Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av christeribaren:

Läser du ens mina inlägg? Om jag vill ha en led-indikator på lådan som visar om mina diskar jobbar (utan mjukvara) så är det MIN åsikt. Det är det enda jag gjort i denna tråd, att redovisat min åsikt. Har inte på nåt annat sätt hackat på chassit som i övrigt ser utmärkt ut...

Haha, ta det lugnt. Allt jag var nyfiken på var varför det inte dög med en mjukvarulösning istället för en lampa som ska blinka som om den genomled ett epilepsianfall.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Haha, ta det lugnt. Allt jag var nyfiken på var varför det inte dög med en mjukvarulösning istället för en lampa som ska blinka som om den genomled ett epilepsianfall.

Japp. Fridens liljor. Jag vill ha en hdd-led andra vill inte ha det. Så enkelt är det. Det är det som gör oss människor unika. Vårt sätt att tänka olika... god natt sweclockers medlemmar

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem

Jonas!

Jonas det här var en låda som du gav bra betyg men du gav ju även Antec P280 bra betyg. Nu saknar ju jag och troligen många med mig möjligheten att få hem några intressanta lådor för prövning innan vi bestämmer oss för vilken som skall köpas.
Båda lådorna ger plats för sex stora diskar och två SSD:er. Men på Fractal Designs låda saknar jag en 5,25" plats. En blurayspelare, en DVD brännare och ett fack i reserv. Hot swap disk kanske?
Så för mig och de andra här i tråden som undrar kanske Jonas kan vikta mellan Fractal Design Define R4 och Antec P280.

Permalänk
Skrivet av Fractal Design:

Vi vill passa på att nämna ett par funktioner i chassit: 240mm radiator i fronten går utmärkt om man har en tunnare typ av radiator. Denna video visar hur en 240mm radiator passar i frontfiltret:
http://www.youtube.com/watch?v=VS45Yhjj4bY&t=1m30s

Alternativt kan man montera tjockare radiatorer om man monterar bort HDD burarna (den nedre sitter med 4 skruvar och är alltså inte nitad på plats). Den nedre HDD buren har samma skruvhål som en vanlig 120mm fläkt och går då också att flytta till en ledig 120mm fläktplats så man fortfarande kan behålla sina 3st HDD platser och får då plats med en större radiator i fronten.

Anledningen till att vi inte tog med ovan funktioner som en feature är att en 240mm radiator endast fäster med 6 av 8 skruvar i fläktfiltret, och att kalla det kompatibelt kändes inte helt ok. Tanken finns där dock och det är fullt möjligt då 6 skruvar är fullt tillräckligt för att fästa radiatorn.

Kan bara säga att detta chassi värmer när man ser det. Det uppskattas verkligen att ni skriver i forumet på siten. Kollade videon om radiator platsen i fromten samt att det går att fästa en radiator i toppen. Då jag bygger cirka 8-10 stycken vatten kylda lådor om året så är detta verkligen välkommen utveckling av define 4. Har själv tagit en annan lösning då tidigare modeller inte givit radiator möjligheter som nu. Har en extra låda med vatten kylning som ger 5000w. Men med define 4 så kan man klara en hyfsad speldators kylning som är ok.

Så det blir väl att med gott samvete kunna rekomendera ert nya chassi.

PS. uppskattar verkligen era nätagg de har hög kvalitet o har 11st sedan 600w agget släptes. Bra jobbat.

Permalänk
Skrivet av CGD:

Jonas det här var en låda som du gav bra betyg men du gav ju även Antec P280 bra betyg. Nu saknar ju jag och troligen många med mig möjligheten att få hem några intressanta lådor för prövning innan vi bestämmer oss för vilken som skall köpas.
Båda lådorna ger plats för sex stora diskar och två SSD:er. Men på Fractal Designs låda saknar jag en 5,25" plats. En blurayspelare, en DVD brännare och ett fack i reserv. Hot swap disk kanske?
Så för mig och de andra här i tråden som undrar kanske Jonas kan vikta mellan Fractal Design Define R4 och Antec P280.

En blurayspelare, en DVD brännare finns ju o löpa i combo och då har du ju en 5,25 plats över till din ev hot swap. Fixat..

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan få tag i de ljudisolerande plattorna som sitter på fläktplatserna?

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst igenom alla inlägg, men det ser ju nästan klockrent ut, sånär som på en praktisk sak, SSDerna som man sätter fast på baksidan av chassit måste väl skruvas fast inifrån (från moderkortssidan)? Känns ju tämligen opraktiskt om man ska behöva lyfta ur moderkortet om man vill byta eller lägga till en SSD. Men å andra sidan, det är ju bättre att funktionen finns än att den inte finns...
Define R4 lär bli en storsäljare.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Inaktiv

..synd att inte BitFenix Prodigy görs i ATX-format. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kxdude:

Många klagar på SSD platserna på moderkortsplåten men om man vet att man tänker byta hårddiskar stup i kvarten så kan man ju sätta dem i HDD-stället. Finns ju ypperlig plats för SSD där. Ska man ha ett superlångt grafikkort och jävligt många hårddiskar som man absolut måste byta helatiden så visst köp inte detta chassi! Jag ser SSD platerna på moderkortsplåten som rent extra som man själv får bestämma om man vill sätta sin SSD där eller inte.. det är ju knappast något krav.

Jag klagade väl inte direkt, utan var mer intresserad av varför man valt att skruva fast SSD'rna med skruvar som sitter under moderkortet, som ju inte är så praktiskt. Men man kan ju som nån skrev tidigare placera en SSD nästan var man vill i chassiet, ev. med lite dubbelhäftande tejp om man tänker skaka omkring på chassiet

heande, här fick väl du svar på din fråga också?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Skrivet av heande:

Nu har jag inte läst igenom alla inlägg, men det ser ju nästan klockrent ut, sånär som på en praktisk sak, SSDerna som man sätter fast på baksidan av chassit måste väl skruvas fast inifrån (från moderkortssidan)? Känns ju tämligen opraktiskt om man ska behöva lyfta ur moderkortet om man vill byta eller lägga till en SSD. Men å andra sidan, det är ju bättre att funktionen finns än att den inte finns...
Define R4 lär bli en storsäljare.

Finns nog ful-moddar man kan göra, tex ELtejp eller dylikt.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Verkar som detta får bli mitt nya chassi! verkar som en utmärkt ersättare till mitt NoName kina chassi från 01~

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Satan också, jag som hann köpa ett vitt Define R3 för nya riggen
Skulle ha väntat med facit i hand.

Permalänk

Jag som precis köpte R3 till mitt nya datorbygge,

jag köper nog R4an och flyttar över min nya datorkomponenter i den

och flyttar över mina gamla S-478 datorkomponenter i R3an

Visa signatur

---------------------------
THE ICE TRIGGER

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av stormense:

På R3 fick man ett högfrekvent ljud om man satte en 120mm tyst fläkt i toppen, i det hål närmast fronten. Hur är det med R4?

Ibland kan det uppstå problem med vinande ljud när man monterar fläktar tätt mot ett fläktgaller. Vi har löst detta i R4 genom att skicka med små gummidistanser för fläktarna som distanserar fläkten en aning från hålet.

Skrivet av backfeed:

Idiotiskt om det stämmer. P280 har uppenbarligen en bättre lösning för ssd.

Det verkar råda lite missförstånd kring vårt stöd för SSD. Alla våra 8st hårddiskvaggor stöder antingen 3,5" eller 2,5" (t.ex. SSD då) diskar. Dessa är lätt åtkomliga oavsett moderkortsmontering. Utöver dessa 8st SSD-platser i vaggorna har vi alltså två ytterligare SSD-platser som sitter på moderkortsplåten. Dessa är inte lättåtkomliga men skulle kunna användas om man t.ex. väljer att ta bort den övre hårddiskburen samt flyttar den undre hårddiskburen närmare mot nätdelen, för att få plats med en tjock radiator i fronten (finns hål så att det går att montera i frontfiltret), se vår film här: http://www.youtube.com/watch?v=mqLxS38SCVA&feature=youtu.be

Skrivet av CGD:

Jonas det här var en låda som du gav bra betyg men du gav ju även Antec P280 bra betyg. Nu saknar ju jag och troligen många med mig möjligheten att få hem några intressanta lådor för prövning innan vi bestämmer oss för vilken som skall köpas.
Båda lådorna ger plats för sex stora diskar och två SSD:er. Men på Fractal Designs låda saknar jag en 5,25" plats. En blurayspelare, en DVD brännare och ett fack i reserv.

Observera att Define R4 har plats för 8st 3,5" och/eller 10st SSDer, beroende på vad man väljer att montera i hårddiskvaggorna. Varje enskild hårddiskvagga har stöd för antingen 3,5" disk eller 2,5" disk.

Permalänk
Inaktiv

Det verkar vara väldigt otydligt om en H100 kylare får plats i taket eller inte. (Med push pull alltså)

Permalänk
Medlem

Finns inte lådorna med USB uttagen mm. på frontsidan? Eftersom jag har datorn under skrivbordet kommer jag inte åt det som sitter uppåt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190433:

Det verkar vara väldigt otydligt om en H100 kylare får plats i taket eller inte. (Med push pull alltså)

Helt beroende på moderkort. Det är bara drygt 40 mm mellan moderkortets övre kant och fläkthålen i toppen, så en H100 (25 mm) plus fläkt på 25 mm får egentligen inte plats. Dock brukar inte moderkort vara sådär väldigt höga i överkant så det går antagligen klämma in. Inga garantier dock. Push+Pull ger ännu 25 mm till, dvs 75 mm totalt. Skulle jag säga i princip aldrig funkar. Lär ta i moderkortet, RAM etc. Men innan nån testat med lite olika moderkort så vet vi inte säkert, men jag skulle säga att det inte går.

Det är synd att de inte tagit ännu en sak ifrån Arc, dvs att fläkthålen i toppen sitter en bit åt vänster för att få bättre plats mot moderkortet. Meen jag antar att det störde designen, då Define bara har hål i plåten utan en övre panel med mesh osv.

Men det vore ju kul om någon testare testade att skruva i lite olika radiatorer i toppen, tex en H100 *hint* *hint*

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk

Satt och funderade på att byta min r3:a till en p280, men vette fanken om det inte blir en r4:a, precis dom sakerna som jag stör mig på är justerade, mer utrymme bakom moderkorts-plåten, kunna ta ut onödiga disk-burar och säkrare att få in lite vattenkylning. Bra jobbat, fast fortfarande väldigt liten prisskillnad till p280, dock är detta snyggare i mina ögon

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Verkar som detta får bli mitt nya chassi! verkar som en utmärkt ersättare till mitt NoName kina chassi från 01~

FD är iofs. också "Made in China".

Men det finns ju grader i helvetet såklart.

Tänk om FD vore "Made in Sweden", undrar hur mycket en R4 skulle kosta då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Jag har ett R2, som jag modifierat invändigt. Tagit bort hårddisk vaggan. Det slipper man ju i fyran. trevligt...

Tänkte på avsaknaden av HDD-led?
Jag kopplar kontakten från power-leden till HDD-led kontakten på mammabrädan istället.
Så jag har den som HDD-led istället.
Power-led behövs ju inte, man ser ju om datorn är igång... Fläktarna snurrar ju...
Har inte använt power-led senaste 10 åren. Blir bara jobbigt med en stark lysdiod som lyser på kvällarna.

Funderar på uppgradera datorn. =bygga nytt!
Chassiet ser super bra ut. Utvändigt som invändigt. Men för oss som vill montera vattenkylare i lådan, går det?

På R2 räckte inte slangarna till kylaren om man monterar H50 radiatorn i golvet (H70 har kortare slangar). Jag hade den monterad där med distans ring, för att slangarna skulle räcka. Men då hade jag stora problem med kablarna ut från nätdelen.

Hålet bak Hade jag H50 kylaren monterad först. Men då suger den ju ut ljummen luft ur chassiet.

Hålen i taket provade jag, men gav upp då det blir väldigt trångt mot mammabrädan. Har för mig att jag inte kunde ha push/pull för fläktarna krockade med RAM-modulerna.

Slutligen landade H50an fram. Övre fläkt hålet.
R4 lockar. Men den nya lösningen för fläktarna fram sätter käppar i hjulen för mig. H50 vattenkylaren sitter optimalast, bakom den övre främre fläkten. Vände bara på fläkt hållaren, knäckte av clipsen för 120mm fläkt, så gick det att skruva i 140mm istället. (Noctua's 140mm, med hålbild för 120mm.)
Ser inte ut att gå med den nya smidiga lösningen för främre fläktarna?

Kylaren bak... (Kolla vad trångt kablarna ligger, när man har en fläkt där nere !

Så här ser den ut idag. Hårdiskarna på golvet, skall sättas fast i skruvhål, stående på golvet. Då får de frisk luft från den undre fläkten också.
Som ni ser, har jag offrat hela hårddisk vaggan för vattenkylningen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Satt och funderade på att byta min r3:a till en p280, men vette fanken om det inte blir en r4:a, precis dom sakerna som jag stör mig på är justerade, mer utrymme bakom moderkorts-plåten, kunna ta ut onödiga disk-burar och säkrare att få in lite vattenkylning. Bra jobbat, fast fortfarande väldigt liten prisskillnad till p280, dock är detta snyggare i mina ögon

Jag har själv p280 och skulle inte rekomendera det pga dåligt inblås. Hårdiskburarna sitter "tvärs över" (i riktning sidoplåt-sidoplåt) så att de blockerar större delen av inflödet och går inte att vända. Visserligen finns det en plats på insidan av hårddiskburen för en fläkt om man vill ha extra luft till grafikkortet, men den sitter så tätt emot vilket ger ett missljud och den låter satan om man kör den på lite högre RPM.

Kort sagt så får man väldigt dåligt inblås i P280, visst luften kommer in i lådan men det blir inget flöde runt grafikkortet, och flödet är ju det som kyler till stor del. Skulle definitivt köra på r4 om jag var du, då den modifierbara hårddiskburen möjliggör för mycket bättre inblås.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Riktigt fint att man inte behöver ta fram skruvmejseln för att ta bort fläktfiltret fram längre:)! Samt att man både kan vrida och ta bort hddracket. Det ser verkligen kanonfint ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Är det ingen annan som skulle vilja ha ett chassi i denna storlek med där man inte har några optiskaenheter och där man har flera dedikerade 2.5" diskhållare. Jag har iaf inte använt optiskmedia på många år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Håller med !

Skrivet av skrimp:

Jag är verkligen imponerad över hur ni verkar ha lyssnat på åsikter från användare och recensenter! Jag tycker mig kolla på chassi-recension efter chassi-recension och ser hela tiden missar som gör mig tveksam till köp. Det enda chassi jag fastnat för har varit R3 och även om en uppgradering har fått vänta så har det stått med på inköpslistan. Nu börjar det närma sig uppgradering och det här är en väldigt välkommen nyhet!

Det enda problemet för mig är att den troligtvis är för bred för "dator-platsen" under skrivbordet. Men det skiter jag fullständigt i!

Det är verkligen kul att se en chassitillverkare - eller rättare sagt, en chassikonstruktör - som verkligen lyssnar på synpunkterna från användare och recensenter. Det är bara att bocka och tacka ! Hoppas att Fractal Design fortsätter på den inslagna vägen i nästa version och åtgärder de små »fel« som påpekats m h t framluckan, samt behovet av lite högre avstånd från golvet för bättre ventilation av agget och möjligheten till individuell höjdjustering av fötterna när golvet inte är helt plant. Hur som helst ser det ut som om det blir en Fractal-låda till mitt nästa bygge....

Henri

PS : Väldigt bra anmälan, Jonas, som alltid, men som andra påpekat hade det vara nyttigt med några tempuppgifterna från bygget med standardutförandet, dvs två stycken medföljande 140mms fläktar....
ds

Permalänk
Medlem

Snygg front, stör mig dock otroligt på att de fortvarande håller på med fläktfilter som måste dras ut på baksidan, hur ofta orkar man dra fram datorn från vägg ytligare för att rengöra det.

Sitter fortv supernöjd på mitt P180 bortsätt från kabeldragningen är ventileringen och designen super!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

(Kolla vad trångt kablarna ligger, när man har en fläkt där nere !
http://i463.photobucket.com/albums/qq358/Kristian_V3/DSC_7970...

Det är ju bara för att din kabeldragning inte är något vidare bra.

I mitt chassi, Define R3, sitter fläkten jättebra i botten.

Permalänk
Medlem

Till FD:

För att lösa problemet många klagar på angående SSD lösningen på baksidan, ta och skicka med några 90graders stålbitar.

Dom kan man skruva fast från baksidan och sedan skruva fast SSDn i dess sidohål.

Då slipper man ta ut moderkortet varje gång man ska ta ut eller sätta in sin SSD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Jerkanftw:

Till FD:

För att lösa problemet många klagar på angående SSD lösningen på baksidan, ta och skicka med några 90graders stålbitar.

Dom kan man skruva fast från baksidan och sedan skruva fast SSDn i dess sidohål.

Då slipper man ta ut moderkortet varje gång man ska ta ut eller sätta in sin SSD

Skickades från m.sweclockers.com

Faktiskt en smart idé, hoppas dom läser detta och fixar det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

funderar om man ska ha det här chassit.. bra med 140mm fläktar då de låter en aning mindre än 120mm samt bättre flöde.. DOCK så känns det som att inblås är lagom då den har luckan där framme som hindrar massa luft att komma in :S

Sen så funderade jag även på en h80 eller antecs version av vattenkylning men som det verkar kommer man antingen inte kunna har 2 fläktar på toppen vilket jag vill ha eller så måste man placera radiator längst fram..

hmm, hjälp någon

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Den stora frågan är ju om det går att montera en 240- eller 280-millimetersradiator i toppen!

Skrivet av conkan:

Skulle vara intressant att veta om en H100 får plats i toppen med? I övrigt så bra recension!

Skrivet av vanillaskyes:

Undrar också över det med H100, fästena är väl för långt ifrån så det pasar inte in i hålen på fläktarna? tråkigt

Skrivet av olol:

Det enda problem jag ser i mitt R2 är att det saknas stöd för H100 och USB3.0 i fronten, även jag undrar om det kommer fungera med detta då det skall vara lite högre..?
Ser ut som ett mycket bra chassi, blir nog att införskaffa ett snarast. om inte annat för USB 3.0 i fronten

Skrivet av chipsfingers:

I videon visar de toppen på chassit vid ca 3:50 och jag ser bara 4 skruvhål vilket borde vara 8 om det skall finnas plats för både 120/140mm-fläktar(kanske är ett tidigt exemplar de har fått till swec där allt inte är klart). Dock ser det ut som att håler sitter i placering för att funka med en radiator vilket dem inte gjorde på R3:an.

om ni kollar noga vi ca 3:38 så ser ni att det finns 8 runda hål längre in i meshet (de andra är sexkantiga) de yttre hålen är 4 rader från änden från varsitt håll och de mittersta hålen är i samma höjd som de befintliga skruvarna bara längre in, jag skulle säga att h100/valfri radiator passar utmärkt i hålbilden, DÄREMOT är jag inte säker på att 140/280 rad ryms på insidan för det verkar inte vara så mycket plats mellan mb och chassitop (iaf inte för p-n-p)

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...