Byggblogg, två stycken vattenblock till Hd 6870 Cf

Permalänk
99:e percentilen

Otroligt coolt! Borsta blocken också, så blir de ultimata.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Tackar.

Ja det vore nog snyggt med borstade block, men jag tror att jag lackar locken mattsvarta bara.

Nu har jag förändrat kylflänsarna ovanför Gpu:n lite, så att det blivit "piggar" istället för raka flänsar:
Tanken är att jag vill förhindra att det blir fickor dör vattnet inte rör sig så mycket.

Permalänk
Citat:

och kanske öka trycket på flänserna på något sätt också(ideer från riktiga block)

Där har jag okså gjort om lite, med en påbyggnad i locket så försöker jag styra, trycka ner vattnet mot flänsarna.
Enligt bild:

Det jag förlorar på det är väll lite i flöde antar jag.

Permalänk
Medlem

Otroligt ambitiöst och imponerande projekt! Personligen tror jag kanaler hade varit bättre än piggar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

piggarna kommer har storre kontaktyta, riktigt snyggt gjort!

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Tackar.

Så vad tycker ni, Jag ska snart montera ihop blocket. Jag kommer att använda packnings silikon i mellan, så jag har inga planer på att plocka isär det senare.

Ska jag använda mig av påbyggnaden i locket, eller tror ni att det fungerar bättre utan ?

Och ska jag blästra vattenkanalerna eller inte ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atiradeon:

Tackar.

Så vad tycker ni, Jag ska snart montera ihop blocket. Jag kommer att använda packnings silikon i mellan, så jag har inga planer på att plocka isär det senare.

Ska jag använda mig av påbyggnaden i locket, eller tror ni att det fungerar bättre utan ?

Och ska jag blästra vattenkanalerna eller inte ?

Du ska satsa på så mycket yta i blocket så möjligt. En snubbe på bit-tech har designat ett block till ett asus ares kort. Här är loggen där du kanske kan få lite inspiration.

Permalänk
Citat:

Du ska satsa på så mycket yta i blocket så möjligt. En snubbe på bit-tech har designat ett block till ett asus ares kort. Här är loggen där du kanske kan få lite inspiration.Hej

Tackar, mycket intressant läsning.

Permalänk

Jag bestämde mig för att blästra kanalerna efter att läst det här inlägget i en annan tråd jag startat.

Citat:

Ojämn yta är att föredra för värmeöverföringen och lite turbolens ja.
MEN det är även att föredra i insug,förgasare,etc då det ger mer flöde med en något skrovlig yta än vad en helt slät yta ger.

Detta pga av att bränslet (och till viss del vattnet i luften) söker sig till en yta och sen fastnar lättare om det är en slät yta och byggs på tills det blir en droppe som sen följer med luften.
Det ledar ju då till att luft och bensin separerar något vilket man förlorar effekt av plus att luften måste få fart på dropparna igen och därmed minskas flödet och när man börjar komma upp i trimmningsgraderna tex när du börjar komma upp i 15+hästar på en 50cc 2 taktare så kan det vara en halv häst vi talar om i tappad effekt (V-8 på 2-3000hk så är det hundratals hk det kan handla om) enbart pga släta ytor.

Jag har själv provat med en aluminium bit som var polerad slät och sen körde jag med en färgspruta fylld med bensin i 2sek och då var biten blöt så att det ran om den slipade den med ett fint sand papper (kommer inte ihåg exakt men tror det var 600-800 kornigt) sprutade igen och biten var då blöt men det ran inte om den, blästrade den sedan, sprutade och efter det var den knappt fuktig.
Gjorde detta test efter att jag hörde om detta för många år sedan och inte riktigt trodde på det och sen efter det har jag sett i flödes bänkar att det kan vara stora skillnader.

Och just blästring är bland det bästa att göra för att få en bra flödes yta men man får ju se till att man blästrar med material som tar i det man ska blästra kör man med för snällt material så blir det inte lika bra yta.
Det ska bli betydligt mer skrovlig yta än vad man tror för att få ut max flöde, men samtidigt så är det inte linjärt dvs från blankt till matt yta gör betydligt mycket mer än att gå från matt till skrovlig yta.

Så efter min trimmnings lektion så kan jag säga att du bör nog blästra blocken för bättre överföring av värme plus lite mer flöde.
Du kanske kan runda av en del hörn i själva kanalerna för lite bättre flöde.
Mer exakt så menar jag dom fyra innerhörnen i kanalerna från nippel till "cpu kammaren" dom två hörnen ut i cpu kammaren kan du nog skippa att runda av då dom då styr vattnet lite mer rakt ut i kammaren vilket ju borde vara önskvärt.
Du behöver inte ta så mycket i hörnen men bara du tar bprt själva spetsen med 1-2mm gör en hel del kan du ta lite mer så skadar det inte.

Själva piggarna i cpu kammaren ska du nog lämna kantiga då det ger mer turbolens så vattnet tar upp mer värme.
En detalj med piggarna som du kan ha gjort annorlunda är att när du fräste andra vändan (för att skapa piggarna) så skulle du ha hoppat över varannan för ännu mer turbolens.
Dvs inte så här som du har nu.
. . . . . . .
. . . . . . .
. . . . . . .

Det skulle ha sett ut så här.
. . . . . . .
. . . . . .
. . . . . . .
. . . . . .

Men det är ju lite sent nu kanske nåt att tänka på till nästa block (om det blir nåt) heller för någon annan som hittar detta.
Skrivet av grizzly666

Så jag verkar bara ha att vinna av det.

Permalänk
Medlem

Japp det finns en del att vinna på det.
Bara att titta på en golfboll tex vore den slät skulle den inte flyga alls lika långt.
Problemet om man ska få ut så mycket det bara går så ska ju dessa gropar,ojämnheter vara olika utformade beroende på om det är luft,vatten,bensin,ånga,etc, men även vara olika om det är en rak,svängd yta och även olika på olika radier på svängda ytor.
Sen vet jag inte om gropar,ojämnheter avsedda för max flöde även ger max temp överföring men så länge det inte är polerat så är det i alla fall bättre på båda punkterna.
Men det kanske är lite överkurs för en hemma fräsare av kylblock?

När ska du montera och provköra dom då?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Citat:

När ska du montera och provköra dom då?

Det blir nog inte först förrän om några veckor då jag har semester nu, men de är i stort sett klara i alla-fall.
Jag kommer samtidigt passa på att flytta in allt i ett större chassie (cooler master cosmos ).

Jag hann dock med att blästra kanalerna igår.
Samt passade även på att blästra sidorna då jag tycker det blir en snyggare yta. En polerad blir så lätt repig.

Maskat, klart för blästring

Blästrat

Permalänk

Bygget fortsätter.

Lite flänstätning att täta med(loctite 574).
Används b la för att ersätta packningar mellan motordelar, så det tål det mesta i både kemikalier och värme väg.

Lite mattsvart färg på kalaset:

Färdiga att montera

Permalänk

epic.

Visa signatur

Corsair AX750W > Lian Li PC-V354B > ASUS Maximus III Gene > i5 750 @ 3.8 ghz > Corsair H70 > Corsair 8GB (4x2048MB) > 5970 Quadfire > Corsair Force series 120gb

Permalänk
Medlem

Awesome!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Undersidan , polerad och klar

Värme-ledande tejp från Inet (1mm tjock, går att pressa ihop till 0,5 mm).
Här har jag skurit ut bitar för minnen samt Gpu-mosfets
Mellanrummen där tejpen ska sitta på är ca 0,7 mm tjocka, Så tejpen blir nog lagom ihop-pressad.

På Gpu-kärnan kör jag med Artic-silver 5 för bra värmeöverförning.

Kylaren monterad och klar på ena kortet.

Permalänk
Medlem

ser ju riktigt snyggt ut.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Ska bli riktigt intressant att se lite temperaturer och kommentarer från TS på detta. Snyggt bygge, grundligt gjort, uppskattas som läsare

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd

Holy Shit Awesome Vilket jävla bygge asså helt sjukt , vad gick alla kostnader på ? och tid osv ? kanske ska göra själv

Permalänk

Snyggare än de flesta man kan köpa

Permalänk
Medlem

Hur tunga blev dom?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aquix:

1,vad gick alla kostnader på ? 2,och tid osv ?

1, troligen inte så mycket.
2, troligen 18 gånger mer tid än vad han hade tid med

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Snyggare än de flesta man kan köpa

Jo lätt snyggare än ek's nya design och många andra block. Ska bli jul att se om de håller temperaturen

Permalänk
Medlem
Permalänk

fantastiskt bygge. kul att vissa bryter trenden och gör egna saker istället för att köpa. bra jobbat

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt, visste inte att folk gjorde sånthär

Faktiskt jävligt imponerad, ska man ge betyg så får du 5/5

Permalänk
Citat:

Ska bli riktigt intressant att se lite temperaturer och kommentarer från TS på detta. Snyggt bygge, grundligt gjort, uppskattas som läsare

Tackar, väldigt roligt att det uppskattas.
Jag kommer både klocka och logga temperaturer, det ska bli väldigt spännande att se hur blocken presterar.

Citat:

Holy Shit Awesome Vilket jävla bygge asså helt sjukt , vad gick alla kostnader på ? och tid osv ? kanske ska göra själv

Då jag har tillgång till både material och maskiner genom mitt jobb så blir kostnaden väldigt låg.
Däremot går det åt väldigt mycket tid, men jag ser det som en rolig hobby. Det lönar sig absolut inte om man skulle räkna in tid i kostnaden för bygget.

Permalänk

Och jocke92,
jag kikade in i ditt galleri "Projektarbete: Wooden touch HTPC" riktigt välbyggt och snyggt bygge måste jag säga.

Permalänk

Dom här blocken är en del av vattenkylningen som jag byggt.

Jag byggde resten av systemet för ett halvår sedan.
Men tappade tyvärr bort usb-minnet som jag sparade alla bilder på.
Men till min stora glädje så hittade jag på minnet i morse.

Så jag kommer att lägga upp resten av bygget också.
Och börjar med Cpu-blocket (socket AMD3+)

Permalänk

Underdelen av Cpu-kylaren. Den kommer ifrån en väldigt modifierad originalkylare.
Jag har fräst om den helt samt gjort om flänsarna till en massa millimeterstora piggar för att få en så stor yta som möjligt till värmeöverförningen.

Sedan ett passande lock till:

Utloppet är pluggat så jag kunde trycktesta blocket sedan när det var klart.
Jag trycktestade det med 4 bar för att se att det blev absolut tätt. Skulle tro att det aldrig blir så högt tryck i något vattenkylningsystem.

Undersidan av locket:

Tanken är att det ska bli lite tryck över processorkärnan, eftersomm inloppet är gjort så vattnet ska spruta rakt på kärnan.

Färdigt för ihoppmontage:

Permalänk
Medlem

Hur kan jag ha missat detta projektet?
Jävligt imponerande, alltid kul med sådana som vet vad dom gör.

Vill se mer