Bra vindvinkelzoom för fullformat?

Permalänk
Medlem

Bra vindvinkelzoom för fullformat?

Letar efter en vidvinkelzoom lite smått och tänkte höra om det finns några fler alternativ än dom jag tittat på just nu.

Det mest lockande alternativet är egentligen Sigma EX 12-24/4,5-5,6 då det kommer bli ett sjukt skönt omfång, allt ifrån extremvidvinkel tilll lite mer normalt. Utöver det har jag också kikat lite på Nikon AF 18-35/3,5-4,5D IF ED men jag vet inte, lite över tjusningen försvinner där då den börjar på 18mm. (Vilket iofs är en hel del vidvinkel på ff).

Finns det några fler jag borde kolla på? Någon fast glugg kanske? Nikon AF 20/2,8 D finns ju alltid men frågan är om man inte kommer känna sig lite vilse med den. Hade tidigare en Sigma 10-20 till min D90 en gång i tiden och den var helt underbar, och jag tror 12-24 ligger ganska nära den i prestanda om jag inte misstar mig?

Permalänk
Medlem

Beställde en Samyang MF 14/2.8 till min D3:a för att fota skate/cykel/action övht, men jag hann bara testa den några dagar här hemma innan jag insåg att det aldrig kommer fungera riktigt bra med manuell fokus på den brännvidden... (Grym skärpa för dom pengarna dock..)

har kikat på alternativen men bländaröppning och brännvidd gör att det för min del får bli ett begagnat Nikkor 14-24/2.8G ED..

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, tror dock att 14-24 blir lite väl saftigt även om man skulle snubbla över det begagnat. Vore dock fint med f/2.8..

Permalänk
Medlem

Nikon AF-S 16-35/4 G ED VR lär ligga nära Nikon 14-24/2.8 bildkvalitetsmässigt.

Permalänk
Medlem

Du kan kolla efter Tamron 17-35mm f/2.8-4 begangat. Den presterar ju inte som 14-24:an, men helt okej.

Tokina har ju sin 16-28/2.8 åxå. Åter igen är det ju ingen 14-24 (som ju ingen är i närheten av än så länge), men den presterar helt okej i vidvinkeländen, även om man behöver blända ner lite för att kanterna ska bli skarpa. I teleänden får man blända ner en hel del för att få skärpa ute i kanterna, men man köper kanske inte en vidvinkel för att använda på 28mm...

Annars ska den nya versionen av Sigma 12-24 vara okej vad jag förstått. Den gamla var "sådär".

Sedan har du ju den "gamla" nikon 17-35/2.8 åxå, som ju, i vissa kretsar, blivit mer eller mindre legendarisk (fast det var ju innan 14-24:an kom). Vet inte vad den tingar i pris begagnad dock...

Edit:
Sen får du ju fundera på om du vill kunna använda filter till objektivet... Sigma 12-24, tex, tar ju inte filter, IIRC.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en begagnad lågbudget outsider som är mycket trevlig om du hittar ett, känns som det ska gå i bitar men ger bra bilder. Cosinas 19-35, jag har haft en sån sedan den i princip kom, den har fått en del mycket bra tester när den var ny och vad Cosina misslyckades med när de fick till en bra optik lär vi aldrig få veta, som sagt bra bilder men hemsk kvalitetskänsla, men den håller och funkar bra efter 15 år ändå.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1339

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns en begagnad lågbudget outsider som är mycket trevlig om du hittar ett, känns som det ska gå i bitar men ger bra bilder. Cosinas 19-35, jag har haft en sån sedan den i princip kom, den har fått en del mycket bra tester när den var ny och vad Cosina misslyckades med när de fick till en bra optik lär vi aldrig få veta, som sagt bra bilder men hemsk kvalitetskänsla, men den håller och funkar bra efter 15 år ändå.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1339

Den hade jag i tanken när jag skrev mitt inlägg åxå, men glömde sedan av att nämna den. Den har jämförts med tex Canons 17-40 (som iofs inte presterar så bra som priset antyder) och presterar/presterade mer eller mindre likvärdigt, dvs bra men inte überbra. Men för de ca 2000kr den kostade ny (iaf när jag kom i kontakt med den) så var det ett otroligt bra pris/prestanda-förhållande.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja jag köpte min efter att ha läst testerna på den, den var oerhört prisvärd och man använder ju inte så vidvinkliga optiker så ofta på kemiska eller fullformatkameror. Det är en fascinerande optik, plastigare o mer stenkrosskänsla går nästan inte att få men den ger bra bilder o verkar hålla, jag har inte ångrat mitt köp av den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för tipsen! Finns ju några att välja mellan, ska läsa runt lite och försöka få arslet ur vagnen och bestämma mig. Objektivköp brukar kunna ta en väldig tid för min del..

Permalänk

Nikon 17-35/2.8 är mycket bra. går för runt 6000kr begagnade om man har tur

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, det fick bli en 12-24 ifrån Sigma Nu ser jag fram emot att den landar i postlådan!

Skickades från m.sweclockers.com