Hårddiskar fortfarande överlägset populärast i bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Hårddiskar fortfarande överlägset populärast i bärbara datorer

Trots de uppenbara fördelarna med SSD-lagring är mekaniska hårddiskar fortfarande vanligast i bärbara datorer. Mer påkostade lagringsformer utgör endast tre procent av marknaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kommer nog ta ett tag innan ssd lagring dominerar marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 3770k(4,3ghz)--corsair hydro h80i--msi geforce gtx 680 2gb--asus sabertooth Z77--Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP--corsair HX850--nzxt switch 810--nzxt sentry 2--steelseries 6gv2--razer mamba 2012--razer kabuto--razer megalodon 7.1--philips "22" LED TN--1TB samsung HDD--ocz agility 3 60GB bootdrive

Permalänk
Medlem

kan ju kanske vara att SSD är för dyra och "128GB lagringsutrymme med SSD!!!" inte säljer lika bra i den vanliga konsumentens öron, "HELA 2GB LAGRINGSUTRYMME!" säljer bättre kan jag tänka mig.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Mycket beror på att Bärbardator #1 med 500GB hårddisk kostar 5000kr, Dator #2 fullt identiskt förutom en 120GB SSD istället för 500GB hårddisk, 7000kr. Vart i världen kostar en simpel ssd ca 2500kr?
Bärbara med SSD går för sådant rejält överpris idag.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Så länge det finns mer lagring i hdd's så skulle jag inte vilja ha något annat i en dator som ofta kommer få agera mediaspelare på semestern:/

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Marticus:

kan ju kanske vara att SSD är för dyra och "128GB lagringsutrymme med SSD!!!" inte säljer lika bra i den vanliga konsumentens öron, "HELA 2GB LAGRINGSUTRYMME!" säljer bättre kan jag tänka mig.

Du menar nog 2 Tb

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 3770k(4,3ghz)--corsair hydro h80i--msi geforce gtx 680 2gb--asus sabertooth Z77--Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP--corsair HX850--nzxt switch 810--nzxt sentry 2--steelseries 6gv2--razer mamba 2012--razer kabuto--razer megalodon 7.1--philips "22" LED TN--1TB samsung HDD--ocz agility 3 60GB bootdrive

Permalänk
Medlem

Det beror på priset och dess lagringskapacitet.

Permalänk

Vet inte hur laptoptillverkarna tänker, de flesta borde i alla fall komma med 60gb ssd till OS och viktiga program, kan ju inte kosta dem mycket mer än 500 extra att slänga in den och de som har ssd lägger till garanterat mer än 500 på priset. De flesta laptops 15.6 tum och över borde ju ha två hårddiskplatser.

Permalänk
Medlem

Det är för mig obegripligt att tillverkarna fortfarande envisas med vanliga diskar, vill man tex ha en bärbar med 15.6 tums skärm och ssd disk så finns det endast ett fåtal och de börjar ofta på ca 7 500 kr och uppåt. Då är det billigare att köpa en maskin för 4-5 tusen och sedan lägga till en 128 Gb ssd disk för 800 Kr. Hur tänker dom? Är det så att de sitter på ett stort lager vanliga diskar som dom först vill kränga ut eller? Jag är numera allergisk mot sega bärbara datorer med snigeldiskar. Har man en gång vant sig vid ssd så kan man inte tolerera annat. Vill man ha mer utrymme så är det ju bara att haka på en usb disk.

Permalänk
Medlem

När man kan få SSD:er som kostar som en 2-3TB hårddisk så kan man byta ut sin mekaniska lagringsdisk. Fram tills dess så får man nog allt hålla sig till en mindre SSD + hårddisk för lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freakwenzz:

Du menar nog 2 Tb

Skickades från m.sweclockers.com

Troligtvis men inte säkert det skriks ju fortfarande ut i reklam kampanjer "Med otroliga 500GB hårddisk" ,"Med MAKALÖSA 4GB RAM" "Med EXTREMA 1GB video minne" (GTS 510) om vanliga stationära datorer.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freakwenzz:

Du menar nog 2 Tb

Skickades från m.sweclockers.com

jo, precis hehe

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

De som köper bärbara är inte några prestanda-rävar. De ska bara ha en "data" på SIBA och det ska vara en "laptop" så de kan titta på facebook, betala räkningar och glo på aftonbladet. Hårddiskar är en gammal teknik som är billig.

Finns ingen anledning att stoppa i dyra SSD för tillverkarna. Det är "pärlor för svin".

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Det förändrar dock inte det faktum att hårddiskar erbjuder överlägset bäst förhållande mellan pris och lagringskapacitet. En gigabyte hårddisklagring kostar runt 50 öre medan motsvarande mängd SSD-lagring är 10–15 gånger dyrare.

Det är precis detta som är orsaken varför mekaniska diskar används i budgetsegmentet. Priskonkurrensen är stenhård, bara en hundralapp extra kan ju innebära att produkten floppar och säljer dåligt, prispressen är enorm. Majoriteten av köparna i detta segment bryr sig inte heller om det är en mekanisk eller SSD.

Permalänk

Faktum kvarstår ju i de lägen då man faktiskt har möjlighet att konfigurera en laptop själv så blir det oftast billigare att sätta in en ssd i efterhand och att man utöver det har en 2,5" lagringsdisk liggandes än att välja en ssd direkt. Dessutom Känner sig nog många av de som faktiskt kan något om hårdvara tryggare med att själva få välja en tillverkare som de vet är stabil.

Permalänk

Sen vet jag av erfarenhet att åtminstone på mitt jobb är det många som vill ha SSD som köper till det vid sidan om. Man beställer standard-bärbara och en SSD vid sidan om man själv monterar.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressant att så många vill ha mycket plats tror mycket har med att reklamen trycker på som om flera hundra GB är viktigt att ha, för 90% av alla jag känner har inte massor av film/musik på datorn.
De som behöver plats vet ofta om det och handlar där efter men alla här går ni hem till mor och far tror jag inte de har mer än 60GB använt utrymme på sina datorer.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Grejen är väl att man inte får plats med så många hårddiskar i en bärbar dator och då är inte en SSD tillräcklig då man vill ha mer utrymme än SSD ger. Man är begränsad med SSD till bärbar sen tillkommer det högre priset ocskå.

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge marknaden översvämmas av tillverkare som vill öka sina marginaler och tjäna en rejäl hacka på "guldruschens" SSDer kommer det aldrig slå igenom på bred front. Vanliga mekaniska HD duger utmärkt för de flesta, t o m för mig. Den absoluta majoriteten måste väga kostnad mot nytta.

Det är rätt talande att trots Thailand-krisen och efterföljande prisökningar är HDs fortfarande väldigt prisvärda i jämförelse.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

De som köper bärbara är inte några prestanda-rävar. De ska bara ha en "data" på SIBA och det ska vara en "laptop" så de kan titta på facebook, betala räkningar och glo på aftonbladet. Hårddiskar är en gammal teknik som är billig.

Finns ingen anledning att stoppa i dyra SSD för tillverkarna. Det är "pärlor för svin".

Jag säger snarare tvärt om de flesta som köper datorer skulle ha mer nytta av en SSD på 60GB än en HDD på 500GB. De flesta sitter inte och tankar och de skulle uppleva datorn som mycket snabb vilket skulle göra att andra märken kommer väljas bort när man märker att deras datorer är slöa. Problemet är att folk blir lurade att man behöver massor av lagrings utrymme vilket de flesta inte gör.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv

SSDs är före sin tid och alldeles för dyra om man nu inte väljer en 120GBare förstås!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freakwenzz:

Du menar nog 2 Tb

Skickades från m.sweclockers.com

Eller det mer troliga: 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Jag säger snarare tvärt om de flesta som köper datorer skulle ha mer nytta av en SSD på 60GB än en HDD på 500GB. De flesta sitter inte och tankar och de skulle uppleva datorn som mycket snabb vilket skulle göra att andra märken kommer väljas bort när man märker att deras datorer är slöa. Problemet är att folk blir lurade att man behöver massor av lagrings utrymme vilket de flesta inte gör.

Jag skulle vilja säga att det är strunt samma vad de har.
Grejen är att folk inte vet något och att inköpspriser för tillverkarna vad gäller vanliga hårddiskar är en struntsumma. De kan då också locka med "320GB utrymme" vilket låter skitbra i reklambladet från Elgiganten och Siba.
När SSD-priserna närmar sig hårddiskpriser så kommer vi se fler SSD i bärbara. Det hela handlar om pris och marginaler. Andelen laptopköpare som är prestandasökare och frågar om SSD i datorn är försvinnande liten. Siba-datorer för 4kkr, men skitprylar i sig - där ligger inkomsterna.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

En annan faktor är att tillförlitligheten är 0 för SSD, även om en mekanisk disk crashar finns möjligheten att rädda förlorad data.

Permalänk

Har en mekanisk hårddisk i min laptop (5500 rpm :'( ), det är det enda som får mig att vilja köpa en ny bärbar. Har all lagring i en extern hårddisk som är kopplad till routern, så stor hårddisk internt har jag egentligen inget behov av, så länge som jag inte reser någonstans.

Nu har jag ju dock mitt stora uppehälle på en gaming dator. Blir nog så att jag köper en SSD till den istället för att köpa någon laptop. Sitter ju här 80% av all tid men laptopen har börjat få sig några år på nacken nu tyvärr.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Det är stor skillnad mellan företags-bärbara och konsumentmaskiner. På det företag där jag jobbar kör vi enbart med SSD i bärbara datorer sedan 2 år tillbaka, stationär har dock fortfarande mekaniska diskar. Vi har förmodligen 80% bärbara bland datorerna, och med en livscykel på 36 månader, så kommer i princip alla bärbara att ha SSD under skalet till nästa år.
De nya modellerna som kommer nu till hösten kommer att ha 180GB Intel 330 (eller 520, lite osäker).
De bärbara maskiner som ska användas för CAD kommer att ha både en SSD och en mekanisk disk, om de behöver utrymmet. Fast då får man offra DVDn, som man ändå inte använder

Men på en hemma-maskin för surf, lite film och andra enkla prylar, mekanisk disk alla dagar i veckan pga priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

En annan faktor är att tillförlitligheten är 0 för SSD, även om en mekanisk disk crashar finns möjligheten att rädda förlorad data.

ja, ibland men inte alltid och för de flesta det är alldeles för dyr att få tillbaka data från är skadat/kraschad hårddisk
mekaniska diskar är rätt känsliga för stöttar osv och just med bärbar blir det högt sannolik att läshuvud stöttar på disken ;P

ssd är mycket mer säkert i en bärbar, sen för säkerhet (sdd eller hdd) har man NAS, externa hårddiskar och moln

alltså ssd är perfekt just för bärbara, men de flesta användarna som kör bara bärbar har noll koll på tekniken och gör typ tusentals bilder med sina billiga kameror och de vill ha plats för de på sina datorer

typ varför ska man ha 2-3T hårddisk i dator om SSD på 120 GB räcker väl till spel, vanliga program osv, viktig data ska sparas på en säkrare plats, helst med återställningsmöjlighet, och ha en stor hårddisk i buren gör det hela högljud, varmare och drar mer ström

Permalänk

Som nämns så är det brist på vettiga billiga bärbara med ssd hårddiskar, vilket jag tror är den största förklaringen.

Sedan så är 128GB idag i allra minsta lagret för systempartitionen. Och på en bärbar så har man oftast bara en hårddisk och då har problem med att ha plats till annat som arbetsmaterial.

Frågan är dock vad folket helst väljer, ssd låter fint att skryta med. Men jag tror inte att gemene Svensson idag precis har svårt att fylla en 128GB hårddisk på den portabla datorn.. Och att denna pyttelilla hårddisk leder i längden till mer problem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

De som köper bärbara är inte några prestanda-rävar. De ska bara ha en "data" på SIBA och det ska vara en "laptop" så de kan titta på facebook, betala räkningar och glo på aftonbladet. Hårddiskar är en gammal teknik som är billig.

Finns ingen anledning att stoppa i dyra SSD för tillverkarna. Det är "pärlor för svin".

min tjej tyckte det lät precis vad hon tycker och varför hon köpte sin dator utan ssd. jag försöker propsa på att hon ska ha ssd eftersom allt går fortare men det gör henne ingenting att inte ha en då hon sätter på sin dator och sen kokar lite kaffe så är den uppstartad och klar när hon är tillbaka.

jag köpte en ny plextor m3 pro 128gb som "vann" swecs test. innan hade jag en intel en x-25 g2 som fungerade bra men ville ha mer utrymme. hon tycker min dator är mkt snabb men ser ingen anledning till varför hennes bör vara det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har SSD i båda min laptops och skulle aldrig orka med en seg och högljud 5400rpm:are igen. Enda jobbiga är väl att 128GB inte är helt optimalt.
Om typ Intel eller Samsung kunde få tummen ur och släppa en 256GB mSATA enhet för överkomligt pris vore allt perfekt!

Fast jag tvivlar på att den vanlige Facebook-surfande Svensson skulle märka tillräckligt stor skillnad på en vanlig hårddisk och en SSD för att vara villig att betala dom extra slantarna en uppgradering skulle kosta.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q