Permalänk
Medlem

Misslyckat datorbygge, hjälp...

Hejsan Swecare :/

Hämtade ut mina nya datordelar igår och satte igång med att bygga ihop. Detta vara andra gången jag byggde ihop ett helt system kan jag väl tillägga.

Allting gick bra och det gick betydligt mycket snabbare än första gången, enda saken som krånglade var processorkylaren (CM Hyper 212 EVO), jag hittade inga instruktioner och de på nätet var "dåliga", de visade inte den delen jag ville se.

Men tillslut fick jag på processorkylaren och jag fortsatte med resten av systemet. När jag sedan startade datorn för första gången för att testa om det funkade och sånt så hade jag på den i några sekunder. Men när jag använde den på "riktigt" (installera OS osv) så hade jag på den i runt 20-30 min. Sedan stängde jag av och flyttade datorn. Då hade jag på den ett ganska långt tag, installerade drivrutiner och diverse program. Helt plötsligt så fick jag blåskärm och jag stänger manuellt av datorn. När jag sedan försöker starta den igen så kommer den till Windows-flaggan och sen försvinner bilden. Jag kan dock höra startljudet, vid det här tillfället slutar processorkylarens fläkt snurra och jag stänger snabbt av datorn.

Vad är felet? Är det jag som har strulat till det med processorkylaren? Isåfall, stänger processorn av sig själv för att skydda sig så att den inte går isönder?
Kan även tillägga att jag använder den integrerade grafiken just nu så det kanske är orsaken till att bilden försvinner?

TL;DR: Hade svårt med att placera processorkylaren (CM Hyper 212 EVO) och när jag väl fick på den så startar datorn för första gången bra men sedan får jag plötsligt blåskärm efter ca 45 minuters användning. Efter det kan jag starta datorn men bilden försvinner vid Windowsflaggan och processorfläkten slutar snurra efter startljudet av Windows. (Använder integrerade grafikkretsen)

Väldigt tacksam för hjälp!

Oops, glömde, har 3570K med 212 EVO som sagt samt 8GB Vengeance om det är nödvändigt. Moderkortet är Gigabte Z77x-D3H

Permalänk
Medlem

Du glömde väl inte kylpastan hoppas jag?
Annars testa med bara en RAM sticka.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Hejsan Swecare :/

Hämtade ut mina nya datordelar igår och satte igång med att bygga ihop. Detta vara andra gången jag byggde ihop ett helt system kan jag väl tillägga.

Allting gick bra och det gick betydligt mycket snabbare än första gången, enda saken som krånglade var processorkylaren (CM Hyper 212 EVO), jag hittade inga instruktioner och de på nätet var "dåliga", de visade inte den delen jag ville se.

Men tillslut fick jag på processorkylaren och jag fortsatte med resten av systemet. När jag sedan startade datorn för första gången för att testa om det funkade och sånt så hade jag på den i några sekunder. Men när jag använde den på "riktigt" (installera OS osv) så hade jag på den i runt 20-30 min. Sedan stängde jag av och flyttade datorn. Då hade jag på den ett ganska långt tag, installerade drivrutiner och diverse program. Helt plötsligt så fick jag blåskärm och jag stänger manuellt av datorn. När jag sedan försöker starta den igen så kommer den till Windows-flaggan och sen försvinner bilden. Jag kan dock höra startljudet, vid det här tillfället slutar processorkylarens fläkt snurra och jag stänger snabbt av datorn.

Vad är felet? Är det jag som har strulat till det med processorkylaren? Isåfall, stänger processorn av sig själv för att skydda sig så att den inte går isönder?
Kan även tillägga att jag använder den integrerade grafiken just nu så det kanske är orsaken till att bilden försvinner?

TL;DR: Hade svårt med att placera processorkylaren (CM Hyper 212 EVO) och när jag väl fick på den så startar datorn för första gången bra men sedan får jag plötsligt blåskärm efter ca 45 minuters användning. Efter det kan jag starta datorn men bilden försvinner vid Windowsflaggan och processorfläkten slutar snurra efter startljudet av Windows. (Använder integrerade grafikkretsen)

Väldigt tacksam för hjälp!

-----------------
Hm, udda problem måste jag säga-
Rent spontant, så tycker jag nog du ska gå in i bios, kolla vad temperaturen på processorn ligger på där en stund
Sen, specificera gärna vad för delar du köpt också, det hjälper ofta till vid bedömningen rent allmänt, men kolla tempen först och främst i biosläge då datorn så att säga inte belastas så får man ofta en bra bedömning om ifall det är temperaturen som skenar för dig och orsakar problemet

Edit:
Kom på en grej, den här kylaren har ju inte kylpasta på sig från fabrik, antar i förväg att du applicerat den?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Om processorkylaren sitter dåligt leder det till att processorn går varm och omedelbart stänger ner sig. Ta bort kylpastan applicera ny och testa med stockkylaren om den funkar så får du göra ett nytt försök med 212an.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Till TS: Du tog bort plastfliken som sitter under din CPU kylare innan du monterade den? xD

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Ja, jag har kylpasta och jo, jag tog bort fliken

Glömde ju det, har 3570K och Evo:n tillsammans med ett moderkort från Gigabyte, Z77X-D3H.

Kan man kolla tempen i BIOS?

E: Vad rekommenderar ni till rengöring av processorn? Vad för "duk" och vätska, T-röd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Ja, jag har kylpasta och jo, jag tog bort fliken

Glömde ju det, har 3570K och Evo:n tillsammans med ett moderkort från Gigabyte, Z77X-D3H.

Kan man kolla tempen i BIOS?

E: Vad rekommenderar ni till rengöring av processorn? Vad för "duk" och vätska, T-röd?

----------------------------------------------
Japp, du går in i bios och det finns en flik med information om det, hm, minns inte exakt vad det står i gigabytes nya bios men det är iallafall lätt att se om du går in där och klickar runt dig lite, ska kolla manualen åt dig då jag har på tok för lite att göra för stunden

Edit
Det hittar du under första fliken M.I.T (ja så var det de hette, hehe) och pc health status och där står cpu temperature

Använd t e x kemiskt ren aceton, ta inte t-röd, för det lämnar olja kvar som gör kylningen sämre t o m,

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

sitter kylaren hårt? antar att det är samm monteringskit till evo som + så den skall kunna vridas på coun men den skall ej glappa uppåt och neråt och i sidled

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Medlem

Om värdena ser någorlunda normala ut i BIOS så bör du kunna gå in i Felsäkert läge med nätverk (F8 under tidig boot sequence), tanka hem något program för CPU övervakning, testa lite random CPU stresstester etc.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk

sen brukar det ligga under h/w monitor i bios för asus och evega

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Medlem

Kylaren sitter hårt.

Vad är normala temperaturer för 3570K och 212 Evo?

Ska göra det ni föreslagit om ett par minuter, har än inte hunnit få i mig frukost

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Kylaren sitter hårt.

Vad är normala temperaturer för 3570K och 212 Evo?

Ska göra det ni föreslagit om ett par minuter, har än inte hunnit få i mig frukost

---------------
Du borde nog ligga ganska lågt om du fått till allt rätt, iallafall i idle, det är svårt att uppskatta sådant då man inte vet hur luftflödet är i ditt chassi, fläktar osv
Men, uppskattningsvis om man har ett ok luftflöde så antagligen någonstans runt 40grader i idle
Runt 50-60 grader under hård belastning.. svårt att säga som sagt, gör bara en mycket generell uppskattning här med de siffrorna ^^

Ät nu duktigt med frukost så att du orkar med att ordna din dator

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att minnena har rätt spänning? Jag gjorde denna missen. Moderkortet var inställt på default 1,5V men minnena ville ha 1,65V. Det funkade rätt bra men jäkla va ostabilt när man kom in i windows. Att installera windows gick däremot bra har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Inne på Uefi nu, det står väldigt blandade siffror. Vid cpun står det från 30-49, men oftast vid 40.

Vid moderkortet finns står det 58 och under står det 41 grader

Kollade där du sa att jag skulle kolla, här står det Cpu temperature 42
Pch temp 61
system temp 42
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det står ddr voltage 1.50V och vtt voltage 1.05V

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Inne på Uefi nu, det står väldigt blandade siffror. Vid cpun står det från 30-49, men oftast vid 40.

Vid moderkortet finns står det 58 och under står det 41 grader

Kollade där du sa att jag skulle kolla, här står det Cpu temperature 42
Pch temp 61
system temp 42
Skickades från m.sweclockers.com

----------------
Ptja, fullt normal temp iallafall vad jag kan se
Då, är det nog något annat helt enkelt, hm, vad har du för minnen?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Köpte du PSU till nya datorn och kopplat strömkontakterna till Moderkortet rätt? En kompis till mig hade typ samma fel och det visade sig att ena kontakten i 8pins kontakten satt löst. Minns du vad som stod på blåskärmen? Stänger fläkten av sig samtidigt som bilden försvinner? Testat safemode?

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk

Hej, detta hände mig när jag bytte processorkylare för några månader sedan.
Kolla så att alla sladdar sitter i som dom ska, för mig var det nämligen glappig sata kabel till cd läsaren som gjorde att jag fick exakt samma problem som du. Systemet blir helt tokigt när enheten sitter i men ej fungerar.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem

Har Vengeance minnen.

Helt nytt nätagg och vad ja kan se sitter allt rätt, kunde också använda datorn ett tag igår.

Vet faktiskt inte vad det stod :/

Fläkten kan mycket väl sluta snurra när bilden försvinner, lite svårt att se då fläkten snurrar så snabbt och måste stanna in.

Gick in på safemode och de funkade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Har Vengeance minnen.

Helt nytt nätagg och vad ja kan se sitter allt rätt, kunde också använda datorn ett tag igår.

Vet faktiskt inte vad det stod :/

Fläkten kan mycket väl sluta snurra när bilden försvinner, lite svårt att se då fläkten snurrar så snabbt och måste stanna in.

Gick in på safemode och de funkade.

Skickades från m.sweclockers.com

Så allt rullar fint i safemode? Ingen blåskärm, inga fel? Då har du ett mjukvarofel.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Så allt rullar fint i safemode? Ingen blåskärm, inga fel? Då har du ett mjukvarofel.

:S var dock inte inne länge, är inne nu. Ska jag bara vara inne en stund och se om det blir nån bs?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

:S var dock inte inne länge, är inne nu. Ska jag bara vara inne en stund och se om det blir nån bs?

Skickades från m.sweclockers.com

----------------
Japp, för om datorn rullar på fint i felsäkert läge, så betyder det att det är ngn tjänst eller något du installerat som startar som en tjänst när du försöker köra i vanligt läge, som gör att du får blåskärmen

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

:S var dock inte inne länge, är inne nu. Ska jag bara vara inne en stund och se om det blir nån bs?

Skickades från m.sweclockers.com

aa låt det stå ett tag. I safemode kör den i princip helt utan drivrutiner och använder bara den nödvändigaste hårdvaran (lite förenklat). Fungerar den felfritt här så kan vi egentligen utesluta hårdvarufel.

Eller nån som inte håller med?

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dannema:

:S var dock inte inne länge, är inne nu. Ska jag bara vara inne en stund och se om det blir nån bs?

Det kanske är en ssd som krånglar? Typ OCZ Octane, om du har en sån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har varit inne nu ett par minuter.

Fick några problem faktiskt.installerade messenger och avast igår och då fick ja error på det. Kraschen kom lite efter errorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårddisk? Vissa ssd diskar orsakar blåskärmar om man inte uppdaterat firmwaren på den

Permalänk
Medlem

Har varit inne nu ett par minuter.

Fick några problem faktiskt.installerade messenger och avast igår och då fick ja error på det. Kraschen kom lite efter errorn.

fläkten stannar inte nu, men bilden försvinner

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Har varit inne nu ett par minuter.

Fick några problem faktiskt.installerade messenger och avast igår och då fick ja error på det. Kraschen kom lite efter errorn

Skickades från m.sweclockers.com

huh? De två meningarna relaterar inte till varann eller?:P Eller mena du att du fick problem i safemode? Ok luktar ominstallation.... men som ovanstående fårgar, vad för hdd?

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem

Har ocz agility 3 (känd för blåskärm?)

men som sagt, hade på datorn igår ju...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dra en systemåterställning om en sådan lagrats. Eller kör en clean reinstall bara. Sen har jag inte stenkoll, men någon nämnde just spänningen på minnena. Kontrollera så att 1.5V är korrekt för just dina minnen.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar