Permalänk
Medlem

Problem med RAID!

Tja, jag har ett problem när jag vill installera en ssd som en "system acceleration" eftersom man måste ändra till RAID mode. När jag ska göra en ny raid volume (på de vanliga hårddiskarna först) så ska man skriva in hur mycket minne (i GB) hårddiskarna har, den ena är på 2 TB och den andra är på 300 GB. Och om jag då skriver 2000 GB så står det ändå "Not enough capacity to create volume", och då har jag ju till och med 300 GB till godo. Men om jag lämnar den som den är så står det 400 GB och då går det, men båda hårddiskar tillsammans ligger definitivt inte på 400 GB. Hur ska jag göra nudå?

Permalänk
Medlem

Vänta nu, du har en 300GB SSD och vill bara använda den som cache ?

Permalänk
Medlem

nejnej den andra hårddisken är på 300 GB.. ssd är på 120 typ.

Permalänk
Medlem

Den enda formen av "(R)AID" du kan göra med 2 olika stora diskar är "JBOD".
D.v.s ingen datasäkerhet och ingen prestandavinst.

Permalänk
Medlem

NEJ! jag fattar! den går efter den minsta hårddisken, vilket är 230 Gb och i raid blir det 460 gb så då kan jag aldrig utnyttja 2tb-hårddisken helt ut... då måste jag med andra ord köpa en ny 2tb hårddisk för att kunna ha ssd som cache. idiotiskt.

Permalänk
Medlem

svarade lite sent

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att du måste raida hårddiskarna för att kunna köra med SSD cache.
Varför man nu vill det med en 120gb SSD.
SSD caching är en rest från tiden då det var dyrt med SSD och används numera enbart (?) av laptoptillverkare som vill kunna skriva "ultrasuperdupersnabb SSD" i reklambladet trots att det bara sitter en 20gb mSATA enhet i den.

Mitt råd är att köra OS + program på SSD'n, pensionera 230 giggaren och köra 2tb disken som den är.
RAID är oftast inte värt det i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tvivlar starkt på att du måste raida hårddiskarna för att kunna köra med SSD cache.
Varför man nu vill det med en 120gb SSD.
SSD caching är en rest från tiden då det var dyrt med SSD och används numera enbart (?) av laptoptillverkare som vill kunna skriva "ultrasuperdupersnabb SSD" i reklambladet trots att det bara sitter en 20gb mSATA enhet i den.

Mitt råd är att köra OS + program på SSD'n, pensionera 230 giggaren och köra 2tb disken som den är.
RAID är oftast inte värt det i längden.

windows upptäcker inte bara ssd:n.. för att installera den måste man köra med raid stog det