Permalänk
Medlem

Strandhögtalare

Här är mitt försök till att göra en väldigt smidig högtalare med lång batteritid.

Mitt mål med högtalaren var att göra den lätt, smidig och att batteriet ska räcka länge.

Lådan väger 6,5 kg med grejerna i.

* MC-batteri 7.2ah, 12v
* 180W Hi-Fi Stereo Amplifier 180W
* 2 st Zachry 6,5" koaxialhögtalare 240W

Batteritid: 7h på högsta volym

Video: http://www.youtube.com/watch?v=gVXxJzNRwwM

Det finns lite saker som behöver fixas.

Bättre isolering

Två knappar för on/off. En ska sitta utanför och en inne i boxen så man kan stänga av de och låsa boxen om man skulle vilja det.

Lufthål till basen dvs jag ska portad låda istället för en sluten.

Inbyggt laddare.

Bättre bilder kommer snart!!!

Strandhögtalare

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

Kostnad & vart saker är köpta?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Avstängd

Fan vilken cool!
Som ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av raffe1995:

Kostnad & vart saker är köpta?

Skrivet av chainzaw:

Fan vilken cool!
Som ovan

* 7.2ah, 12v: 250kr
* 180W Hi-Fi Stereo Amplifier 180W: 300kr med frakt
* 2 st Zachry 6,5" koaxialhögtalare 240W: 700kr Men de här är lite overkill.
* Lådan 300kr SLUT!!
* AUX kabel: 50kr

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en nästan precis som denna, Stoppa in den i en resväska med hjul, och det är rejält med tryck i den. Mitt livs bästa invenstering efter min smartphone

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt gjort! 5p, men fattar inte idén med att ha riktade nedåt om jag fattat det rätt? självklart vinklar man väl upp lådan men hade det inte varit mer praktiskt att sätt typ förstärkaren i toppen(vid handtaget) och högtalarna framåt? eller är dess diameter för stor då?
tack på förhand!

Visa signatur

Gaming: Phanteks Eclipse P400 | Intel i5 6600K | Gigabyte Z170X-Gaming-3 | Corsair Vengeance LP 16GB 3000Mhz | EVGA GeForce GTX1070 SC ACX 3.0 | Crucial MX300 525GB | Corsair CX550M 550W
Laptop: MacBook Pro 13" Mid 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av zrra:

Här är mitt försök till att göra en väldigt smidig högtalare med lång batteritid.

Mitt mål med högtalaren var att göra den lätt, smidig och att batteriet ska räcka länge.

Lådan väger 6,5 kg, med grejerna i.

* 7.2ah, 12v: 250kr
* 180W Hi-Fi Stereo Amplifier 180W: 300kr med frakt
* 2 st Zachry 6,5" koaxialhögtalare 240W: 700kr Men de här är lite overkill.
* Lådan 300kr SLUT!!
* AUX kabel: 50kr

Batteritid: 7h på högsta volym

Strandhögtalare

hur laddar du batteriet, vanligt batteriladdare eller har du någon fiffig lösning på det också? typ 220V plugg lr nått?

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem
Skrivet av heekzz:

Riktigt snyggt gjort! 5p, men fattar inte idén med att ha riktade nedåt om jag fattat det rätt? självklart vinklar man väl upp lådan men hade det inte varit mer praktiskt att sätt typ förstärkaren i toppen(vid handtaget) och högtalarna framåt? eller är dess diameter för stor då?
tack på förhand!

De skulle inte få plats så Sen har jag tänkt skaffa fötter till den så man kan få 360 grader ljud men nu måste man vända på den

Skrivet av zorrzoor:

hur laddar du batteriet, vanligt batteriladdare eller har du någon fiffig lösning på det också? typ 220V plugg lr nått?

Vanligt batteriladdare går bra Jag ska bygga in en snart, ni kommer få mer bilder och video när allt är klart innan veckan är slut

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

Ville inte ge dej 4p för det förtjänar inte du så jag gav dej 5p fintgjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Ville inte ge dej 4p för det förtjänar inte du så jag gav dej 5p fintgjort

haha tack

Visa signatur

De du

Permalänk
Avstängd

Helvete vad sexigt.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av zrra:

Här är mitt försök till att göra en väldigt smidig högtalare med lång batteritid.

Mitt mål med högtalaren var att göra den lätt, smidig och att batteriet ska räcka länge.

Lådan väger 6,5 kg, med grejerna i.

* 7.2ah, 12v: 250kr
* 180W Hi-Fi Stereo Amplifier 180W: 300kr med frakt
* 2 st Zachry 6,5" koaxialhögtalare 240W: 700kr Men de här är lite overkill.
* Lådan 300kr SLUT!!
* AUX kabel: 50kr

Batteritid: 7h på högsta volym

Strandhögtalare

Tja, undrar om du skulle vara intresserad av att bygga en liknande till mig, är i grovt behov, men har i princip 0 erfarenhet av ljud :/
tacksam för svar, 5 av 5 regnbågsostar!

Visa signatur

|Ace Ecco 220| Corsair TX 650W | Asus P7P55-M, intel P55 MATX | INTEL Core i5-750 @ 3.4GHz| Corshair XMS3 2x2 GB DDR3 | XFX HD 6950 2GB | WD Caviar GreenPower 650gb |
Även den starkaste måste ta i när han skiter.

Permalänk
Medlem

Läckert..! Lägg upp en video, så vi får höra hur de låter..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zentzz:

Tja, undrar om du skulle vara intresserad av att bygga en liknande till mig, är i grovt behov, men har i princip 0 erfarenhet av ljud :/
tacksam för svar, 5 av 5 regnbågsostar!

Sorry kan inte, har för mycket att göra just nu.

Video och bättre bilder är upplagda nu:

Tänk på att jag har spelet in med en mobil

http://www.youtube.com/watch?v=gVXxJzNRwwM

Visa signatur

De du

Permalänk

Jag vet inte om jag har räknat rätt, men om jag har de så borde du bara få ut lite under en halvtimmes batteritid :/ på Högsta, om förstäkare nu öser ut 180W får vi tilläga

180/12=15A

7.5Ah/15A=0.5H=30min

Men ändå, Riktigt fint bygge

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubblefrog:

Jag vet inte om jag har räknat rätt, men om jag har de så borde du bara få ut lite under en halvtimmes batteritid :/ på Högsta, om förstäkare nu öser ut 180W får vi tilläga

180/12=15A

7.5Ah/15A=0.5H=30min

Men ändå, Riktigt fint bygge

Jag tror inte att den ligger på 180W om jag ska vara ärlig. På backsidan står det 12V/5A men när jag mätte så fick jag bara 1.2A som högst.

China grejer

Visa signatur

De du

Permalänk
Skrivet av zrra:

Jag tror inte att den ligger på 180W om jag ska vara ärligt. På backsidan står det 12V/5A men när jag mätte så fick jag bara 1.2A som högst.

China grejer

Hehe, aa men de hade varit ett jävla kap ifall den hade varit på 180w

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk
Medlem

Vad har du för innerstorlek på väskan ?

Sitter faktiskt med samma förstärkare hemma redan och tänkte göra ett liknande bygge

Men hittar bara väskor ifrån Nordiccase och de va inte dom billigaste

Har du andra tips på vart man kan hitta liknande ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzzad:

Vad har du för innerstorlek på väskan ?

Sitter faktiskt med samma förstärkare hemma redan och tänkte göra ett liknande bygge

Men hittar bara väskor ifrån Nordiccase och de va inte dom billigaste

Har du andra tips på vart man kan hitta liknande ?

Kolla Clas Ohlson jag tror jag har sett bra väskor där Annars sök på CD/DVD Aluminum Carrying Case så kanske du hittar något.

Edit: Hittade den jag köpte http://www.discatonce.se/se/art/forvaringsbox-390-skivor-alu....

Visa signatur

De du

Permalänk
Entusiast

Riktigt snyggt! Är där bra bas i den?

Och en annan liten amatörfråga, har man verkligen användning av en sån, och i vilka lägen?

//En kille som inte minns när han var på stranden senast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Riktigt snyggt! Är där bra bas i den?

Och en annan liten amatörfråga, har man verkligen användning av en sån, och i vilka lägen?

//En kille som inte minns när han var på stranden senast

Tack Ju basen är bra men med större väska hade det varit bättre Man kan ta med den överallt faktiskt, stranden, ute när man grillar, när man lirar fotboll med kompisar eller om någon du ska till har dåligt ljud så kan man ta med den. Exempel pokerkväll, fifa-kväll eller förfest.

Visa signatur

De du

Permalänk
Avstängd

Och btw vart hitade du lådan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aquix:

Och btw vart hitade du lådan ?

Jag köpte den i Alltipc.com men det var den sista de har inget mer. Men jag hittade den i den här butiken http://www.discatonce.se/se/art/forvaringsbox-390-skivor-alu.... för samma pris.

Visa signatur

De du

Permalänk
Avstängd

Kan du lägga länkar till alla produkter ? och ungefär hur mycket kostade det ? Hade varit kul att ha en så där Boombox

Permalänk
Medlem

Fick en trea. Snygg låda och den analoga batterimätaren gav en extra touch.

Minus dock för att högtalarna inte är centrerade i förhållande till varandra, denver spelaren (haram!), bilderna är inte så värst bra samt att det är leds på högtalarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkCC:

Fick en trea. Snygg låda och den analoga batterimätaren gav en extra touch.

Minus dock för att högtalarna inte är centrerade i förhållande till varandra, denver spelaren (haram!), bilderna är inte så värst bra samt att det är leds på högtalarna

Denver spelaren och Ipoden är för att visa att man kan ta ut sladden och stoppa in den igen. Denver spelaren funkar inte ens. Köpte den när jag lämnade in mobilen på lagning då jag behövde något att lyssna på men skiten funkade aldrig och jag orkade inte lämna tillbaka den

Leds på högtalarna håller jag med dig om Men det hade varit skit snyggt med vita leds

Och ja högtalarna är inte centrerade Men det är lite jobbigt att jobba i en balkong i en lägenhet utan bra verktyg

Hela bygget tog mig 40min så jag la inte ner mycket tid på det.

Visa signatur

De du

Permalänk
Avstängd

Oh herre vilket polackbygge!

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem

Hur många gigahertz körs denna dator i? Nej just ja. Kom vi av oss?
Jag måste ha råka hoppa in på ett hi-fi forum.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Kul bygge:) 5p bara för att jävlas med gnällspikarna.

Visa signatur

________________________________________________________________________________________________
Chassi: Antec 1200 | Nätagg: Corsair AX1200w | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | Processor: i7-960 @4,1 | Grafikkort: Asus GTX580 DCII | Ram: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 6gb |HDD: Intel® SSD 510 Series 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistard:

Hur många gigahertz körs denna dator i? Nej just ja. Kom vi av oss?
Jag måste ha råka hoppa in på ett hi-fi forum.

Vart står det att Sweclokers galleri ska bara handla om datorer?

Skrivet av Medi632:

Kul bygge:) 5p bara för att jävlas med gnällspikarna.

Tack

Visa signatur

De du