Webhallens kampanj på Radeon HD 7900-serien [Enda tråden!]

Permalänk
Medlem

Vad äre för skillnad mellan den gamla 7950 DCII kylarn och den nya som kommer?

Vet att den nya redan sitter på 7970, men förutom att den gamla är från 6970, äre något annat som skiljer sig?

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Vad äre för skillnad mellan den gamla 7950 DCII kylarn och den nya som kommer?

Vet att den nya redan sitter på 7970, men förutom att den gamla är från 6970, äre något annat som skiljer sig?

Den gamla hade 5 heatpipes medans den nya har 6.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slaktardej:

Den gamla hade 5 heatpipes medans den nya har 6.

WOOW!! VILKEN FÖRBÄTTRING!!
Dom kommer säkert att marknadsföra den som:
Our brand new cooler with a new 'Heatpipe 6.0" technology! WOOT! xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Den gamla hade 5 heatpipes medans den nya har 6.

Skrivet av MrNeikter:

WOOW!! VILKEN FÖRBÄTTRING!!
Dom kommer säkert att marknadsföra den som:
Our brand new cooler with a new 'Heatpipe 6.0" technology! WOOT! xD

De roliga är att båda kylarna har en slogan där de står 20% cooler:P

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Här är hela kampanjen:
Radeon 79X0-lagertömningskampanj

Finns gott om godsaker där, vi har fler som bara inte är inlevererade ännu så det är bara att beställa på. (Vi snackar flera hundratals kort sammanlagt)

Personliga favvon är nog ASUS 7970 referensdesign för 2990, grym prestanda per krona där och passar bra att köra crossifre i fler chassin och moderkort än DC2-varianterna.

För övrigt är detta inte någon slags officiell sänkning som är på gång. När det är slut kommer vi att behöva höja upp igen till samma nivå som konkurrenterna ligger på.

Long story short:
Vi har länge (dvs sen Kepler lanserades) tyckt att 79x0-serien har varit för högt prissatt. Vi satt och klurade på vad VI tycker att de borde kosta för att vara riktigt heta igen och sen skickade vi (skam)bud på några stora lagerpartier och idag fick vi napp till våra stora förtjusning. Korten bör landa på vårt lager imorgon eller i övermorgon.

BTW så sänkte vi precis 7950 TOP-versionen en hundring men sänkningen är retroaktiv så ni som hann beställa får den för det billigare priset.

ser då inget 7970 för 2990, var det 7950 ni menade?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hagge:

De roliga är att båda kylarna har en slogan där de står 20% cooler:P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DragonRapide:

ser då inget 7970 för 2990, var det 7950 ni menade?

Du är några dagar sen. Dom korten är redan slut för länge sedan.

Permalänk
Medlem

Jag tackar Webhallen å det ödmjukaste!
Efter 15 år i elektronikträsket så har jag gjort ett av mina bättre köp(Asus HD7950 DCII 3gb).

Permalänk

Är det värt att köpa ett 7950 över ett 6950 upplåst till 6970?

Spelar mest bf3, wow bfbc2.

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lon Höppö:

Är det värt att köpa ett 7950 över ett 6950 upplåst till 6970?

Spelar mest bf3, wow bfbc2.

http://www.sweclockers.com/recension/15001-amd-radeon-hd-7950... Kolla graferna och bestäm själv :).

Permalänk
Webhallen
Skrivet av DragonRapide:

ser då inget 7970 för 2990, var det 7950 ni menade?

Det är begränsade antal och två kort har redan tagit slut. Vi kanske kommer att få in några få (15 st eller så) 7970 till för 2990 men det är inte 100% bekräftat ännu.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Till er som köpte eller redan har ett Asus 7950 DCII, med eller utan TOP, jag har en fråga om ljudnivån. Så länge fläktarna håller sig under 20% hör man inte kortet. Men runt 25-30% så kan höra surret, skruva upp det ytterligare mot 40-45% så blir klart hörbart. Nästan påträngande!? 50% och över ska vi inte snacka om, det låter som en hårtork. Ska det vara så, eller det är fel på mitt exemplar?
Jag har inget grafiktungt att prova ifall fläktarna går igång när jag spelar. Har just nu bara D3 och Skyrim, trots spel på högsta inställningar hörde man aldrig kortet jobba. Och efter 2.5 timmar D3 låg kortet på 38¤ vilket jag får säga är bra.
Men just fläktarnas ljud på högre varv förvånade mig. Det ska ju vara en av de tystare om inte Den tystaste på marknaden.

Det ska vara på det viset. I och med att grafikkortets kylanordning är så bra som den är så blir fläktarna aldrig tvugna att snurra i särskilt hög RPM och de blir därav inte heller särskilt högljudda, inte ens efter timmar och åter timmar av hundraprocentig belastning. Om ett grafikkort inte blir högljutt när man skruvar upp fläktarna manuellt till 50-100~ % så är det ett dåligt grafikkort. Då innebär det ju helt enkelt att maxhastigheten på grafikkortets fläktar är väldigt låg. Så det är inte konstigt alls att grafikkortet låter väldigt mycket vid de fläkthastigheterna.

Men att grafikkortet låter när det belastas är definitivt ingenting man ska skjuta under stolen med. Grejen är dock den att de flesta grafikkort hade låtit väldigt mycket mer i jämförelse, så det är en bra kylare – men att förvänta sig att den ska vara heltyst vid belastning är att hoppas på för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Det är begränsade antal och två kort har redan tagit slut. Vi kanske kommer att få in några få (15 st eller så) 7970 till för 2990 men det är inte 100% bekräftat ännu.

Vi som missade det håller tummarna för Webhallen precis som förra året med 5970!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrNeikter:

WOOW!! VILKEN FÖRBÄTTRING!!
Dom kommer säkert att marknadsföra den som:
Our brand new cooler with a new 'Heatpipe 6.0" technology! WOOT! xD

Mjo men det är väl trevligt att den blir bättre iaf?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Det ska vara på det viset. I och med att grafikkortets kylanordning är så bra som den är så blir fläktarna aldrig tvugna att snurra i särskilt hög RPM och de blir därav inte heller särskilt högljudda, inte ens efter timmar och åter timmar av hundraprocentig belastning. Om ett grafikkort inte blir högljutt när man skruvar upp fläktarna manuellt till 50-100~ % så är det ett dåligt grafikkort. Då innebär det ju helt enkelt att maxhastigheten på grafikkortets fläktar är väldigt låg. Så det är inte konstigt alls att grafikkortet låter väldigt mycket vid de fläkthastigheterna.

Men att grafikkortet låter när det belastas är definitivt ingenting man ska skjuta under stolen med. Grejen är dock den att de flesta grafikkort hade låtit väldigt mycket mer i jämförelse, så det är en bra kylare – men att förvänta sig att den ska vara heltyst vid belastning är att hoppas på för mycket.

Aha, på så vis. Var bara tvungen att höra efter. Det är ju förstå gången jag köpt ett så pass dyrt kort. Har hållt mig till lägre delen av mellanklass förr. Och med min otur med köp av elektronik så var jag rädd att jag fått ett måndagsex igen.

Men nu slipper jag skicka tillbaka allt är som det ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack så möe, ligger sedan några dagar tillbaka ett Sapphire 7970 Dual-X OC och väntar på mig

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Mjo men det är väl trevligt att den blir bättre iaf?

Ne, om dom inte gör en förbättring på 100% så är det uppenbarligen inte värt det. Derp?

Permalänk

Fick bli ett 7970 directcu II kort!

Är dock lite fundersam över skillnaderna mellan TOP OC modellen och den vanliga.

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lon Höppö:

Fick bli ett 7970 directcu II kort!

Är dock lite fundersam över skillnaderna mellan TOP OC modellen och den vanliga.

Top har fri volt och högre standard klock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Top har fri volt och högre standard klock

Har du någon källa på det? Folk tidigare i tråden säger att även icke-TOP kortet har "fri volt". Jag har även mailat Webhallen som sa så här:

"Enligt Asus hemsida så skall icke-TOP modellen också ha stöd för Asus mjukvara som låter en höja spänningen på kortet."

Har vi någon med kortet i hand som i själva verket kan pröva?

Edit: OBS det här gällde 7950 i mitt fall.

Permalänk

Vilket kort ska man välja?..Sapphire dual-x oc.. eller Asus DCII?..för och nackdelar med korten?...vad skulle ni valt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaos_Kapten:

Vilket kort ska man välja?..Sapphire dual-x oc.. eller Asus DCII?..för och nackdelar med korten?...vad skulle ni valt?

Den ena har backplate

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brillmongot:

Den ena har backplate

Backplates är överskattat.
Visst, det skyddar lite och det ser lite snyggare ut men ärligt talat så tycker jag att man bör gå efter prestandan och kylningskapaciteten.
Och sedan så går det att köpa på ebay för en hundring eller två om kortet nu saknar backplate.

Permalänk
Medlem

Blev ett 7970 dc2 för mig

Visa signatur

PC: i7 3770k, Asus P8Z77-M PRO, 16GB @ 1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 120GB Intel 330
HTPC: i5 3450, ASRock Z77M mATX, 8GB @1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 160GB Intel 320
Server (Ubuntu 12.04): Pentium G2030 3Ghz, 4GB @ 1600Mhz, 160GB VelociRaptor, 4*1TB 7200RPM @ RaidZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Har du någon källa på det? Folk tidigare i tråden säger att även icke-TOP kortet har "fri volt". Jag har även mailat Webhallen som sa så här:

"Enligt Asus hemsida så skall icke-TOP modellen också ha stöd för Asus mjukvara som låter en höja spänningen på kortet."

Har vi någon med kortet i hand som i själva verket kan pröva?

Edit: OBS det här gällde 7950 i mitt fall.

7950 kan jag inte säga något om, men min 7970 är låst på max 20% extra volt

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut idag Webhallen? Kommer det något?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Fråga. 7950 top, någon sa det var den gamla kylaren. Är det då samma problem med detta som det som rapporterades här : http://www.behardware.com/news/12153/asus-hd-7950-directcu-ii... ?

Vill inte försöka överklocka en bräda som håller 100 grader redan i stock. Software visar 70 grader men värmekamera över 100 på baksidan.

Frågan är då, kallade Asus tillbaka dessa korten och uppdaterade detta problem eller lever det fortfarande kvar? Är det därför man säljer ut?

Vill ju inte behöva skicka tillbaka kortet efter en vecka...

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Webhallen

Kom in några få Sapphire 7970 (ej OC) och ASUS 7970 referens till idag.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk

Blev ett asus referens, tackar webhallen! =D

Visa signatur

5800X3D / Corsair 2X16GB 3600Mhz / 970 Evo / RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce / Lian Li O11 Dynamic Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Fråga. 7950 top, någon sa det var den gamla kylaren. Är det då samma problem med detta som det som rapporterades här : http://www.behardware.com/news/12153/asus-hd-7950-directcu-ii... ?

Vill inte försöka överklocka en bräda som håller 100 grader redan i stock. Software visar 70 grader men värmekamera över 100 på baksidan.

Frågan är då, kallade Asus tillbaka dessa korten och uppdaterade detta problem eller lever det fortfarande kvar? Är det därför man säljer ut?

Vill ju inte behöva skicka tillbaka kortet efter en vecka...

Om du läste vad Webhallen har skrivit genom tråden så skulle du förstå varför dom har den här kampanjen. Dom la skam bud på partier av 7970 och fick napp. Inte så att det är nå fel på dom ^.<.