Efter byte av chassi vägrar datorn starta

Permalänk

Efter byte av chassi vägrar datorn starta

Har precis bytt chassi och slängt i en SSD. Något i datorn vill inte, innan bytet av chassit fungerade datorn klockrent. Nu får jag ingen bild och kommer inte ens in i BIOS. Mitt moderkort, Asus P8P67 Deluxe, använder q-codes som ger mig felkoden 50. Det har något att göra med RAM, från manualen: "50-53: Memory initialization error. Invalid memory type or incompatible memory speed", men det konstiga är att det fungerade hur bra som helst innan... Det är Corsair Vengeance 8 GB minnen jag använder. Jag har provat ta bort och sätta i endast ett i den sloten som det ska vara om man endast har ett minne. Inget resultat från något av minnea. Plockat ur allt som skulle kunna interferera med datorn men inget händer.

Hur ska jag gå vidare? Är moderkortet eller minnena trasiga?

Hoppas någon kan hjälpa mig, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Testa att bygg datorn utanför chassit, om det nu skulle vara ett jordningsfel.
Har du möjligheten att testa dina minnen på en kompis datorn eller en annan dator kanske?

Permalänk
Skrivet av xieliand:

Testa att bygg datorn utanför chassit, om det nu skulle vara ett jordningsfel.
Har du möjligheten att testa dina minnen på en kompis datorn eller en annan dator kanske?

Kan prova att ta ut allting och bygga på skrivbordet, det borde inte vara några problem om den är gjord av trä eller hur? Återkommer med resultat. Har inga vänner Men kan prova annat moderkort tillsammans med mina ram-stickor samt mitt moderkort med andra ram-stickor med annat grafikkort och nätagg på jobbet imorgon.

Permalänk
Medlem

Trä är det inga problem att lägga det på, skriv gärna om det går bra sen så andra kanske kan få använding av det kanske :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsNilsson:

Har precis bytt chassi och slängt i en SSD. Något i datorn vill inte, innan bytet av chassit fungerade datorn klockrent. Nu får jag ingen bild och kommer inte ens in i BIOS. Mitt moderkort, Asus P8P67 Deluxe, använder q-codes som ger mig felkoden 50. Det har något att göra med RAM, från manualen: "50-53: Memory initialization error. Invalid memory type or incompatible memory speed", men det konstiga är att det fungerade hur bra som helst innan... Det är Corsair Vengeance 8 GB minnen jag använder. Jag har provat ta bort och sätta i endast ett i den sloten som det ska vara om man endast har ett minne. Inget resultat från något av minnea. Plockat ur allt som skulle kunna interferera med datorn men inget händer.

Hur ska jag gå vidare? Är moderkortet eller minnena trasiga?

Hoppas någon kan hjälpa mig, tack på förhand!

Kanske är ute och cyklar men måste man inte ominstallera windows? eftersom du slängde i en SSD, kanske inte är det som är felet ;P kan vara värt ett försök, Tänk på om man slänger in saker i ett chassi så kan dom gå sönder

Visa signatur

Set-up
NZXT Manta, ASUS ROG STRIX B350-I GAMING, AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz, NZXT Kraken X62 280mm, Corsair 32GB DDR4, Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum, Samsung 850-Series PRO 512GB (2X), ROG-STRIX-GTX1070TI-A8G-GAMING, Samsung 27'' C27FG70F Curved, ASUS 24" MG248QR 144Hz, ZOWIE EC1-A Gaming Mouse, QPAD MK-90 RGB MX Red.

Permalänk
Skrivet av xieliand:

Trä är det inga problem att lägga det på, skriv gärna om det går bra sen så andra kanske kan få använding av det kanske :3

Då provar jag det!

Skrivet av JesperVilgot:

Kanske är ute och cyklar men måste man inte ominstallera windows? eftersom du slängde i en SSD, kanske inte är det som är felet ;P kan vara värt ett försök, Tänk på om man slänger in saker i ett chassi så kan dom gå sönder

Om det hade varit problem med windows/SDDn hade jag i alla fall kommit in i BIOS, det är så inte fallet utan datorn fastnar i något läge innan den ens kommit så långt. Misstänker RAM-minnena men vet inte säkert...

Permalänk

Distanserna?

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk

Provade att ta ut moderkortet från chassit, lägga det på ett träbord, koppla in 24pins och 8pins kontakten till moderkortet från nätagget, för att sedan försöka starta det utan något annat i förutom CPUn och RAM. Exakt samma fel, så att det är distanserna som är fel är nog inte så troligt. Får alltid samma q-code: 50, jag hittar ingen på hela internet med samma problem/q-code...

Vad är nästa steg i felsökningen? Nytt moderkort och ram och prova med mina saker? För om jag får samma fel med enbart CPU, RAM och moderkort kan det ju inte vara något annat som krånglar?

Permalänk
Medlem

Testa ta bort SSD:n och se om det funkar,

Visa signatur

Set-up
NZXT Manta, ASUS ROG STRIX B350-I GAMING, AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz, NZXT Kraken X62 280mm, Corsair 32GB DDR4, Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum, Samsung 850-Series PRO 512GB (2X), ROG-STRIX-GTX1070TI-A8G-GAMING, Samsung 27'' C27FG70F Curved, ASUS 24" MG248QR 144Hz, ZOWIE EC1-A Gaming Mouse, QPAD MK-90 RGB MX Red.

Permalänk
Skrivet av JesperVilgot:

Testa ta bort SSD:n och se om det funkar,

Fast jag har inget annat ikopplat än ström till moderkortet, CPU och RAM. Inget annat. Eftersom jag får samma felmeddelande med eller utan grafikkort och SSD kan de inte ha med problemet att göra eller tänker jag snett nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsNilsson:

Fast jag har inget annat ikopplat än ström till moderkortet, CPU och RAM. Inget annat. Eftersom jag får samma felmeddelande med eller utan grafikkort och SSD kan de inte ha med problemet att göra eller tänker jag snett nu?

Alldeles rätt, Hmm

Visa signatur

Set-up
NZXT Manta, ASUS ROG STRIX B350-I GAMING, AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz, NZXT Kraken X62 280mm, Corsair 32GB DDR4, Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum, Samsung 850-Series PRO 512GB (2X), ROG-STRIX-GTX1070TI-A8G-GAMING, Samsung 27'' C27FG70F Curved, ASUS 24" MG248QR 144Hz, ZOWIE EC1-A Gaming Mouse, QPAD MK-90 RGB MX Red.

Permalänk
Medlem

Testat det gamla heliga ta ur batteriet knepet? Resetta bios dvs.
Kan hjälpa de skummaste fel ibland =).

Visa signatur

Core I5 2500K@ 5000MHz 1,455//Corsair 8GB Vengeance //Asus MAXIMUS IV EXTREME REV B3/Asus GTX 580 DIRECTCUII//Sandisk Extreme SSD 120GB//Intel X25-M G2 80GB /WD Black Edition 750GB/Samsung Spinpoint F3 1TBJ/WD Green Edition 1TBx2//Obsidian 800D//Corsair AX 850W 80+ GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsNilsson:

Fast jag har inget annat ikopplat än ström till moderkortet, CPU och RAM. Inget annat. Eftersom jag får samma felmeddelande med eller utan grafikkort och SSD kan de inte ha med problemet att göra eller tänker jag snett nu?

Precis, de kan räknas som uteslutna i så fall. Blir väl bara att testa något nytt av någon del.

Permalänk

Prova reset CMOS elr ta ur batteriet så att bios återställs

Visa signatur

| Lian Li PC-V700. | i7 2600k 4.5Ghz OC. | Corsair H100. | 3x XFX HD6970 2GB Referens Trifire. | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL8. | OCZ Revodrive 3 PCIe, Crucial C300 SSD, 2x 1TB WD Caviar Black. | ASUS P8P67 WS Revolution. | Corsair AX1200.

Permalänk
Skrivet av Jolle007:

Testat det gamla heliga ta ur batteriet knepet? Resetta bios dvs.
Kan hjälpa de skummaste fel ibland =).

Skrivet av killroy91:

Prova reset CMOS elr ta ur batteriet så att bios återställs

Jag är färdig att kyssa er båda! Tog ut batteriet en stund sedan provade jag plocka i den igen, fungerade såvitt jag så, fick i alla fall inte samma felmeddelande som förut! Förstår då fan inte varför batteriet hade med saken att göra... Tack så jättemycket för hjälpen!

Permalänk

Cleara CMOS brukar fixa dom skummaste problem -Funkar allt nu?

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Skrivet av Macaroney:

Cleara CMOS brukar fixa dom skummaste problem -Funkar allt nu?

Allting fungerar klockrent, SSDn är brutalt mycket snabbare än min förra systemdisk, tack återigen för hjälpen Jag hade aldrig tänkt på att cleara CMOS kunde ha hjälpt mig!