VPN-tjänst till Synology DiskStation DS212j, hur?

Permalänk
Medlem

VPN-tjänst till Synology DiskStation DS212j, hur?

Hej,
Har nyligen införskaffat mig en Synology DiskStation DS212j, och den fungerar perfekt i alla avseenden. Men nu vill jag använda den med min VPN-tjänst från Anonine. Synology har ju sedan DSM 4.0 versionen vad jag vet stöd för VPN. Under Kontrollpanel/VPN har jag lagt till en PPTP-anslutning till "vpn.anonine.net". Då jag klickar på Anslut så tycks allting fungera, det står "Ansluten" med grön text och en ny extern IP tilldelas. Men då jag testar att göra en tracert via putty/ssh så ser jag ingen skillnad mot innan. Jag testar sedan att ladda en torrent via transmission (torrent klienten), men traffic counter under PPTP-anslutningen ändras inte nämnvärt. Jag drar där av slutsatsen att trafiken inte routras via VPN-anslutningen. Hur löser jag detta? Mina frågor blir således:

1) Hur styr jag om all internettrafik via VPN-clienten?
2) Kommer jag på något vis kunna ansluta till NAS'en lokalt via ex 192.168.1.2 samtidigt? Annars tappar jag ju funktionen med NAS...
3) Hur verifierar jag att trafiken via transmission går via VPN-anslutningen?

Update! Jag kan nu besvara samtliga av mina egna frågor.
1) Man måste klicka i rutan ""Use default gateway on remote network"" när man skapar PPTP-anslutningen.
2) Det går utmärkt att ansluta lokalt samtidigt.
3) Traffic counter tickar på fort då transmission aktiveras nu.

Med Anonine får jag nu ut cirak 12-15mbit DOWN, 8-10mbit UP. Detta på en comhem 100/10 lina.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk

Hej.

Har du haft någon erfarenhete av OpenVPN-abonnemanget för Anonine och Synology DSM 4.0 ? Har försökt lite granna men verkar vara rättighetsproblem med mappar och filer och konfigurationsfiler inte vill lira så man måste SSH'a in för att försöka styra upp detta. Har dock fått det ej att fungera.

Idéer?

Permalänk
Medlem

Tack för din hjälp, precis vad jag letat efter...

Vet du hur man gör för att t.ex. bara köra torrents via VPN? Kanske inte ens går?

//Splix

Permalänk

Tack för infon

Jag funderar på att sätta upp samma lösning här hemma, men jag vill veta hur stabil VPNen är. Går den ner med jämna mellanrum eller den är
alltid igång om den har kontakt med nätet? Har du upplevt att VPNen går ner när man använder datorn, men det märker man ganska snabbt och kan rätta till det.
Man är inte lika ofta inne och kollar på NASen så då kanske man inte märker om den är på VPN eller ej..

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Hej,
Har nyligen införskaffat mig en Synology DiskStation DS212j, och den fungerar perfekt i alla avseenden. Men nu vill jag använda den med min VPN-tjänst från Anonine. Synology har ju sedan DSM 4.0 versionen vad jag vet stöd för VPN. Under Kontrollpanel/VPN har jag lagt till en PPTP-anslutning till "vpn.anonine.net". Då jag klickar på Anslut så tycks allting fungera, det står "Ansluten" med grön text och en ny extern IP tilldelas. Men då jag testar att göra en tracert via putty/ssh så ser jag ingen skillnad mot innan. Jag testar sedan att ladda en torrent via transmission (torrent klienten), men traffic counter under PPTP-anslutningen ändras inte nämnvärt. Jag drar där av slutsatsen att trafiken inte routras via VPN-anslutningen. Hur löser jag detta? Mina frågor blir således:

1) Hur styr jag om all internettrafik via VPN-clienten?
2) Kommer jag på något vis kunna ansluta till NAS'en lokalt via ex 192.168.1.2 samtidigt? Annars tappar jag ju funktionen med NAS...
3) Hur verifierar jag att trafiken via transmission går via VPN-anslutningen?

Update! Jag kan nu besvara samtliga av mina egna frågor.
1) Man måste klicka i rutan ""Use default gateway on remote network"" när man skapar PPTP-anslutningen.
2) Det går utmärkt att ansluta lokalt samtidigt.
3) Traffic counter tickar på fort då transmission aktiveras nu.

Med Anonine får jag nu ut cirak 12-15mbit DOWN, 8-10mbit UP. Detta på en comhem 100/10 lina.

Tjena!
Sitter med en Synology jag med och jag lyckas inte få igång anonine på den.. har openvpn och har skrivit in alla rätt saker och importerat certifikat men ändå lyckas den inte ansluta, har du någon hum om vad som kan vara galet?

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

En bra sätt att kolla vilken IP som torrentprogramet använder är

http://checkmytorrentip.com/

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Precis vad jag sökt efter, bookmarked!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Vet ni om det fungerar med den inbyggda torrentklienten (download station) ? eller är det värt att mecka med transmission?

Visa signatur

Baaahh