Köpa dator till kompis. Budget 15k

Permalänk
Medlem

Köpa dator till kompis. Budget 15k

Hej, brukar ofta sitta dagarna långa och hjälpa folk med sina beställningslistor och nu kommer det sig att jag ska hjälpa en kompis med en ny dator
Använde min erfarenhet och kunskap i att ta fram bra prylar till 15k, men som sagt så är det alltid bra att kolla med resten av gänget på Sweclockers

Vad tycker ni?
Vad har jag missat?
Invändningar?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2018643/marcosdator_v2

Tack

Permalänk
Entusiast

Det ser skitbra ut, hittar inga knasigheter. Det enda jag har att anmärka på är mängden RAM, jag ångrar inte en sekund att jag har 16GB

Edit:
Nej vänta här nu! Du har ingen processorkylare Det är ganska bra att ha om man köper en K processor
Dra ner på nätagget som ändå är overkill och stoppa i en kylare, om inte annat så borde det bli tystare iaf

Permalänk
Medlem

Finns det någon specifik anledning till att du valt 850W PSU? 650W är tillräckligt även om han bestämmer sig för att slänga in en till 680. På tal om det så skulle jag rekommendera att byta ut grafikkortet mot antingen ASUS, MSI eller Gigabytes GTX 680. EVGA har bra garantier, men kylningen är halvdan som bäst och väldigt högljudd. Om han vill ha ett stilrent kort så går även Gainward GTX 680 Phantom bra.

Jag rekommenderar inte NZXT Phantom. Det är väldigt plastigt och känns väldigt budgetaktigt, och i jämförelse med andra chassin i samma prisklass så sackar det efter. Det gäller i allmänhet deras chassin, de undantagen jag skulle göra gäller Gamma Classic och Switch 810(som fortfarande känns lite plastigt, men ändå är bland de bästa). Om han vill ha ett vitt chassi för att matcha resten så föreslår jag Bitfenix Shinobi XL, Fractal Design Define XL eller Corsair 600T/500R.

Jag skulle byta ut moderkortet mot ett ASRock Z77 Extreme4 också om det inte är så att han behöver något specifikt som inte finns på Extreme4. Billigare och matchar färgschemat bättre!
Med de sparade pengarna kan han köpa en heatsink, NZXT HAVIK-140 passar bra in antar jag.

Permalänk
Medlem

Jo, CPU kylare lade jag visst inte till, men den har jag tänkt på och vet vilken jag ska välja
Han vill framtidssäkra så jag väljer 850W för någon hundralapp extra
Har själv en ASrock extreme4, men jag ska ta en titt imorgon!
Tack

Permalänk
Medlem

Här kommer version 3 efter allt jag missat igår!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2022063/marcosdator_v3

Ett tillägg är att han behöver en trådlös anslutning så som det ser ut nu...
Hur bra funkar trådlösa nätverket på ASUS kort?
http://www.inet.se/produkt/1902256/asus-p8z77-v
Värt att köpa till nätverkskort?

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Här kommer version 3 efter allt jag missat igår!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2022063/marcosdator_v3

Ett tillägg är att han behöver en trådlös anslutning så som det ser ut nu...
Hur bra funkar trådlösa nätverket på ASUS kort?
http://www.inet.se/produkt/1902256/asus-p8z77-v
Värt att köpa till nätverkskort?

Har det kortet, inget att anmärka på wifin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vill bara påpeka att du kan hitta 7970 CROSSFIRE i nära på samma paket (hos en annan webbshop) för 15 000, nog finns det ganska många fel i CF, men det är ändå något som bör övervägas.

Kastade ihop ett paket snabbt hos Inet för 16 000 med 7970 CF bara för att visa min poäng Gissa vad som gömmer sig här -.-

Resultatet i 3D mark med GTX 680 och en single I7 ivybridge ligger mellan 3118 och 8937p
medan med 7970 CF ligger det mellan 5207 och 12026

Lycka till dock till dig och din kompis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubben97:

Jag vill bara påpeka att du kan hitta 7970 CROSSFIRE i nära på samma paket (hos en annan webbshop) för 15 000, nog finns det ganska många fel i CF, men det är ändå något som bör övervägas.

Kastade ihop ett paket snabbt hos Inet för 16 000 med 7970 CF bara för att visa min poäng Gissa vad som gömmer sig här -.-

Resultatet i 3D mark med GTX 680 och en single I7 ivybridge ligger mellan 3118 och 8937p
medan med 7970 CF ligger det mellan 5207 och 12026

Lycka till dock till dig och din kompis

Tack för alla råd!
Kollade upp dealen med 2 st 7970s i CF och det verkar minst sagt lockande, när man kan inhandla 2st för 8 papp jämt på CDON.com.

Tyvärr är det så att hans föräldrar som ska finansiera allt har noll koll på datorer och tror att pilla i datorer gör bara it tekniker på 40+ -____-
så de vill nog att allt ska inhandlas på samma sida

Ett litet instick är också att jag tror killen kommer klara sig bra på ett 680 rätt bra tid framöver? Eller vad säger ni

Är också en Nvidia user och jag ska erkänna att jag inte förstår varför jag inte kan lämna deras kort.....

Permalänk
Entusiast
Skrivet av iSw3de:

Tack för alla råd!
Kollade upp dealen med 2 st 7970s i CF och det verkar minst sagt lockande, när man kan inhandla 2st för 8 papp jämt på CDON.com.

Tyvärr är det så att hans föräldrar som ska finansiera allt har noll koll på datorer och tror att pilla i datorer gör bara it tekniker på 40+ -____-
så de vill nog att allt ska inhandlas på samma sida

Ett litet instick är också att jag tror killen kommer klara sig bra på ett 680 rätt bra tid framöver? Eller vad säger ni

Är också en Nvidia user och jag ska erkänna att jag inte förstår varför jag inte kan lämna deras kort.....

Om din polare inte är så jätte high på datorer så är det ytterligare en anledning att inte köra crossfire. Det är ju trots allt lättare att bara köra ett kort, förutom då att det är strömsnålare, tystare, och svalare.

Och sålänge man inte har mer än en skärm som inte ät störren än en full HD skärm och 60Hz så behövs inte crossfire/sli

Permalänk
Medlem

Kollade runt lite och som ett Nvidia fan jag är så föll tankarna ju direkt på ett 680, kollade runt på inet och hittade där en 680 för 4700kr en vanlig Gigabyte med 1 fläkt.
Efter lite mer sökande så såg jag att de hade väldigt bra priser på CDON.com och hittade där Gigabyte 680 OC för 4645 efter 5% rabbaten.
http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_geforce_gtx_680_oc_2gb_...

Nu till min första fråga, hur mycket skillnad gör OC tycker ni som har det, självklart är det ändå första valet då den till och med är billigare, behöver man själv göra någonting när man får kortet eller är det bara att stoppa i datorn och det funkar som överklockat direkt?

Nu till nästa del, har hört mycket om AMDs 7970s, men har inte kollat alls mycket på dessa, såg dock nu att de ligger på 3670kr på webhallen vilket jag tycker är väldigt billigt, vad tycker ni? Värt att istället för att ta 680n och satsa på CF senare då dessa klassar med 2st 680s men kostar nästan 1k mindre....
Har ju hört en del om micro stuttering och dåliga drivrutiner. Behöver råd
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/147570-asus_radeon_hd...

Vilket grafikkort skulle ni rekomendera min vän?
Lite bra råd och argument skulle vara perfekt!

Kollar man på Prestanda per krona så ligger 2 st 7970s på 331 ppkr
och 2st 680s på 269 ppkr

Samt 1st 7970 på 390ppkr
och 1st 680 på 380ppkr

Här är även FPS tabellen i BF3 och Prestanda indexet

Dold text

// iSw3de