Vattenkylningsprojekt 650D, 2600K, 2x570. Hjälp tack!

Permalänk
Medlem

Vattenkylningsprojekt 650D, 2600K, 2x570. Hjälp tack!

Tja!

Jag har tänkt att sätta igång med ett vattenkylningsprojekt och har lite frågor som jag gärna vill ha svar på först.
Projektet blir att vattenkyla i7 2600K och 2st GTX 570 i ett Corsair Obsidian 650D, datorn i sign. Jag kommer att behöva modda lite på chassit, men jag har tänkt göra detta med 2st 240-radiatorer, en i tak och en i front, tillkommer en reservoar också, dessa har jag tänkt kyla med 4st Gentle Typhoon fläktar i push-pull (4st per rad förståss). Jag har siktet inställt på en Alphacool D5 som pump.
Jag vet att jag kan köra en 200 i fronten istället, men precis som användaren Zaptoit säger i sin bygglogg så tycker jag att det är för vanligt, roligare att få modda lite på riktigt

Nu till lite frågor.
Ska jag satsa på vattenblock för hela grafikkortet, eller bara GPU? Frågar eftersom att block för bara GPU ligger på halva priset, men kanske inte är värt det?
Räcker det med en D5 pump för att driva detta?
Behöver jag tänka på ytterligare kylning för t.ex RAM?

Jag slänger upp min kundvagn på Inet också så ni ser vad jag har tänkt mig för komponenter hittills, förutom GPU-blocken.

Väldigt sugen på at sätta tänderna i detta, men ser gärna att jag får svar på frågorna först, som sagt. Kommer självklart lägga upp en bygglogg här på SweC under projektets gång.

Tackar för svar!
//Tobbe

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Avstängd

Rent spontant tycker jag att det blir snyggast med ett block aom täcker minnen och och på grafikkortet, annars måste du klistra fast kylflänsar på minnena vilket inte ser så snyggt ut.

Men smaken är som baken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Rent spontant tycker jag att det blir snyggast med ett block aom täcker minnen och och på grafikkortet, annars måste du klistra fast kylflänsar på minnena vilket inte ser så snyggt ut.

Men smaken är som baken.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med dig till fullo, har nog bestämt mig för att det blir fulla GPU-block, kosta vad det kosta vill
Frågan är nu om jag behöver införskaffa en pump till eller om en D5 orkar.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk

Hur länge har du tänkt behålla dina 570? Om du tänker ha dom ett tag eller orkar sälja löst kör på fullcover.

Har du en fläktkontroller? Om inte så behöver du en, 1850 GTs blåser tillräckligt bra för att kyla allla dina saker med råge även om dom är tokklockade, speciellt med tanke på att du ska köra PnP. En D5a orkar utan problem, det är ju ingen jätteslinga. Vad hade du tänkt för reservoar?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Hur länge har du tänkt behålla dina 570? Om du tänker ha dom ett tag eller orkar sälja löst kör på fullcover.

Har du en fläktkontroller? Om inte så behöver du en, 1850 GTs blåser tillräckligt bra för att kyla allla dina saker med råge även om dom är tokklockade, speciellt med tanke på att du ska köra PnP. En D5a orkar utan problem, det är ju ingen jätteslinga. Vad hade du tänkt för reservoar?

Jag räknar ju med att behålla dom ett tag, så det får nog bli fullcover.
Jag ska skaffa mig en fläktkontroller också, glömde slänga ner en i kundvagnen, kommer att köpa någon vettig pjäs. Reservoar hade jag först tänk mig en sån där cylinder inne i chassit, men med tanke på att jag kommer att behöva modda friskt inne i chassit för att få plats med pump och rad i fronten så får det bli en bay lösning. Har inte riktigt bestämt mig för dubbel eller singel än.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Räcker utan problem, jag kyler cpu och 2 gpu's, har en stor rad, kör med min D5 pump på hastighet 2, inga problem alls. Märken ingen skillnad i temp när jag höjer hastigheten, så det finns stor marginal. D5'an är en riktig best!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Räcker utan problem, jag kyler cpu och 2 gpu's, har en stor rad, kör med min D5 pump på hastighet 2, inga problem alls. Märken ingen skillnad i temp när jag höjer hastigheten, så det finns stor marginal. D5'an är en riktig best!

Tack för svar. Låter som att det kan finnas lite rum för expansion om man senare funderar på moderkortskylning också:) Kommer bli ett kul, om dyrt, projekt detta.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Någon som har ett förslag på en vettig fläktkontroller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc