Permalänk

Värt att behålla?

Tjenare!

Jag fick nyligen ett par Sonab hd 1001 och en VSX-859RDS hemmabio receiver.
Fick dem av en vän som flyttade och han sa att nytt hade det gått på 30.000. ( inkluderat PD-F1007 och MJ-D508 ) Men han skulle köpa nytt och jag fick det som tack för att hjälpa till med flytten.

Frågan lyder då, högtalarna och receivern, är det något som spelar bra än idag? Är det något att behålla. Jag vet att jag skall lyssna själv men tänkte först kolla om med er lite mer erfarna innan jag sätter upp allt för att lyssna om det är skit eller det är något att behålla.
Vad tycker ni? Eller vad tror ni?

Tack på förhand.

MVH
En dåligt påläst musikälskare.

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk

behåll grejorna. du kommer inte att ångra dig.

Permalänk
Medlem

Hur ska vi veta om de högtalare du fått spelar bra idag ?

De högtalarna är enligt mig dynga, men det beror helt på dina egna förväntningar och vad du vill få ut av anläggningen.
Ska du spela dansbandsmusik i samtalsvolym, ptja, då duger det nog

I slutändan är det dina öron som avgör vad som är bra och inte, även fast jag aldrig skulle använda dem så finns det säkerligen många som gärna har dem för vardagspoppande.

Receivern är väl okej, men återigen, beror på vem du frågar, vad du ska spela, vilken musik/film du lirar etc.

Så, det korta svaret på frågan.
Montera upp, lyssna.
Är du nöjd, great
Vill du ha mer, skrota

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HCP:

Hur ska vi veta om de högtalare du fått spelar bra idag ?

De högtalarna är enligt mig dynga, men det beror helt på dina egna förväntningar och vad du vill få ut av anläggningen.
Ska du spela dansbandsmusik i samtalsvolym, ptja, då duger det nog

I slutändan är det dina öron som avgör vad som är bra och inte, även fast jag aldrig skulle använda dem så finns det säkerligen många som gärna har dem för vardagspoppande.

Receivern är väl okej, men återigen, beror på vem du frågar, vad du ska spela, vilken musik/film du lirar etc.

Så, det korta svaret på frågan.
Montera upp, lyssna.
Är du nöjd, great
Vill du ha mer, skrota

Lite mer än så som avgör, t.ex storlek på rummet, möblernas placering jämte högtalarnas placering etc. för att det ska låta bra, ska vi vara riktigt petiga så även materialet och stoppningen i möblerna

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av marreinho:

Tjenare!

Jag fick nyligen ett par Sonab hd 1001 och en VSX-859RDS hemmabio receiver.
Fick dem av en vän som flyttade och han sa att nytt hade det gått på 30.000. ( inkluderat PD-F1007 och MJ-D508 ) Men han skulle köpa nytt och jag fick det som tack för att hjälpa till med flytten.

Frågan lyder då, högtalarna och receivern, är det något som spelar bra än idag? Är det något att behålla. Jag vet att jag skall lyssna själv men tänkte först kolla om med er lite mer erfarna innan jag sätter upp allt för att lyssna om det är skit eller det är något att behålla.
Vad tycker ni? Eller vad tror ni?

Tack på förhand.

MVH
En dåligt påläst musikälskare.

Kan säga att sonab hd 1001 är riktigt dåliga om man jämför med dagens högtalare, visst de var bra på sin tid (hade sånna från år 1999-2003). Men som ovan sa, det är du som avgör om det är bra eller inte. Det här är vad jag tyckte och nu hoppas jag inte att alla hoppar på mig pga min åsikt

Visa signatur

Fractal design define r3 artic white, 2x 6950 CF Corsair AX850w Intel i5 2500k MSI GD-55 REV B3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gingerejl:

Kan säga att sonab hd 1001 är riktigt dåliga om man jämför med dagens högtalare, visst de var bra på sin tid (hade sånna från år 1999-2003). Men som ovan sa, det är du som avgör om det är bra eller inte. Det här är vad jag tyckte och nu hoppas jag inte att alla hoppar på mig pga min åsikt

Får man en sak gratis, varför då klanka på att det är dåligt?

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Administrativ avgift

De är bra för att fått de gratis duger i min mening men tja så jävla kräsen är ja inte

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Skåda inte given häst i mun, använd och var glad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Får man en sak gratis, varför då klanka på att det är dåligt?

TS fråga var ju om de var bra eller inte.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du har för anläggning idag?
*smörjer in mina nariga händer med handkräm*

Permalänk
Skrivet av Absurd:

Får man en sak gratis, varför då klanka på att det är dåligt?

Jo visst! Klart att de inte ändrar faktumet att de fortfarande funkar. Han hade funderingar, jag gav honom en liten recension om hur jag upplevde högtalarna.

Visa signatur

Fractal design define r3 artic white, 2x 6950 CF Corsair AX850w Intel i5 2500k MSI GD-55 REV B3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blupparen:

TS fråga var ju om de var bra eller inte.

Nej, han frågade ifall det var värt att behålla, skillnad

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av HCP:

Hur ska vi veta om de högtalare du fått spelar bra idag ?

De högtalarna är enligt mig dynga, men det beror helt på dina egna förväntningar och vad du vill få ut av anläggningen.
Ska du spela dansbandsmusik i samtalsvolym, ptja, då duger det nog

I slutändan är det dina öron som avgör vad som är bra och inte, även fast jag aldrig skulle använda dem så finns det säkerligen många som gärna har dem för vardagspoppande.

Receivern är väl okej, men återigen, beror på vem du frågar, vad du ska spela, vilken musik/film du lirar etc.

Så, det korta svaret på frågan.
Montera upp, lyssna.
Är du nöjd, great
Vill du ha mer, skrota

Låter som möget åker ut men jag får nog sätta upp det och lyssna ändå. Blir nog lite jobbigt att få igång det då jag tänkte spela musik från datorn till receivern genom en optisk ljudkabel.

Skrivet av gingerejl:

Kan säga att sonab hd 1001 är riktigt dåliga om man jämför med dagens högtalare, visst de var bra på sin tid (hade sånna från år 1999-2003). Men som ovan sa, det är du som avgör om det är bra eller inte. Det här är vad jag tyckte och nu hoppas jag inte att alla hoppar på mig pga min åsikt

Känns lite som jag borde damma av lädret och köpa mig något nyare. Men som ni säger så får jag lyssna först.

Skrivet av xrim:

Får man fråga vad du har för anläggning idag?
*smörjer in mina nariga händer med handkräm*

Aa det får man väl Har z-5500 som jag inte gillar alls! Riktigt räliga! Så jag blev jävligt glad när jag fick dessa men nu när jag vet att det är skit kanske man ska köpa sig något redigt.

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du kopplar upp dem, jämför med det du har. Tycker DU att de låter bättre är det bara att behålla dem.

Permalänk
Medlem

Det är en solid receiver med DD/DTS 5.1 minst, och hygglig effekt.
Håller med om att du borde byta upp dig högtalarmässigt om du bryr dig om ljudkvalité.

Provlyssna t.ex. Dali-högtalare, alltid tyckt dom var hyggliga, kolla på instegsmodeller eller något snäpp över, så kan du bygga vidare därifrån.

Hade inte spottat på den receivern om jag fått den, no doubt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av xrim:

Jag tycker att du kopplar upp dem, jämför med det du har. Tycker DU att de låter bättre är det bara att behålla dem.

Done and done, jävla tur att jag inte skickade ut det iaf för de låter klart bättre än mina z-5500. Så dessa får stå här och spela en massa rock klassiker tills jag får tummen ur röven och köper mig ett par rediga !

Skrivet av RHWarrior:

Det är en solid receiver med DD/DTS 5.1 minst, och hygglig effekt.
Håller med om att du borde byta upp dig högtalarmässigt om du bryr dig om ljudkvalité.

Provlyssna t.ex. Dali-högtalare, alltid tyckt dom var hyggliga, kolla på instegsmodeller eller något snäpp över, så kan du bygga vidare därifrån.

Hade inte spottat på den receivern om jag fått den, no doubt.

Måste byta upp mig, helt klart! Får dra in på Hifiklubben och tjata sönder personalen där någon dag.
Men jag behåller detta tills det är dags och som du säger så verkar detta vara en rejäl receiver.
30kg för övrigt hahaha.

Får la kolla in Dali också som du skrev, är det några speciella? Eller du menar deras Golvhögtalare överhuvudtaget ?

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marreinho:

...
Får la kolla in Dali också som du skrev, är det några speciella? Eller du menar deras Golvhögtalare överhuvudtaget ?

Nä bara ett schysst märke allmänt, polarn hade såna i många år och bytte sen upp sig förra veckan, vi har lyssnat på mycket musik på dom högtalarna, dom spelar rent och "rättvist" över hela registret i sin prisklass. Just Hifiklubben har B&W också som är nice, dom har jag dock bara lyssnat på i butikens demorum.

Kolla med personalen om du kan koppla in din egen Yamaha när du ska provspela högtalare, då blir det ju det bästa testet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|