Android-konsolen Ouya drar in storkovan på Kickstarter

Permalänk
Avstängd

Undrar varför dom valde Android istället för Linux?
Är det för att dom vill ha en plattform, ett språk, och ett API och gränssnitt att utveckla emot?

Tänk om den här skulle ha en ARMv8 64-bit processor istället.

Tänk om de skulle använda SPARC eller POWER istället för ARM och porta Android till SPARC och POWER.

Permalänk
Medlem

Den där saken stödjer jag. Tillräckligt långt ifrån PC-platformen för att inte försöka konkurera med den, men ligger väldigt bra till för att sno alla casual gamers från Xbox/PS.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Ett otrevlig inlägg raderat och efterföljande citat av detta inlägg har redigerats.
En medlem som inte kunde hålla sig sansad och trevlig fick en liten semester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Jag tror ni missar poängen lite, behöver man en MHL adapter till OUYA? NEJ

Alltså kostar det nästan lika mkt att "konvertaera" HOX till denna typ av konsoll som det faktist kostar att köpa hela konsollen

Hur får du 99+199 till 99$

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rektor:

Undrar varför dom valde Android istället för Linux?
Är det för att dom vill ha en plattform, ett språk, och ett API och gränssnitt att utveckla emot?

Tänk om den här skulle ha en ARMv8 64-bit processor istället.

Tänk om de skulle använda SPARC eller POWER istället för ARM och porta Android till SPARC och POWER.

Jag antar att det är för att spelmarknaden för Android är betydligt större än för linux. Sen kan man diskutera kvalitén på spelen men jag tror detta kommer bli riktigt najs, man har ju PCn för hardcore-spelande.

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'

Permalänk
Medlem

Detta blir lätt ett köp för mig
Kul att några andra konsoler syns på marknaden, och visst inte lika stark som en Xbox eller ps men för 600kr helt klart värt att prova på

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

Hur får du 99+199 till 99$

vart hittar du utrustningen som skulle få min HOX att fungera likadant för dom pengarna?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av Neeb:

Hur får du 99+199 till 99$

Konsolen kostar 99$ + 20$ för frakt utanför USA. Till en HOX måste du köpa en MHL kabel till TVn och en kontroll (långt ifrån alla har redan en som funkar med telefonen: t.ex den trådlösa Xbox 360 kontrollen funkar inte) , då närmar man sig samma summa + man får bekvämligheten att man slipper koppla in telefonen varje gång man vill spela.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Avstängd

Kommer förmodligen att suga extremt hårt.

Ser dock fram emot hur utvecklingen för den kommer att gå fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanCo:

Ja, du är väl inte riktigt den kund de riktar in sig på. Sen är det bara den där lilla obetydliga delen som kallas prisskillnad som vi inte behöver bry oss om. Den är grym, den spelar twitch, indiespel och med öppen källkod kan jag med 100% säkerhet säga att stream möjligheter över nätverk för filmer kommer, allt för under 800kr medans en HTPC kan bli mkt dyrare och jobbigare att sätta ihop. Den där Rasberry Pi är kanske billigare, men denna kommer med färdigt gränssnitt och annat gott.

Det verkar som att du inte riktigt ser hela bilden. Konsolen har den typ av hårdvara som är standard på ett flertal av de mest populära telefonerna. Vilket förstör syftet med denna konsol då man har samma funktionalitet med telefonen om man kopplar in den till en större monitor. Sen kommer det dröja ett tag innan konsolen kommer ut och då lär Tegra 3 eller motsvarande vara minimum på de flesta lurar.

Permalänk

Trevlig idé, men känns som en rätt onödig pryl. Som flera redan sagt så kan man göra allt denna kan med en telefon redan idag.

2013 har Tegra 3 gjort sitt och det är Tegra 4 som är aktuellt.

Utbudet av spel som har bra stöd för en gamepad är rätt litet så tror det kommer bli an flopp. Spelen som finns med gamepad stöd är oftast korta och saknar multiplayer så någon ersättare till PS3 eller Xbox blir det inte.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Skrivet av Insanity92:

man får bekvämligheten att man slipper koppla in telefonen varje gång man vill spela.

Ja det som är så energikrävande.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Jag vill verkligen ha den där konsolen. Om den kostar 99 dollar så kanske jag skaffar den fast jag har ett modem som bara tillåter upp till 50 gb internet per månad och det tar redan slut snabbt genom bara datorn :/ men skulle verkligen vilja ha den söta lilla konsolen.

Visa signatur

| Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass SE | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Crucial MX500 2TB SSD | 2x8GB DDR4 3200MHz CL14 G.Skill Ripjaws V | AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz | AMD Wraith Prism | Asus ROG Strix RTX 2080 8GB OC |

Permalänk
Medlem

Hoppas den har stöd för tangentbord och mus också.
Hoppas verkligen de lyckas med den här produkten. Måste bli högre konkurrens på konsolmarknaden. Om detta lyckas bra så borde ju spel vara lätt att porta till andra linuxbaserade OS till datorn kanske?

Me like new stuff!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Eftersom konsolen måste hänga med utvecklingen i telefonerna/pad, därför skulle processorn behöva vara enkelt utbytbar, tex sitta på ett eget kort, sen ha minne + interface på huvudkortet.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Det här ser riktigt najs ut, visst den kan inte konkurrera mot 360,ps3 eller wii med sina specs men tanken med det är inte så heller, tanken är att man ska kunnda spela många indie titlar och små andra spel där själva gameplay är lockande, bra spel behöver inte ha världens bästa grafik.
Om jag investerar i detta så ser jag möjligheter som

1.streama filmer
2.MAME,NES emulators anyone?

och detta räcker för en sån billig köp, jag menar 99konsol + 30 för 1 extra hk + 20 shipment= 149$ motsvarar ca 1 038.19 SEK

Jag hoppas att de lyckas med det och att många utvecklare både indie och AAA ger de stöd.

Permalänk
Medlem

Smart idé, bra utförande och de kommer säkerligen tjäna mkt på pengar på detta.

Speciellt eftersom det verkar som den redan är utvecklad och i princip klar, så varför de behöver en kickstarter är väl för att dra in extra cash, väldigt vanligt numera. i videon syns det att den redan är färdig och fungerar i princip, och bygger den på tegra 3 måste den komma ut igår, för att kunna ha någorlunda lång livstid.

Jag kommer dock INTE köpa denna, Pga:

1. Jag har en HOX(samma hårdvara, tegra 3 etc) och vill jag spela android spel på TVn så kopplar jag bara in telefonen.

2. De Tegra 3 spel som finns idag, går att räkna på en hand eller två, och drar man bort de som har stöd för gamepad så blir det inte många kvar.

3. De flesta spel är designade för touchscreen, med HOX kan jag iaf spela dem, med en OUYA, not so much.

4. Tvivlar på att OUYA kommer få så stor genomslagskraft att utvecklare börjar designa spel till den som inte bygger direkt på touchscreen (Handheld devices är där pengarna finns, impulsköp på bussen eller liknande).

5. Ser inget som nämner att den kan användas som mediaspelare, eller något stöd inbyggt i denna version av android för uppspelning av HD filmer eller liknande. Onekligen borde det finnas men eftersom det inte nämns, så tänker jag inte kommentera utifrån att ha den som just mediaspelare (som många ovanför i tråden argumenterar för, utan kunskap om så är fallet eller ej). [edit] Missade att den var öppen, och isf kan man slänga in vilken version av android som helst, således kan man få en hyfsad mediaspelare, lite mer intressant utifrån den aspekten.

Som sagt, bra idé, bra utförande, bra inkomstkälla för dem, men funkar inte som spelkonsol i praktiken

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Intressant, coolt om man skulle kunna använda mobilen som handkontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Undrar varför dom valde Android istället för Linux?
Är det för att dom vill ha en plattform, ett språk, och ett API och gränssnitt att utveckla emot?

Tänk om den här skulle ha en ARMv8 64-bit processor istället.

Tänk om de skulle använda SPARC eller POWER istället för ARM och porta Android till SPARC och POWER.

Antagligen för att få en enkel och billig plattform färdig från start. Tegra är ju billig och kraftfull och Android fungerar bra rakt av på den så i princip behöver de bara bygga en låda, göra en ny launcher och sedan bygga handkontroller. Det hade varit bökigare med Linux för ARM och mycket värre om de ska köra på någon annan typ av processor. Nu fick det väldigt mycket gratis vilket håller nere utvecklingstid och utvecklingskostnader. Sen är det ju smidigt att det redan finns en bred användarbas för Android så det går snabbt att få ut spel till enheten, något som inte varit fallet om de valt en annan plattform.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Redstar - Har du en smartphone så kopplar du bara in den i TVn och spelar med den som handkontroll, det kan du göra idag, du behöver ingen OUYA för det

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Många av er glömmer helt bort att räkna med tull och moms...

99$ + 20$ frakt = 867 SEK (enligt Forex 7,29 SEK för 1$)

Sen tillkommer en tullsats som kan va mellan 0-3.5% för spel konsoller
867 x 3.5% = 30:-
plus Moms på 25%, 867 x 25% = 217:-
en speditions avgift på 100:-
867+30+217+100=1214
Så slut priset blir ca 1214:-

Ska man sen ha extra handkontroll så får man räkna på en extra 280:-

Men det är iofs fortfarande jävligt billigt, jämför med andra konsoller.

Mitt enda problem med konsollen, är deras val i Tegra 3...
Vid 2013 så kommer denna bli ancient som fan mot andra tablet enheter och även telefoner..
Tegra 4 hade varit ett mycket bättre val.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Tegra 3 känns ju inte speciellt upphetsande i mars 2013. Väntar nog på en eventuell Rev 2 där hårdvaran faktiskt är up-to-date vid lansering!

Till er som jämför denna konsol med One X, ni är ute och cyklar.

Permalänk
Avstängd

Helt värdelös sak.

Android är för det första ingen spel-platform, den är inte speciellt bra på det jämfört med "riktiga" konsoller.
Den gör saker du redan kan med din telefon om du har en Android enhet. Den har inget övertag alls gentemot telefonen, såvida man inte vill ha nånting större.
Vill du tvunget ha en handkontroll fungerar det utmärkt att koppla en Sixaxis eller Wiimote till Android enheter, och Wiimotes till iOS enheter.

Har du redan en PC är det busenkelt att emulera Android på den också, så spelmässigt kommer den faila helt, i alla fall för merparten av Sweclockers användare.
Visst, Tegra 3 är fint och så, men det kommer fortfarande inte vara i närheten av samma upplevelse som en Xbox eller PS3.
Ni som tror detta kommer vara "mer konkurrens", vad ska exact ska dom konkurrera emot?
Xbox? Wii? Ps3?
Möjligtvis om den hade vart bärbar så en DS, annars ser jag inget syfte alls med denna.

Visst, den kommer vara billig, men en Xbox är idag inte speciellt dyr heller.
Du kan få en Wii eller Xbox med bra mycket bättre spel och hårdvara idag för samma peng.
Det kommer inte komma några dragplåster spelmässigt heller då Android är så pass öppet att det blir för lätt att pirata...allt, du behöver inte ens "jailbrakea" din telefon/konsoll.

Såvida du inte har ett stort behov av att spela Angry Birds på din TV så tror jag inte denna kommer vara speciellt nödvändig, för någon.
En jävel på att samla damm dock, det är den nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Helt värdelös sak.

Text

I och med att de var så många som hjälpte till på kickstartersidan och att de har fått in den summan de har än så länge (i skrivande stund $2,475,388) så finns det ju en hel del människor som vill ha just en sån här enhet, att döma ut den långt innan det finns är ju bara fel. Kommer ju också att fungera ypperligt som mediaspelare efter någon hacker haft några dagar på sig, kanske på xda-dev..

Jag tror att detta kommer vara en bra pryl för de som inte orkar lägga 600kr/spel till vanlig konsol eller som inte bryr sig om "übergrafik" utan vill satsa lite mer på indiespel och sånt som knappt finns till 360/PS3/wii idag..

mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Folk gör felet att jämföra den med PC och andra konsoller. Den är inte tänkt att tävla hårdvarumässigt utan snarare är tänkt som en indie-konsoll och de flesta indiespel har inte så speciellt avancerad grafik.

Och visst kan man koppla in sin dator eller mobil till tvn och köra med handkontroll men det blir aldrig lika smidigt som det här, dessutom så ska alla spelen som släpps direkt till den här vara handkontrollsanpassade (vore ju dock coolt om de kunde utnyttja androidtelefoner som kontroll till vissa spel, lite som Wii U men faktiskt coolt).

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'

Permalänk
Medlem

Det här är väll spännande, jag gillar öppen källkod och olåste enheter, det är inget kraftmonster men jag gillar att porta programvara till ARM så det här kan bli kul, detta kommer bli en av dem bästa inofeciella Emulator maskinerna för retro konsoller på marknaden :), Nu får jag ingen mer användning för en chippad xbox 1 med lagligt bios och emulatorer för linux

Det här går aboslut genomföra för mängden pengar dem har samlat, har sett projekt för många gånger mindre genomföras av några enstaka personer utan något företag i ryggen.

Har själv gett dem 140$ så fman får en konsoll sedan

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvillen:

I och med att de var så många som hjälpte till på kickstartersidan och att de har fått in den summan de har än så länge (i skrivande stund $2,475,388) så finns det ju en hel del människor som vill ha just en sån här enhet, att döma ut den långt innan det finns är ju bara fel. Kommer ju också att fungera ypperligt som mediaspelare efter någon hacker haft några dagar på sig, kanske på xda-dev..

Jag tror att detta kommer vara en bra pryl för de som inte orkar lägga 600kr/spel till vanlig konsol eller som inte bryr sig om "übergrafik" utan vill satsa lite mer på indiespel och sånt som knappt finns till 360/PS3/wii idag..

mvh

Menade inte att folk inte kommer köpa den, men att dra det i hop med att den skulle vara bra är som att säga att bajs är gott, en miljard flugor kan inte ha fel.

Indiespel finns det gått om till PC, vilket dom flesta personer idag har faktiskt.
Även om dom bara har en med GMA950 eller liknande har dom som sagt inte speciellt avancerad grafik.

Nä, överhypad tycker jag, folk blir våta i byxan så fort man nämner open source och konsoll i samma mening.
Kombinera med lite fina design bilder och det är fix o klart, sen att den inte presterar mycket bättre än dagens mobiler kan vi ignorera.
Den kommer evetuellt ut 2013, förmodligen uppskjutet (spekulerar bara, med tanke på att ingen lyckas hålla lev-datum verkar det som ), och då kommer den förmodligen ligga på samma nivå eller något under mobilerna.

För att inte tala om hur pass billig Xboxen, begagnade spel, Wii, PS3 kommer ligga på då

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

2. De Tegra 3 spel som finns idag, går att räkna på en hand eller två, och drar man bort de som har stöd för gamepad så blir det inte många kvar.

3. De flesta spel är designade för touchscreen, med HOX kan jag iaf spela dem, med en OUYA, not so much.

Den lär ju klara av de flesta android spel på marknaden just nu, kanske inte blir så roligt att spela men det går. Det krävs inte att spelen är har tegra 3 stöd, det finns en fruktansvärt massa tegra 2 spel samt en drös spel som inte har så stort grafisk beroende.

Sedan något du måste ha missat är, handkontrollen har en inbyggd toutchpad, dock ur användarvänligt det blir att spela med den det kan jag inte svara men med den lär du i alla fall kunna spela allt.

Skrivet av krigelkorren:

XB360:s Kinect kan ju funka till denna också då drivare redan finns att tillgå för linuxkärnan om de inte redan är inbakade i Linux3.5rc.

Kinect kräver rejält mycket cpu kraft, om du skulle köra kinect på denna så hade den inte klarat av den fullt ut, och dessutom måste du ha kraft över till annat efter också. Denna lär nog klara av att köra den i half effekt på ett ungefär, men efter det så måste du ju också ha kraft för allt annat... något som inte kommer finnas över.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är tveksam, men det skall bli intressant att följa uppdateringarna. Att få till XBMC och kanske något uppdaterad hårdvara tror jag vore viktigt, men samtidigt handlar det väl om hur stor katalog av spel de kommer att kunna tillhandahålla (och naturligtvis även om kvaliteten).

Även om de inte direkt tänker konkurrera med de etablerade aktörerna så tror jag 2013 blir tufft då jag tror att vi får se fler konsoler släppas det året. Jag har svårt att se att många skulle köpa både denna produkt och en av de övriga kommande konsolerna (då de, för de flesta, lär fylla ungefär samma funktioner).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Menade inte att folk inte kommer köpa den, men att dra det i hop med att den skulle vara bra är som att säga att bajs är gott, en miljard flugor kan inte ha fel.

Indiespel finns det gått om till PC, vilket dom flesta personer idag har faktiskt.
Även om dom bara har en med GMA950 eller liknande har dom som sagt inte speciellt avancerad grafik.

Nä, överhypad tycker jag, folk blir våta i byxan så fort man nämner open source och konsoll i samma mening.
Kombinera med lite fina design bilder och det är fix o klart, sen att den inte presterar mycket bättre än dagens mobiler kan vi ignorera.
Den kommer evetuellt ut 2013, förmodligen uppskjutet (spekulerar bara, med tanke på att ingen lyckas hålla lev-datum verkar det som ), och då kommer den förmodligen ligga på samma nivå eller något under mobilerna.

För att inte tala om hur pass billig Xboxen, begagnade spel, Wii, PS3 kommer ligga på då

Jag vill nästan enbart ha den för att porta mjukvara till och köra emulatorer. En open source maskin och android betyder att det kommer bli en underbar konsoll emulator maskin.
Så den kommer köra många gammla godingar
Sen blir det en relativt billig maskin för folk som inte har en HTPC.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.