Tips om "ekonomispel" sökes (Typ Railroad Tycoon osv.)

Permalänk
Medlem

Tips om "ekonomispel" sökes (Typ Railroad Tycoon osv.)

Hallå!

Jag har inte kunnat komma på ett enda nyare spel av den här kategorin men är sugen på ett ekonomispel som avbrott från allt mmorpg/fps/rts som man annars spelar.

Railroad Tycoon (ettan) var superkul, Capitalism II gav också massvis med timmar...men det här är ju titlar från 1990 och 2002 så jag söker lite moderna varianter

Någon som har några schyssta tips på den här typen av spel?

Permalänk
Medlem

Kanske är helt ute på viften men.. Sim City spelen?

Permalänk
Medlem

En bra serie och dom har sin charm, men är lite för mycket "Civilization" och för lite rå ekonomi

I ekonomispelen har man ju främst ett par motståndare att tävla mot, simcity-spelen känns också mest som att man spelar alldeles ensam utan mål (i alla fall de äldre jag spelat, de nya kanske har andra sceniarios).

Permalänk
Medlem

Transport Tycoon Deluxe med OpenTTD är ju också en höjdare, men inte heller nytt.

Har lite svårt att komma på moderna spel i genren. Känns som att det inte är särskilt vanligt längre.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Rollercoaster Tycoon

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Rollercoaster tycoon 2.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Locomotion, hur roligt som helst singleplayer samt LAN (2 pers).
Fortsättningen på Transport Tycoon av Chris Sawyer.
Kostar typ 50 kr på nån nätbutik.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Då kan jag tipsa om e-sim.org, med 20000 gamers och en svensk comunity på nära 1000 spelare.

Det är en världsimulator där man är medborgare i olika länder. Allt i spelet produceras av spelarna själva. Man väljer själv vilken strategi man vill använda. Vill man skapa egna företag, bli långsiktig delägare i aktiebolag, daytradea på marknaderna, bli journalist, politiskledare för landet eller för den delen fokusera på krigsmodulen och bli legosoldat eller bara medlem i armeen.

//Greven1

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, e-sim kan jag verkligen rekommendera!
En fördel är att man kan välja själv hur mycket tid man vill lägga ner, och ändå göra gott för samhället. Räcker med 5-10 minuter om dan om man inte har högre ambitioner, man hjälper sin nation mycket ändå! Communityn är väldigt trevligt också, att hänga med alla spelare på IRC och snacka om allt möjligt.

Visa signatur

Hjälp Sverige att bli en stormakt, gå med i e-sim idag!
Jah heter champis in game.

Permalänk
Avstängd

Sim City 5 är ju på ingång...2013 dock http://www.youtube.com/watch?v=rjAWWKvPhpQ

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you