Permalänk

Har beställt en UX31A och väntar ivrigt på kollinummer..

Kommer W7 med på skiva, eller hur funkar det (längesen det handlades ny-dator som ni märker).

Fint med bilderna i den här tråden (och andra), 'ramen' runt skärmen ser inte lika stor som den sett ut på produktbilderna.

Permalänk
Medlem

Tänk er denna i 15 eller 17 tum samt med 256 gigs ssd -.- är det verkligen så dålig efterfrågan på större men tunna laptops?...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Hur är det med batteriet på såna här, ska dom laddas fullt innan man börjar använda dom första gången? Får hem min på måndag så kan vara bra att veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Hur är det med batteriet på såna här, ska dom laddas fullt innan man börjar använda dom första gången? Får hem min på måndag så kan vara bra att veta

Nej dagens batterier behöver inte laddas fullt direkt.
Är efter 1v användande väldigt nöjd med batteriet på UX31A.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrNoodles:

Har beställt en UX31A och väntar ivrigt på kollinummer..

Kommer W7 med på skiva, eller hur funkar det (längesen det handlades ny-dator som ni märker).

Fint med bilderna i den här tråden (och andra), 'ramen' runt skärmen ser inte lika stor som den sett ut på produktbilderna.

Nej du får inte med någon skiva. Däremot har dom gjort en partition på 10-15gb med recovery installation på.

Vill du installera om utan all bloatware så lägg in en win7 home prem x64 på usb sticka och installera om hela datorn. Drivrutinerna finns i mappen C:\esupport eller på hemsidan. Har varit lat men ska själv installera om allt snart och samtidigt ta bort recovery partitionen som tar upp 15gb av ssd disken.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Proffsmobbare

Läste lite funderingar över folk som hoppades på en portabel lättare CAD-maskin i och med processorkraften.

Kan berätta att den har svårt att dra runt Autodesk Inventor Pro 2013. Parter kan gå bra men assemblys, särskilt större så tar resurserna slut väldigt snabbt. Kan till och med sträcka mig så pass långt till att påstå att det inte är användbart om du jobbar med medelstora assemblys.

Mycket hackande och hoppande med väldigt låg precision.

Återkommer med intryck vid större Photoshoparbeten och batch-redigering i RAW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Återkommer med intryck vid större Photoshoparbeten och batch-redigering i RAW.

Ser fram emot att höra om just det. Funderar på en UX32 just för att kunna klämma in 10GB RAM men är osäker på om CPUn verkligen räcker för mig. Visserligen bra mycket snabbare än min gamla Core2Duo men ändå, inte så imponerande jämfört med de riktiga quadcore-maskinerna.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Hej ni där ute.

Jag har några frågor som ni förhoppningsvis kan besvara.
Jag är som alla andra mycket intresserade av asus nya zenbook serie.

Har läst recension på recension och några kunders omdömen samt följt denna tråden + några till.
Det är så att jag står i valet och kvalet mellan ux32vd och ux31a.

Vilken av dom är egentligen den bästa?
Vilket har bäst battertid? Är grafikkortet på ux32vd bra mycket bättre än den på ux31a?
Det står att ux31a har ett så kallat unibody skal och ux32vd har ej ett sådant? Vad är det som är så bra med detta? Är det så att ux32vd ej har ett aluminium skal på baksidan? Eller är det att man lättare kan skruva isär datorn och byta ut komponenter när datorn ej har ett unibody skal?
Kommer någon av dessa datorer klara av tunga program som dom nyaste autocad/magicad programmen?
Är ux32vd mycket tjockare än ux31a? Jag vet va de står i specifikationer men nu menar jag om de är någon märkbar skillnad för användaren?
Vad det gäller spel, klarar någon av att spela några nya tunga spel? som t ex. Diablo 3? Mass effect 3?

Har även funderingar på att enbart köra på storlek att köra med ux21:an bara för att ha en liten dator. Men i prestanda förstår jag ju att de är 30-modellerna man skall välja.

I övrigt vill jag säga att den verkar ruskigt snygg i design. Och vill tacka för kanon bra bilder från tidigare inlägg.

Ux32vd leder just nu med tanke på att den har större hårddisk (500 gb) och även en liten mini hårddisk för ssd på 24 gb som man kan använda för windows och ev. något program. Samt att man kan byta ut ram-minnet på den.

Skulle bli mycket tacksam om någon kunnig kunde hjälpa till att besvara mina frågor, tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Fick hem min UX31a igår, och än så länge är mina intryck övervägande positiva. Fedora 17 installerades utan problem och fungerar i princip smärtfritt (Ubuntu 12.04 buggade däremot ur ganska rejält, troligtvis på grund av en äldre kernel, och Arch gav jag upp att försöka få igång efter fem-sex försök att få ett bootbart system). Hittills har jag inte utsatt den för något mer krävande än enklare fotoredigering och en del kompilering, men över lag känns den snabb nog för mina behov. Den begränsade mängden RAM är väl det enda som oroar, men än så länge har jag inte utsatt den för något som tar större mängder arbetsminne i anspråk. Jag lär väl märka vad som händer när jag öppnar ett stort arkiv med RAW-bilder.

Jag är över lag väldigt nöjd med själva hårdvaran. Skärmen är smått fantastisk -- definitivt bra nog för enklare fotoredigering -- och såväl tangentbordet som pekplattan är ljusår bättre än hos föregångaren. Till och med ljudet håller relativt hög klass (för att vara en ultrabook) och chassit ger ett förtroendeingivande stabilt och styvt intryck. Fläktljudet är knappt hörbart vid normal belastning (processortemperatur kring 50-55 grader). Asus har lyckats väl med att få hela datorn att kännas som en premium-produkt, helt klart i klass med Apples bärbara eller för den delen Lenovos Thinkpads.

En del negativt, om än mest småsaker. Chassit har en del ganska vassa kanter, något som mycket väl kan vara ett problem för den som har större händer än undertecknad. Strömadaptern är ganska klen och känns som gjord för att böjas eller rentav brytas av -- den är nog det enda i hela bygget som inte känns helt gediget, och Asus hade gärna kunnat planka Apples magsafe-kontakt också när de ändå snodde Macbookens tangentbord. I övrigt finns det inte direkt något att anmärka på. Batteritiden hade givetvis kunnat vara bättre, men det är trots allt en ultrabook så det känns som en ganska väntad trade-off.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet om det finns någon återförsäljare av denna dator som har ett visningsexemplar framme i butik i GÖTEBORG?

Mvh Hans

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Skrivet av DiSNEYN:

Är det nån som vet om det finns någon återförsäljare av denna dator som har ett visningsexemplar framme i butik i GÖTEBORG?

Mvh Hans

Vet inte om det fortfarande är relevant.

Men Inet i Sisjön har en UX31A framme, tyvärr inte 1080p skärmen. Men fick ändå en känsla av datorn. Om jag minns rätt stod en UX32 med 1080p skärm bredvid och spana in.

/Malcolm

Visa signatur

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Permalänk
Medlem

Hehe, var faktiskt där och kikade för några veckor sedan, men då hade de bara de två gamla zenbook modellerna framme för visning, men de sa att de skulle få in den nya i början av juli så det kan vara möjligt att de fått in den nya nu då. får åka och kika!

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk

Var inne i butik ock kände på en idag. Tyckte allt verkade bra förutom kvalitén på tangenterna som höll på att falla av, vissa var i alla fall böjda lite åt ena hållet. Sen störde jag mig på musplattan... hur scrollar man med det fanskapet? jag använde ju den inte någon längre stund så klart. blev några hemsidor och lite i systemet. Kanske bara jag som inte hanterade den på rätt sätt för muspekaren fungerade mycket bättre än 31E modellen i jämförelse. Får se, ska avvakta lite innan jag köper någon. Vill egentligen ha UX31A men känns lite begränsande med ramminnet och att jag inte får välja disk själv, så UX32an är väl alternativet...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-I GAMING, AMD 5600X, Corsair Vengeance DDR4 3600MHz 32GB, MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING X 8GB, Cooler Master MasterLiquid Lite 240 AIO, MASTERBOX NR200, WD Blue SN550 1TB, 2x 250 GB SSD, Xiaomi Mi Curved 3440 x 1440.

Permalänk
Medlem

Ang. SD-minneskort, tänkte köpa ett 32GB till UX31A som extradisk och undrar vilken "class" dvs. överföringshastighet bör det ha?
/Lennart

Permalänk
Medlem
Skrivet av YellowZombie:

Var inne i butik ock kände på en idag. Tyckte allt verkade bra förutom kvalitén på tangenterna som höll på att falla av, vissa var i alla fall böjda lite åt ena hållet. Sen störde jag mig på musplattan... hur scrollar man med det fanskapet? jag använde ju den inte någon längre stund så klart. blev några hemsidor och lite i systemet. Kanske bara jag som inte hanterade den på rätt sätt för muspekaren fungerade mycket bättre än 31E modellen i jämförelse. Får se, ska avvakta lite innan jag köper någon. Vill egentligen ha UX31A men känns lite begränsande med ramminnet och att jag inte får välja disk själv, så UX32an är väl alternativet...

Provade du att scrolla med två fingrar?

Permalänk
Medlem

Blir nog för mig att beställa denna datorn då jag ska börja plugga igen

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Brukar alltid göra en säkerhetskopiering av en färdigkonfiguerad/nyinstallerad dator, hur gör jag det enklast på en UX31A? Har Easus backup och behöver fixa till en bootgrunka/startskiva? Kan man göra en sådan på ett USB-minne?
/Lennart

Permalänk
Skrivet av zlackern:

Provade du att scrolla med två fingrar?

Jajamen. det var 2 fingerscrollning på hög nivå. Låter nästan lite sexistiskt, men tycker det funkar ok med en acer 3830tg och den har inget vidare trackpad så jag blev lite besviken men ovanan spelar väl stor roll. Ska gå och klämma lite igen tror jag. Ska nog rycka tag i någon som får dema lite så ser jag om jag gjorde fel.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-I GAMING, AMD 5600X, Corsair Vengeance DDR4 3600MHz 32GB, MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING X 8GB, Cooler Master MasterLiquid Lite 240 AIO, MASTERBOX NR200, WD Blue SN550 1TB, 2x 250 GB SSD, Xiaomi Mi Curved 3440 x 1440.

Permalänk
Medlem

Fått hem min nu, gick jäkligt fort! Dags och spendera eftermiddagen med att avinstallera bloatware

Edit: Är det någon annan som har problem med Wi-fi? Fungerar knappt...

Edit 2: Fungerade efter att ställa om routern lite. Läste någonstans att det blir dåligt med n protokollet.

Edot 3: *Pust* Ska nog lämna in datorn, har 3-5 pixlar som lyser vitt i ett kluster. Går att se på 2 meters avstånd minst vid mörk skärm

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Mer, jag vill gärna göra en total backup av min färdigkonfigurerade och "avlusade" UX31A. Stödjer bios på UX31A att ställa boot mot en USB sticka? Och vilka backup program stödjer att göra en boot/start på en USB-sticka? Eller har ni andra lösningar?

Edit: Hittade på webben Paragon Backup Free och med den så skapade jag en bootbar USB-sticka och tog en total backup.
/Lennart

Permalänk
Medlem

Går det att stänga av LED-dioden som blinkar när den laddas/lyser när den är på batteri? Lyser upp sovrummet på natten

Permalänk
Medlem

Är också väldigt intresserad av denna UX31A men vill gärna ha likvärdiga svar som ts85 frågat däruppe!

Permalänk
Medlem

Varit i kontakt med Dustinhome nu angående mina döda pixlar, får den helt utbytt.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jeddan:

Varit i kontakt med Dustinhome nu angående mina döda pixlar, får den helt utbytt.

bra de är nolltollerans på Defekt lysande pixlar på Asus Notebooks de första 30dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

bra de är nolltollerans på Defekt lysande pixlar på Asus Notebooks de första 30dagarna.

Ja, jag försökte köra med det i en vecka ungefär och känna efter, men i och med att det var så pass många pixlar (5-6) i ett kluster syntes det helt enkelt för mycket i mörkare miljöer. 1-2 döda pixlar hade jag säkert kunna tolerera

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen på denna ultrabook, men det är inte mycket ni folk skriver om batteritiden. Hur många timmar kan ni klämma ut ur burken?

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Är riktigt sugen på denna ultrabook, men det är inte mycket ni folk skriver om batteritiden. Hur många timmar kan ni klämma ut ur burken?

Har setat ute och laddat ned och installerat kompilatorer, programmerat, surfat lite i 2.5-3h nu och batteriet är på 49% kvar. Har wifi och hög ljustyrka på. Så jag tycker att batteriet duger bra.

Visa signatur

This time, like all times, is a very good one, if we know what to do with it.
If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte232:

Har setat ute och laddat ned och installerat kompilatorer, programmerat, surfat lite i 2.5-3h nu och batteriet är på 49% kvar. Har wifi och hög ljustyrka på. Så jag tycker att batteriet duger bra.

Tack för din åsikt!

Det tycker jag låter helt klart godkänt. Var inne på en Samsung från deras 9-serie men nu blir det nog en UX31A. Om inte det händer något på marknaden i höst.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Kanske inte hör hemma i denna tråden, men är det fler än jag som har problem att ansluta skärmar till Micro-HDMI porten? Sladden är 1.4 och skärmen är en nyare samsung TV som jag kan leta upp modellnumret om det behövs.

Det vanliga FN+F8 fungerar bara om jag använder USB till VGA adaptern, men inte om jag använder Micro-HDMI porten.

Edit. Det löste sig efter ett antal försök, förmodligen glapp någonstans

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 PRO | 4x4 Vengeance 1600MHz LP | ASUS 7970 DirectCUII

O2+ODAC->Ultrasone PRO 900

Permalänk
Proffsmobbare

Någon annan som lider av konstiga fläktprofiler?

På batteri i sparläge så är fläkten väldigt hörbar.
På batteri i prestandaläge så är fläkten inte längre hörbar (17W TDP).

Kör jag med sladd så är fläkten hörbar hela tiden.

CPU kan ligga på 80°C+ utan att fläkten snurrar på nämnvärt, men fläkten kan också låta som en lövblås när datorn ligger på 30°C.
Någon som har liknande problem eller kanske en lösning? Den har varit så sedan ny, senaste uppdateringarna på allt.