Min dator har bkivit kapad av "Police Central e-crime Unit"

Permalänk
Medlem

Min dator har bkivit kapad av "Police Central e-crime Unit"

Öppnade en hemsida med en elak trojan/virus "Police Central e-crime Unit" och nu är datorn låst till deras sida. F8 felsäkert läge fungerar inte, några tips hur man avlägsnar trojanen utan ominstallation?

Permalänk
Medlem

Det där är ett fejk virus som visas att det är polisen som har spärrat din dator. Jag vet dock inget sätt om hur du kan låsa upp den utan att betala förövarna den summa dom vill ha. Ser det ut såhär?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

visst var det någon kommun som blev offer för detta med?

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Öppnade en hemsida med en elak trojan/virus "Police Central e-crime Unit" och nu är datorn låst till deras sida. F8 felsäkert läge fungerar inte, några tips hur man avlägsnar trojanen utan ominstallation?

har haft ett liknande virus. stängde av datorn och startade i
felsäkert läge med internet och drog hem malwarebytes, körde
en scan och tog bort det

Permalänk
Medlem

Norton recovery fixar det enkelt. annars så funkar safe mode. så man kan tabort det manuelt.
Så var det i alla fall på den versionen jag såg för några veckor sedan.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för fel på att googla "remove Police Central e-crime Unit"?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hej!

Gör hårdomstart genom att hålla inna startknappen 4 sek.
Starta i felsäkert läge
Gå in i kontrollpanelen och gör en systemåterställning så kommer du ifrån problemet.

Det är en sysfil (har jag för mig) som ändras. Gör du så här återställs den ändringen.

Har haft samma sida som låst min dator.

Visa signatur

Dator 1: X-Infinity, Asus M4A785TD-V EVO, AMD PhenomII X2 555BE 3200@X4 3600, 2X2Gb Kingston 1333Mhz, Samsung F3 1Tb, Corsair VX550, XFX 5770 1Gb 850@925. 3DMark06 16686p
Reserv: Athlon 1466@1833, ASUS A7N8X nForce2, 3x 512Mb, Asus radeon 9600XT 128DDR, IBM/Hitachi 60Gb/2 + Hitachi 160Gb/8.

Permalänk
Medlem

ukash-virus, använd google och du skall finna svar.

(för dig som inte kan googla: http://deletemalware.blogspot.se/2011/06/remove-metropolitan-... )

Permalänk
Medlem

Tack för råd och tips, mitt problem att aktivera safemode med F8 hänger ihop att jag har en SSD-disk som systemdisk. Det gäller att man trycker på F8 exakt mellan biosläsning och bootsekvensen När jag sedan kom åt safemode så valde jag bara en återställningspunkt ett par dagar tillbaka så var datorn återställd.
Har sedan scannat med F-Secure och programmet hittar inget onormalt.

Permalänk
Skrivet av LJN:

Tack för råd och tips, mitt problem att aktivera safemode med F8 hänger ihop att jag har en SSD-disk som systemdisk. Det gäller att man trycker på F8 exakt mellan biosläsning och bootsekvensen När jag sedan kom åt safemode så valde jag bara en återställningspunkt ett par dagar tillbaka så var datorn återställd.
Har sedan scannat med F-Secure och programmet hittar inget onormalt.

Går det inte bara att hamra på F8-knappen så snabbt du kan? Så gör jag med DEL-knappen när jag ska in i BIOS, spammar den tills BIOS är framme

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Inaktiv

Veckans tips!

Undvik att surfa in in på skumma sidor med elaka virus och trojaner så slipper man alla problem redan från början.

Permalänk
Skrivet av anon183825:

Veckans tips!

Undvik att surfa in in på skumma sidor med elaka virus och trojaner så slipper man alla problem redan från början.

Kan du göra en lista dom sidorna så vi vet vart vi får surfa och inte?

Visa signatur

//Tobbe A.K.A -=[warper]=-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av warper_89:

Kan du göra en lista dom sidorna så vi vet vart vi får surfa och inte?

Helst inte. För med lite sunt förnuft kan man själv tänka ut vart man ska surfa eller inte surfa in på och då behövs ingen lista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warper_89:

Kan du göra en lista dom sidorna så vi vet vart vi får surfa och inte?

ja du, den listan brukar finnas i "magkänslans lista"... och overshinywebsiteswithalotofaddsandbullshitbuttons.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Veckans tips!

Undvik att surfa in in på skumma sidor med elaka virus och trojaner så slipper man alla problem redan från början.

Men var skall man då få tag på sin akrobat-get-dvärg porr?

Permalänk

Alla tips här ovan ger dig virus som kräver att du betalar en viss summa för att låsa upp datorn. Det enda säkra sättet att hitta ett bra svar är att googla, ltgtfy.com.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk

Jag fick en på jobbdatorn i början av veckan. Smet rakt förbi vårt vanliga kassa virusskydd, och inte ens när jag blockat filerna från att starta via felsäkert, och sedan manuellt valde att scanna dom filerna, hittade skiten något.

Körde istället en "Kaspersky Rescue Disk" från ett bootbart USB-minne. Då identifierades virusfilerna direkt. Den hittade även en trojan som legat och vilat på datorn sedan 2010. Jag är inte ett dugg nöjd med virusskyddet vi använder nu, och kommer definitivt använda Kaspersky oftare.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixos:

Men var skall man då få tag på sin akrobat-get-dvärg porr?

Det vet du nog bäst själv om du är lagd åt det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Men var skall man då få tag på sin akrobat-get-dvärg porr?

Utan akrobat-get-dvärg porr så finns de ju ingen mening med att surfa öht, så vafan de är ju bara tuta o köra så länge de går.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Jag fick en på jobbdatorn i början av veckan. Smet rakt förbi vårt vanliga kassa virusskydd, och inte ens när jag blockat filerna från att starta via felsäkert, och sedan manuellt valde att scanna dom filerna, hittade skiten något.

Körde istället en "Kaspersky Rescue Disk" från ett bootbart USB-minne. Då identifierades virusfilerna direkt. Den hittade även en trojan som legat och vilat på datorn sedan 2010. Jag är inte ett dugg nöjd med virusskyddet vi använder nu, och kommer definitivt använda Kaspersky oftare.

Av ren kuriositet, vad är ert vanliga kassa virusskydd? Microsoft Security Essentials?

Permalänk
Medlem

Ominstallation rekommenderas.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orio:

Ominstallation rekommenderas.

Det är ett bra råd.

Har man mot all förmodan blivit drabbad kan man också använda sig av ett tungt hårddisk rensningsprogram som KillDisk eller liknande för att wipa hela disken innan ominstallation.

Permalänk

[QUOTE="anon183825;12445092"]Av ren kuriositet, vad är ert vanliga kassa virusskydd? Microsoft Security Essentials?[/QUO

Duger MS Security Essentials inte ens till hemmabruk...eller är det sämre än Avast? Har det faktiskt på en bärbar...aldrig haft problem...?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Duger MS Security Essentials inte ens till hemmabruk...eller är det sämre än Avast? Har det faktiskt på en bärbar...aldrig haft problem...?

Det beror väl på skulle jag säga.

Känner inte MSE av viruset i en exe fil och den körs priviligerat så kan den göra skada.

Samma sak gäller naturligtvis andra anti-virus/skyddsprogram.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fidel Castro:
Skrivet av Black Zero:

Av ren kuriositet, vad är ert vanliga kassa virusskydd? Microsoft Security Essentials?

Duger MS Security Essentials inte ens till hemmabruk...eller är det sämre än Avast? Har det faktiskt på en bärbar...aldrig haft problem...?

Jodå för hemmabruk duger Microsoft Security Essentials fint och det är ju gratis trots allt, men för företag är det väl inte så lämpligt antar jag.
Nu tror jag inte ens som företag att man får använda MSE utan Microsoft Forefront istället.

Ärligt talat vet jag inte vilket skydd som är bäst idag, alla är väl medelmåttiga i min bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag fick en på jobbdatorn i början av veckan. Smet rakt förbi vårt vanliga kassa virusskydd, och inte ens när jag blockat filerna från att starta via felsäkert, och sedan manuellt valde att scanna dom filerna, hittade skiten något.

Körde istället en "Kaspersky Rescue Disk" från ett bootbart USB-minne. Då identifierades virusfilerna direkt. Den hittade även en trojan som legat och vilat på datorn sedan 2010. Jag är inte ett dugg nöjd med virusskyddet vi använder nu, och kommer definitivt använda Kaspersky oftare.

Får man fråga vad det vanliga virusskyddet heter?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av anon183825:

Av ren kuriositet, vad är ert vanliga kassa virusskydd? Microsoft Security Essentials?

Skrivet av Nimrood:

Får man fråga vad det vanliga virusskyddet heter?

Panda Endpoint Security, tror jag. Det enda tecken jag ser av det är en ikon i taskbaren där det står "Endpoint Security permanent protection" om man hovrar, och programfilerna som hör till processen ligger i en mapp som heter Panda.
I övrigt är det den enda biten jag som användare kommer åt, förutom att kunna välja att scanna en vis hårddisk eller hela datorn. Inga inställningar whatsoever. Om den uppdateras som den ska, söker igenom datorn regelbundet, vilken omfattning på skyddet den har, inget sådant kan jag se.
Det går dessutom inte att starta upp under felsäkert läge, vilket känns lite extra dumt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Comodo Internet Security
Outpost Security Suite

Två jävligt bra skydd. (bäst i alla test)

Citat:

Sixteen products have been tested in Proactive Security Challenge 64 so far, so there are still many top products that are missing in the results, but it seems that the message we get is simple – security vendors find it hard to protect 64-bit Windows machines. Compared to the 32-bit platform, the results of the tested products are much worse. Yes, the overall difficulty of Proactive Security Challenge 64 is higher but that would justify only minor differences in results.

The only product that confirmed its quality on 64-bit platform so far is Comodo Internet Security Premium 5.9. In Proactive Security Challenge it reached the perfect 100% score, its result in Proactive Security Challenge 64 is just 6 % lower, which is reasonable and still an excellent result. Other products, however, lose tens of percents in the score. They fail even the techniques that they passed in the 32-bit testing and that can be protected with the very same code on both 32-bit and 64-bit platforms. This is quite disturbing.

We hope to find more products that will succeed on 64-bit platform during the upcoming tests.

http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge... 64bits challange.

http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge... 32bits challange.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Bästa skyddet är att ta en sketastor kondom över hela datorn och titta på akrobat-get-dvärgporr hela dagarna, och skulle man få ett virus så kasta ut skiten o köp ny...:)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Men var skall man då få tag på sin akrobat-get-dvärg porr?

Den suger man ner som torrent istället så slipper man vara inne på tveksamma sidor. Den lagliga akrobat-get-dvärg-porren då, såklart.

[QUOTE="Fidel Castro;12445124"]

Skrivet av Black Zero:

Av ren kuriositet, vad är ert vanliga kassa virusskydd? Microsoft Security Essentials?[/QUO

Duger MS Security Essentials inte ens till hemmabruk...eller är det sämre än Avast? Har det faktiskt på en bärbar...aldrig haft problem...?

Security Essentials är det bästa och enda virusskyddet man behöver. De flesta virusskydden kostar absurt mycket pengar, segar ner datorn och vill alltid poppa upp vid fel tillfällen. MSE är gratis, diskret och snyggt integrerat i windows och har då alltid hittat ev. skadligheter jag utsatts för. Underbart program