Helgsnack: Vad är världens snyggaste spel?

Permalänk
Medlem

Jag håller med vissa som skriver här, tills dess att spelen får mer realistisk fysik kommer inget spel kunna vara snyggast. Det är därför många tycker bf3 ser bra ut, grafiskt sätt är ju crysis 2 bättre, men fysiskt är bf3 hästlängder ifrån resten. Det som är bra med spel som BF3 är att de sätter en standard som andra måste följa för att inte hamna bakom. Fysiken verkar ju ligga i fokus om man tittar på de kommande grafikmotorerna, när en kul tar sönder en vägg ska allt ramla realistiskt. Jag kan inte det här men jag tror att om man skulle sänka grafiken lite men ha en grym fysisk motor skulle nog hjärnar lura en att det "fulare" såg mycket snyggare ut.

Half Life 2 var ju samma grej, source motorn styrde upp fysiken hur något ser ut när det dör, eller hur något fungerar i miljön. Samma där.

Jag måste dock säga att Crysis 1 med den där fotoaddonet eller va det nu var såg väldigt läckert ut, även om det såg stelt ut skulle man ju vilja se ett spel uppbyggt så från grunden MED grym fysik. Då tror jag ärligt talat att vi skulle ha en vinnare

Sen om den där atomuppbyggda grafiska omvandlaren är på riktigt (deras hemsida existerar inte tex), så verkar ju den kunna förändra allt...träd och gräs och mark kommer äntligen kunna se verkligt ut. Och inte bara en massa texturer kopierade massivs med gånger.

Sen ni som skriver om Legend of Zeld windwaker, lägg till att ni menar artistiskt, för snyggt är det inte. Däremot väldigt stämningskapade vilket i många fall tar ren grafik.

Kan någon snälla lägga upp en bild där Guild Wars 2 ser bra ut och är snyggt? Det ser ju ut som everquest 1 om man är human typ. Verkade lite snyggare när man har sån där liten alvliknande gubbe. Aion 3.0 + Tera tar ju isåfall gw2 med hästlängder grafiskt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Nu är ju smaken som baken... Subjektiv bedömning. Men det där tyckte jag till och med var riktigt dålig grafik, varför ska det vara så mycket pastell aktiga färger nu för tiden?

För att det ska efterlikna en fantasy/sagovärld? Tycker det är än värre med med spel som CoD, BF och Crysis där man offrar story för "häftiga" effekter.

Pastellaktigt utseende är förövrigt nog årets tema med spel som Borderlands 2 och Firefall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laggarbacken:

När man kan plocka upp ett spel 10 år efter det släppts och utan nostalgi tycka att det ser bra ut. Där har man ett snyggt spel

Ska nämna detta som jag tycker är estetiskt vackert,
XIII - http://www.youtube.com/watch?v=1zvpEE5OMas&feature=related

Jo tack för att du nämne XIII Så läckert för sin tid.

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Sann rymd balett!

Permalänk
Skrivet av Morkul:

Nu är ju smaken som baken... Subjektiv bedömning. Men det där tyckte jag till och med var riktigt dålig grafik, varför ska det vara så mycket pastell aktiga färger nu för tiden?

Skrivet av m0rk:

Pastell aktigt utseende är förövrigt nog årets tema med spel som Borderlands 2 och Firefall.

Pastellaktigt är ett ord.

Tycker nog grafiken i Red Dead Redemption är bland det bästa på senare tid, men det finns ju tyvärr inte till PC. Vattnet är det nog bästa jag sett i ett spel.
Sen var det stundtals riktigt imponerande med God of War III, även det enbart till konsoll (PS3).

Men det är ju inte bara tekniskt avancerad grafik som är snygg, utan även enklare grafik uppskattas så länge det finns ordentligt arbete bakom.
På PC tyckte jag senast att Dear Esther var riktigt tjusigt.

Men svårt att avgöra ”det bästa” – det mesta har sin charm när det första man minns var spel med Commodore 64-grafik.

Cobra från 1986:

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Super Mario Bros

Shadow Of The Colossus

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av HenrikGbg:

Ingen annan som minns Syberia 1 och 2?

Jodå, grymt snyggt för sin tid.

Final fantasy 7 var också snyggt, bakgrunderna iaf.

Permalänk
Medlem

World of Warcraft som helt nytt, tyckte det var fruktansvärt vackert många gånger, då menar jag självafallet inte i ett realistiskt sett. DOCK så kan musiken i spelet vägt upp en stor del av känslan med.

Annars tycker jag Nox kanske är bland de snyggare spelen jag spelat.

Visa signatur

pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kemichal:

EVE Online är nog det vackraste spelet!
www.youtube.com/watch?v=kED11aGobUk

Ryska versionen skall du ha

Inte glömma etti ngame screenshot

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Eve Online är ack så fagert!

Visa signatur

Black Flag Operations [SKURK]
The Kadeshi [THOR]

Permalänk
Skrivet av Mytos:

Sant att dom är snygga, men växlar man mellan pc och konsol så är det till en början plågsamt hur lågupplöst det är. Men väldigt snyggt för att vara gammal hårdvara, helt klart (ps3's exklusiva spel dvs).

Ja givetvis när det gäller samma spel så slår ju datan med hästlängder konsoll , men som sagt exklusivt till ps3 då är det sjukt snyggt och skulle därav kunna nominera dem till världens näst snyggaste spel och där crysis warhead är nr 1.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

Tycker nog Mirror's Edge fortfarande är snyggast trots det har några år på nacken nu. Gillar verkligen den "rena" designen i det spelet.

Xenoblade Chronicles till Wii ser väldigt bra ut också trots den låga upplösningen osv, tack vare dom fantastiska miljöerna som finns i spelet.

Och så Suikoden II som fortfarande är det snyggaste 2D spelet jag vet.

Permalänk

Bf3 helt klart :)!

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem

Crysis Hunter Life... Annars BF3 Singel Player

Visa signatur

7800X3D - 3070 Ti - 32GB ~ 6000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Shadow Of The Colossus

DazoTQaqJrs

Äntligen någon som nämnde colossus, så otroligt vackert spel, fortfarande bästa animationen jag sett på en häst än idag....

På det realistiska planet så är det inte mycket som får mig att tappa hakan längre, jag känner att efter att stegvis följt utveckling av spel i 22-23 år nu så har man lärt sig hur kurvan ökar på den tekniska fronten och därmed nästan kunnat förutspå kommande nivåer. Med detta menar jag att spel är är riktigt snygga idag, men inget man inte hade räknat med för ett par år sedan och fortfarande ganska långt kvar till något som skulle kunna närma sig att kallas för nästan fotorealism (med undantag saker som ska efterlikna metalliska ting, såsom bilar, de kan ibland uppplevas vara rätt närma ett riktigt photografi.)

Detta beror nog även till stor del på att man nu för tiden ganska tätt inpå får se nya tech demos och spel med den senaste tekniken och därmed utsätts för små inkrementella hopp.

Det är inte som förr på mitten av 90-talet när man fick ränna land och rike runt i hopp om kanske hitta ett nytt arkadspel med den vassaste hårdvaran som man läst om i någon tidning. Som första gången man satte sig i ett dedikerat Daytona USA Kabinett och upplevde Sega AM2 hårdvaran med sina konstanta 60fps i 240p med scanlines. Det imponerade rätt rejält.

Men nog om det, i min värld kommer alltid 2d vara mer tilltalande än 3d, så för att nämna några spel pga det estetiska gärna får mina blickar är exempelvis som tidigare nämnts av andra, Rayman origins, Super Mario World, Megaman 2, Metal slug (framför allt på en fin arkad monitor i 240p), Symphony of the night. Även kommande Retro City Rampage ser otroligt vackert ut.

Men några 2d spel jag håller väldigt kära på det just grafiska måste vara

Odins Sphere:

Megaman X4:

I 3d väg så är Sine Mora sinnessjukt vackert.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Om snyggaste spelet är det spel som ger en "wow! de där e snyggt" upplevelse, så är Trine2 oslagbart just nu.

Får nog hålla med där, Trine 2 med 3D glasögon är ju helt galet snyggt! Ett av de få spelen med native 3D stöd för amd/ati.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eller hur!, allt mer eller mindre som SNK utvecklat till neo geo är vansinnigt snyggt, framför allt för att neo geo klarar av att hantera så sjukt många frames i varje animation.

Sen så känner man sig ju oerhört manlig när håller i en neo geo kasett. För de är ju så små å nätta!

Dold text
Permalänk
Medlem

Senast jag kände en så här känsla "Satan vad snyggt!" var i Uncharted 2 & 3, sjukt vackert...

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Tera online, sjukt vackert.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Minecraft!!!

Permalänk

Fast det handlar inte om att _spelutvecklarna_ inte hinner med, det handlar om att _konsollhårdvaran_ inte hunnit med. Spelen utvecklas för den största marknaden = sju år gammal konsollhårdvara (som var budget redan som ny).

Om PC-spelsmarknaden var större än konsollspelsmarknaden så spelen gjordes för PC skulle vi fortfarande vara i situationen vi var innan den första Xboxen: att varje nytt high-end spel pushade gränserna för vad PC-hårdvaran kunde klara av, och att man mer eller mindre var tvungen att uppgradera PC:n varje år för att kunna spela de nya spelen.

Men så är det inte, och alla högbudgetspel är gjorda för att kunna spelas på gamla sunkiga konsoller och får i bästa fall lite bätte textures i PC versionen. Vi kommer inte att få se några spel med dramatiskt bättre grafik förrän ungefär ett år efter nästa generation konsoller är släppta.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Monkey Island, Maniac Mansion... Pinball Dreams, Pinball Illusions...
Max Payne, Farcry.. hmm... Drakes Fortune? .. resten känns, so-so....

Permalänk
Medlem

Skulle lägga en nominering till snyggaste spel på den artistiska fronten till Machinarium, och där håller säkert många med!

Rayman Origins är ju inte direkt fult heller!

Permalänk
Medlem

Heavy Rain är ett av dom snyggaste spelen jag spelat.
http://www.youtube.com/watch?v=bL_oJDo58js

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk

jag tycker att spelgrafiken gör inte så väldans mycket, jag sitter fortfarande med spel som gjordes runt 1990 och 2000-talet och tycker att det är sjukt roligt. Det man ska bryr sig mer om är att man har roligt när man spelar och inte kolla på grafiken, jag menar inget slår att sitta spela UT:GOTY som kom ut 1999 än att spela battelfield 3... UT är så mycket bättre på andra delar än grafiken.

Så jag tycker att man ska kolla på spelet i helhet och inte bara på grafiken för det kan vara sjukbra grafik men det andra är bara skit.

Permalänk

nån som har nån länk till alla moddar till Crysis, warhead,GTA IV har varit ifrån de spelen ett bra tag nu och kommer ej ihåg var de finns.
Man kan googla förvisso men tänkte om nån hade några länkar till ögongodiset

enligt mig var de 2 första Drake till PS3 riktigt snygga, killzone 3, rescistanse 3 var också snygga, PC Crysis,Oblivion,Far Cry,Skyrim,BF3.
visst far cry är ju itne så wow nu men när det kom jisses och doom3 var bra snyggt känt dock att få 9800serien gå varm från ati.

men det är mina åsikter
sedan är ju total war serien med empire,napoloen,shogun riktigt fina lir.

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

Jag gillar tom clancys ghost recon advanced warfighter 2. vissa skulle kanske säga att det ser b ut men gillar variationen av olika slags banor som folk har gjort

Permalänk
Medlem

Allvarligt, bloom och färgade ljuskällor på lågpolygons miljöer? Kanske är snyggt på samma sätt som en regnbåge är snygg, men knappast snyggt som i verklighetstroget.

Permalänk

Grim Fandango!