Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

Det är väll just bara skärmen som skiljer mellan 3001 och 4001

OT: Vilka minnen passar till denna, jag har inte lyckats hitta någon kompabilitetslista

Om jag inte minns fel så sitter det en i5:a i 3001 och inte en i7:a.

Permalänk
Medlem

Pling sa det i telefonen och datorn hade anlänt på mitt utlämningställe, får tacka komplett får åter igen kanon snabb leverans.

Till datorn, första intryck (Kan man bli kär i en dator?) svar: ja.
Den är helt magnifik. Jag är rusktigt imponerad av designen. Vad det gäller så kallad blacklight bleeding så har jag mörkat ner på mitt kontor här på jobbet och kollat noga under uppstarten och jag kan med glädjande besked säga att jag har inte fått något dåligt måndags exemplar, utan det är minimal bleeding, lite är det nere i vänstra hörnet men inget som jag ens kommer märka av någonsin.

Men hur tusan växlar man mellan dom 2 grafikkorten? Datorn har ju valt hd graphics som standard men jag vill ändra till gforce kortet men jag hittar ingen inställning??? Jag har kollat under nvidia egenskaper men de va ytterst lite val där, och under intel graphics inställningarna fanns det inte heller, så kan någon snälll säga mig vart jag ändrar detta?

Nu hitta jag det nog, det var under 3d-inställningar på nvidias kontrollpanel, kan det stämma? Där man ändrade grafik processor. Finns det något annat sätta får ni gärna säga till, för de kändes lite fel. Den stod just nu på automatiskt val.
Men jag vill gärna se att den har valt just mitt gforce när jag t ex. kollar i dxdiag - / bilskärm.

Kommer att återkomma med recension efter semestern då jag förhoppningsvis hunnit använda den lite.
Just nu kommer den bara vara en prydnad för ack så vacker den är (Min flickvän kommer nog bli svartsjuk ).

Är det något ni undrar över så säg bara till så skall jag försöka undersöka det hela.

Permalänk

Jag har också skaffat en UX32VD för några dagar sedan. Har bytt ut hd:n mot en SSD och den förinstallerade minnesstickan mot en 8GB för totalt 10GB. Kan också meddela att man kan installera en ren version av Windows 7 Home Premium och aktivera den med siffrorna som finns klistrade på laddaren. Krävdes dock telefonaktivering för min del men det är rätt smidigt.

Med ovannämnda ändringar är datorn snabb som blixten. Mycket nöjd.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Skrivet av headcleaner:

Jag har också skaffat en UX32VD för några dagar sedan. Har bytt ut hd:n mot en SSD och den förinstallerade minnesstickan mot en 8GB för totalt 10GB. Kan också meddela att man kan installera en ren version av Windows 7 Home Premium och aktivera den med siffrorna som finns klistrade på laddaren. Krävdes dock telefonaktivering för min del men det är rätt smidigt.

Med ovannämnda ändringar är datorn snabb som blixten. Mycket nöjd.

Var det läskigt att pilla i en sådan dyr liten sak? Ja tänkte att jag skulle göra samma men sen fick jag hem den och märker hur liten den är. Jag vet inte om jag vågar alltså, helst skulle jag vilja hitta någon som är duktig på detta och lämna in den till den personen som gör de åt mig, under tiden jag sitter med såklart. Har byggt många datorer men aldrig pillat i en bärbar. Så får nog vänta med ovannämda uppgraderingar, däremot villl jag formatera om datorn för herregud vad bloatware. Hur gjorde du på smidigast sätt? Vart kan man hitta en windows version som verkligen fungerar med serial:en som finns på laddaren?

Permalänk

Känns det inte väldigt litet att bara ha 128 Gb? Antar att ni har extra extern lagring?

Blivit ruskigt sugen på den här om man nu ändå ska ha en ny laptop men SSD svider ju i plånboken... och hade man bara fått konfigurera om den så, nu känns som slöseri att plocka ut en ny 500 GB om man som jag ändå inte kan använda den på något annat sätt.

Vad säger ni som behållit den ursprungliga 500 Gb, nöjda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av High Fidelity:

Känns det inte väldigt litet att bara ha 128 Gb? Antar att ni har extra extern lagring?

Blivit ruskigt sugen på den här om man nu ändå ska ha en ny laptop men SSD svider ju i plånboken... och hade man bara fått konfigurera om den så, nu känns som slöseri att plocka ut en ny 500 GB om man som jag ändå inte kan använda den på något annat sätt.

Vad säger ni som behållit den ursprungliga 500 Gb, nöjda?

Har inte hunnit bilda någon uppfattning ännu men om igår när jag starta upp datorn så tycker jag allt var smidigt och hyffsat fort, men klart att de är ju garanterat bra mycket snabbare med ssd(Har ssd på min stationära så lite koll har man), därför har jag hittat en guide där man kan göra om sin hybrid ssd till att vara en normal partion så att man kan t ex lägga windows där och nått ev.program. De är ju inte så mycket plats på den lilla hybriden, dock så är ju frågan om man verkligen vill göra så för nu så optimerar sig hybriden efter användning och då kommer den bli snabbare med tiden. Så jag väntar nog iaf över semestern. Det jag skall göra är att lägga in en ren installation av windows.

Permalänk
Skrivet av ts85:

Var det läskigt att pilla i en sådan dyr liten sak? Ja tänkte att jag skulle göra samma men sen fick jag hem den och märker hur liten den är. Jag vet inte om jag vågar alltså, helst skulle jag vilja hitta någon som är duktig på detta och lämna in den till den personen som gör de åt mig, under tiden jag sitter med såklart. Har byggt många datorer men aldrig pillat i en bärbar. Så får nog vänta med ovannämda uppgraderingar, däremot villl jag formatera om datorn för herregud vad bloatware. Hur gjorde du på smidigast sätt? Vart kan man hitta en windows version som verkligen fungerar med serial:en som finns på laddaren?

Det är busenkelt att byta disk och minne. Det handlar bara om att skruva bort några skruvar och sedan skruva tillbaka dem igen. Finns ju en utmärkt bildguide tidigare i den här tråden.

Rena Windows 7-isos kan du ladda ner lagligt här: http://forum.notebookreview.com/windows-os-software/604187-le...

Du måste dock köra samma windows-version som datorn kom med, dvs Home Premium x64. Efter installation får du köra telefonaktivering så funkar det.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Är det värt att stoppa i mer RAM med tanke på att det körs i single channel istället för dual channel? Visst, man får mer RAM, men å andra sidan så lär det ju vara lite långsammare också. :l

(får min ux32vd imorgon)

Permalänk
Medlem
Skrivet av headcleaner:

Det är busenkelt att byta disk och minne. Det handlar bara om att skruva bort några skruvar och sedan skruva tillbaka dem igen. Finns ju en utmärkt bildguide tidigare i den här tråden.

Rena Windows 7-isos kan du ladda ner lagligt här: http://forum.notebookreview.com/windows-os-software/604187-le...

Du måste dock köra samma windows-version som datorn kom med, dvs Home Premium x64. Efter installation får du köra telefonaktivering så funkar det.

Ja må vara busenkelt men jag ger mig inte på det ännu iaf :).

Förresten hur gjorde du med att installera via usb? Kan man välja att den skall boota från usb i bios eller? Har aldrig gjort detta heller då alla mina datorer hittils har haft cd/dvd.

Och stort tack för länken !

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts85:

Ja må vara busenkelt men jag ger mig inte på det ännu iaf :).

Förresten hur gjorde du med att installera via usb? Kan man välja att den skall boota från usb i bios eller? Har aldrig gjort detta heller då alla mina datorer hittils har haft cd/dvd.

Och stort tack för länken !

Ja, det är så man gör när man installerar ett OS från USB. Man får välja USB-minnet som bootenhet helt enkelt. Något jag däremot är fundersam över är det här med USB 3.0 vid installation av operativsystemet; finns det drivrutiner till USB 3.0-enheterna utanför operativsystemet? För när jag skulle försöka installera Windows med ett USB 3.0-minne i en USB 3.0-port på min stationära förut så började den direkt gnälla om drivrutiner och det slutade med att jag fick köra det i en USB 2.0-port istället.

Permalänk
Skrivet av ts85:

Ja må vara busenkelt men jag ger mig inte på det ännu iaf :).

Förresten hur gjorde du med att installera via usb? Kan man välja att den skall boota från usb i bios eller? Har aldrig gjort detta heller då alla mina datorer hittils har haft cd/dvd.

Och stort tack för länken !

Skrivet av Ninjaflipp:

Ja, det är så man gör när man installerar ett OS från USB. Man får välja USB-minnet som bootenhet helt enkelt. Något jag däremot är fundersam över är det här med USB 3.0 vid installation av operativsystemet; finns det drivrutiner till USB 3.0-enheterna utanför operativsystemet? För när jag skulle försöka installera Windows med ett USB 3.0-minne i en USB 3.0-port på min stationära förut så började den direkt gnälla om drivrutiner och det slutade med att jag fick köra det i en USB 2.0-port istället.

Jag hade vissa problem med att boota från USB. Försökte först göra en bootbar USB-pinne med Microsoft egna program men det fungerade inte eftersom jag skulle installera win64 och bara hade tillgång till win86 vid tillfället (hade redan bytt disk och den enda andra datorn kör x86). Det funkar inte eftersom win86 inte kan köra diskpart för win64 och Microsofts app kör diskpart från iso:n. Fuck tänkte jag och försökte med Unetbootin. Fungerade inte heller av någon anledning. Datorn hittade USB-pinnen men kunde inte boota från den. Oklart varför. Testade slutligen WinBootFromUSB (senaste versionen, en beta som är lite knepig att hitta på hemsidan). Det fungerade alldeles utmärkt.

Edit: Glömde en grej. Vid uppstart kan man hålla in ESC så får man välja enhet att boota från och slipper därmed ändra nåt i bios.
Edit2: Blandade ihop win86 och win64 på ett ställe. Fixat.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Skrivet av headcleaner:

Jag hade vissa problem med att boota från USB. Försökte först göra en bootbar USB-pinne med Microsoft egna program men det fungerade inte eftersom jag skulle installera win64 och bara hade tillgång till win86 vid tillfället (hade redan bytt disk och den enda andra datorn kör x86). Det funkar inte eftersom win86 inte kan köra diskpart för win86 och Microsofts app kör diskpart från iso:n. Fuck tänkte jag och försökte med Unetbootin. Fungerade inte heller av någon anledning. Datorn hittade USB-pinnen men kunde inte boota från den. Oklart varför. Testade slutligen WinBootFromUSB (senaste versionen, en beta som är lite knepig att hitta på hemsidan). Det fungerade alldeles utmärkt.

Edit: Glömde en grej. Vid uppstart kan man hålla in ESC så får man välja enhet att boota från och slipper därmed ändra nåt i bios.

Låter som om att jag inte kommer ha några problem med att installera W7 från ett USB-minne i så fall. Hade du ett USB 2.0 eller USB 3.0-minne?

Förresten: är det någon som kan testa att köra Team Fortress 2 på den här lilla skönheten? Vill väldigt gärna veta vad snittfpsen ligger på.

edit: Vad för RAM-minnen har ni stoppat in? Tänkte göra det jag med, men alla Corsair 8GB 1600MHz är ju slut överallt!

Permalänk
Skrivet av High Fidelity:

Känns det inte väldigt litet att bara ha 128 Gb? Antar att ni har extra extern lagring?

Blivit ruskigt sugen på den här om man nu ändå ska ha en ny laptop men SSD svider ju i plånboken... och hade man bara fått konfigurera om den så, nu känns som slöseri att plocka ut en ny 500 GB om man som jag ändå inte kan använda den på något annat sätt.

Vad säger ni som behållit den ursprungliga 500 Gb, nöjda?

500GB hårddisken som följer med känns väldigt seg, som en normal billig laptophårddisk brukar kännas. Windows 7 installen som följde med var hemsk, fullt med skräpprogram som segade ner hela datorn på alla nivåer. Jag installerade om windows direkt till 32GB SSDn istället och är mycket nöjd! Efter installation får man ca 15-16gb ledigt utrymme.
Det är nästan så jag funderar på att skicka tillbaka SSDn jag beställt och köra som det ser ut nu, dvs 500GB disken för lagring och programinstallationer.
Får även en 8GB ramsticka imorgon så blir det totalt 10GB RAM, så tänkte jag skapa en ~2GB ramdisk partition att köra som tempdir för webbläsare osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headcleaner:

Jag hade vissa problem med att boota från USB. Försökte först göra en bootbar USB-pinne med Microsoft egna program men det fungerade inte eftersom jag skulle installera win64 och bara hade tillgång till win86 vid tillfället (hade redan bytt disk och den enda andra datorn kör x86). Det funkar inte eftersom win86 inte kan köra diskpart för win64 och Microsofts app kör diskpart från iso:n. Fuck tänkte jag och försökte med Unetbootin. Fungerade inte heller av någon anledning. Datorn hittade USB-pinnen men kunde inte boota från den. Oklart varför. Testade slutligen WinBootFromUSB (senaste versionen, en beta som är lite knepig att hitta på hemsidan). Det fungerade alldeles utmärkt.

Edit: Glömde en grej. Vid uppstart kan man hålla in ESC så får man välja enhet att boota från och slipper därmed ändra nåt i bios.
Edit2: Blandade ihop win86 och win64 på ett ställe. Fixat.

Följde du denna guide när du installera? Och hur vet man att usb kommer att fungera då? Måste jag ha ett usb 2.0 eller 3.0?

How to do it
1. Boot up your UX32VD.
2. (Optional, but VERY recommended) Burn a System Recovery DVD with an external DVD USB burner using the built in tool for that. It's pretty self explanatory, so I won't cover those steps. As I never followed this step, I'm not certain how the recovery DVD looks, or if it will be useable after following the guide. It's still very good to have in hand just in case.
3. Right click on My Computer, click on Manage and then navigate to Windows Disk Management in the left window field. Identify which one is the integrated SSD disk. It's the one listed as 29,82GB and is probably listed as 'Disk 0'.
4. You will see that the SSD has two partitions. Right click on both of them and select 'Delete volume'. Now, right click on the drive icon and select 'Convert to MBR disk...' Both hard disks on the UX32VD comes as GPT disks as stock. Windows 7 can't install on GPT disks, so that's why we're changing this.
5. Reboot the computer and hold DEL to enter the BIOS.
6. Navigate to the Boot options screen and select the Sandisk SSD as first (#1) boot device.
If the iSSD doesn't show up in the BIOS it's still in GPT-mode and not MBR as it should be, and you can't proceed. You can then do an alternative method listed below.
7. Plug in your external USB DVD/CD reader, insert your Windows 7 install disk and reboot the computer - hold ESC as it boots to enter boot options. You can also plug in a bootable Windows 7 installation USB stick.
8. By booting while holding ESC you should enter a screen where you can choose which device to boot from. Select the one you have your Windows 7 media on and press enter. Windows 7 will now load its installation files and the Windows 7 setup will start.
In step 9. you don't actually have to remove the original C: partition on the Hitachi HDD, but the boot orders of the system might clash which makes it confusing. I always prefer to install Windows 7 on a completely clean system, although you can probably leave it until later. How to leave the original Windows 7 installation alone until later: start with DEL to enter the bios, navigate to boot options and disable the Windows Boot Manager boot option (the original Hitachi HDD boot option). Remember that the SSD should be set as #1 boot device.
9. Proceed with the installation until you see the target disk selection screen. You will see many partitions here, and two tasks needs to be done. Before that, verify that the Sandisk SSD probably listed as 'Disk 0' 30GB is not listed with a warning sign. The Hitachi should have a warning sign. If the SSD still have a warning sign it means that it's still in GPT mode and you can't proceed. Now click the advanced options, and make the advanced menu display all the available disk options. First, select the original C: partition on the Hitachi HDD and press format (Warning: This will remove the preinstalled Windows 7 install, only do this if you do not wish to keep it as explained above). Second, format the SSD.
10. Select the SSD and press next. Windows 7 will now install on it.
11. Wait until the notebook has booted into Windows 7. It's now installed and running on the integrated iSSD! Congratulations

Permalänk
Skrivet av ts85:

Följde du denna guide när du installera? Och hur vet man att usb kommer att fungera då? Måste jag ha ett usb 2.0 eller 3.0?

[guide]

Nä, jag körde på känsla bara. Har väl installerat operativ från USB åtminstone 30 gånger men det här var första gången det inte funkar right away. Jag använde en USB2-pinne så jag kan inte svara på om det funkar med USB3.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Skrivet av headcleaner:

Nä, jag körde på känsla bara. Har väl installerat operativ från USB åtminstone 30 gånger men det här var första gången det inte funkar right away. Jag använde en USB2-pinne så jag kan inte svara på om det funkar med USB3.

Nu har jag precis ladda ner från den där hemsidan som du tipsade om men de fanns ju inte svenska som installation på home premium, men jag vet att man kan ju bara installera språket sen via windows update. Men nu kommer min fråga.

Hur ska jag gå till väga efter jag har laddat windows som iso fil? Är det bara att lägga in på usb och sedan starta om datorn och boota från usb och installera om? Eller ska man behöva göra något mer innan?

Permalänk
Medlem

Fick precis hem min UX32 ocj jag tänkte bara kommentera back bleed hos skärmen. Jag stör mig inte på den men det är klart olika mellan användare, något som inte är olika är att back bleeden bara syns mot en nästan svart bakgrund samt under i övrigt låga ljusförhållanden (dvs i ett rum utan övrig belysning), tar man ner back light ett par steg så kan knappast bleeden ses som ett skäl att inte skaffa UX32, om det nu bara skulle vara det som får en att tveka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts85:

Nu har jag precis ladda ner från den där hemsidan som du tipsade om men de fanns ju inte svenska som installation på home premium, men jag vet att man kan ju bara installera språket sen via windows update. Men nu kommer min fråga.

Hur ska jag gå till väga efter jag har laddat windows som iso fil? Är det bara att lägga in på usb och sedan starta om datorn och boota från usb och installera om? Eller ska man behöva göra något mer innan?

Jag löste det =).

Permalänk
Medlem

Fick min UX31A idag och jag önskar tips på vilka ASUS program jag kan och bör ta bort. Tack på förhand för tips!
/Lennart

Permalänk
Medlem

Problem efter problem efter problem. Nu kan jag inte ens installera windows heller.

Jag har skapat en bootbar usb windows 7 kopia via windows 7 download usb dvd download tool.

För det första så ladda jag ner en x86:version av home premium, detta märkte jag inte utan då när jag kom till där man skall installera windows så stod det så här. "A required cd/dvd device driver is missing" bla bla bla, jag följde guide efter guide, till slut såg jag att jag laddat ner en x86 version och trodde detta var problemet. Jag ladda då ner en x64 version av home premium och nu har jag gjort samma steg fram tills dess att jag skall starta om datorn och stoppa in usb stickan och den ska ladda windows 7 installationen. Så här står det nu (windows is loading files), sen kommer jag till windows failed to start. a recent hardware or software change might be the cause. Står även att de är file /windows/system32/winload.exe som saknas???? Ja menar varför ska den behöva starta upp en winloader när jag installerar en helt ny kopia??? Varför inte bara gå in i windows 7 installationen? VA FAN ÄR PROBLEMET??? JAG BLIR GALEN!!! Ska det va så himla mycket krångel för att installera en ren kopia av windows 7? Jisses.

Snälla hjälp mig.

Permalänk
Medlem

Fick min UX32VD idag och har inte kommit så långt med den. Jag tänker byta ut minne och disk och beställde därför 8GB Ram och Samsung 256GB SSD men fick bara minnet nu då SSD disken var restad hos Dustin... Provade att starta upp den var men jisses vad seg den är i "orginal-skick", ungefär 1 miljard bloatware skräp på den och det slöar väl ner den rejält antar jag. Förutom det är det ju en gedigen och finfin liten pärla till laptop som jag tror att jag kommer att trivas med. Jag stör mig inte på bleeding som många verkar klaga på, ser väl inte det eftersom jag oftast inte sitter och jobbar i mörkret utan alltid har lite lampor på. Bara hoppas Dustin skickar min SSD snart så jag får lite fart på burken för så här i orginalskick med allt skräp kan man ju inte ha den, då blir man ju galen! Verkar som en del har trassel med Windows installationen efter Ram/SSD moddningen, men aktiveringskoden finns ju på nätagget så det borde väl bara funka. Kan posta sedan då jag provat. Jag fick inte tag i 1600Mhz minne utan tog istället ett Corsair Value Ram 1333Mhz, är det nån här som fått det att lira och kör på ett sånt 8GB minne tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leolej:

Fick min UX32VD idag och har inte kommit så långt med den. Jag tänker byta ut minne och disk och beställde därför 8GB Ram och Samsung 256GB SSD men fick bara minnet nu då SSD disken var restad hos Dustin... Provade att starta upp den var men jisses vad seg den är i "orginal-skick", ungefär 1 miljard bloatware skräp på den och det slöar väl ner den rejält antar jag. Förutom det är det ju en gedigen och finfin liten pärla till laptop som jag tror att jag kommer att trivas med. Jag stör mig inte på bleeding som många verkar klaga på, ser väl inte det eftersom jag oftast inte sitter och jobbar i mörkret utan alltid har lite lampor på. Bara hoppas Dustin skickar min SSD snart så jag får lite fart på burken för så här i orginalskick med allt skräp kan man ju inte ha den, då blir man ju galen! Verkar som en del har trassel med Windows installationen efter Ram/SSD moddningen, men aktiveringskoden finns ju på nätagget så det borde väl bara funka. Kan posta sedan då jag provat. Jag fick inte tag i 1600Mhz minne utan tog istället ett Corsair Value Ram 1333Mhz, är det nån här som fått det att lira och kör på ett sånt 8GB minne tro?

Jag kör på Corsair Value Ram 1333Mhz. Fungerar fin fint. Har 10GB totalt nu.

Permalänk
Medlem

Kanon, tackar! Då vet jag att det borde funka för mig då

Permalänk
Skrivet av ts85:

Snälla hjälp mig.

Ladda ner version 1.0beta8 av WinSetupFromUSB (http://www.msfn.org/board/topic/120444-how-to-install-windows...) och använd det programmet för att göra en bootbar USB-pinne. Stoppa i datorn och håll in ESC när du startar. Välj att boota från USB i menyn. Fungerar utmärkt.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Skrivet av headcleaner:

Ladda ner version 1.0beta8 av WinSetupFromUSB (http://www.msfn.org/board/topic/120444-how-to-install-windows...) och använd det programmet för att göra en bootbar USB-pinne. Stoppa i datorn och håll in ESC när du startar. Välj att boota från USB i menyn. Fungerar utmärkt.

Så nu har jag testat även från Winsetupusb, nu när jag väljer att boota ifrån usb minnet så kommer jag till nått grubados grejs, och där har jag 3 alternativ att välja på. När jag hittat ett alternativ igen som startar windows installationen så står det samma sak "Windows is loading files" och sedan kommer det till Windows boot manager där det står:

Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. Fit the problem:
1. Insert your windows installation disc and restart your computer.
2. Choose your laungage settings, and then click next.
3. Click "Repair your computer"

If you do not have this disc, contact your system administrator or computer manufacturer for assistance.

File: \windows\system32\boot\winload.exe
Status: 0xc0000001
Info: The selected entry could not be loaded becuse the application is missing or corrupt.

Alltså hur ska jag kunna gå in i repair läge när jag inte ens får in windows? Dessa jävla värdelösa hjälp metoder som microsoft själva verkar hitta på.
Suck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts85:

Så nu har jag testat även från Winsetupusb, nu när jag väljer att boota ifrån usb minnet så kommer jag till nått grubados grejs, och där har jag 3 alternativ att välja på. När jag hittat ett alternativ igen som startar windows installationen så står det samma sak "Windows is loading files" och sedan kommer det till Windows boot manager där det står:

Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. Fit the problem:
1. Insert your windows installation disc and restart your computer.
2. Choose your laungage settings, and then click next.
3. Click "Repair your computer"

If you do not have this disc, contact your system administrator or computer manufacturer for assistance.

File: \windows\system32\boot\winload.exe
Status: 0xc0000001
Info: The selected entry could not be loaded becuse the application is missing or corrupt.

Alltså hur ska jag kunna gå in i repair läge när jag inte ens får in windows? Dessa jävla värdelösa hjälp metoder som microsoft själva verkar hitta på.
Suck...

Hade du satt i mer ram?`
Ifall du gjort det prova ta ut den stickan medans du installerar.
Kolla även i bios om hårdisk settingsen står på ACHI eller IDE.
Sätt den på IDE det brukar vara mest bugg fritt så kan du ändra tillbaka senare till achi. Du behöver dock ändra en regg fil innan du gör det när windows är installerat.
Funkar inget av detta prova att sätta safe settings eller liknande i bios och se om det hjälper.
Vet inte om det gör det dock för safe settings kan vara helt anpassade till orginal hårdvara i laptops.
Sen vet jag inte hur det är om du kan disablea helt den fast lödda ssd´n som sitter i via bios. Om du kan det prova det. Kan vara något med den som strular.
Vet inte exakt hur det funkar med den där hybrid disken men jag skulle provat iaf att stänga av den helt om det går medans du installerar

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Hade du satt i mer ram?`
Ifall du gjort det prova ta ut den stickan medans du installerar.
Kolla även i bios om hårdisk settingsen står på ACHI eller IDE.
Sätt den på IDE det brukar vara mest bugg fritt så kan du ändra tillbaka senare till achi. Du behöver dock ändra en regg fil innan du gör det när windows är installerat.
Funkar inget av detta prova att sätta safe settings eller liknande i bios och se om det hjälper.
Vet inte om det gör det dock för safe settings kan vara helt anpassade till orginal hårdvara i laptops.
Sen vet jag inte hur det är om du kan disablea helt den fast lödda ssd´n som sitter i via bios. Om du kan det prova det. Kan vara något med den som strular.
Vet inte exakt hur det funkar med den där hybrid disken men jag skulle provat iaf att stänga av den helt om det går medans du installerar

Nej jag har inte satt i mer ram, jag försöker installera windows på ssd disken men jag kommer inte ens förbi att starta upp installationen, nu har jag gjort en system recovery så som den var från början och det är fortfarande samma j***** FEEEL!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts85:

Nej jag har inte satt i mer ram, jag försöker installera windows på ssd disken men jag kommer inte ens förbi att starta upp installationen, nu har jag gjort en system recovery så som den var från början och det är fortfarande samma j***** FEEEL!!!

Prova det jag skrev.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Prova det jag skrev.

Klart jag har provat de du skrev. JAg har testat alla guider på nätet och lagt ner minst 10h på att finna en lösning. Men det går bara inte.

Permalänk
Medlem

Ska också lägga till att först så råka jag göra fel och ladda ner en x86 version av home premium. Då kom jag så långt som till installations programmte men där kunde den inte hitta några drivrutiner så det gick ändå inte att gå vidare. Men hur sjukt är inte det?