Permalänk
Medlem

Portabel högtalarlåda

**OBS! För er som inte orkar läsa, lådan är inte klar än! Det som fattas står längst ner**

Nu på sommaren vill man ju gärna ha med sig musiken ut, så jag fick för mig att bygga en (ny) portabel högtalarlåda.
Tidigare år har jag använt mig av förstärkare från datorhögtalare som jag monterat in i verktygslådor med lite olika högtalarelement som jag drev med 8st AA-batterier, men dom har inte presterat jättebra, så i år ville jag göra en "riktig" låda som duger ett tag!

Kraven för den nya lådan var:
*Bra och högt ljud
*Lång batteritid
*Relativt billig

Alla krav har uppfyllts förutom kanske priset, men jag tycker helt klart att det var värt det!
Bilderna är egentligen på en nästan identisk låda som jag bygger åt en kompis, detta för att jag inte tog några bilder när jag byggde min

Här är delarna som används:
Batteri: 12V 7.5Ah från Batteriexpressen
Förstärkare: Basetech AP-2100 2*10W RMS ( http://korta.nu/wrhqw )
Diskant: Response TD 2006 ( http://korta.nu/diskant )
Bas/mellanregister: Response TW 6502 ( http://korta.nu/Bas )
Delningsfilter: SPB1211 3500 Hz ( http://korta.nu/delningsfilter )
Samt lite smådelar som syns på bilderna!

Tack till Hifikit som hjälpte mig att plocka ut bra element för ändamålet!

Det som fattas just nu är:
*Strömbrytare
*3.5mm chassikontakt
*LED för när lådan är på
*Nålfiltsmattan ska limmas på
*Terminal för laddning ska monteras på baksidan

Portabel högtalarlåda

Permalänk
Medlem

Det vart en rejäl och snygg stereohögtalare!

HiFiKit har hjälpsam personal anser jag också, mina hembiohögtalare byggdes med delar från dem.

Permalänk
Medlem

Nu ser man ju inte andra sidan, men vart har du tänkt skicka in enheten som ska leverera musiken?

I övrigt ser det stabilt och bra ut

Permalänk
Avstängd

Du skulle gjort lådan i typ plåt ist hade varit så jävla mycket snyggare , men det här var också NICE

Permalänk
Skrivet av Aquix:

Du skulle gjort lådan i typ plåt ist hade varit så jävla mycket snyggare , men det här var också NICE

Plåt Det skulle skorra och inte isolera så bra ^^ Sen skulle det bli tungt.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMV1971:

Det vart en rejäl och snygg stereohögtalare!

HiFiKit har hjälpsam personal anser jag också, mina hembiohögtalare byggdes med delar från dem.

Jodå dom var riktigt sjysta där! Dom glömde att skicka med basreflexröret först, drog iväg ett mejl klockan sex på eftermiddagen, får svar 10 minuter senare om att dom skickade det med brev dagen efter! Riktigt bra tycker jag!

Skrivet av nikmalm:

Nu ser man ju inte andra sidan, men vart har du tänkt skicka in enheten som ska leverera musiken?

I övrigt ser det stabilt och bra ut

Skrivet av Aquix:

Du skulle gjort lådan i typ plåt ist hade varit så jävla mycket snyggare , men det här var också NICE

Om ni läser introduktionen så står det att det är lite som fattas
Lådan ska ju inte se ut sådär, det ska limmas på en svart nålfiltsmatta som bidrar till lite skydd för själva lådan också
På ovansidan ska jag sätta en plåt där strömbrytare, LED och en 3,5mm-kontakt ska sitta. Jag valde att ta en sådan kontakt för att man kan använda en line-in-kabel (en sån med en 3.5mm hane i varje ände). Då kan man ta bort kabeln när den används, plus att om men skulle råka tappa lådan så lossnar kabeln bara till skillnad mot om man skulle ha en kabel som satt fast i lådan, som förmodligen då skulle gå sönder

Skrivet av gudbrandsen:

Plåt Det skulle skorra och inte isolera så bra ^^ Sen skulle det bli tungt.

Exakt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av j_astrom:

Om ni läser introduktionen så står det att det är lite som fattas
Lådan ska ju inte se ut sådär, det ska limmas på en svart nålfiltsmatta som bidrar till lite skydd för själva lådan också
På ovansidan ska jag sätta en plåt där strömbrytare, LED och en 3,5mm-kontakt ska sitta. Jag valde att ta en sådan kontakt för att man kan använda en line-in-kabel (en sån med en 3.5mm hane i varje ände). Då kan man ta bort kabeln när den används, plus att om men skulle råka tappa lådan så lossnar kabeln bara till skillnad mot om man skulle ha en kabel som satt fast i lådan, som förmodligen då skulle gå sönder

Jag tar på mig dumstruten Jag läste igenom introduktionen, men tydligen inte tillräckligt noga. Tack för förklaringen

Permalänk
Medlem

Eftersom lådan ska vara portabel så skulle jag rekommendera att skaffa högtalargaller... Olyckan kan vara framme så lätt... Även om diskanten inte är lika riskfylld för skador så något skydd där också kanske. Annars nice

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk

vad kostade allt på ett ungefär?

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7850 2GB OC CPU: i5 2500K 3.3GHz KYL: Cooler Master hyper 212+
MOBO: Asus P8P67 LE RAM: Corsair 8GB 1600MHz PSU: Xfx 650W XxX edition
MUS: Razer dethadder TB: Steelseries APEX HÖRLUR: Steelseries 7H CASE: CoolerMaster 912+ HDD: seagate 500GB
Play fair - Play hard

Permalänk
Medlem
Skrivet av datar:

Eftersom lådan ska vara portabel så skulle jag rekommendera att skaffa högtalargaller... Olyckan kan vara framme så lätt... Även om diskanten inte är lika riskfylld för skador så något skydd där också kanske. Annars nice

lägg till ett par kantlister så klarar den nog det mesta

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk

Snyggt, men lite färg hadde inte varit dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datar:

Eftersom lådan ska vara portabel så skulle jag rekommendera att skaffa högtalargaller... Olyckan kan vara framme så lätt... Även om diskanten inte är lika riskfylld för skador så något skydd där också kanske. Annars nice

Jo jag har faktiskt tänkt på det nu i efterhand! Blir nog att köpa det när jag har pengar igen

Skrivet av boomshot86:

vad kostade allt på ett ungefär?

Kompisens låda som det här är gick på runt 2000 allt som allt. Jag hade högtalare sen tidigare så min kostade bara 1200 ungefär

Skrivet av Raffe:

lägg till ett par kantlister så klarar den nog det mesta

Bra tips, blir att fixa det när jag får lite pengar

Skrivet av Der_Synth:

Snyggt, men lite färg hadde inte varit dumt.

Som nämnt tidigare i både kommentarerna och i introduktionen så är inte lådan klar! En svart nålfiltsmatta ska på när jag har bestämt vart resten av delarna ska sitta!

Permalänk
Avstängd

En fundering bara, detta ska vara en högtalare som ska spela i stereo om jag har fattat saken rätt?

Dock är lådan konstruerad för mono?

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt och välgjort måste jag säga. Lär låta hur bra som helst.

Dock tror jag du har gått på lite för mycket hifi med tanke på effektivitet för att vara boombox men annars mycket trevligt bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ORanje:

En fundering bara, detta ska vara en högtalare som ska spela i stereo om jag har fattat saken rätt?

Dock är lådan konstruerad för mono?

Jo visst, men nu är jag inte direkt någon hifi-nörd, plus att eftersom att lådan ska användas utomhus så tänkte jag att det inte skulle märkas så mycket!

Skrivet av Frasse92:

Väldigt snyggt och välgjort måste jag säga. Lär låta hur bra som helst.

Dock tror jag du har gått på lite för mycket hifi med tanke på effektivitet för att vara boombox men annars mycket trevligt bygge.

Hur menar du med för mycket hifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av j_astrom:

Jo visst, men nu är jag inte direkt någon hifi-nörd, plus att eftersom att lådan ska användas utomhus så tänkte jag att det inte skulle märkas så mycket!

Hur menar du med för mycket hifi?

Du skulle kanske satsat på ett par element med högre effektivitet (dB/watt) för att kunna spela högre och längre, eftersom högtalaren skall användas utomhus. Men det är en prioriteringsfråga, ljudkvalitet kontra speltid/volym

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frasse92:

Du skulle kanske satsat på ett par element med högre effektivitet (dB/watt) för att kunna spela högre och längre, eftersom högtalaren skall användas utomhus. Men det är en prioriteringsfråga, ljudkvalitet kontra speltid/volym

Mjo kanske det, men dom högtalarna fick jag rekomenderade för mig från Hifikit för att ha relativt hög effektivitet för det priset! Var ju tvungen att ta hänsyn till plånbokens storlek också

Permalänk
Medlem
Skrivet av j_astrom:

Mjo kanske det, men dom högtalarna fick jag rekomenderade för mig från Hifikit för att ha relativt hög effektivitet för det priset! Var ju tvungen att ta hänsyn till plånbokens storlek också

Ok, ganska schyssta speccs för det priset faktiskt!

Permalänk
Skrivet av datar:

Eftersom lådan ska vara portabel så skulle jag rekommendera att skaffa högtalargaller... Olyckan kan vara framme så lätt... Även om diskanten inte är lika riskfylld för skador så något skydd där också kanske. Annars nice

Bra tips! Jag har alltid trott diskanten är känsligast Det är inte så alltså?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Bra tips! Jag har alltid trott diskanten är känsligast Det är inte så alltså?

Jo diskanten är känsligare för skador än basen, men eftersom att själva membranet i diskanten sitter "skyddad" inne i ett plasthölje är det inte lika stor risk att man kommer emot den

Permalänk
Skrivet av j_astrom:

Jo diskanten är känsligare för skador än basen, men eftersom att själva membranet i diskanten sitter "skyddad" inne i ett plasthölje är det inte lika stor risk att man kommer emot den

Aha okej Då förstår jag!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Bra tips! Jag har alltid trott diskanten är känsligast Det är inte så alltså?

Kanske ska förtydliga mig lite

Då lådan är portabel så löper ju högtalarelementen större risk att åka ut för skador då det just är större element. Diskanten är självklart mycket känslig men är av mindre yta vilket då medför att risken att du stöter till den är mindre men då lådan är portabel kan olyckan vara framme så lätt även där. Köper man högtalarkit till bil med separat diskant/högtalarelement så medföljer det i princip alltid galler för diskanten, antingen fastmonterad eller med möjlighet att montera på själv. Jag själv hade nog försökt fixa ett skydd även för diskanten om det vore mitt bygge

EDIT: Hur låter det av det du lyssnat? är du nöjd med ljudet?

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Skrivet av datar:

Kanske ska förtydliga mig lite .....

Ah, nu förstår jag! Tack!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av att se laddningsterminalen hur den blev och vad du använder för prylar. Ska försöka ge mig på att bygga en högtalarlåda av en gammal resväska och denna som du byggt har nästan alla komponenter jag tittat på!

Permalänk
Medlem

Ska jag vara ärlig så har jag inte haft ork till att fixa någon laddterminal ännu, har kört med att bara skruva av framsidan och sen ladda på det sättet! Någon gång under hösten eller i vinter blir det att fixa det Har även upptäckt att man kan använda lådan samtidigt som man laddar den ifall man skulle ha tillgång till eluttag, så det är ju att plus!

Däremot har jag uppgraderat förstärkare, plus att jag har köpt en Logitech Wireless Audio Adapter och monterat in i lådan som sedan drivs av ett separat batteri, sjukt smidigt! På öppen mark kan jag springa iväg med mobilen minst 50 meter utan att tappa mottagningen, dock kan jag inte ha den i fickan utan får hålla den riktad mot lådan på det avståndet