budgeten kan inte överskrida 2500 kr så det är bottenskrapet som ska jämföras med kameror för runt 5000 kr. Sonys NEX-F3 eller NEX-5N verkar vara bra att filma med, kontinuerlig autofokus och uttag för extern mic, samtidigt som den presterar bättre på fotofronten än billiga DSLR-kameror som Canon 1100D.

Zoomomfång är inte speciellt viktigt och jag tänker mig att den större sensorn kompenserar för tappet i ljusstarkhet.
Men jag ska åka till Elgiganten på fredag och titta vad de har att erbjuda!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Filma med DLSR är för filmskapare/indiefilmare och inte för "lilla nisses tvåårskalas". Autofokusen lämnar mycket att önska på DLSR:er och det korta skärpedjupet gör rätt fokus väldigt mycket viktigare än med en videokamera. Rent tekniskt så ger en DSLR definitivt bättre kvalitet, men bara i händerna på någon som vet vad han/hon gör och aktivt tar kontrollen. Det är definitivt inget för "slöfilmande".

Hur som helst säljer Elgiganten Canon S95 för 2000kr nu.
Här är den jämförd med 7D:
http://www.youtube.com/watch?v=449eSdi4z0M

Visst är filmen från 7D bättre, rent tekniskt, men det är inte milsvid skillnad. Man ser åxå hur viktigt det blir med fokuseringen, rätt störande när fokus vandrar fram och tillbaka över motivet i 7D-klippen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Filma med DLSR är för filmskapare/indiefilmare och inte för "lilla nisses tvåårskalas". Autofokusen lämnar mycket att önska på DLSR:er och det korta skärpedjupet gör rätt fokus väldigt mycket viktigare än med en videokamera. Rent tekniskt så ger en DSLR definitivt bättre kvalitet, men bara i händerna på någon som vet vad han/hon gör och aktivt tar kontrollen. Det är definitivt inget för "slöfilmande".

Hur som helst säljer Elgiganten Canon S95 för 2000kr nu.
Här är den jämförd med 7D:
http://www.youtube.com/watch?v=449eSdi4z0M

Visst är filmen från 7D bättre, rent tekniskt, men det är inte milsvid skillnad. Man ser åxå hur viktigt det blir med fokuseringen, rätt störande när fokus vandrar fram och tillbaka över motivet i 7D-klippen.

Jag håller med dig i allt övrigt, men S95 är inte bra att filma med då den saknar autofokusering vid filmning.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Entusiast

Sen får man inte glömma att DSLR ofta spottar ur sig rätt tråkiga filformat och att det är tråkiga begränsningar i hur länge man kan filma åt gången. En del kameror klarar inte mer än 10 minuter HD-film innan den slutar filma. Det allra längsta en DSLR kan filma är 29 minuter och 59 sekunder. Inga DSLR ger längre klipp än så på grund av konstiga tullregler. Sen har vi ju problemen med autofokus och så vidare som redan tagits upp i tråden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nu har jag lagt undan en NEX-5N till mig som jag ska hämta på Siba imorgon. Ska bli spännande att se hurvida den presterar!
Så hyllad som de blivit borde den vara det bästa valet just nu!

Siba har 30 dagars öppet köp, så så länge jag inte tappar den i golvet eller repar den på annat sätt kan jag alltid lämna tillbaka den ifall den inte är smidig att filma med..

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dava:

Nu har jag lagt undan en NEX-5N till mig som jag ska hämta på Siba imorgon. Ska bli spännande att se hurvida den presterar!
Så hyllad som de blivit borde den vara det bästa valet just nu!

Siba har 30 dagars öppet köp, så så länge jag inte tappar den i golvet eller repar den på annat sätt kan jag alltid lämna tillbaka den ifall den inte är smidig att filma med..

Kolla det här först
http://www.youtube.com/watch?feature=iv&src_vid=nIuwmJ2oF0g&v...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalathegreat:

Du är på rätt spår, det är nog klokast att ta en DSLR-(video)kamera.

Man spelar ju in TV-serier med Canons 7D (House m.fl.), så om det duger med DSLR-kameror för stora filmbolag så duger det väl åt bäbisfilmer?

Man spelade in ett avsnitt av House på en canon 7D mest som ett reklamjippo. Det går inte att likställa med de kameror de normalt använder.
En bra digital kamera (RED epic, ARRI Alexa mfl) har en BETYDLIGT högre bitrate än dlsr-kamerorna. Dock skulle jag tro att serier som House faktiskt filmas på 35mm, vilket fortfarande är överlägset allt digitalt.

Dock håller jag med över lag, DSLR-kameror är extremt bra i förhållande till pris och ger en väldigt fin bild.

Permalänk
Medlem

Har själv en 7D och använder ofta en 5D MkII på jobbet, och visst, båda kan ge riktigt fina bilder om man vet hur man ska hantera dom. Ska du däremot filma mer "i farten", skulle jag absolut rekomendera en riktig videokamera.
Både 7D och 5D blir jäkligt skakiga om du filmar utan rigg eller stativ, svårt att fokusera, måste manuelt fixa exponeringen om ljuset inte är statiskt och utan extern mick är ljudet skräp.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

filmas på 35mm, vilket fortfarande är överlägset allt digitalt.

På vilket sätt skiljer sig användandet av 35mm film vid filmning mot stillbild? För om man pratar 35mm för stillbild så är digitalt hästlängder bättre och har varit så i många år, med högre dynamiskt omfång, högre upplösning, mindre brus (spelar väl inte LIKA stor roll för rörlig film iofs) osv. Och då är ju ytan vid filmning bara hälften så stor som för stillbild, dvs ungefär lika stor som en APS-C-sensor.

Permalänk
Skrivet av slackr:

Canon har ingen autofokus under filmning öht, 5d mkIII skulle få det med firmware men det har de tagit tillbaka.

Helt fel. Vet att både 550d och 650d har autofokus vid filmning, och jag misstänker att fler har det. Sen om den fungerar bra eller inte det är en annan femma

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

På vilket sätt skiljer sig användandet av 35mm film vid filmning mot stillbild? För om man pratar 35mm för stillbild så är digitalt hästlängder bättre och har varit så i många år, med högre dynamiskt omfång, högre upplösning, mindre brus (spelar väl inte LIKA stor roll för rörlig film iofs) osv. Och då är ju ytan vid filmning bara hälften så stor som för stillbild, dvs ungefär lika stor som en APS-C-sensor.

Det enda jag kan komma på är rolling shutter waves (eller vad det nu hetter?) - om man jämför med DSLR för hemmabruk. De flesta spelfimer verkar däremot inte lida av nämda problem så jag antar att Red och Fusion m.fl. är lite bättre

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Att filma film för biobruk kan inte riktigt jämföras med att fotografera stillbilder med en 35mm filmkamera. 24 bilder per sekund minimum...