Möjlig VARNING för Zalman VF3000A

Permalänk

Någon som har kommit fram till varför vissa kort bara dör när folk monterar denna kylare? Funderar själv på att införskaffa en vf3000a till mitt Powercolor 5850 då det har börjat surra något otroligt i nästan alla spel, 90 grader i load och 50% activity på fläkten låter som ett jetplan startar från chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruger.89:

Någon som har kommit fram till varför vissa kort bara dör när folk monterar denna kylare? Funderar själv på att införskaffa en vf3000a till mitt Powercolor 5850 då det har börjat surra något otroligt i nästan alla spel, 90 grader i load och 50% activity på fläkten låter som ett jetplan startar från chassit

Dags att rengöra stockkylaren + ny kylpasta kanske? Om du ändå tänkt att montera bort den kan du ju lika gärna prova detta först menar jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Låter iofs som en bra grej att prova innan inköp av en vf3000a, tack för tipset. Går att använda vilken kylpasta som helst för en gpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Verken ser eller luktar bränt, men jag har som bekant förbrukat garantin genom att ta av kylaren. Funderar på att ta ett snack med Inet och se om dom har hört talas om något liknande med tanke på att tom har sålt ett 50 tal kylare. Kanske åtminstone kan reklamera kylflänsen men det känns väll även det som ett long-shot med tanke på att det säkerligen går som mitt fel.

var inte så säker på det jag hade ett ATi X1900XT som jag hade problem med i flera månader tänkte ibörjan att det kanske var dåliga drivisar som det kan vara i början, sen blev det bara värre och värre så efter 7-8 månader så skruva jag upp den för att göra rent fläkten men det hjälpte inte så jag ringde komplett och så fort jag sa att problemet försvann när jag körde med ett annat kort så fick jag svaret att jag skulle skicka i det så skulle jag få ett nytt.

Och då hade jag nämnt att jag hade plockat isär kylaren och gjort rent den, Några veckor senare damp det ner ett 8800GTS i brevlådan gissa om man blev glad då.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Så, skruvade isär gpun, rensade ut lite damm och bytte kylpasta. Kunde inte ta ut kylflänsen och blev bara att jag försökte pilla ut lite damm från fläkten fram/baksida, hade ingen tryckluft hemma.

Ljudnivån är fortfarande hög och ojämn i spel, 85-90 grader i load och ~50-55 i idle. Vlc+ t.ex. Dota 2= Jet plan

Antar att det är lika bra att köpa en VF3000a

Permalänk

Hej har beställt kylaren och jag har upptäckt att min gpu har metal shim finns det ngn lösning med kylaren som gör att blocket får kontakt med gpun ändå?

Visa signatur

||PC: Asus M5A78L LE||Amd fx 8320 ||Asus DirectCUII TOP R9 280X||Antec DF-35||Corsair TX650w||500 GB WD caviar blue 7200rpm HDD||Samsung 830 120 GB SSD ||8 GB DDR3|| TABLET: Nexus 7

Permalänk
Skrivet av kruger.89:

Någon som har kommit fram till varför vissa kort bara dör när folk monterar denna kylare? Funderar själv på att införskaffa en vf3000a till mitt Powercolor 5850 då det har börjat surra något otroligt i nästan alla spel, 90 grader i load och 50% activity på fläkten låter som ett jetplan startar från chassit

När jag monterade Zalman på mitt HD5850 märkte jag snabbt att klistra fast flänsar med värmeledande tejp på minnen och så knappast var en stabil lösning. Flera trillade av och hamnade lite varstans. Kan det möjligtvis vara så att någon fläns ligger och kortsluter något på deras grafikkort? Jag plockade bort 2 st flänsar från mitt grafikkort, de där flänsarna var så små att de knappast kan göra någon större nytta ändå.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en sån här kylare till mitt ASUS 5870 V2! Kommer den att passa?

Visa signatur

Moderkort: ASUS CROSSHAIR IV EXTREME. Grafikkort: EAH5870 V2. Minnen: CORSAIR VENGENCE 2X4 GB. Hårddisk: WESTERN DIGITAL 640 GB 7200RPM. Chassi: FRACTAL DESIGN ARC. Cpu: AMD PHENOM II 965 BLACK EDITION. Nätagg: COOLER MASTER M600. cpu-kylare: COOLER MASTER HYPER N520

Permalänk
Medlem
Skrivet av LOWTOW:

Jag funderar på att köpa en sån här kylare till mitt ASUS 5870 V2! Kommer den att passa?

http://www.inet.se/produkt/5321951/arctic-cooling-accelero-xt...

kör den istället om du har plats i burken, zalmans kylare är inte alls bra

Permalänk
Medlem

ja jag tänkte på den där kylaren men jag tyckte att zalmans var billigare men när man läser på den här tråden så blir man lite misstänktsam, ja jag har gott om plats eftersom att jag har tagit ur den övre hårddisk buren i mitt fractal design arc så det blir nog AC kylaren! tack för snabbt svar

Visa signatur

Moderkort: ASUS CROSSHAIR IV EXTREME. Grafikkort: EAH5870 V2. Minnen: CORSAIR VENGENCE 2X4 GB. Hårddisk: WESTERN DIGITAL 640 GB 7200RPM. Chassi: FRACTAL DESIGN ARC. Cpu: AMD PHENOM II 965 BLACK EDITION. Nätagg: COOLER MASTER M600. cpu-kylare: COOLER MASTER HYPER N520

Permalänk
Medlem

Det här är anledningen till att jag aldrig (på senare år) köper grafikkort med referenskylare. Tråkigt för er som fått kort förstörda, har själv använt ett flertal av Artic Coolings eftermarknadskylare och har bara positiva erfarenheter av dom.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Det går faktiskt att få tag på den AC kylare som tillverkades speciellt för HD5870 fortfarande. Köpte en från Liontech för ett par månader sedan. Finns just nu en på Webhallen för ett bra pris http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/111121-arctic_cooling...

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Den där såg intressant ut! Blir nog den skulle jag tro:)

Visa signatur

Moderkort: ASUS CROSSHAIR IV EXTREME. Grafikkort: EAH5870 V2. Minnen: CORSAIR VENGENCE 2X4 GB. Hårddisk: WESTERN DIGITAL 640 GB 7200RPM. Chassi: FRACTAL DESIGN ARC. Cpu: AMD PHENOM II 965 BLACK EDITION. Nätagg: COOLER MASTER M600. cpu-kylare: COOLER MASTER HYPER N520