Permalänk
Medlem

Köpråd till duglig HTPC

Hej alla Sweclockare,

Nu när jag äntligen har införskaffat mig en vettig HDTV, så är jag väldigt sugen på att bygga min första HTPC. Den ska endast användas för att spela upp video (med XBMC troligtvis ).

Följande länk är till min inköpslista på Komplett: http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1101787&su=783928CF-5242-4699-B39F-0F5D2F507BFE

Jag har ett gäng funderingar dock:

- Jag tänker mig att en i3-2100 med den inbyggda Intel HD 2000-grafikketsen klarar av att spela upp 1080p? Stämmer detta?
- Duger 430W som nätagg?
- Tror ni att maskinen kommer att gå tyst?

Något som jag bör tänka på? Kommentarer/råd?

Ni får gärna rekommendera alternativa komponenter som totalt går för ungefär samma pris (helst inte över 5000 kr). Jag känner mig ganska noobig för HTPC-byggande, har endast byggt feta gamingmaskiner.

Tack på förhand!

/T

Permalänk
Medlem

i3-2100 klarar av att spela upp 1080p filmer utan något som helst problem, du skulle t.o.m kunna köra på AMDs fusion plattform istället, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805736

430W är lite overkill för komponenterna du valt, du skulle klara dig med ett PSU på 200w utan det minsta problem :).

Om den ska gå tyst så gäller det att du har tysta fläktar jag har ingen aning om hur fläkten/fläktarna på chassi du valtt kommer vara men om den/de är högljudd så kan du ju alltid byta fläkt/fläktar

Om du vill att datorn ska gå tyst som möjligt borde du köra på fusion, då kan ju hela datorn bli passivt kyld ( med rätt val av chassi) Lycka till!

Permalänk
Medlem

Vill du inte spela och ha en maskin som bara funkar.. Boxee box FTW

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Vill du inte spela och ha en maskin som bara funkar.. Boxee box FTW

Skickades från m.sweclockers.com

eftersom har la en 2TB hårddisk i kundvagnen antog jag att han inte hade en NAS så han behöver nog ha en dator och inte en mediaspelare.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6305264/xtreamer-prodigy och släng i en 3tb hårddisk så har du hela paketet + utrymme

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

eftersom har la en 2TB hårddisk i kundvagnen antog jag att han inte hade en NAS så han behöver nog ha en dator och inte en mediaspelare.

Well, jag har ett antal externa USB-diskar. Så en Boxee Box kanske skulle vara mer värt om jag bara ska spela video.

Klarar Boxee de allra flesta filformat?

Edit:

Dock har man ju läst en del att Boxee Boxen är rätt buggig osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobier:

Well, jag har ett antal externa USB-diskar. Så en Boxee Box kanske skulle vara mer värt om jag bara ska spela video.

Klarar Boxee de allra flesta filformat?

Edit:

Dock har man ju läst en del att Boxee Boxen är rätt buggig osv.

Boxee som jag äger har hittills klarat alla filformat som jag slänger på den, behöver inte ens packa upp filmerna.
Buggigheten kan jag inte uttala mig om för att man skall komma ihåg att det inte är den mest kraftfulla "datorn" på marknaden.
Skall du bara ha den till att titta på film och playkanaler så duger den perfekt, älskar den lilla kontrollen/tangentbordet

Visa signatur

CPU: i7 8700K@4.3Ghz med MSI Frozl R | GPU: MSI GTX 1080 Gaming | MB: MSI Z370 Gaming+ | PSU: EVGA 650W GQ | RAM: G.Skill Ripjaws 16GB@3000Mhz | DISK:Samsung 970evo m.2 250GB | SSD Samsung 850evo 250GB | Skärm: AOC 32" 1440p@75Hz | Input: Asus Cerberus2+Razer Diamondback | Audio: Razer Megalodon

Permalänk
Medlem
Skrivet av arboC:

Boxee som jag äger har hittills klarat alla filformat som jag slänger på den, behöver inte ens packa upp filmerna.
Buggigheten kan jag inte uttala mig om för att man skall komma ihåg att det inte är den mest kraftfulla "datorn" på marknaden.
Skall du bara ha den till att titta på film och playkanaler så duger den perfekt, älskar den lilla kontrollen/tangentbordet

Jag kommer endast att köra video som jag har lokalt, dvs på USB-hårddiskar. Bara den kan spela upp 1080p utan lagg så är jag nöjd. Just nu så kopplar jag upp min gamingmaskin mot TVn när jag känner för att se på film, men det är ganska omständigt att behöva hålla på att fixa skärminställningar, ljud och sen starta upp XBMC.

Boxee Box verkar nog bli ett bra val. Ganska så mycket billigare än att bygga en HTPC, kanske i onödan då om Boxee Box kan spela upp samma filer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobier:

Jag kommer endast att köra video som jag har lokalt, dvs på USB-hårddiskar. Bara den kan spela upp 1080p utan lagg så är jag nöjd. Just nu så kopplar jag upp min gamingmaskin mot TVn när jag känner för att se på film, men det är ganska omständigt att behöva hålla på att fixa skärminställningar, ljud och sen starta upp XBMC.

Boxee Box verkar nog bli ett bra val. Ganska så mycket billigare än att bygga en HTPC, kanske i onödan då om Boxee Box kan spela upp samma filer

Det gör den, streamade 1080p trådlöst först men kör nu via kabel

Visa signatur

CPU: i7 8700K@4.3Ghz med MSI Frozl R | GPU: MSI GTX 1080 Gaming | MB: MSI Z370 Gaming+ | PSU: EVGA 650W GQ | RAM: G.Skill Ripjaws 16GB@3000Mhz | DISK:Samsung 970evo m.2 250GB | SSD Samsung 850evo 250GB | Skärm: AOC 32" 1440p@75Hz | Input: Asus Cerberus2+Razer Diamondback | Audio: Razer Megalodon