Behöver hjälp, ingen aning om delarna passar.

Permalänk

Behöver hjälp, ingen aning om delarna passar.

Tjena folks. Jag har tänkt för första gången köpa ihop delar till den nya datorn som jag ska bygga ihop, men har ingen aning om det är något jag bör ändra på etc etc.

Vad tycker ni jag bör göra för förändringar? Här är iallafall delarna jag har lagt i kundvagnen hittills. Bör jag ta ersätta något med något annat?
Har 1000 kr över för grafikkortet, så bygget kommer alltså max gå på 4500.
Hade varit väldigt snällt om ni hade kunnat göra en helt ny bättre kundvagn än min, som jag är 100% säker på att ni kan.
Tacksam för all hjälp.

Edit: Glömde visst länka..
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2025171/2012-07-14111

Permalänk
Medlem

du glömde länka

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Permalänk
Medlem

de passar... och det går inte att få så mkt bättre med den budgeten

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk

Vad för grafikkort bör jag välja? Max 1.2 k kvar. Om det går att du byter ut någon annan del mot något mindre(som fortfarande fungerar) så att grafikkortet blir bättre så fine.
Kan du bygga en ny kundvagn om du nu ska redigera något för att få ett bättre grafikkort? Max 4700. Inte ettttt öre mer

Permalänk
Medlem

känns onödigt att behöva bygga en helt ny kundvagn. Du kan byta ut moderkortet mot ett billigare eftersom det är bara någon promilles promille skillnad i prestanda mellan moderkort... om du nu inte är ute efter att köra sli/crossfire i framtiden så kan du köra på detta http://www.inet.se/produkt/1902229/asrock-960gm-gs3-fx
Då får du runt 470 kr extra till grafikkortet vilket blir 1670 kr.
i så fall kan du köpa antingen http://www.inet.se/produkt/5409400/xfx-radeon-hd7770-1024mb-b...
eller http://www.inet.se/produkt/5409213/gigabyte-geforce-gtx-560-1...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk

Tack för all hjälp!! Men en fråga, jag kommer nog senare i framtiden( Vintern ) Uppgradera datorn lite smått, och jag såg direkt att moderkortet tar max 8gb internminne. Det kommer nog ändå inte behövas mer än det eller??
Och tilll grafikkortet, Kommer datorn kunna i framtiden hantera ett bättre grafikkort för ca 2-3 k ? Samma gäller processorn.

Om du skulle valt 1 av de där grafik korten, vilken skulle du valt?

Är väldigt tacksam för all hjälp du gett mig.

Permalänk

För att bara säkerhetsställa en sak. Datorn kommer att klara av att maxa några mindre krävande spel eller?

Jag kommer till exempel vet jag köpa in Mafia 2, L.a noire, Max payne och liknande och köra campaign endast. Detta kommer att kunna spelas på högsta grafik utan problem elller? Vet att jag kommer ha cirka medium-high som max på BF3 förmodligen, men jag tror inte de andra 3 är så krävande.

Permalänk

Är inte detta moderkort bättre? Eller är det inte någon skillnad?
Det finns ingen chans att internminnena förstörs pga av att det är max på moderkortet, alternativt tvärtom.
Sorry för min okunnighet inom datorer, En ekonom bör hålla sig till nummer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsson112:

Tack för all hjälp!! Men en fråga, jag kommer nog senare i framtiden( Vintern ) Uppgradera datorn lite smått, och jag såg direkt att moderkortet tar max 8gb internminne. Det kommer nog ändå inte behövas mer än det eller??
Och tilll grafikkortet, Kommer datorn kunna i framtiden hantera ett bättre grafikkort för ca 2-3 k ? Samma gäller processorn.

Om du skulle valt 1 av de där grafik korten, vilken skulle du valt?

Är väldigt tacksam för all hjälp du gett mig.

Skrivet av ericsson112:

För att bara säkerhetsställa en sak. Datorn kommer att klara av att maxa några mindre krävande spel eller?

Jag kommer till exempel vet jag köpa in Mafia 2, L.a noire, Max payne och liknande och köra campaign endast. Detta kommer att kunna spelas på högsta grafik utan problem elller? Vet att jag kommer ha cirka medium-high som max på BF3 förmodligen, men jag tror inte de andra 3 är så krävande.

Ja, den är framtidssäker även om det inte står intel på den. Moderkortet är AM3+ vilket är samma socket som deras nuvarande topprocessorer men den du har till burken är grym den oxå om inte bättre till spelande. När det kommer till grafikkorten så är fps'en lite dyrare per krona hos nvidea men å andra sidan har de ju physx. Inget av korten är i högsta klass så sådant ögongodis som fysik hade jag sparat in mot högre fps... men det är ju jag, finns säkert någon där ute som inte håller med. Ha dock inte allt för höga förhoppningar på prestandan på spel som bf3. Medium kommer säkert vara njutbart men är inte säker på high... kan vara liknande med max payne 3. Men de flesta spel idag är inte allt för krävande och de kommer du kunna njuta av i vanlig ordning.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av hersses:

Ja, den är framtidssäker även om det inte står intel på den. Moderkortet är AM3+ vilket är samma socket som deras nuvarande topprocessorer men den du har till burken är grym den oxå om inte bättre till spelande. När det kommer till grafikkorten så är fps'en lite dyrare per krona hos nvidea men å andra sidan har de ju physx. Inget av korten är i högsta klass så sådant ögongodis som fysik hade jag sparat in mot högre fps... men det är ju jag, finns säkert någon där ute som inte håller med. Ha dock inte allt för höga förhoppningar på prestandan på spel som bf3. Medium kommer säkert vara njutbart men är inte säker på high... kan vara liknande med max payne 3. Men de flesta spel idag är inte allt för krävande och de kommer du kunna njuta av i vanlig ordning.

Jo jag har inga höga förväntningar på spel som BF3 faktiskt. Jag är smart nog att fatta att en dator för mindre än 5 k inte klarar av maxupplösning
Kolla gärna in mitt senaste inlägg( innan denna ). Och vilken av grafikkorten som du angav tycker du är lämpligast för spel?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du bara läste lite noggrannare så skulle du se att jag redan har svarat på dina 2 sista frågor i mina 2 senaste inlägg... men för att ge dig en lathund:
"När det kommer till grafikkorten så är fps'en lite dyrare per krona hos nvidea men å andra sidan har de ju physx. Inget av korten är i högsta klass så sådant ögongodis som fysik hade jag sparat in mot högre fps... men det är ju jag...". och om man inte pratar om Nvidia så pratar man om den andre: AMD, kör på HD7770

När det gäller moderkort så skrev jag "Du kan byta ut moderkortet mot ett billigare eftersom det är bara någon promilles promille skillnad i prestanda mellan moderkort... om du nu inte är ute efter att köra sli/crossfire i framtiden"
Alltså moderkorts prestanda är obefintlig när man jämför dem imellan. Det som skiljer sig är vilka portar som finns på korter såsom antalet PCI-expressportar som avgör hur många grafikkort man kan ha i datorn. I det moderkortet jag tipsade om hade det en, i ditt senaste också en... men det jag tipsade om var billigare och om du nu är en ekonom: you do the math;) haha

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk

Dock så kanske jag väljer detta grafikkort, verkar vara mer prisvärt och tystare, vad tycker du? Kommer bli nån hundring över, men jag överlever
http://www.inet.se/produkt/5409092/gigabyte-radeon-hd6870-102...

Permalänk

Glömde tänka,, passar den med moderkortet jag har?

Permalänk
Medlem

ja det är bättre och har du råd ska du hellre ta det.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av hersses:

ja det är bättre och har du råd ska du hellre ta det.

Så den fungerar med de andra delarna? Fint!!! Hoppas den gör nu skillnad hehe

Tack för all hjälp hersses jävligt uppskattat.......

Såhär blev hela kundvagnen ( Tog 509:- moderkortet ) Pga Ramminnet kan förstärkas och den verkar ha lite mer möjligheter..

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2027097/2012-07-14-11112

Permalänk
Hedersmedlem

Korspostning.

*Tråd låst*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM