Räcker prestandan i MBA till studier på KTH?

Permalänk
Medlem

Räcker prestandan i MBA till studier på KTH?

Tjena Swec!

Jag ska börja plugga på KTH till hösten och jag undrar om prestandan hos en standard Macbook air 13" med 8 gb ram har tillräcklig prestanda för att klara studier på KTH. Jag tänker mest på Cad program osv, men jag vet faktiskt inte vad den kan utsättas för, vore toppen om någon kunde dela med sig

Edit: Det är farkostteknik jag ska gå!

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt på va du ska plugga.. Vore bra om du nämnde ifall du ska gå Datateknik lr ngt..

Permalänk
Medlem

Inte alla cad program som stödjer osx. De flesta från autodesk ska göra det bla men somsagt, beror helt på vilka program du ska köra..

Permalänk
Skrivet av Weps:

Tjena Swec!

Jag ska börja plugga på KTH till hösten och jag undrar om prestandan hos en standard Macbook air 13" med 8 gb ram har tillräcklig prestanda för att klara studier på KTH. Jag tänker mest på Cad program osv, men jag vet faktiskt inte vad den kan utsättas för, vore toppen om någon kunde dela med sig

Jag har pluggat två år på KTH utan att ha en laptop, men jag går iförsig på CL, så det är väl kanske annat om man pluggar media, vad ska du läsa? I övrigt så tror jag att du klarar dig bra med den.

Om inte annat så är du värmt välkommen till KTH och grattis till antagningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Det beror ju helt på va du ska plugga.. Vore bra om du nämnde ifall du ska gå Datateknik lr ngt..

Skrivet av Quickzor:

Inte alla cad program som stödjer osx. De flesta från autodesk ska göra det bla men somsagt, beror helt på vilka program du ska köra..

Det är farkostteknik jag ska gå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Jag har pluggat två år på KTH utan att ha en laptop, men jag går iförsig på CL, så det är väl kanske annat om man pluggar media, vad ska du läsa? I övrigt så tror jag att du klarar dig bra med den.

Om inte annat så är du värmt välkommen till KTH och grattis till antagningen.

Vet att nya elever har krav på sig att ha egna datorer, laptops, kanske inte gäller alla utbildningar dock.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Jag har pluggat två år på KTH utan att ha en laptop, men jag går iförsig på CL, så det är väl kanske annat om man pluggar media, vad ska du läsa? I övrigt så tror jag att du klarar dig bra med den.

Om inte annat så är du värmt välkommen till KTH och grattis till antagningen.

Vad är CL? är helt grön när det gäller skolan i allmänhet :S Jag ska plugga farkostteknik Tack så mycket!

Permalänk
Skrivet av Weps:

Vad är CL? är helt grön när det gäller skolan i allmänhet :S Jag ska plugga farkostteknik Tack så mycket!

Civilingenjör och lärare, en ganska bra lösning kan vara att avvakta tills mottagningen och höra av med äldre studenter, t.ex. Dina faddrar dom har garanterat bättre koll på vad som är gångbart på farkostteknik än vad jag har :P. Finns nog tillräckligt med tid för att beställa och få hem en dator innan ni kommer igång på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Civilingenjör och lärare, en ganska bra lösning kan vara att avvakta tills mottagningen och höra av med äldre studenter, t.ex. Dina faddrar dom har garanterat bättre koll på vad som är gångbart på farkostteknik än vad jag har :P. Finns nog tillräckligt med tid för att beställa och få hem en dator innan ni kommer igång på riktigt.

Jag har dock aldrig haft en mac tidigare, och känner att jag skulle vilja bekanta mig med OSx innan skolan börjar :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weps:

Jag har dock aldrig haft en mac tidigare, och känner att jag skulle vilja bekanta mig med OSx innan skolan börjar :S

Hur kommer det sig att du vill testa Mac då?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Hur kommer det sig att du vill testa Mac då?

Därför att jag ska använda datorn till och från skolan under en lång tid, och orkar inte ha med en extern mus då. Då jag kännt på en kompis MBA så vet jag att den mousepaden håller måttet. PCs motsvarighet har kass multi touch och känns bara allmänt kass i jämförelse. Enda fördelen med PC är prestandan i förhållande till pris. Ultrabook vs MBA så väljer jag MBA pga mousepaden.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför prestandan i en Macbook Air inte skulle räcka "för studier på KTH". Den är ju typ tredubbelt snabbare än vad dagens nyutexaminerade använde när dom började.

Men kolla upp om det krävs windowsmjukvara innan du börjar. Du kan ju köra windows, men det blir lätt ganska trångt på SSD.

Permalänk
Medlem

Har gått två år på Datateknik i Lund. Kör en 2010 MBP 15", har och kommer nog räcka hela min studietid.
Man behöver ingen seriös datorkraft på universitetet... Även om du ska syssla med CAD så ska du ju knappast sitta och rendera med ljus och texturer etc.
Även om det är kul att tänka "ska gå universitet, ska göra häftiga tunga datorsaker" så kommer du snarare sitta och manuellt koda beräkningar och ekvationer, mycket av det med papper och penna, och en uppgift som du suttit med i flera veckor är typ ändå bara några sidor kod och tar 0.000001s att exekvera

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weps:

Det är farkostteknik jag ska gå!

Du kan inte luska fram vilka program dom kör? Farkostteknik säger ingenting om programmen ni kommer använda. Grattis btw!

Permalänk
Medlem

ja, om du vill vara säker så skaffa dig en macbook pro istället med windows 7

Permalänk
Medlem

När du ska plugga på universitet är din hjärna viktigare än vilken burk du har. Lycka till med studierna, och framför allt, ha kul!

Permalänk
Skrivet av Weps:

Därför att jag ska använda datorn till och från skolan under en lång tid, och orkar inte ha med en extern mus då. Då jag kännt på en kompis MBA så vet jag att den mousepaden håller måttet. PCs motsvarighet har kass multi touch och känns bara allmänt kass i jämförelse. Enda fördelen med PC är prestandan i förhållande till pris. Ultrabook vs MBA så väljer jag MBA pga mousepaden.

Då tycker jag du ska känna på touchpaden på nya Zenbook

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Då tycker jag du ska känna på touchpaden på nya Zenbook

Jo, det borde jag kanske göra. Vet du någonstans man kan göra det? Mediamarkt / Elgiganten kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quickzor:

Du kan inte luska fram vilka program dom kör? Farkostteknik säger ingenting om programmen ni kommer använda. Grattis btw!

Hittar inget på KTHs hemsida :S svårt å googla också tycker jag..

Skrivet av Haxk:

ja, om du vill vara säker så skaffa dig en macbook pro istället med windows 7

Men en MBP standard 13" är väl inte bättre än en MBA 13"? Eller är det quadcores i MBP standard?

Skrivet av Hotcpu6:

När du ska plugga på universitet är din hjärna viktigare än vilken burk du har. Lycka till med studierna, och framför allt, ha kul!

Tack så mycket, jo men hjärnan är jag fast med varken jag vill eller inte, men datorn kan jag iaf försöka köpa rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weps:

Hittar inget på KTHs hemsida :S svårt å googla också tycker jag..

Idiotförklara mig om du vill, glömde att det bara är att köra bootcamp så kan du köra windows i din mac, dvs din mb air kommer klara sig galant Inga renderingar heller utan simuleringar endast antar jag så det ska inte bli något problem.

Permalänk
Medlem

du kan alltid kolla på system requirements för mac för cad programmen och jämföra med den modellen du vill ha av t.ex. MBA:
http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook...

Jag vet att macbook pro standard klarar cad programmen bra iaf då min syster har en sådan dator med de programmen i sig och hon kan köra dem utan problem. http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook...

Permalänk
Medlem

Det funkar hyfsat att cadda på en MBP, suttit en del i NX7.5 med min nu 2 år gamla 13" mbp och enda problemet är väl att man helst vill ha en stor skärm och att NX inte är osx native, finns bl.a. inget stöd för beräkningar och det är inte lika stabilt som i windows. Datorkraften kommer garanterat räcka iaf, du kan ju alltid köra in windows på den om programmen ni ska använda er av inte stöds.

Permalänk
Medlem

Om du måste ha med dig egen dator så borde skolan meddela detta. På min skola och den utbildning jag går fick jag besked om vilka program jag skulle arbeta med. Vill jag få hjälp med att välja dator fick jag ett telefonnummer jag kunde ringa..

Många som jobbar med CAD (har även en kompis som jobbar med AutoCad) säger att skärmstorleken är viktig och att man gärna ska arbeta med så stor skärm som möjligt. Själv kör jag på 13" MBP och tyckte det funkade bra för mina program (Adobe CS) i början men jag inser att den skärmytan är för liten... Då min dator är 3 år och det är dags för uppdatering så kommer det bli 15"...

Men annars borde de på utbildningens egna hemsida/informationssida finnas en kontaktlänk till kursansvarig som borde kunan svara på din fråga.

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

13" MBP har inte mycket fördelar över MBA nu när MBA kan ha 8GB ram.
Visserligen något bättre skärm, men lägre upplösning.
Möjlighet till mer lagring (standarddisk, eller släng ut dvd'n och kör ssd+standarddisk).
Marginellt snabbare CPU.
Möjlighet till 16GB ram.

128GB SSD och boot camp med windows går, men det blir trångt.
256GB skulle jag rekommendera om man vet att man kommer behöva lägga in windows.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

CAD kan du glömma. Det är pain att jobba med det på så små skärmar. Dessutom brukar 3D-renderingar ta löjligt lång tid. Även på värstingmaskiner.
(Har själv suttit och väntat i en halvtimme på att Revit skulle rendera min modell. Dretsegt.)

Eftersom det är den matte-tunga Farkostteknik du ska läsa så kommer du stöta på MatLab. MatLab funkar skitbra på MBA. Sålänge du inte skriver helt vansinnig kod, eller glömmer att tweaka den.
Har själv suttit undrat om programet fastnade i en loop när jag råkade slå in någon nolla för mycket i angivelsen hur många punkter datorn skulle beräkna en funktionsyta över. 10 miljoner punkter. EFF!

Därtill kommer du ha tillgång till vettiga maskinparker på skolan. Så du kan vara lugn, en MBA kommer räcka utmärkt.
Lätta grejer tar du på din MBA, tunga på skolans maskiner. Enkelt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nestor:

CAD kan du glömma. Det är pain att jobba med det på så små skärmar. Dessutom brukar 3D-renderingar ta löjligt lång tid. Även på värstingmaskiner.
(Har själv suttit och väntat i en halvtimme på att Revit skulle rendera min modell. Dretsegt.)

Eftersom det är den matte-tunga Farkostteknik du ska läsa så kommer du stöta på MatLab. MatLab funkar skitbra på MBA. Sålänge du inte skriver helt vansinnig kod, eller glömmer att tweaka den.
Har själv suttit undrat om programet fastnade i en loop när jag råkade slå in någon nolla för mycket i angivelsen hur många punkter datorn skulle beräkna en funktionsyta över. 10 miljoner punkter. EFF!

Därtill kommer du ha tillgång till vettiga maskinparker på skolan. Så du kan vara lugn, en MBA kommer räcka utmärkt.
Lätta grejer tar du på din MBA, tunga på skolans maskiner. Enkelt

Jag har en stationär windowsdator hemma med en 2500k @ 4,2 Ghz och ett gtx 570, även 1920 x 1200 skärm. Så de tunga sakerna lär den klara. Tänkte mest ha MBAn i skolan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weps:

Jag har en stationär windowsdator hemma med en 2500k @ 4,2 Ghz och ett gtx 570, även 1920 x 1200 skärm. Så de tunga sakerna lär den klara. Tänkte mest ha MBAn i skolan

Jamendåså
Då är det ju inget problem alls. Det är exakt samma koncept jag kör med själv. Det har funkat klockrent under min skoltid (börjar 3an @Chalmers till hösten).
MBA är perfekt som skol-lappy. Liten och lätt.
Den stationära du har kommer klara CAD och MatLab galant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nestor:

CAD kan du glömma. Det är pain att jobba med det på så små skärmar. Dessutom brukar 3D-renderingar ta löjligt lång tid. Även på värstingmaskiner.
(Har själv suttit och väntat i en halvtimme på att Revit skulle rendera min modell. Dretsegt.)

Eftersom det är den matte-tunga Farkostteknik du ska läsa så kommer du stöta på MatLab. MatLab funkar skitbra på MBA. Sålänge du inte skriver helt vansinnig kod, eller glömmer att tweaka den.
Har själv suttit undrat om programet fastnade i en loop när jag råkade slå in någon nolla för mycket i angivelsen hur många punkter datorn skulle beräkna en funktionsyta över. 10 miljoner punkter. EFF!

Därtill kommer du ha tillgång till vettiga maskinparker på skolan. Så du kan vara lugn, en MBA kommer räcka utmärkt.
Lätta grejer tar du på din MBA, tunga på skolans maskiner. Enkelt

Skrivet av Nestor:

Jamendåså
Då är det ju inget problem alls. Det är exakt samma koncept jag kör med själv. Det har funkat klockrent under min skoltid (börjar 3an @Chalmers till hösten).
MBA är perfekt som skol-lappy. Liten och lätt.
Den stationära du har kommer klara CAD och MatLab galant.

Då är min nästa fråga: Behöver man en laptop för studier på tekniska program? När jag köper dyrare saker så tänker jag i tre steg:
Behöver jag?
Vill jag ha?
Har jag råd?
Steg 2 är solklart ja, steg ett och tre lite sådär... Visst har jag råd men jag gillar inte att tömma bufferten..

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är det olika beroende på vilket av campusen man går vid, men då det är farkostteknik du ska gå så är det huvudcampuset, och där är det bara krav för elektro/datateknik att ha datorer vad jag vet.

Jag själv börjar 2an på högskoleingenjör datateknik nu och jag måste säga att även i datateknik så har det knappt behövts en dator under föreläsningarna, men det ändrar ju sig säkert längre upp kanske.
Dock så är det väldigt skönt att ha med sig sin bärbara till skolan så att man kan sitta på rasterna och tråkiga föreläsningar och fixa någon uppgift istället för att bara behöva ha "dötid".

Så om du behöver det eller inte är väl mer en bekvämlighetsfråga skulle jag säga, det finns inget krav att du ska ha det, men till viss mån kan det underlätta.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenjin:

Vad jag vet är det olika beroende på vilket av campusen man går vid, men då det är farkostteknik du ska gå så är det huvudcampuset, och där är det bara krav för elektro/datateknik att ha datorer vad jag vet.

Jag själv börjar 2an på högskoleingenjör datateknik nu och jag måste säga att även i datateknik så har det knappt behövts en dator under föreläsningarna, men det ändrar ju sig säkert längre upp kanske.
Dock så är det väldigt skönt att ha med sig sin bärbara till skolan så att man kan sitta på rasterna och tråkiga föreläsningar och fixa någon uppgift istället för att bara behöva ha "dötid".

Så om du behöver det eller inte är väl mer en bekvämlighetsfråga skulle jag säga, det finns inget krav att du ska ha det, men till viss mån kan det underlätta.

Då blir det ett köp den 25e tror jag