Permalänk
Medlem

Fiberkonverterare

Hej alla,

Jag har ett litet problem och hoppas på att ni kan hjälpa mig med att lösa detta.

Jag har precis flyttat in i en lägenhet (bostadsrätt) och fiber är draget, men problemet är det att det verkar inte som att det kommer in någon el i fiberkonverteraren, vilket gör att när jag kopplar min dator till uttaget så är det ingen aktivitet i huvudtaget. I vanliga fall ska det bara vara att koppla in datorn, ut på internet för att komma till en portal där jag ska välja leverantör men fungerar inte alls nu.

Hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neaty:

Hej alla,

Jag har ett litet problem och hoppas på att ni kan hjälpa mig med att lösa detta.

Jag har precis flyttat in i en lägenhet (bostadsrätt) och fiber är draget, men problemet är det att det verkar inte som att det kommer in någon el i fiberkonverteraren, vilket gör att när jag kopplar min dator till uttaget så är det ingen aktivitet i huvudtaget. I vanliga fall ska det bara vara att koppla in datorn, ut på internet för att komma till en portal där jag ska välja leverantör men fungerar inte alls nu.

Hjälp!

Ring leverantören du Vill ha och förklara problemet! Simple as that! Kolla så att det finns spänning i uttaget där trafon sitter, till konvertorn.

Väl mött!

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrax:

Ring leverantören du Vill ha och förklara problemet! Simple as that! Kolla så att det finns spänning i uttaget där trafon sitter, till konvertorn.

Saken är den att jag har ingen aning om vilken leverantör jag kan ha, eller kan man ha vilken leverantör som helst som erbjuder fiber i det område jag bor i?

Permalänk
Medlem

Hör med föreningen om dom har avtal med någon leverantör först och kolla lite priser..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: P67A-GD65 B3, CPU: intel i5 2500k, GPU: Saphire 280x vapor-x, Minnen: 8 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schdefan:

Hör med föreningen om dom har avtal med någon leverantör först och kolla lite priser..

Skickades från m.sweclockers.com

Inget avtal finns än, relativt nybildad förening.

Men jag har köpt ny adapter till konverteraren, vilket fick den att bli aktiv men när jag ansluter datorn till den så får jag "Oidentifierat nätverk" "Nätverksåtkomst saknas". Detta förhindrar mig till att komma ut internet till den portal där jag ska välja leverantör..

Har kört ipconfig /renew men det fungerar inte, felsökt men det fungerar inte heller..

Hjälp!

Permalänk
Medlem

Vad får du för IP i "ipconfig"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Vad får du för IP i "ipconfig"?

Börjar på 169, men klistrar in senare när jag är hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neaty:

Börjar på 169, men klistrar in senare när jag är hemma.

169.x.x.x är windows egna adress då datorn inte får någon DHCP

tror inte att porten till din lägenhet är aktiverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zonny:

169.x.x.x är windows egna adress då datorn inte får någon DHCP

tror inte att porten till din lägenhet är aktiverad.

Okej, finns det något jag kan göra åt detta eller kan det vara så att fibern inte är tillgänglig för mig?

Permalänk

Har du en router mellan fibermodemet och din dator? Hemma hos mig krävdes det!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Har du en router mellan fibermodemet och din dator? Hemma hos mig krävdes det!

Nej jag har ingen router, men bör de göra någon skillnad? Har bara fått instruktioner från föreningen att ansluta datorn i uttaget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neaty:

Nej jag har ingen router, men bör de göra någon skillnad? Har bara fått instruktioner från föreningen att ansluta datorn i uttaget..

Du behöver ingen router. Får du ingen IP, så får inte en router det heller.

Kolla med den som äger nätet. Typ stadsnätet etc.

Permalänk
Medlem

hmm om du inte vet vilken leverantör osv så måste du ju skaffa dig ett abb före du kan använda fibern.
kolla alla bolags hemsidor och sök på din adress så får du troligtvis upp någon som säger att dom kan leverera.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

hmm om du inte vet vilken leverantör osv så måste du ju skaffa dig ett abb före du kan använda fibern.
kolla alla bolags hemsidor och sök på din adress så får du troligtvis upp någon som säger att dom kan leverera.

Bahnhof säger att de kan leverera men känns lite onödigt om jag inte får igång skiten. Återkommer med paste från ipconfig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med stadsnätet som finns indraget i fastigheten. Det brukar vara dom som har hand om all utrustning fram till lägenheten och dom ska se till att du kommer ut till portalen för att kunna välja leverantör.

Visa signatur

<?php echo $me > $you ? 'I own you!' : 'Hello, sir!'; ?>

Permalänk
Medlem

Så var det hemma iaf, ingenting fungerade före vi tecknade ett abonnemang.
Fick ta kontakt med stadsnäts ägarna

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Så var det hemma iaf, ingenting fungerade före vi tecknade ett abonnemang.
Fick ta kontakt med stadsnäts ägarna ang vilka man kunde välja mellan

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Detta står vid IPCONFIG

IP-konfiguration för Windows

Trådlös anslutning Trådlös nätverksanslutning:

Tillstånd . . . . . . . . . . . . : Frånkopplad
Anslutningsspecifika DNS-suffix . : cust.alltele.se

Ethernet-anslutning Anslutning till lokalt nätverk:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
Länklokal IPv6-adress . . . . . . : fe80::247e:a0d4:39ed:3d58
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 169.254.61.88
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standard-gateway. . . . . . . . . :

Tunnelanslutning: isatap.cust.alltele.se:

Tillstånd . . . . . . . . . . . . : Frånkopplad
Anslutningsspecifika DNS-suffix . :

Tunnelanslutning: Anslutning till lokalt nätverk* 3:

Tillstånd . . . . . . . . . . . . : Frånkopplad
Anslutningsspecifika DNS-suffix . :

Tunnelanslutning: isatap.{E4EF6B3F-3957-4E01-A5C3-D88B47ABEDAD}:

Tillstånd . . . . . . . . . . . . : Frånkopplad
Anslutningsspecifika DNS-suffix . :

Tunnelanslutning: Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Tillstånd . . . . . . . . . . . . : Frånkopplad
Anslutningsspecifika DNS-suffix . :

Skrivet av Toivo83:

Så var det hemma iaf, ingenting fungerade före vi tecknade ett abonnemang.
Fick ta kontakt med stadsnäts ägarna ang vilka man kunde välja mellan

ska testa!

Permalänk

Tycker mig se Alltele i din config där, prova ring till dem och beställt en gateway (router). Konvertern du har i hallen räcker oftast inte, finns vissa stadsnät som har en router, men jag förstår det som att du bara har en liten dosa som gör om signalen från ljus till elektrisk.

Har själv Telia via fiber, och där har jag en konverter i hallen, men behöver en gateway dessutom för att kunna få Internet/TV/telefoni. Och har möjlighet att välja fleratalet operatörer, men tror alla måste leverera en gateway.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebastianL:

Tycker mig se Alltele i din config där, prova ring till dem och beställt en gateway (router). Konvertern du har i hallen räcker oftast inte, finns vissa stadsnät som har en router, men jag förstår det som att du bara har en liten dosa som gör om signalen från ljus till elektrisk.

Har själv Telia via fiber, och där har jag en konverter i hallen, men behöver en gateway dessutom för att kunna få Internet/TV/telefoni. Och har möjlighet att välja fleratalet operatörer, men tror alla måste leverera en gateway.

Alltele - "om beställnings portalen inte fungerar är det stadsnätets tjänst.". Undrar om detta kan vara http://www.zitius.se/, testar och återkommer med svar!

Permalänk
Medlem

Porten är inte aktiverad ännu, det behövs ingen router för stadsnät. Ring och beställ så öppnar dom den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollie:

Porten är inte aktiverad ännu, det behövs ingen router för stadsnät. Ring och beställ så öppnar dom den.

Det är olika från stadsnät till stadsnät och en router behövs om du har mer än en dator, finns undantagsfall när man får fler än en IP av leverantören.

Visa signatur

<?php echo $me > $you ? 'I own you!' : 'Hello, sir!'; ?>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tagnard:

Det är olika från stadsnät till stadsnät och en router behövs om du har mer än en dator, finns undantagsfall när man får fler än en IP av leverantören.

Porten ska vara aktiverad och en router ska inte behövas, är mest troligtvis fiberkonverteraren som är trasig. Återkommer med svar senare för nyfikna själar!

Permalänk
Medlem

Och av det här kan alla som läser lära sig en sak: istället för att chansa och gissa sig till vad det kan vara (trasig router, fel i windows, ful nätverkskabel osv), ring de som levererar tjänsten och fråga om allt står rätt till istället. Jag fick göra samma manöver själv när jag köpte hus som hade fiber indragen, jag fick inte upp någon sida där jag fick välja leverantör osv och det första jag gjorde var att ringa till de som levererar tjänsten i mitt fall servanet, och fick på en gång min port flyttad till rätt VLAN så att jag kunde välja bland de ISP's som levererar i deras nät. Dom var själva förvånad över att min port var felkonfigurerad, min gissning är att den inte blev avprovisionerad från den ISP som föregående ägare hade och när abbonnemanget löpte ut så ställdes porten som inaktiv i deras system istället för att återgå till servanets default inställning. Bara en gissning dock.

Nu menar jag dock inte att alla ska sluta felsöka och ringa till sin ISP så fort något händer, det finns ju trotts allt folk som inte vet vad dom sysslar med, men för dig började det ju faktiskt tämligen suspekt med en fiberkonverter som inte hade strömadapter vilket hade fått mig att plocka upp telefonen omgående, det är ju faktiskt inte ditt ansvar att se till att en så grundläggande sak finns.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Och av det här kan alla som läser lära sig en sak: istället för att chansa och gissa sig till vad det kan vara (trasig router, fel i windows, ful nätverkskabel osv), ring de som levererar tjänsten och fråga om allt står rätt till istället. Jag fick göra samma manöver själv när jag köpte hus som hade fiber indragen, jag fick inte upp någon sida där jag fick välja leverantör osv och det första jag gjorde var att ringa till de som levererar tjänsten i mitt fall servanet, och fick på en gång min port flyttad till rätt VLAN så att jag kunde välja bland de ISP's som levererar i deras nät. Dom var själva förvånad över att min port var felkonfigurerad, min gissning är att den inte blev avprovisionerad från den ISP som föregående ägare hade och när abbonnemanget löpte ut så ställdes porten som inaktiv i deras system istället för att återgå till servanets default inställning. Bara en gissning dock.

Nu menar jag dock inte att alla ska sluta felsöka och ringa till sin ISP så fort något händer, det finns ju trotts allt folk som inte vet vad dom sysslar med, men för dig började det ju faktiskt tämligen suspekt med en fiberkonverter som inte hade strömadapter vilket hade fått mig att plocka upp telefonen omgående, det är ju faktiskt inte ditt ansvar att se till att en så grundläggande sak finns.

Tack, då vet jag detta till nästa gång. Det är så mycket oklarheter i min förening då den är nybildad så jag har inte fått några riktiga direktiv, men har hört av mig till stadsnätet nu som ska kika närmre på ärendet och mest troligtvis kommer de att felanmäla konverteraren för att byta ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tagnard:

Det är olika från stadsnät till stadsnät och en router behövs om du har mer än en dator, finns undantagsfall när man får fler än en IP av leverantören.

Varför det ? Räcker med en switch inte en router.