Självklart så har ASUS släppt EEEBOX'en man borde ha väntat på.

Permalänk
Medlem

Självklart så har ASUS släppt EEEBOX'en man borde ha väntat på.

Såklart så kommer ASUS med efterföljaren till min älskade EB1501P.
Nämligen EB1503.

Cedar Trail ATOM och nVidia GeForce 610M med Nvidia VDPAU Feature Set D vilket innebär fullt stöd för 4k, fullt stöd för bitstreamat Dolby True HD och DTS-HD + en hel massa annat godis.
610M är även betydligt kvickare (ungefär 50% snabbare) än grafikdelen i AMD's E-450 (HD 6320) vilket innebär att mindre krävande spel kanske rent av blir spelbara.

Troligen (förhoppningsvis) samma paket som EB1501P, d.v.s kommer med integrerad IR mottagare, en bra fjärrkontroll, DVD/bluray spelare, och en BIOS/UEFI som väcker datorn så snabbt att man inte tror det är sant (min EB1501 går från sleep till helt igång med XBMC på under 5 sek, ungefär samma tid som en vanlig TV behöver för att vakna till).

Nån som vill köpa en Zotac Zbox AD04 ? -.-

Permalänk
Medlem

Tro hur D2700 står sig mot en athlon x2 4600+, är de i samma liga eller hoppar athlonen på pungen runt atomen?

Permalänk
Medlem

4600+ är snabbare.
Hur mycket vet jag inte då jag inte sparat några 4600+ benchmarks.
Men min E-350 @ 1.7ghz (med toksnabba minnen vilket gör den snabbare än E-450) får 0.65 i cinebench CPU test, och min ex 6000+ fick 1.4.
Och jag skulle tro att 4600+ hamnar på ungefär 1.0
D2700 ligger på ungefär samma CPU prestanda som E-450, kanske aningens snabbare

Fast CPU prestandan är ju inte så viktig i en HTPC.
Viktigast är ju en bra GPU med stöd för så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

4600+ är snabbare.
Hur mycket vet jag inte då jag inte sparat några 4600+ benchmarks.
Men min E-350 @ 1.7ghz (med toksnabba minnen vilket gör den snabbare än E-450) får 0.65 i cinebench CPU test, och min ex 6000+ fick 1.4.
Och jag skulle tro att 4600+ hamnar på ungefär 1.0
D2700 ligger på ungefär samma CPU prestanda som E-450, kanske aningens snabbare

Fast CPU prestandan är ju inte så viktig i en HTPC.
Viktigast är ju en bra GPU med stöd för så mycket som möjligt.

som jag misstänkte, nä i htpc kanske det kan kvitta, tänkte att den kanske skulle vara en bra dator till morsan så hon slipper åbäket hon har nu.

Permalänk
Medlem

Inga problem att använda en E-450 burk till vardags, eller då en med D2700 heller såklart.
ASUS har ju även en variant utan optisk läsare och/eller utan diskret grafikkort
Rätt snygga tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inga problem att använda en E-450 burk till vardags, eller då en med D2700 heller såklart.
ASUS har ju även en variant utan optisk läsare och/eller utan diskret grafikkort
Rätt snygga tycker jag.

EeeBox PC EB1030 såg ju riktigt trevlig ut? pris? ungefär ?

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

EeeBox PC EB1030 såg ju riktigt trevlig ut? pris? ungefär ?

296 Euro enligt engadget för EB1030.
Ganska dyrt tyvärr, modellerna med 610M blir ju garanterat minst en tusing dyrare.
Men som HTPC uppskattar man ju en snygg design och kvalitet i övrigt.

ASUS sverige brukar ju ha folk som hänger här på forumet, kanske vi kan få svar från dom angående tillgänglighet och ungefärliga priser ?.

Permalänk

För någon som inte är speciellt insatt, kommer det att funka att spela upp 10bit mkv filer? Letar efter något i den storleken som klarar av det då min boxee inte klarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Universalia:

För någon som inte är speciellt insatt, kommer det att funka att spela upp 10bit mkv filer? Letar efter något i den storleken som klarar av det då min boxee inte klarar det.

Det beror ju mer på vilken uppspelningsmjukvara du använder.
Nyare XBMC skall stöda det.

edit:
Verkar som det just nu inte går att hårdvaruaccelerera Hi10P.
Vilket med största säkerhet betyder att du behöver ha en rejälare CPU för att kolla på HD material med Hi10P.

Permalänk
Medlem

Finns det någon mer källa eller info just angående DTS-HD och DTS-MA? Har en 1501P just nu men som du märkt så klarar inte den av dom HD ljud tyvärr.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Finns det någon mer källa eller info just angående DTS-HD och DTS-MA? Har en 1501P just nu men som du märkt så klarar inte den av dom HD ljud tyvärr.

Vad är det du undrar över ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vad är det du undrar över ?

Lite mer info på stödet kring DTS-HD avkodning vore toppen, om du har någon länk eller så.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hur klarar dom här windows baserade maskinerna att ta emot mkv filer med tillhörande .srt filer?
Om jag nu ska streama från en nas så stödjer inte upnp .srt filer. Kör med smb nu (tror jag) från nas till boxee men med denna maskinen så kan jag gå från 2 enheter till 1 enhet.
Bort med boxee och bort med blu ray och ha dessa båda i en maskin.
Skrivit lite luddigt är på jobbet men har någon kunskap om just det här med sub, srt filer osv så citera gärna.
Med vänlig hälsning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

XBMC har noll problem med subtitles i alla dess former.

Permalänk
Medlem

EB1501P är ett av de bästa köp jag gjort! På dygnet runt och används varje dag både som surfdator och till XBMC. Dock börjar den kännas lite slö och ny elektronik är aldrig fel.

Skulle vara skoj att se något test på prestandaskillnader mellan EB1503 och EB1501P.

Permalänk
Medlem

610m är ju bra mycket kvickare än den ion2 krets som 1501 har.
ATOM 2700 är dock inte så mycket snabbare än D525, men den tar mindre effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

XBMC har noll problem med subtitles i alla dess former.

Tror du missförstog min fråga.
Det jag undrar är om hur den hanterar det när man "streamar" film med tillhörande sub,srt fil.
Då upnp inte klarar sub,srt.
Eftersom denna maskin har windows 7 undrar jag hur man lyckas på den biten då windows 7 och smb inte går hand i hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedfryst:

Tror du missförstog min fråga.
Det jag undrar är om hur den hanterar det när man "streamar" film med tillhörande sub,srt fil.
Då upnp inte klarar sub,srt.
Eftersom denna maskin har windows 7 undrar jag hur man lyckas på den biten då windows 7 och smb inte går hand i hand.

Inga problem med det alls, kör 2 HTPC med W7 och XBMC från annan dator via nätverk och har inga problem med texter av något slag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Inga problem med det alls, kör 2 HTPC med W7 och XBMC från annan dator via nätverk och har inga problem med texter av något slag.

Tack för svaret, får titta närmare på denna asus då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

Vad är det för en moderplanka som sitter i en sån där maskin? Tänkte om man skulle kanske kolla på en sådan och bygga sin egen HTPC av... Eller är det nå specialkort?

Eller är det värt att vänta på AMD E2-1800 Brazos 2.0 iaf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

610m är ju bra mycket kvickare än den ion2 krets som 1501 har.
ATOM 2700 är dock inte så mycket snabbare än D525, men den tar mindre effekt.

Konstigt nog har min gamla EB1501P börjat krångla, så jag tänkte passa på att uppgradera den lite (SSD + minne) innan ominstallation. Har letat runt och blir inte klok på vilket typ av minne den vill ha. Det står ju SO-DIMM DDR3 1333 MHz under spec (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/147305-asus_eee_box_e...), men på olika forum står det DDR2. Hur ligger det till egentligen?

Som jag förstått det borde tex en Samsung 830 som är 7 mm hög passa fint bakom skalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Konstigt nog har min gamla EB1501P börjat krångla, så jag tänkte passa på att uppgradera den lite (SSD + minne) innan ominstallation. Har letat runt och blir inte klok på vilket typ av minne den vill ha. Det står ju SO-DIMM DDR3 1333 MHz under spec (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/147305-asus_eee_box_e...), men på olika forum står det DDR2. Hur ligger det till egentligen?

Som jag förstått det borde tex en Samsung 830 som är 7 mm hög passa fint bakom skalet.

Det är DDR3, max 4gb, och inte dual channel så du kan lika gärna köpa en 4gb modul.
Vilken 2.5" enhet som hellst passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är DDR3, max 4gb, och inte dual channel så du kan lika gärna köpa en 4gb modul.
Vilken 2.5" enhet som hellst passar.

Perfekt, tack! Du lyckades dessutom svara på frågan om dual channel som jag glömde ställa. 2x2GB är ju dyrare än 1x4GB, så tack för det också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Såklart så kommer ASUS med efterföljaren till min älskade EB1501P.
Nämligen EB1503.

Cedar Trail ATOM och nVidia GeForce 610M med Nvidia VDPAU Feature Set D vilket innebär fullt stöd för 4k, fullt stöd för bitstreamat Dolby True HD och DTS-HD + en hel massa annat godis.
610M är även betydligt kvickare (ungefär 50% snabbare) än grafikdelen i AMD's E-450 (HD 6320) vilket innebär att mindre krävande spel kanske rent av blir spelbara.

Troligen (förhoppningsvis) samma paket som EB1501P, d.v.s kommer med integrerad IR mottagare, en bra fjärrkontroll, DVD/bluray spelare, och en BIOS/UEFI som väcker datorn så snabbt att man inte tror det är sant (min EB1501 går från sleep till helt igång med XBMC på under 5 sek, ungefär samma tid som en vanlig TV behöver för att vakna till).

Nån som vill köpa en Zotac Zbox AD04 ? -.-

Hur bra är 1503 jämfört med en htpc man själv kan bygga för 5 tusen?
Är inte så jätteinsatt i htpc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedfryst:

Hur bra är 1503 jämfört med en htpc man själv kan bygga för 5 tusen?
Är inte så jätteinsatt i htpc

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan inte bygga en lika liten HTPC med DVD/Bluray, integrerad IR och diskret grafikkort.
Så jämförelsen haltar lite.

För 5000:- kan man ju bygga en snikig speldator som är snabbare än EB1503 på allt.
Men det är ju inte poängen med EB1503.
Eftersom EB1503 redan klarar allt som krävs av en HTPC så finns det ju ingen anledning att ha mer prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du kan inte bygga en lika liten HTPC med DVD/Bluray, integrerad IR och diskret grafikkort.
Så jämförelsen haltar lite.

För 5000:- kan man ju bygga en snikig speldator som är snabbare än EB1503 på allt.
Men det är ju inte poängen med EB1503.
Eftersom EB1503 redan klarar allt som krävs av en HTPC så finns det ju ingen anledning att ha mer prestanda.

Tack för svaret, blir till att vänta på att den släpps så man får se priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ser riktigt intressant ut. Hur är det med ljudnivån på en sådan här?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Kan såklart inte säga hur EB1503 är, men min EB1501 är knäpptyst iaf.
Sätter man örat mot den så hör man ju såklart luftljud, men i ett normalt och tyst rum ? inte en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kan såklart inte säga hur EB1503 är, men min EB1501 är knäpptyst iaf.
Sätter man örat mot den så hör man ju såklart luftljud, men i ett normalt och tyst rum ? inte en chans.

Härligt, då blir det att hålla utkik efter recensioner när den släpps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz