60 wizard inferno build någon?

Permalänk
Medlem

Kör en lite annurlunda build som funkar kanon, dock ganska gear beroende.

LMB: arcane orb - tap the source
RMB: Teleport - fracture

1. Hydra - Venom Hydra
2. Familiar - Sparkflint
3. Magic weapon - Force weapon
4. Energy armor - Force armor/ prismatic

Passive

1. Illusionist
2. Glas Cannon
3. Galvanizing Ward

För att kunna spamma orbs hela tiden behöver man få upp sin crit chans till 30%+ samt försöka få upp crit dmg med (inte fått den gearen själv än :/)
Samt så är det väldigt viktigt att både vapen och source/shield ger arcane on crit, har 15 totalt och gör att jag kan spamma dem.

Finns inget mer än teleport som defensiv men med LOH (inte nödvändig, jag har ej) och en högre liferegen, över 600,- överlever man easy! Illusionist räddar dock en ett gäng gånger, men är så galet roligt att spamma orbs och bara se dessa gula multihits som oneshottar

Vapnen med arcane on crit är inte jättedyra, tänk på att vapen DPS:en inte behöver vara 800+ för att det ska funka awsome, crit dmg eller socket + arc on crit is the way to go!

Visa signatur

En crap HP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eproz:

Kör en lite annurlunda build som funkar kanon, dock ganska gear beroende.

LMB: arcane orb - tap the source
RMB: Teleport - fracture

1. Hydra - Venom Hydra
2. Familiar - Sparkflint
3. Magic weapon - Force weapon
4. Energy armor - Force armor/ prismatic

Passive

1. Illusionist
2. Glas Cannon
3. Galvanizing Ward

För att kunna spamma orbs hela tiden behöver man få upp sin crit chans till 30%+ samt försöka få upp crit dmg med (inte fått den gearen själv än :/)
Samt så är det väldigt viktigt att både vapen och source/shield ger arcane on crit, har 15 totalt och gör att jag kan spamma dem.

Finns inget mer än teleport som defensiv men med LOH (inte nödvändig, jag har ej) och en högre liferegen, över 600,- överlever man easy! Illusionist räddar dock en ett gäng gånger, men är så galet roligt att spamma orbs och bara se dessa gula multihits som oneshottar

Vapnen med arcane on crit är inte jättedyra, tänk på att vapen DPS:en inte behöver vara 800+ för att det ska funka awsome, crit dmg eller socket + arc on crit is the way to go!

Låter som en bra build, gillar orbs för dom gör grym skada men slutade använda dem då man får slut på arcane så fort. Måste bara skaffa helt ny gear om jag ska prova vilket inte är så billigt

Permalänk
Medlem

Inte alls så farliga priser på dessa än, hittat mycket och kanske lagt ut 1 miljon totalt på gearen, dock har jag hittat både vapen och offhanden på cemetary/ northern higlands/ festering woods/ warden/ butcherruns

Några procent crit chans i alla grejjer som kan blir ca 30% , räcker galet bra, men mycket vill ha mer.
Mitt nästa farmande blir helt klart till ringar med crit chans + crit dmg.

Hydran funkar kanon till denna då den både tankar dps och arcane till en happy spamming!

Visa signatur

En crap HP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Kör denna build. http://eu.battle.net/d3/en/calculator/wizard#miXOjS!aYX!ccacaZ

Archon kör jag till elites endast eller om jag blir helt omringad. (måste shiftklicka på mouse1 för att sätta igång den, elelr står precis framför en fiende)
Disintegrate är den enda aktiva dmg spellen jag behöver då den drar knappt nån "mana" alls och kräver minimal downtime innan jag kan köra igen.
Diamondskin använder jag till att "tanka", när elites gör sina spells typ frysexplosioner eller arcanestrålar eller överleva när jag har lite hp kvar.
Energy armor kör jag för att få högre resist, mina resist (40% extra) hamnar alla på ~1150 när den är aktiv.
Familiar endast för dmg ökning.
Magic weapon endast för dmg ökning.

Lite tankar eftersom du bad om det

A) Disintegrate är en kul spells för farmning - volatility runan är nog min favorit. Om du får problem i act 3-4 testa att byta mot orben som drar mindre mana. Den är väldigt effektiv på mot elites och vanliga fiender - man kan spamma iväg en 6-7 stycken i början av fighten och så är halva jobbet gjort. Det går också bra att kita med orb vilket är bra mot starkare fiender.
B) Har du testat att byta ut familiar mot Venom Hydra? Familiar ger mer damage men Venom hydra gör runt 100-200% weapon damage bara i sig själv så om du använder hydra samtidigt som du kör disitegrate så blir det bra med damage totalt.
C) Om du älskar disintegrate kan man bygga karaktären runt det - vet inte om du tänkt på det men attack speed avgör hur snabbt man drar mana. Vill du alltså ha en ren disintegrate build så kan du satsa på utrustning utan AS men skyhög int. Och sedan väljer du något långsamt vapen med låg AS - då drar disintegrate nästan ingen mana alls. Jag spelar själv omvänt - jag vill ha hög AS eftersom jag kör många spells samtidigt och behöver kunna casta snabbt. Det beror på vad man kör för build helt enkelt.

Annars har du väldigt trevlig resist - jag har nått liknande och det är precis vad man behöver i Act3/4 så du har förmodligen rätt bra gear på din gubbe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ninotramp:

Sant. Men lycka till att få upp dina items utan AH. Blizzard har inte gjort spelet så. Du får ha 5 karaktärer i 60 då.

Pessimist.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Lite tankar eftersom du bad om det

A) Disintegrate är en kul spells för farmning - volatility runan är nog min favorit. Om du får problem i act 3-4 testa att byta mot orben som drar mindre mana. Den är väldigt effektiv på mot elites och vanliga fiender - man kan spamma iväg en 6-7 stycken i början av fighten och så är halva jobbet gjort. Det går också bra att kita med orb vilket är bra mot starkare fiender.
B) Har du testat att byta ut familiar mot Venom Hydra? Familiar ger mer damage men Venom hydra gör runt 100-200% weapon damage bara i sig själv så om du använder hydra samtidigt som du kör disitegrate så blir det bra med damage totalt.
C) Om du älskar disintegrate kan man bygga karaktären runt det - vet inte om du tänkt på det men attack speed avgör hur snabbt man drar mana. Vill du alltså ha en ren disintegrate build så kan du satsa på utrustning utan AS men skyhög int. Och sedan väljer du något långsamt vapen med låg AS - då drar disintegrate nästan ingen mana alls. Jag spelar själv omvänt - jag vill ha hög AS eftersom jag kör många spells samtidigt och behöver kunna casta snabbt. Det beror på vad man kör för build helt enkelt.

Annars har du väldigt trevlig resist - jag har nått liknande och det är precis vad man behöver i Act3/4 så du har förmodligen rätt bra gear på din gubbe

Tack för feedback, ska testa lite sen.. Det jag kommit fram till idag när jag farmade är att min build funkar men jag har för låg life regen.
Skaffade nu iaf en ammu med life regen och bytte till galvanising ward då den ger 310life/s. Sen bytte jag en runa så min skada ger 1.5% liv tillbaka.

Om man toksatsar på att få liv tillbaka borde det bli lättare även mot svåra elites

Problemet har varit att även om jag kommer iväg från svåra elites får jag inget liv tillbaka så det är kört ändå.. med ordentligt med life regen ska det nog gå bättre hoppas jag. Känns som det är den stora akilleshälen i min build/gear. Vad ska man ha mycket hp till när den aldrig kommer tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Tack för feedback, ska testa lite sen.. Det jag kommit fram till idag när jag farmade är att min build funkar men jag har för låg life regen.
Skaffade nu iaf en ammu med life regen och bytte till galvanising ward då den ger 310life/s. Sen bytte jag en runa så min skada ger 1.5% liv tillbaka.

Om man toksatsar på att få liv tillbaka borde det bli lättare även mot svåra elites

Problemet har varit att även om jag kommer iväg från svåra elites får jag inget liv tillbaka så det är kört ändå.. med ordentligt med life regen ska det nog gå bättre hoppas jag. Känns som det är den stora akilleshälen i min build/gear. Vad ska man ha mycket hp till när den aldrig kommer tillbaka.

Japp - life regen är en av de viktigaste grejjerna i min build, mycket bra för en wizard!

Har runt 1250 life/s utan galvanazing ward, använder slotten till annat. Sedan har jag life steal på vapnet också och det hjälper lite, om än inte supermycket. Koppla det tillsammans med cirka 45k health, mirror images och cirka 1100 resist all så är man ganska "hard to kill"

Dom gånger jag dött har det varit om jag blivit toklåst i +10 sekunder mot någon vägg eller wall då jag inte har teleport. Eller om det är någon riktigt elak mob som slår hårt och kör teleport, det är riktigt elakt - får man 3-4 som teleportar till en och varje teleport landar ett slag ligger man risigt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eproz:

Finns inget mer än teleport som defensiv men med LOH (inte nödvändig, jag har ej) och en högre liferegen, över 600,- överlever man easy! Illusionist räddar dock en ett gäng gånger, men är så galet roligt att spamma orbs och bara se dessa gula multihits som oneshottar

LOH är meningslöst för wiz om du kör en kite build. LOH fungerar bara på default lmb attacks. Dvs, varken hydran eller blizzard kommer ge dig LOH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eproz:

Kör en lite annurlunda build som funkar kanon, dock ganska gear beroende.

LMB: arcane orb - tap the source
RMB: Teleport - fracture

1. Hydra - Venom Hydra
2. Familiar - Sparkflint
3. Magic weapon - Force weapon
4. Energy armor - Force armor/ prismatic

Passive

1. Illusionist
2. Glas Cannon
3. Galvanizing Ward

För att kunna spamma orbs hela tiden behöver man få upp sin crit chans till 30%+ samt försöka få upp crit dmg med (inte fått den gearen själv än :/)
Samt så är det väldigt viktigt att både vapen och source/shield ger arcane on crit, har 15 totalt och gör att jag kan spamma dem.

Finns inget mer än teleport som defensiv men med LOH (inte nödvändig, jag har ej) och en högre liferegen, över 600,- överlever man easy! Illusionist räddar dock en ett gäng gånger, men är så galet roligt att spamma orbs och bara se dessa gula multihits som oneshottar

Vapnen med arcane on crit är inte jättedyra, tänk på att vapen DPS:en inte behöver vara 800+ för att det ska funka awsome, crit dmg eller socket + arc on crit is the way to go!

Jag har funderat på en sådan här build själv, men jag känner mig tveksam att man någonsin får chansen att spamma orbs (eller någon annan spell för den delen) och alltså få slut på sin arcane power, då man hela tiden måste kitea/flytta sig för att inte bli träffad eller omringad. Det är klart att mot enklare mob packs så kan man stå och spamma lite och få slut på arcane power, men det är inte där man behöver den. Får du någonsin slut mot elite packs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

LOH är meningslöst för wiz om du kör en kite build. LOH fungerar bara på default lmb attacks. Dvs, varken hydran eller blizzard kommer ge dig LOH.

Kör inte själv med LOH men den fungerar till arcane orb - tap the source (33% /hit) lite lågt men du träffar ju nästan alltid flera pack samtidigt även eliterna med minions. Nog ingen ide och köra med LOH endast men är nog inget dåligt komplement eller bonus om man har en bra liferegen.

Här har du en bra tabell för life-on-hit wizards:
http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/5149154265

Skrivet av mcznarf:

Jag har funderat på en sådan här build själv, men jag känner mig tveksam att man någonsin får chansen att spamma orbs (eller någon annan spell för den delen) och alltså få slut på sin arcane power, då man hela tiden måste kitea/flytta sig för att inte bli träffad eller omringad. Det är klart att mot enklare mob packs så kan man stå och spamma lite och få slut på arcane power, men det är inte där man behöver den. Får du någonsin slut mot elite packs?

Så fort du har fått upp din crit chans till närmare 30% eller mer, dingade själv 35% igår.
Efter det är det inga problem förutsatt att du har AP on crit i både vapen och source/shield, finns tror jag till hjälm med?
Som sagt jag har endast 15 där och har inga problem alls att spamma dem, har dock endast 1.4 IAS, över det kan det nog bli problem, då krävs det nog en högre AP on crit. Mitt mål är att få ihop så mycket AP on crit som möjligt för att kunna Obliteration istället för tap the source i slutändan
Men spamma är kanske fel ord, du kan ju inte ställa dig i ett hörn och bara dra iväg orbs utav fan utan och träffa något, så man skulle kanske beskriva det mer som bursta

Spelstilen mot eliter/champions älskar jag.
Lägger ut en hydra halvvägs till mobsen, spammar ut en 3-4 orsb, väntar på träff, så fort de landar lägger jag ut en 3-4 orbs igen.
Så fort de börjar närma sig teleporterar jag bara mig bakom dem på lite avstånd, hydran fortsätter tankandet, nu lite effektivare med när de slåss med mina mirror-images från fracture (äskar dessa pooler!), spamma ut 3-4 orbs repeat, repeat, repeat.

Själv har jag dock lite för mycket vit, ska försöka gå ner till 25-30k så illusionist triggas direkt vid träff av mobsen, just nu tål jag lite för mycket stryk för att kunna teleportera hela tiden som jag vill göra! (vid eliter/champions av svårare slag är dock detta inget problem)

Visa signatur

En crap HP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eproz:

Så fort du har fått upp din crit chans till närmare 30% eller mer, dingade själv 35% igår.
Efter det är det inga problem förutsatt att du har AP on crit i både vapen och source/shield, finns tror jag till hjälm med?
Som sagt jag har endast 15 där och har inga problem alls att spamma dem, har dock endast 1.4 IAS, över det kan det nog bli problem, då krävs det nog en högre AP on crit. Mitt mål är att få ihop så mycket AP on crit som möjligt för att kunna Obliteration istället för tap the source i slutändan
Men spamma är kanske fel ord, du kan ju inte ställa dig i ett hörn och bara dra iväg orbs utav fan utan och träffa något, så man skulle kanske beskriva det mer som bursta

Spelstilen mot eliter/champions älskar jag.
Lägger ut en hydra halvvägs till mobsen, spammar ut en 3-4 orsb, väntar på träff, så fort de landar lägger jag ut en 3-4 orbs igen.
Så fort de börjar närma sig teleporterar jag bara mig bakom dem på lite avstånd, hydran fortsätter tankandet, nu lite effektivare med när de slåss med mina mirror-images från fracture (äskar dessa pooler!), spamma ut 3-4 orbs repeat, repeat, repeat.

Själv har jag dock lite för mycket vit, ska försöka gå ner till 25-30k så illusionist triggas direkt vid träff av mobsen, just nu tål jag lite för mycket stryk för att kunna teleportera hela tiden som jag vill göra! (vid eliter/champions av svårare slag är dock detta inget problem)

Din taktik mot elite mobs låter intressant. Har du testa att använda mirror iamges med duplicates-runan och critical mass istället för teleport/fracture och illusionist? På det viset "måste" du ju inte bli träffad för att slänga ut nya mirror images. Du har ju en del crit chance, det kanske fungerar.

Permalänk
Medlem

Jo har funderat på det, men CM enbart för mirror images känns som en waste, mest för att teleport med fracture ger mig även en ren escape vilket inte mirror imgages ger ifall man blir till exempel jailed/walled.
Däremot kanske CM och köra Diamondskin, den lär ju trigga en hel del, men vet inte om jag orkar klicka så mycket

Visa signatur

En crap HP!

Permalänk
Medlem

Diamondskin med prism-runan kanske? Den minskar arcane-power-kostnaden med 7 när diamond skin är aktiverat ^^

Jag blir skitsugen på att testa mirror-images/duplicates och diamondskin/prism och critical mass med hög crit chance och arcane on crit, bara för att se om det är möjligt att få ner cooldowns till 6-7 sekunder, så man kan stå stilla o spamma orbs.

Ytterligare en möjlighet, om än väldigt farlig, är att köra storm armor med runan power of the storm, som minskar arcane power-kostnaden med 3.

Kör du med scroundel som follower för resten? Han ger ju 3% crit chance.

Permalänk
Medlem

Hehe kan lätt vara värt det, tror du kommer ner en bra bit längre ner i CD.s med CM som passive
Inte alls omöjligt, sett bra mycket värre crit builds med ännu värre spammande, är nog bara jag som inte orkar klicka så mycket, bekvämt och kita fram och tillbaka, ska bara sänka ner min HP till kring 20k så illusionist och hpregen kommer helt till sin rätt

Använder templar för HPregen, stackat upp han ordentligt med vit så han inte dör och kan agera passiv boost för mig

Visa signatur

En crap HP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Testar också med spectral blades, rätt roligt hittills men jag tror att efter att jag snart dödat dibbe på hell så tror jag det blir svårt att köra spectral blades i inferno.

Spectal Blades fungerar Sjukt bra på inferno, se Elvenos Glacial Edge build, http://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/4797580412.

Spectral Blades, Posion Hydra, Frost Ray som dps.
Förlitar sig på Crystal skin, Mirror Images, Energy Armor-Prismatic och sköld i offhand.

Den kräver dock att man har en del +all resist då man kör som tank.

Elvenos ungefärliga gear krav, AR är utan buff ARM(or) är med buff.

Act 1
Progress: 250-300 AR, 3.5-4K ARM, 6K DPS, 18-20K HP
Normal: 350-400 AR, 4.4K ARM, 8-9K DPS, 20K+ HP
Faceroll: 550+ AR, 5.5K ARM, 14+K DPS, 24+ HP

Act 2
Progress: 450+ AR, 4.5K ARM, 10+K DPS, 22K+ HP
Normal: 550+ AR, 5.5K ARM, 15+K DPS, 24-26K HP
Faceroll: 700+ AR, 6.5K ARM, 21+K DPS, 28+K HP

Act 3
Progress: 550-600 AR, 5.5-6K ARM, 18-19+K DPS, 25+K HP
Normal: 700+ AR, 6.5K ARM, 22-23+K DPS, 27+K HP
Faceroll: 820+ AR, 7.2+K ARM, 26+K DPS, 28-30+K HP

Act 4
Progress: 650+ AR, 6.5K ARM, 22+K DPS, 27+K HP
Normal: 750-820 AR, 7+K ARM, 26+K DPS, 28-30+K HP
Faceroll: 900+ AR, 7.8+K ARM, 30+K DPS, 30+K HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Spectal Blades fungerar Sjukt bra på inferno, se Elvenos Glacial Edge build, http://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/4797580412.

Spectral Blades, Posion Hydra, Frost Ray som dps.
Förlitar sig på Crystal skin, Mirror Images, Energy Armor-Prismatic och sköld i offhand.

Den kräver dock att man har en del +all resist då man kör som tank.

Elvenos ungefärliga gear krav, AR är utan buff ARM(or) är med buff.

Act 1
Progress: 250-300 AR, 3.5-4K ARM, 6K DPS, 18-20K HP
Normal: 350-400 AR, 4.4K ARM, 8-9K DPS, 20K+ HP
Faceroll: 550+ AR, 5.5K ARM, 14+K DPS, 24+ HP

Act 2
Progress: 450+ AR, 4.5K ARM, 10+K DPS, 22K+ HP
Normal: 550+ AR, 5.5K ARM, 15+K DPS, 24-26K HP
Faceroll: 700+ AR, 6.5K ARM, 21+K DPS, 28+K HP

Act 3
Progress: 550-600 AR, 5.5-6K ARM, 18-19+K DPS, 25+K HP
Normal: 700+ AR, 6.5K ARM, 22-23+K DPS, 27+K HP
Faceroll: 820+ AR, 7.2+K ARM, 26+K DPS, 28-30+K HP

Act 4
Progress: 650+ AR, 6.5K ARM, 22+K DPS, 27+K HP
Normal: 750-820 AR, 7+K ARM, 26+K DPS, 28-30+K HP
Faceroll: 900+ AR, 7.8+K ARM, 30+K DPS, 30+K HP

Snacka om att svara på något gammalt.

Men jo jag körde spectral blades på hell också innan jag slutade. Har inte kört d3 på ett tag nu.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jag spelade med spectral blade fram till halva act 2 innan jag fick problem. Då kom jag fram till denna builden istället. http://eu.battle.net/d3/en/calculator/wizard#VQOXYh!aYg!YYcaZ...

Jag har inte bestämt om jag gillar teleport eller mirror image bäst i builden men det lutar åt teleport.

Är väl egentligen en tidsfråga innan Energry Twister/Wicked Wind/Critical mass blir nerfad. Men den spelas genom att springa fram, kasta ut ett gäng twisters frys ner dem, var odödlig med diamond skin och spotta ut en jävla massa dmg med explosive blast. Enda nackdelen är väl att builden inte är speciellt laidback utan man sitter och hammrar 4 knappar i princip hela tiden.

Gear som behövs är främst crit, ap on crit, all res och lite life on hit. Sen om man väljer att öka skadan med crit dmg eller int spelar mindre roll. Vit är egentligen inte viktigt alls, så länge man kan ta ett par slag utan crystal armor så klarar man sig fint. Har klarat inferno med builden.

Permalänk
Skrivet av Ophe:

Jag spelade med spectral blade fram till halva act 2 innan jag fick problem. Då kom jag fram till denna builden istället. http://eu.battle.net/d3/en/calculator/wizard#VQOXYh!aYg!YYcaZ...

Jag har inte bestämt om jag gillar teleport eller mirror image bäst i builden men det lutar åt teleport.

Är väl egentligen en tidsfråga innan Energry Twister/Wicked Wind/Critical mass blir nerfad. Men den spelas genom att springa fram, kasta ut ett gäng twisters frys ner dem, var odödlig med diamond skin och spotta ut en jävla massa dmg med explosive blast. Enda nackdelen är väl att builden inte är speciellt laidback utan man sitter och hammrar 4 knappar i princip hela tiden.

Gear som behövs är främst crit, ap on crit, all res och lite life on hit. Sen om man väljer att öka skadan med crit dmg eller int spelar mindre roll. Vit är egentligen inte viktigt alls, så länge man kan ta ett par slag utan crystal armor så klarar man sig fint. Har klarat inferno med builden.

Sett folk med den builden. Verkar nice. Sett folk som pissat på Ghom med den builden.

Här är min är fast på Ghom. http://eu.battle.net/d3/en/calculator/wizard#acRjSO!XYf!aYbaZ...

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Annars har du väldigt trevlig resist - jag har nått liknande och det är precis vad man behöver i Act3/4 så du har förmodligen rätt bra gear på din gubbe

Det behövs egentligen inte så höga resists. Jag kör akt 3 och 4 utan höga defensiva stats eller defensiva spells. Har man en bild med bra kontroll kan man fokusera mer på skada.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför wizards bygger defensivt..... Har någon av er faktiskt spelat ladder sorcs i d2? Jag gjorde det, i 4 år. Samma stuk fungerar utmärkt i diablo3.

" Åh nej jag blir one shottad på inferno! Jag måste bygga defensivt och gimpa min damage till 15k så jag kan leva i 5 sekunder till med 1k rez och inte göra någon skada alls! Sedan att jag blir omringad av champ packs med molten, jailer, waller och fire chains gör inget! Jag kan överleva i 5 sek till på min melee build! "

Sluta nu. Hela konceptet med wizards är att man ska ha hög damage och kunna kita fienden och överleva på det. Detta har fungerat utmärkt för mig, soloade inferno upp till ghom på act3 med 33k damage och avslutade inferno act4 med en monk tank kompis. Har uppgraderat min gear nu tack vare act3 inferno farming så jag har 46k damage, 36,1% crit chance och 202% crit damage, 1,67 IAS, UTAN någon himla damage buff från varken sparkflint eller magic weapon, använder inte den skiten.

HP?= 18,1k. Behöver inte mer.

Om man börjar bygga wizards med lika mycket defensiva stats som en barb/monk tank så borde man inte spela wizards överhuvudtaget för då vet man inte hur man SKA spela wizard. Def specc på wizards är för folk som är för dåliga med att kita och har för låg damage, och så är det med det. Det finns en anledning till varför vi har en passiv som heter glass cannon, ska jag berätta varför?`Jo för att vi är glass cannons, vi ska kunna pumpa ut så jävla mycket dmg som möjligt, och kunna överleva på de survivability skills vi har för att kunna kita.

Jag skrattar ihjäl mig när jag ser def specc wizards som har glass cannon passiv, vad tänker dom med? " Jag ska bygga en tank specc med ändå ta GC passiv som drar ner min armor och res med 10%! Utmärkt! "

Damage buff skills ( SKILLS, inte passive, som GC ) är också helt fel, om du tar sparkflint och magic weapon så har du för dålig gear ändå, om du hade nog med damage unbuffed så skulle du inte behöva damage buff skills. Det är samma sak med Demon Hunters som tar SS passive för att boosta sin crit chance. Dom tar den för att dom har för lite crit chance ifrån början.

Om du nu bygger tank specc med wizard och det går bra? Bra för dig! Grattis!, jag säger inte att 1 build conquers all, men tro inte att du kommer kunna klara ac3-4 solo på under 2 timmar. Dessutom så gimpar du gruppen om du spelar med flera spelare, eftersom wizards inte är gjorda för att spela som tanks. Om du vill ha mer survivability så rerolla till en barb eller monk isåfall.

Även om du bygger en wizard tank så kommer du aldrig ha lika mycket survivability som en riktig tank, vi har inga passives eller skills som riktigt hjälper oss för att kunna bygga en riktig tank, som life on hit, mer attack speed eller mer armor eller res. Vi har bara UTILITY skills som är till för att hjälpa oss att komma ut ur situationer om vi blir omringade när vi kitar, som t.ex Temporal Flux, Unstable Anomaly, Illussionist, Frost nova osv. Dom är alla där till för att hjälpa oss att kunna kita bättre, inte för att vi ska kunna Tanka.

Om du retarderad nog att ändå bygga tank så rekommenderar jag dig att skaffa stats med Resist all, vitality, life on hit ( INTE % Life steal, för den statsen sänks bara ju högre svårighetsgrad du är på ), IAS ( För life on hit, det är därför barbarian tanks använder frenzy som left mouse button skill, go figure!! ) armor, och movement speed. Men din damage kommer vara runt 5-8k, grattis, du har ny lyckats bygga en utmärkt wizard tank!

Mina stats då=

Intelligence= 1704
Vitality= 487

Armor= 3861
Damage= 46134.13

IAS= 1,67 ( Inte extremt viktigt, men väldigt nödvändigt, för kiting power, du vill kunna pumpa ut så mycket spells som möjligt på kortast tid möjligt )
Crit chance= 36.1%
Crit damage= 202%
Movement speed= 17% ( Extremt viktigt med movement speed, speciellt mot champion packs med fast affixes, Du vill minst ha 15% för att kunna springa iväg från den snabbaste champ pack i spelet, 25% är högsta du kan ha )
Resist= Runt 200 på allt.

Crowd Control reduction= 17,2%, lekt runt lite med CCR och har märkt att den kan vara användbar mot champion packs med svåra affixes. ( Inte extremt nödvändigt, men kan vara användbart i håriga situationer )

IAS och Movement speed tycker jag nödvändiga för act2-4, speciellt movement speed i act2. IAS och MS ger dig mer kiting power som är extremt viktigt för wizards.

Rekommendationer till gear då=

Lacuni Prowlers, legendary bracers= ger bra Intelligence, crit chance, movement speed och IAS.
Andariels visage, legendary helmet= Ger bra IAS, Intelligence, Crit chance och vit om du hittar en med vit.
Boj anglers, legendary boots= Ger bra IAS, MS, CCR och Intelligence.
Innas glory= legendary Pants= Ger bra IAS, MS, Intelligence, hyffsat bra crit chance, och vitality.

Anledningen till att jag länkade legendary items är för att dom är dom ända som kan ge alla attributes i ett o samma gear, som t.ex innas glory, du kan inte hitta några pants med ias, ms, intelligence, vit och crit chance, som inte är legendary eller set item.

Resten utav gearen då? Fokusera på Crit chance, crit damage, intelligence, IAS, vitality, CCR och Critical hits gains XX amount of arcane power ( Du vill minst ha 9 arcane power per crit )

Jag skulle säga= Crit chance->Crit Damage-> Intelligence-> IAS-> vitality-> Critical hits gain arcane power-> CCR. På resten utav dina gear items, 1 handed, off hand, ringar, amulet, shoulder belt och hands.

Skill Build=

http://eu.battle.net/d3/en/calculator/wizard#UcXQRO!YXU!ZYaZa...

Electrocute med forked lightning är otroligt bra om du har hög crit chance, om alla bolts skadar en fiende så kommer du att kombinerat göra= 184%+80%= 264% weapon damage mot en fiende, det är inte så sannoligt att en fiende springer runt och tar hits från alla bolts men om du har hög crit chance så kan du vara säker på att du kommer pumpa ut crits med electrocute varje 0,5 sec= 4 bolts med 46% weapon damage each, varje 0,5sec, PLUS den normal 80% från electrocute, do the math.

EXTREMT bra mot trash mobs och champion packs med invulnerability affix där du bara kan skada ledaren.

Anledningen till att jag tog arcane hydra istället för venom hydra är för att efter jag gjorde lite forskning så kom jag fram till att i slutändan så gör arcane hydra mer damage än venom hydra, den har högre base damage än venom hydra och crittar runt dubbelt så högt än venom hydra. VENOM HYDRA är bara bra mot fiender som står still en längre stund, t.ex mot belial och fiender som fokuserar någon annan än dig. Om du soloar så är arcane hydra så mycket bättre. Resten är lite self explanatory, men temporal flux kan bytas ut till en annan passiv om du känner för det. Galvanizing ward är imho värdelös, heal per second är låg, och galvanizing ward tar man bara om man har dåligt minne, för den ökar timern som armor skills är uppe.

Map awareness= OTROLIGT VIKTIGT! Du MÅSTE veta hur omgivningen ser ut, detta är för att du ska kunna få så mycket map control som möjligt om du möter en champion pack med svåra affixes så att du kan kita på effektivaste sätt. Detta menas att det är bra om du clearar så mycket som möjligt av kartan du är på, så att du har rum nog att kunna kita så mycket som möjligt, du VILL INTE springa ifrån en champion pack och sen teleportera in i en monstergrupp bara för att du inte orkade att cleara en viss del av kartan. Om du har nog med damage att cleara champion packs snabbt? Bra! Då är map awareness inte lika viktigt.

Follower då?= Jag spelade med templar och enchantress först, men jag tröttnade på dom, templar dog för snabbt och enchantress var allmänt dålig.

Det är därför du ska gå med scoundrel som follower, han är EXTREMT BRA, om du kombinerar honom med attack speed ringar, amulet, trinket och en 2 handed range weapon som har attributes= Cold damage, chance to chill on hit och life on hit gives life. Kombinera detta med hans skills= Crippling shot ( Slow ), Dirty fighting ( Blind i 3 sec ), Multishot ( Viktigaste skillen, han skjuter 3 pilar istället för 1 ) och anatomy ( 3% crit chance till dig själv och honom, inte dålig! ) så är han en portabel crowd control maskin med 100% uptime på hans slow, tack vare cold damage, chance to chill och multishot.

Battletag= Xzonez#2988 om någon vill farma någon act, ha kul eller vill ha hjälp med något.

Ha en trevlig Söndag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xzone:

Jag förstår inte varför wizards bygger defensivt.....

För mig är det min respons till att spelet är så "cheap" - att slag från fiender träffar 5m bort när man springer bortot, att mortar träffar när man sprungit undan, att man blir vortexad och jailad och wallad mitt i arcane-discot av av elite mobs... att Act4 fiender har duktigt med area-damage. Att en del elites teleportar till en och slår samtidigt. Etc.

Hade spelet varit mer som D2 mer bättre respons och inte dessa förbenade damage-boxes hade jag varit mera benägen att spela en rent offensiv mage med teleport och max DPS.

Nu spelar jag vad jag själv skulle kalla en "well-rounded-mage": +1000 resist med prismatic armor, 45k health, 35k DPS, 1400 life/s regen. Meningen är inte att han ska kunna stå och tanka i närstrid, men att han ifa ska kunna figthas toe-to-toe i samma område som elites, överleva en vortex, överleva plauged, överleva molten etc.

Denna build passar min spelstil och gubben har solat hela Act4 och tagit elite mobsen där så helt kass kan den ju inte vara... each to his own.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CFSsss:

För mig är det min respons till att spelet är så "cheap" - att slag från fiender träffar 5m bort när man springer bortot, att mortar träffar när man sprungit undan, att man blir vortexad och jailad och wallad mitt i arcane-discot av av elite mobs... att Act4 fiender har duktigt med area-damage. Att en del elites teleportar till en och slår samtidigt. Etc.

Hade spelet varit mer som D2 mer bättre respons och inte dessa förbenade damage-boxes hade jag varit mera benägen att spela en rent offensiv mage med teleport och max DPS.

Nu spelar jag vad jag själv skulle kalla en "well-rounded-mage": +1000 resist med prismatic armor, 45k health, 35k DPS, 1400 life/s regen. Meningen är inte att han ska kunna stå och tanka i närstrid, men att han ifa ska kunna figthas toe-to-toe i samma område som elites, överleva en vortex, överleva plauged, överleva molten etc.

Denna build passar min spelstil och gubben har solat hela Act4 och tagit elite mobsen där så helt kass kan den ju inte vara... each to his own.

håller fullständigt med. Act 1 på inferno är så himla enkelt. Sen börjar man act 2 och dör hur lätt som helst, jag var typ 1 shottad förut, har farmat lite och har ett bra bättre items. Dock inget vapen vilket är omöjligt att hitta tycker jag

tycker blizz har gjort spelet en aning FÖR svår.. har varit fast på act 1 för att farma items men man hittar inte ett piss :/

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

håller fullständigt med. Act 1 på inferno är så himla enkelt. Sen börjar man act 2 och dör hur lätt som helst, jag var typ 1 shottad förut, har farmat lite och har ett bra bättre items. Dock inget vapen vilket är omöjligt att hitta tycker jag

tycker blizz har gjort spelet en aning FÖR svår.. har varit fast på act 1 för att farma items men man hittar inte ett piss :/

vill du ha hjälp med act2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

För mig är det min respons till att spelet är så "cheap" - att slag från fiender träffar 5m bort när man springer bortot, att mortar träffar när man sprungit undan, att man blir vortexad och jailad och wallad mitt i arcane-discot av av elite mobs... att Act4 fiender har duktigt med area-damage. Att en del elites teleportar till en och slår samtidigt. Etc.

Hade spelet varit mer som D2 mer bättre respons och inte dessa förbenade damage-boxes hade jag varit mera benägen att spela en rent offensiv mage med teleport och max DPS.

Nu spelar jag vad jag själv skulle kalla en "well-rounded-mage": +1000 resist med prismatic armor, 45k health, 35k DPS, 1400 life/s regen. Meningen är inte att han ska kunna stå och tanka i närstrid, men att han ifa ska kunna figthas toe-to-toe i samma område som elites, överleva en vortex, överleva plauged, överleva molten etc.

Denna build passar min spelstil och gubben har solat hela Act4 och tagit elite mobsen där så helt kass kan den ju inte vara... each to his own.

Självklart, om man inte känner att en super offensiv kiting build som jag kör passar en så kan man gå lite trinity force stuk på det hela, som du gör. Det är inte det jag pratar om, det jag stör mig på är wizards som går super defensivt ( blizzard, frost nova på höger musknapp, hydra på vänster, osv osv ) och sen klagar på att dom inte klarar act2-3-4. Wizards är till för att pumpa ut damage, utav alla klasser i diablo3 så har wizards absolut den högsta skillcap av alla just pga den glass cannon variation som d3s team har bestämt att wizards ska vara.

Det folk glömmer är att Diablo3 är INTE Diablo2, vilket är synd, detta betyder även att det är ett helt nytt team som designade diablo3. Dom har gjort klasserna ganska basiska.

Barbarian och monks har blivit sorterade till att bli tanks, tack vare dom retarderade men otroligt roliga champion pack affixes man möter i inferno.

Wizard, witch doctor och Demon hunters är range dps. Att spela barbs och monks som dps klasser i Diablo3:s nuvarande status är en dålig ide.

Samma med våra range dps klasser, att spela super defensivt gimpar bara dig själv och vad din klass är utsedd till att vara. Notera att jag skrev " Super defensivt "

Trinity force gearbuilds fungerar som sagt om man vill vara på den säkra sidan och inte riktigt är van vid kiting och map control., bara du inte går allt för defensivt så att du förlorar damage.

Permalänk
Medlem

Ett bra tips för wizards som har svårt att kita, är att skaffa movement speed % så fort som möjligt, och när du möter champion packs så se till att alltid ha dom så mycket utanför skärmen som möjligt, om ni förstår vad jag menar, t.ex arcane orbs sträcker sig längre än vad vi ser på skärmen. Jag kan ta ett exempel=

http://www.google.se/imgres?q=diablo+3+wizard+kiting&um=1&hl=...

Om ni kollar på skärmen där, längst uppe till vänster där den blåa pelaren är? Nästan hela pelaren är utanför skärmen, det är så ni ska kita, ha alltid hälften utav champion packs kroppsbyggnad utanför skärmen, detta gör så att vortex/ jailer och waller inte fungerar på dig, mortars kan fortfarande nå dig men du har längre tid att springa iväg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xzone:

vill du ha hjälp med act2?

känns lite sådär då jag ändå inte kommer kunna klara mig själv sen :/ måste få upp mer crit chance+damage.. ligger väl på 32k med force weapon

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xzone:

Wizard, witch doctor och Demon hunters är range dps. Att spela barbs och monks som dps klasser i Diablo3:s nuvarande status är en dålig ide.

Samma med våra range dps klasser, att spela super defensivt gimpar bara dig själv och vad din klass är utsedd till att vara. Notera att jag skrev " Super defensivt "

Ok - då förstår jag bättre vad du menar och är beredd att hålla med. En all-out-tank-wizard är ungefär lika smart som en all-out-tank-demon-hunter. Wizard som klass måste först och främst upp i DPS och sedan kan man kompletera med defense om man känner för att gå den vägen.

Jag började faktiskt spela en monk för ett tag sedan men la av rätt snabbt när jag insåg att det skulle behöva bli en långsam tank-build med väldigt låg DPS på högre levlar. Monks är dock bästa support-klassen tror jag med alla auras och mantran till höger och vänster - bra att han en monk i gruppen som buffar dom andra.

Själv gillar jag dock hög DPS karaktärer då det händer lite mera, och så är det bättre för farmning också. Hade kunnat tänka mig en demon hunter eftersom jag körde Bowazon i D2. Dock gillar jag inte riktigt progression för demon hunter på högre levlar i D3, tycker den har rätt tråkiga skills jämfört med wizard.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xzone:

Jag förstår inte varför wizards bygger defensivt..... Har någon av er faktiskt spelat ladder sorcs i d2? Jag gjorde det, i 4 år. Samma stuk fungerar utmärkt i diablo3.

" Åh nej jag blir one shottad på inferno! Jag måste bygga defensivt och gimpa min damage till 15k så jag kan leva i 5 sekunder till med 1k rez och inte göra någon skada alls! Sedan att jag blir omringad av champ packs med molten, jailer, waller och fire chains gör inget! Jag kan överleva i 5 sek till på min melee build! "

Sluta nu. Hela konceptet med wizards är att man ska ha hög damage och kunna kita fienden och överleva på det. Detta har fungerat utmärkt för mig, soloade inferno upp till ghom på act3 med 33k damage och avslutade inferno act4 med en monk tank kompis. Har uppgraderat min gear nu tack vare act3 inferno farming så jag har 46k damage, 36,1% crit chance och 202% crit damage, 1,67 IAS, UTAN någon himla damage buff från varken sparkflint eller magic weapon, använder inte den skiten.

Första intrycket är viktigt sägs det, och du har precis sumpat ditt intryck på mig genom att direkt börjar prata ner på alla som inte spelar som du, inklusive mig själv. Vad som funkar för dig behöver inte nödvändigtvis fungera eller vara kul att spela för andra.

Skrivet av xzone:

Om man börjar bygga wizards med lika mycket defensiva stats som en barb/monk tank så borde man inte spela wizards överhuvudtaget för då vet man inte hur man SKA spela wizard.

Hur ska man spela då? Verktygen finns där av en anledning så att vem som helst kan kombinera dem i vilken ordning han eller hon vill för att uppnå sina egna mål med sin spelstil.

Skrivet av xzone:

Damage buff skills ( SKILLS, inte passive, som GC ) är också helt fel, om du tar sparkflint och magic weapon så har du för dålig gear ändå, om du hade nog med damage unbuffed så skulle du inte behöva damage buff skills. ......

Du tycker att damage-buffs är fel, men samtidigt förklarar du varför man kan behöva dem? Antar att samma saker gäller med defensiva buffar, eller hur? Och varför räknas du inte med passiva skills?

Skrivet av xzone:

1. Om du nu bygger tank specc med wizard och det går bra? Bra för dig! Grattis!, jag säger inte att 1 build conquers all, men tro inte att du kommer kunna klara ac3-4 solo på under 2 timmar.
2. Dessutom så gimpar du gruppen om du spelar med flera spelare, eftersom wizards inte är gjorda för att spela som tanks.
3. Om du vill ha mer survivability så rerolla till en barb eller monk isåfall.

1. Irrelevant.
2. Detta är väl egentligen det enda jag håller med dig om. Vilken tur att man kan respecca!
3. Eller skaffa bättre gear, alternativt gör en build med lite mer survivability. Bara för att du tar en defensiv skill betyder det inte att du måste tanka.

Skrivet av xzone:

Om du retarderad nog att ändå bygga tank så rekommenderar jag dig att skaffa stats med Resist all, vitality, life on hit .....

Du trackar ner på folk som spelar defensiva builds sen hjälper du dem? Vad är poängen med din post egentligen?

Förresten, Retardera = Motsatsen till Accelerera

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Första intrycket är viktigt sägs det, och du har precis sumpat ditt intryck på mig genom att direkt börjar prata ner på alla som inte spelar som du, inklusive mig själv. Vad som funkar för dig behöver inte nödvändigtvis fungera eller vara kul att spela för andra.

Hur ska man spela då? Verktygen finns där av en anledning så att vem som helst kan kombinera dem i vilken ordning han eller hon vill för att uppnå sina egna mål med sin spelstil.

Du tycker att damage-buffs är fel, men samtidigt förklarar du varför man kan behöva dem? Antar att samma saker gäller med defensiva buffar, eller hur? Och varför räknas du inte med passiva skills?

1. Irrelevant.
2. Detta är väl egentligen det enda jag håller med dig om. Vilken tur att man kan respecca!
3. Eller skaffa bättre gear, alternativt gör en build med lite mer survivability. Bara för att du tar en defensiv skill betyder det inte att du måste tanka.

Du trackar ner på folk som spelar defensiva builds sen hjälper du dem? Vad är poängen med din post egentligen?

Förresten, Retardera = Motsatsen till Accelerera

1. Och jag ska bry mig om vilket intryck jag ger dig varför? Du har ingen betydelse för mig. Jag pratar inte ner på alla som inte spelar som mig, jag ger dom ren fakta, jag är inte här för att klappa folk på axeln och berätta hur bra dom har gjort ifrån sig. Jag kom hit för att jag vill hjälpa wizardspelare att kunna nå upp till en sådan hög klassnivå som möjligt, om det krävs lite tough love så får det vara så. " Förlåt " om du tog åt dig.

2. Visst verktygen finns där för att man ska kunna spela hur man vill, men det betyder inte att vilken kombination som helst är bra, du kan gå full defensiv med venom hydra, frost nova, blizzard, wave of force, energy armor och mirror image, om det gör dig glad att stå och tanka en champion pack i 35 minuter vad bra för dig, men om du nu har reducerat en RANGE DPS klass till en tank klass, så kan du lika gärna gå en dedikerad tank klass som barbarian och monks som faktiskt kan cleara inferno mode solo bra. Dom flesta wizard kombinationer som jag ser i Diablo3 är otroligt värdelösa.

3. Har du läst min post? Vart någonstans har jag skrivit att man behöver damage BUFFS? med buffs menar jag dom två vi nuvarande har, Magic weapon och sparkflint. Varför skulle jag räkna med passives? Jag skrev posten, jag kan skriva om vad jag vill.

4. " Du trackar ner på folk som spelar defensiva builds sen hjälper du dem? Vad är poängen med din post egentligen? " Jag tycker otroligt synd om dig om du inte förstog att jag var sarkastisk med det inlägget, eftersom jag har klagat på super defensiva wizard builds och gear så borde du ha förstått det.

Förlåt så jättemycket för att du trodde att jag menade att man ska minska hastigheten på en bil!, jag ska genast gå tillbaka till skolbänken...Q_Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

känns lite sådär då jag ändå inte kommer kunna klara mig själv sen :/ måste få upp mer crit chance+damage.. ligger väl på 32k med force weapon

Aa jag förstår well du vet min battletag så det är bara att invita mig om du vill köra act1, har inte mycket att göra atm ändå så ^^