Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Tack :). Har läst att det är bara vissa av modellerna som utger den form av värme. Tror ni skulle kunnat lämna tillbaka dem pga det om ni skulle vilja provat ett nytt försök på samma skräm :).

Ah. Tusan. Alla skärmar beställdes samtidigt och ingick väl säkert i en dålig batch då. Nåja, nu har vi flyttat till mycket luftigare lokaler med ordentlig ventilation så nu är det inget problem längre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

U2711 är en klockren skärm i min uppfattning - men känner du dig osäker, försök titta på en sådan i butik eller hemma hos någon!

Permalänk
Medlem

Jag har själv varit och kikat på just den skärmen. På papperet verkar det vara en utmärkt skärm för hobbybruk. Storleken är perfekt(förutom det vidriga 16:9 formatet, men den är tillräckligt stor för att kompensera), priset kan man inte gärna bråka om och den verkar duga till grafiskt arbete. Den låga pixelpitchen borde göra den riktigt skarp också. Men, mot ljusa bakgrunder ser det ut som glittrigt damm som bland annat gör text svårläst. Coatingen sabbar tyvärr skärmen för mig. Det är bara lite mindre irriterande än att spegla sig själv i en CinemaDisplay.

Som sagts innan måste du kolla på skärmen, och inte bara med färgglada testbilder, innan du bestämmer dig. Vissa står ut med det, medan andra inte vill ta i det med tång.

Själv undrar jag om Dell's AG-coating är ovanligt aggressiv eller om det är typiskt för 27-tummarna?

Permalänk
Medlem

Jag är en av dom som absolut inte tål AG-coatingen.. Blir väldigt trött i ögonen av den "glittrande" ytan. Förstår inte riktigt vad Dell tänkte när dom bestämde sig för att använda just den AG-coatingen. Jag menar, det finns ju mycket mildare och mindre synlig AG-coating, så varför inte använda nån sånn? Varför inte använda nåt liknande den AG-coating som Samsung kör med på sina PLS-skärmar t.ex?
Väldigt synd hur som helst då U2711 annars är en grymt bra skärm. Kan man hoppas på att Dell gör en efterträdare med mildare AG-coating?

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Skärmarna med mildare AG-coating, som Samsung och NEC, ger dock just mer blänk. Verkar tyvärr som det blir en kompromiss hur man än gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Skärmarna med mildare AG-coating, som Samsung och NEC, ger dock just mer blänk. Verkar tyvärr som det blir en kompromiss hur man än gör.

Det är möjligt, men jag tar hellre lite mer reflektioner än Dell's vidriga coating..
Reflektioner går ju dock faktiskt att undvika om man placerar saker rätt, medans en antireflex-behandling inte går att göra nåt åt.

Min TV t.ex tycker jag har helt perfekt antireflex-behandling. Den har en halvmatt yta som dämpar reflektioner rätt bra, men som ändå inte syns eller degraderar bildkvalitén på nåt sätt.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

fyfan va osäker man blir.. :/ vad skulle ni annars rek för skärm? 27"

AG-coating är ytterst personligt. Jag ställer mig till skaran som verkligen hatar det i annat än kontorsmiljö. Själv får jag ont i huvudet/ögonen av att se "suddigt". Föreslår att du tar dig till en butik som har ett gäng skärmar uppställda så du kan jämföra med och utan AG.

Finns förövrigt inga IPS-skärmar till humana priser utan AG i svensk handel. Annars är det typ hazro- eller yamasaki-skärmarna som är mycket trevliga.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Har också en 2711 och är kusligt nöjd med den. Jämför jag med min 2408 som står bredvid så visst ser man coatingen mer men inget man tänker på efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Viker in med en fråga här bara

Går det att driva en 27" med upplösning 2560x1440 på ett äldre grafikkort som Radeon HD5850 ? Dvs påfrestar det kortet något om man har en sådan skärm och inte spelar (dvs vanligt arbetande, film, surf etc) eller kommer det som vanligt ligga på idle temperaturer?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Viker in med en fråga här bara

Går det att driva en 27" med upplösning 2560x1440 på ett äldre grafikkort som Radeon HD5850 ? Dvs påfrestar det kortet något om man har en sådan skärm och inte spelar (dvs vanligt arbetande, film, surf etc) eller kommer det som vanligt ligga på idle temperaturer?

Ja, det går såklart helt utmärkt. Och nej, det är inte påfrestande för kortet, speciellt inte om du inte ska spela. Ska man inte spela funkar ju nästan vilket grafikkort som helst oavsett upplösning.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Det är möjligt, men jag tar hellre lite mer reflektioner än Dell's vidriga coating..
Reflektioner går ju dock faktiskt att undvika om man placerar saker rätt, medans en antireflex-behandling inte går att göra nåt åt.

Min TV t.ex tycker jag har helt perfekt antireflex-behandling. Den har en halvmatt yta som dämpar reflektioner rätt bra, men som ändå inte syns eller degraderar bildkvalitén på nåt sätt.

Visst, men det är ju en smaksak om man föredrar AG-coating eller blänk. Reflektioner är inte heller så lätta att undvika. Även i ett svagt upplyst rum kommer du kunna se din spegelbild i mörka partier.

Du kan inte jämföra skärmen med din TV. Skärmen är sjuttioelva gånger skarpare så coatingen framstår mycket tydligare. Paneltypen påverkar också hur coatingen ser ut. Min 24" S-PVA panel är väldigt matt utan glitter eller smutseffekt, men den har också en pixel pitch på 0.27 istället för 0.23 och en annan struktur. Äpplen och päron helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Visst, men det är ju en smaksak om man föredrar AG-coating eller blänk. Reflektioner är inte heller så lätta att undvika. Även i ett svagt upplyst rum kommer du kunna se din spegelbild i mörka partier.

Du kan inte jämföra skärmen med din TV. Skärmen är sjuttioelva gånger skarpare så coatingen framstår mycket tydligare. Paneltypen påverkar också hur coatingen ser ut. Min 24" S-PVA panel är väldigt matt utan glitter eller smutseffekt, men den har också en pixel pitch på 0.27 istället för 0.23 och en annan struktur. Äpplen och päron helt enkelt.

Jag kan visst jämföra skärmen med TV'n, det har verkligen inte bara med skärpan att göra. Jämför jag t.ex en helt vit bakgrund på Dellen med en vit bakgrund på TV'n på samma avstånd så ser jag hur "smutsig" och "glittrig" skärmen är medans TV'n är helt klar och "ren". Det är ju främst mot ljusa bakgrunder som beläggningen syns.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Har en Dell U2711 och förstår verkligen ingenting av kritiken mot skärmens AG coating. Tycker min bild är knivskarp, ser inget flimmer och får inte heller ont i huvudet/ögonen av den. Antar att det är väldigt personligt. Är enormt nöjd med min skärm.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk

Har man inga problem med AG-coatingen eller flimrande bild så är Dell en helt ok skärm. Själv blev jag väldigt trött i ögonen efter en stund framför min fd Dell U2312HM speciellt vid läsning av text så den åkte tillbaka och det blev en Samsung istället. Enklast är nog att beställa via internet så kan man alltid ångra köpet om man får problem.

Dell har ju fått väldigt bra kritik under åren och har länge räknats som en kvalitetsskärm så jag blir lite fundersam över varför det finns så mycket klagomål på Dell och LG över hela internet speciellt på de nyare serierna. Kanske dom helt enkelt ville tjäna lite mer pengar och stoppade i komponenter av lägre kvalitet tex billigare AG filter som samtidigt döljer panel defekter för att kunna sälja paneler som annars skulle kasseras och billigare kretsar för backlighten som ger flimmer.

Jag hoppas Dell och LG rycker upp sig annars kommer Samsung panelerna ta över (personligen skulle jag sätta en Dell eller LG skärm på mitt skrivbord igen).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd

Gillar videon som simonw postade, förstår inte varför man skall klistra genomskinligt sandpapper på skärmen

Inet i GBG/Ringön har Samsung S27A850T & Dell U2711 bredvid varandra, tittar man på identiska bilder tycker jag IAF att Dell förlorar skärpa & lyster, samt det ser allmänt grått ut, då jämfört med Samsung.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Har en Dell U2711 och förstår verkligen ingenting av kritiken mot skärmens AG coating. Tycker min bild är knivskarp och får inte heller ont i huvudet/ögonen av den. Antar att det är väldigt personligt. Är enormt nöjd med min skärm.

Jepp, det är i hög grad personligt. Och även om man först hakar upp sig på det så kan man förstås vänja sig; hjärnan är duktig på anpassning efter omständigheter, bland annat för att spara energi.

Tillägg: men hur lång tid det tar att vänja sig varierar givetvis individuellt, och för vissa går det inte hur länge de än försöker.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Jag kan visst jämföra skärmen med TV'n, det har verkligen inte bara med skärpan att göra. Jämför jag t.ex en helt vit bakgrund på Dellen med en vit bakgrund på TV'n på samma avstånd så ser jag hur "smutsig" och "glittrig" skärmen är medans TV'n är helt klar och "ren". Det är ju främst mot ljusa bakgrunder som beläggningen syns.

Skärmen har mycket mindre pixlar så kornigheten i matt-finishen blir relativt sett större.

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en Dell U2711. Måste säga att det är endast när man läser om AG coating på denna skärm som man först börjar kolla och 'leta' efter den, och visst, då kanske man stör sig lite, men så fort man spelar, eller gör annat så är det absolut inga problem. Bästa skärmen jag har haft, grym garanti från Dell med så är inte rädd för att använda den extremt mycket (då jag inte har råd att köpa en ny skärm om den går sönder).

Summa summarum, grym skärm och AG coating är inget man stör sig på (dock personligt)

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Skrivet av Trendy:

Håller med dig. Dell och benq har alltid varit trogna för mig. Men det ända jag är rädd för är det är med coatingen. Finns det inte någon som kan visa till en bild på skillnaden mellan vanlig och dell's Ag coating?

Med vänlig hälsning, David

u2410 med ag:
http://cdn.overclock.net/0/02/0259846e_P1040787.jpeg

med borttagen ag:

http://cdn.overclock.net/a/a6/a6b527fd_P1040820.jpeg

att folk tar sig besväret och riskerar skärmen för att ta bort ag och dessutom blir av med garantin borde säga dig hur värdelös agn är. Köp samsungen 850t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

u2410 med ag:
http://cdn.overclock.net/0/02/0259846e_P1040787.jpeg

med borttagen ag:

http://cdn.overclock.net/a/a6/a6b527fd_P1040820.jpeg

att folk tar sig besväret och riskerar skärmen för att ta bort ag och dessutom blir av med garantin borde säga dig hur värdelös agn är. Köp samsungen 850t.

Stämmer inte för min del, ag:n är suveränt bra eftersom man slipper att få irriterande reflektioner i skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

Nu minns jag inte exakt modell, men jag hade på mitt förra jobb en 27" Dell skärm med upplösningen 1920x1200 (IPS-panel).

Då en kollega beställde ny skärm så fanns den inte kvar i sortimentet så det blev istället en U2711. Dessvärre var vi båda överens om att den nya modellen var avsevärt sämre. Det var så tydligt då de stod sida vid sida: Skärpan var mycket sämre och allt blev mer svårläst.

Om det beror på coatingen eller upplösningen har jag ingen aning om, men jag skulle personligen aldrig köpa den skärmen.

Skam att skylla Er inkompetens på skärmen. Bara att du nämner skärpa får en att fundera på skalning och då gör Ni uppenbarligen något fel, som att använda HDMI i stället för DVI-D eller DP.

Var är ogilla-knappen?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

u2410 med ag:
http://cdn.overclock.net/0/02/0259846e_P1040787.jpeg

med borttagen ag:

http://cdn.overclock.net/a/a6/a6b527fd_P1040820.jpeg

att folk tar sig besväret och riskerar skärmen för att ta bort ag och dessutom blir av med garantin borde säga dig hur värdelös agn är. Köp samsungen 850t.

Bilderna sa inte direkt mycket...

Skrivet av landahl:

Stämmer inte för min del, ag:n är suveränt bra eftersom man slipper att få irriterande reflektioner i skärmen.

Agree Tar en matt skärm alla dagar veckan istället för en blank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

u2410 med ag:
http://cdn.overclock.net/0/02/0259846e_P1040787.jpeg

med borttagen ag:

http://cdn.overclock.net/a/a6/a6b527fd_P1040820.jpeg

att folk tar sig besväret och riskerar skärmen för att ta bort ag och dessutom blir av med garantin borde säga dig hur värdelös agn är. Köp samsungen 850t.

Jag har en Dell U2711, med revision A09 från November '11, och min bild är skarp, det kan vara så att tidiga revisioner av skärmen hade en sämre AG coating som gav en suddig och flimrig bild, etc, men att de fixat den i senare revisioner. Jag testade att gå från min kompis bärbara dator med en skärm som har en helblank yta, till min egen Dell, och tycker min skärm är lika skarp.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Stämmer inte för min del, ag:n är suveränt bra eftersom man slipper att få irriterande reflektioner i skärmen.

+1

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

u2410 med ag:
http://cdn.overclock.net/0/02/0259846e_P1040787.jpeg

med borttagen ag:

http://cdn.overclock.net/a/a6/a6b527fd_P1040820.jpeg

att folk tar sig besväret och riskerar skärmen för att ta bort ag och dessutom blir av med garantin borde säga dig hur värdelös agn är. Köp samsungen 850t.

Måste säga att jag verkligen uppskattar färgerna utan Ag coatingen !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Skam att skylla Er inkompetens på skärmen. Bara att du nämner skärpa får en att fundera på skalning och då gör Ni uppenbarligen något fel, som att använda HDMI i stället för DVI-D eller DP.

Var är ogilla-knappen?

Varför så upprörd? Tråkigt om någon dissar din skärm?

Vi körde för övrigt DVI-D, med rätt upplösning, dvs ingen omskalning. Använde samma dockningsstation till båda skärmarna, vet inte vad som i så fall gått fel. Sedan kanske jag ska poängtera att skärmen var inte "värdelös", jag förstår om folk kan vara nöjda med den. Den gör ju sitt jobb, men om man har en skärm alldeles bredvid som man upplever som mycket bättre så blir man besviken då de ersatt den i sortimentet.

Tror att den gamla skärmen var en 2709W (vilket tydligen inte var en IPS som jag ville minnas).

Som en tröst så finns det fler skärmar från Dell som jag aldrig uppskattat, exempelvis deras gamla 30" 3007WP, som var en pina för ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

Varför så upprörd? Tråkigt om någon dissar din skärm?

Vi körde för övrigt DVI-D, med rätt upplösning, dvs ingen omskalning. Använde samma dockningsstation till båda skärmarna, vet inte vad som i så fall gått fel. Sedan kanske jag ska poängtera att skärmen var inte "värdelös", jag förstår om folk kan vara nöjda med den. Den gör ju sitt jobb, men om man har en skärm alldeles bredvid som man upplever som mycket bättre så blir man besviken då de ersatt den i sortimentet.

Är inte det minsta upprörd. Det är ju inte jag som har tummen mitt i handen
När du hävdar något som står i sådan direkt kontrast till en de lovord som en i stort sett enad press och användarskara, inklusive mig, vittnar om är det något som inte stämmer. U2711 har en upplösning på 2560x1440, och du skriver om en upplösning på 1920x1200, därav min skalningsteori. Med rätt upplösning och hårdvarustöd är bilden knivskarp.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

u2410 med ag:
http://cdn.overclock.net/0/02/0259846e_P1040787.jpeg

med borttagen ag:

http://cdn.overclock.net/a/a6/a6b527fd_P1040820.jpeg

att folk tar sig besväret och riskerar skärmen för att ta bort ag och dessutom blir av med garantin borde säga dig hur värdelös agn är. Köp samsungen 850t.

Hade bilden utan AG varit tagen i samma solljus som den med hade det varit lite skillnad
Även fast det är mörkt ser man ju reflektioner.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Är inte det minsta upprörd. Det är ju inte jag som har tummen mitt i handen
När du hävdar något som står i sådan direkt kontrast till en de lovord som en i stort sett enad press och användarskara, inklusive mig, vittnar om är det något som inte stämmer. U2711 har en upplösning på 2560x1440, och du skriver om en upplösning på 1920x1200, därav min skalningsteori. Med rätt upplösning och hårdvarustöd är bilden knivskarp.

Läs mitt första inlägg några gånger, så kommer du tillslut att förstå att det var den gamla skärmen som hade 1920x1200 i upplösning, inte U2711 !

Det kan hända att all press hyllar skärmen, men min personliga åsikt står fast. Men jag lämnar den här tråden och lämnar plats för enbart medhåll och ryggklappningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

Läs mitt första inlägg några gånger, så kommer du tillslut att förstå att det var den gamla skärmen som hade 1920x1200 i upplösning, inte U2711 !

Skyll inte din inkosekvens på mig. Jag kunde nämligen inte avgöra om du trollade om en gammal och för tråden en helt irrelevant modell elller om du helt enkelt hade misstagit dig/gjort fel eftesom du avråder från köp. Logiken säger att man inte ska jämföra äpplen med päron. Men så bra att vi redde ut det hela då!
Frågan är dock om trådskaparen får det lättare nu när han kan bortse från ditt inlägg? Jag tror inte det...

Skrivet av Trendy:

Måste säga att jag verkligen uppskattar färgerna utan Ag coatingen !

Mig veterligen finns det bara en 27" med klar IPS-panel och den sitter i Apples CinemaDisplay/Thunderbolt Display. Var själv inne på CinemaDisplay ett tag då jag också uppskattar klara paneler. Vill du absolut ha en skärm med klar panel så var beredd på att gå ner i storlek än att du ger dig på att modda en U2711. Vore trist om du behöver åberopa garantin någon gång.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net