Ljud till tvn, ca 5-6000kr

Permalänk
Medlem

Ljud till tvn, ca 5-6000kr

Hej allihop. Jag ska flytta hemifrån och har förhoppningsvis kvar en del ihop-sparade pengar efter, och eftersom att jag gillar ljud, så tänkte jag att även tvn ska få bra ljud. Jag har därför kollat hyfsat prissatta högtalare och fastnade för Fynda.se och Dynavoice serien. Kanske ett par http://www.fynda.se/produkt/dynavoice-definition-df-5-natural.... Lägenheten är bara 28kvm så behöver inte allt för mycket ljud. Vill ju inte bli hängd av grannarna första veckan ;). Vad kan man ha för förstärkare till såna här högtalare?

Eller borde man istället bara köpa ett par datorhögtalare typ ett till par audio engine 5 som jag har till datorn?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om man la 1k till, vad skulle man få mest av? Förstärkaren eller högtalarna?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Om man la 1k till, vad skulle man få mest av? Förstärkaren eller högtalarna?

Högtalare brukar ge mest skillnad ljudmässigt.

Permalänk

http://www.fynda.se/produkt/dynavoice-challenger-m-65-ex5-0-p...
Detta högtalarpaket har jag köpt och dom funkar klockrent. Riktigt bra ljud och välbyggda högtalare för en billig peng. Enda som fattas är att köpa till en hyfsad förstärkare.
Kolla runt lite annars på Fynda.se. Dom har väldigt mycket och bra grejor, som inte är allt för dyrt.

Visa signatur

*CPU: Amd FX 8350 4,5Ghz. *Moderkort: MSI 990FXA-GD65. *Grafikkort: Radeon R290X. *Minne: 4x4096GB DDR3 1333Mhz. *OC: Windows 7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

http://www.fynda.se/produkt/dynavoice-magic-f-5-ex-black-high...
http://www.fynda.se/produkt/opi-t-amp-forstarkare-generation-...

Mer prisvärt går inte att hitta och ljudet är rejält bra!! T-ampen överaskade mig totalt. Oroa dig inte för att de är mindre än df5. Ljudkvaliten är super och högre volym än dessa kan ge kommer du ej behöva i din lya.

Permalänk
Medlem

Det jag är ute är inte hög volym. Hellre bra kvalitet.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Det jag är ute är inte hög volym. Hellre bra kvalitet.

Det som är länkat har ju ganska bra kvalitet och ska du lira högt får du nog kolla på Cervin Vega istället.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Det som är länkat har ju ganska bra kvalitet och ska du lira högt får du nog kolla på Cervin Vega istället.

Men det var ju just det han ville ha, kvalitet före kvantitet.

Har du något hifiklubben i närheten kan du åka dit o provlyssna lite!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Har du plats för golvhögtalare är Dynavoice Definition DF-5 (som du själv länkade till) och DF-6 (simonwellanders post) bra. Har själv DF-6 som jag valde efter ett bra tags letande och är mycket nöjd med de.

Som förstärkare ger en snabb till på prisjakt med kort egen bedömning av prisvärdet just nu (och vilken butik som säljer den) att dessa är dina främsta alternativ:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=869738,869736,887826,126...
Kan du tänka dig demo-ex är det här inte dumt: http://www.fyndborsen.se/demo-ex/vsx-421-demo

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

http://www.fynda.se/produkt/dynavoice-magic-f-5-ex-black-high...
http://www.fynda.se/produkt/opi-t-amp-forstarkare-generation-...

Mer prisvärt går inte att hitta och ljudet är rejält bra!! T-ampen överaskade mig totalt. Oroa dig inte för att de är mindre än df5. Ljudkvaliten är super och högre volym än dessa kan ge kommer du ej behöva i din lya.

Vad säger ni om ljudkvaliten i dessa högtalare? Det är ljudkvaliten som är viktigast. Blir mest tv-serier och filmer från högtalarna. Med tanke på att det är en lägenhet behövs inte det tyngsta ljudet direkt. Ska gärna finnas hdmi ingång i förstärkaren så att man kan koppla in ps3an och datorn i den. Tvn den ska kopplas in i är en panasonic g30 46" så den måste kunna kopplas in där.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Vad säger ni om ljudkvaliten i dessa högtalare? Det är ljudkvaliten som är viktigast. Blir mest tv-serier och filmer från högtalarna. Med tanke på att det är en lägenhet behövs inte det tyngsta ljudet direkt. Ska gärna finnas hdmi ingång i förstärkaren så att man kan koppla in ps3an och datorn i den. Tvn den ska kopplas in i är en panasonic g30 46" så den måste kunna kopplas in där.

Högtalare måste du tyvärr provlyssna på,vi kan inte veta vad du tycker är bra.
Alla hemmabioreceivrear har hdmi så du kan bara välja och vraka beroende på vad du är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Vad säger ni om ljudkvaliten i dessa högtalare? Det är ljudkvaliten som är viktigast. Blir mest tv-serier och filmer från högtalarna. Med tanke på att det är en lägenhet behövs inte det tyngsta ljudet direkt. Ska gärna finnas hdmi ingång i förstärkaren så att man kan koppla in ps3an och datorn i den. Tvn den ska kopplas in i är en panasonic g30 46" så den måste kunna kopplas in där.

Jag köpte Dynavoice F6 efter tips från en bekant som hade sålt sina högtalare (som låg i 20.000kr prisklassen) och istället köpt Dynavoice M-65. Läste lite tester och F6 hade fått toppbetyg i "Ljud och bild" samt andra tidningar.

Nu har 3st av mina vänner köpt Dynavoice F5 efter att lyssnat på mina F6or. F6 kostade 995:-/par när jag köpte för 4-5 år sedan

http://www.dynavoice.se/index.php?pageid=22

Permalänk
Medlem

Jag vet att vissa på minhembio spyr galla över allt från proson och dynavoice. Då jag inte lyssnat på några av dom så kan jag inte uttala mig, men värt o kolla upp i mitt tycke.

Permalänk

Dynavoice grejer i det här prissegmentet ska vara riktigt bra om jag inte fattat fel, men som sagt, en provlyssning är alltid bäst! Sonic Design SD fötter kan också vara smart att leta upp med tanke på att du bor i lägenhet. Lycka till!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat runt lite verkar df-5 vara rätt bra. Behöver ju inte allt för kraftigt ljud i en lite etta direkt. Kan inte mycket om förstärkare men denna från oyegie http://www.fyndborsen.se/ljud/hemmabio-hifi/hemmabio-forstark... lär väl fungera ganska bra. Vad tror ni om detta paket?

Ska se om man kan ha möjlighet att provlyssna någon dag.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Vad tror ni om detta paket?

Ska se om man kan ha möjlighet att provlyssna någon dag.

Verkar vettigt! Ja, provlyssna bör du göra.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Som det ser ut idag är jag nöjd med mina audio engine 5 för film/musik men behöver ju högtalare till tvn. Tror ni det är bättre att köpa ett par df-5 eller att bara köpa ett till par audio engine? Df-5 lär väl vara bättre?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Som det ser ut idag är jag nöjd med mina audio engine 5 för film/musik men behöver ju högtalare till tvn. Tror ni det är bättre att köpa ett par df-5 eller att bara köpa ett till par audio engine? Df-5 lär väl vara bättre?

Vadå köpa ett par audioengine? Du hade väl redan ett par? Isånafall borde du satsa på audioengine-subben, det lär lyfta upplevelsen en del, speciellt i film. Audioengine är bra skit

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Vadå köpa ett par audioengine? Du hade väl redan ett par? Isånafall borde du satsa på audioengine-subben, det lär lyfta upplevelsen en del, speciellt i film. Audioengine är bra skit

Det jag menar är att jag i så fall behöver ett par till. De jag har ska ju vara kvar till datorn. Sub vetefan om jag behöver. Tror inte grannarna kommer uppskatta det. Är ju ca 2000kr billigare att bara köpa ett par audio engine till istället för df-5 plus en förstärkare.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Det jag menar är att jag i så fall behöver ett par till. De jag har ska ju vara kvar till datorn. Sub vetefan om jag behöver. Tror inte grannarna kommer uppskatta det. Är ju ca 2000kr billigare att bara köpa ett par audio engine till istället för df-5 plus en förstärkare.

Ah juste så var det Om jag var du så skulle jag satsa på någon form av stativhögtalare eller något framför golvare, men du känner ju själv vad du är mest sugen på, låt magkänslan bestämma!

Audioengine 5+ är riktigt trevliga, jag har själv ett par Audioengine 2 som jag är väldigt nöjd med. Audioengine är inget skämtföretag, de skapar kanonprodukter. Ett annat hyllat märke att checka in är Swan. Kanske dessa är ett bra alternativ till Audioengine 5+? http://www.mychifi.se/swans-hogtalare/multimedia-hogtalare/sw... Jag har ingen aning, har aldrig hört de. Men audioengine 5+ är väldigt svåra att slå i den prisklassen.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Ah juste så var det Om jag var du så skulle jag satsa på någon form av stativhögtalare eller något framför golvare, men du känner ju själv vad du är mest sugen på, låt magkänslan bestämma!

Audioengine 5+ är riktigt trevliga, jag har själv ett par Audioengine 2 som jag är väldigt nöjd med. Audioengine är inget skämtföretag, de skapar kanonprodukter. Ett annat hyllat märke att checka in är Swan. Kanske dessa är ett bra alternativ till Audioengine 5+? http://www.mychifi.se/swans-hogtalare/multimedia-hogtalare/sw... Jag har ingen aning, har aldrig hört de. Men audioengine 5+ är väldigt svåra att slå i den prisklassen.

Hur tror du Audio engine 5 är gentemot andra högtalare för film/spel till tv i lite större rum? i samma prisklass Jag har själv inte möjlighet att pröva, och det är ju skillnad mellan ett stort och ett litet rum med ljud.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Hur tror du Audio engine 5 är gentemot andra högtalare för film/spel till tv i lite större rum? i samma prisklass Jag har själv inte möjlighet att pröva, och det är ju skillnad mellan ett stort och ett litet rum med ljud.

Ett par golvare kanske kan spela starkare och djupare. Om du vill få en förbättring i ljudkvalitet måste du nog gå upp i pris oavsett. Men om du tittar mycket på film så tror jag en baslåda skulle höja upplevelsen lite. Det skulle nog vara mer värt att köpa en sub till dina audioengine 5 än att köpa ett par golvare för samma pengar. Men provlyssna och känn efter själv

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Ett par golvare kanske kan spela starkare och djupare. Om du vill få en förbättring i ljudkvalitet måste du nog gå upp i pris oavsett. Men om du tittar mycket på film så tror jag en baslåda skulle höja upplevelsen lite. Det skulle nog vara mer värt att köpa en sub till dina audioengine 5 än att köpa ett par golvare för samma pengar. Men provlyssna och känn efter själv

Grejen är att ett par nya högtalare behövs. Antingen blir det ett par audioengine 5+ för 3300kr. Eller så blir det ett par Dynavoice df-5 med en förstärkare för 5000kr. Frågar är vad som är bäst där. Jag har ingen möjlighet att lyssna på dynavoice då jag bor i stockholm och inte på västkusten.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Grejen är att ett par nya högtalare behövs. Antingen blir det ett par audioengine 5+ för 3300kr. Eller så blir det ett par Dynavoice df-5 med en förstärkare för 5000kr. Frågar är vad som är bäst där. Jag har ingen möjlighet att lyssna på dynavoice då jag bor i stockholm och inte på västkusten.

När jag tänker efter lite så känns df-5orna som ett bättre val i ett större "TV-rum".

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

jag hade köpt ett par bättre/dyrare högtalare å lagt mindre på förstärkaren, ser man på utvecklingen så står högtalare nästan helt stilla så ett par högtalare håller väldigt länge..däremot sker de större förändringar i en förstärkare med dvs lull lull som kommer nytt hela tiden
så hade ja haft begränad budgett hade jag gått på dyrare högtalare för att sen när pengar kommer in igen uppgraderat stärkaren
de hade varit min plan iaf

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

jag hade köpt ett par bättre/dyrare högtalare å lagt mindre på förstärkaren, ser man på utvecklingen så står högtalare nästan helt stilla så ett par högtalare håller väldigt länge..däremot sker de större förändringar i en förstärkare med dvs lull lull som kommer nytt hela tiden
så hade ja haft begränad budgett hade jag gått på dyrare högtalare för att sen när pengar kommer in igen uppgraderat stärkaren
de hade varit min plan iaf

Kommer vara student i egen lägenhet, så pengarna kommer inte direkt komma in i någon rasande fart. Lägger gärna inte mer än 5000kr då jag vill ha kvar lite pengar som buffert.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Förstärkaren jag skulle rekommendera just idag: http://www.fynda.se/produkt/pioneer-vsx-527-svart/5102/

Lägg resten på högtalare. Definition är riktigt bra högtalare. Har själv Dynamite som jag kan rekommendera starkt. Jag är dock inte ljudkunnig alls.

Permalänk
Medlem

nä men som sagt högtalare varar längre än en stärkare
så jag resonerar iaf men upp till dig vad du känner för ville bara ge en vinkel på de hela
men sen är de som andra säger..leta upp en hifi butik å dra lyssna allas öron funkar olika så svårt säga just vad du kommer å gilla
borde finnas många hifibutiker i Sthlm

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |