Det här med att skicka glasramar med posten

Permalänk
Medlem

Det här med att skicka glasramar med posten

En kort och defus fråga kring det här med hur man enklast går tillväga för att skicka en glasram med posten. Är det någon som vet om det ev finns färdiga emballage som är gjorda för det ändamålet ? Eller är det så att man blir tvungen till att vira runt ett par varv med bubbelplast för att sen slå in ramen för att den överhuvudtaget ska överleva resan ? För man vill ju gärna inte att ramen ska vara trasig när det väl kommer fram.

Jag har skickat iväg ett par förfråganingar till några företag som jobbar med just emballage. Och frågat dom om dom har någon bra lösning till mitt ändamål.

Så innan dess jag har fått svar från dom så tänkte jag att det jag lika gärna kunde ställa frågan här och nu.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Det finns ju färdiga lådor att köpa där porto ingår. Rätt så tjocka är dom så bara att proppa dom fulla med allt möjligt emballage.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av J0hAnN48:

Det finns ju färdiga lådor att köpa där porto ingår.

Det gör det ? Dom måste jag totalt ha missat. Det lär jag kolla upp.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa någon sorts masonit eller hård kartong som täcker både fram och baksida på ramen. Så att det inte kan uppstå några skador när ramen hamnar i kläm.

Sen kan det vara bra att paketera med något stötdämpande material som tex bubbelplast.

En riktlinje brukar vara att paketet skall tåla ett fall från 1.5 meter.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Alternativet är att du snickrar ihop nåt själv, dyrare tavlor har jag oftast sett skickas i speciella plastlådor eller trälådor som någon har gjort till rätt mått. Masonitskivor och tvåtumsregel är inte direkt dyra, stoppa sen i lite av det hårdare sortens skum, det man gör rörisolering av så ska nog inte ens posten kunna ha söder det

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Jag skulle köpa någon sorts masonit eller hård kartong som täcker både fram och baksida på ramen. Så att det inte kan uppstå några skador när ramen hamnar i kläm.

Sen kan det vara bra att paketera med något stötdämpande material som tex bubbelplast.

En riktlinje brukar vara att paketet skall tåla ett fall från 1.5 meter.

Skrivet av Inveramsay:

Alternativet är att du snickrar ihop nåt själv, dyrare tavlor har jag oftast sett skickas i speciella plastlådor eller trälådor som någon har gjort till rätt mått. Masonitskivor och tvåtumsregel är inte direkt dyra, stoppa sen i lite av det hårdare sortens skum, det man gör rörisolering av så ska nog inte ens posten kunna ha söder det

Saken till att jag nu frågar, det är bara det att jag har haft en ( och jag funderar väl fortfarande på det ) liten mindre affärsplan på hobobynivå där jag ska sälja teckningar som inramad och klar. Istället för att bara sälja teckningarna som dom är.

Och visst skulle jag kunna snickra ihop något i träväg och skicka iväg om det skulle vara så. Frågan är ju om kunden är villig att betala det som det då kommer att kosta ? För risken är ju att frakten då inkl. emballage kommer att bli lika dyrt som vad själva affischen/teckningen kostar.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Sälj teckningarna enbart och skicka dem i rör?

Frakten för en ordentligt inslagen ram går inte att svara på, beror helt på hur stor ramen är och vad vikten i slutändan blir.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Sälj teckningarna enbart och skicka dem i rör?
Det är så jag gör i dag. Eller, det är väl så jag hade tänkt att göra.

Frakten för en ordentligt inslagen ram går inte att svara på, beror helt på hur stor ramen är och vad vikten i slutändan blir.
Det är sant. Men det är ganska ointressant just nu, då jag först av allt är ute efter ett lämpligt sätt att skicka från A till Ö, och komma fram i ett stycke.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar inte att skicka något av glas eller annat känsligt material med vanlig post. Jobbar själv på posten och de hanteras inte speciellt varsamt och de är många paket vars innehåll man hört gått sönder..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus89:

Jag rekommenderar inte att skicka något av glas eller annat känsligt material med vanlig post. Jobbar själv på posten och de hanteras inte speciellt varsamt och de är många paket vars innehåll man hört gått sönder..

Ja, själva ramen är det ju inga problem med. Utan det är just själva glasrutan i ramen som jag är orolig för att den ska ta stryk på vägen. Men klart det går att skicka en ram med posten. Kruxet är väl bara att komma på hur man billigt och smidigt man gör det.

För som jag skrev tidigare så tror jag inte att en kund är så speciellt sugen på att betala mer i fraktkostnader än vad själva köpet av en eller ett par teckningar går på, som är inramad och klar.

Nä, drömmen vore ju om man kunde slå upp en liten butik där man kunde sälja allt över disk. Men,... det är ju inget svar på min fråga.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Finns det någon möjlighet för transport med bud eller är den prisklassen helt ute ur frågan?
Alternativt skulle jag nog slå in tavlan i så mycket bubbelplast du kan få tag på och skicka det i ett paket. Posten och glas är inte den bästa kombinationen.

Du har inte kontaktat någon mindre konstbutik alt. inredningsbutik för återförsäljning av tavlorna, eller kommer vinstmarginalen inte vara tillräcklig för att gå plus?
Personligen tror jag att dina tavlor kan locka en hel del kunder, måste säga att jag personligen tycker de är väldigt intressanta och annorlunda på ett speciellt sätt.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Finns det någon möjlighet för transport med bud eller är den prisklassen helt ute ur frågan?
Nu har jag visserligen inte kollat upp det här med bud, så jag ska väl inte säga något om den saken. Men jag kan tänka mig att det inte är det billigaste alternativet.

Alternativt skulle jag nog slå in tavlan i så mycket bubbelplast du kan få tag på och skicka det i ett paket.
Jo, dom som jag har pratat med, dom har också tagit upp det här med bubbelplast.

Men det jag hade hoppas på, det var väl att det kanske skulle finnas färdiga emballage som just var för att skicka tavlor i. Men det är kanske bara ett önsketänkande från min sida.

Du har inte kontaktat någon mindre konstbutik alt. inredningsbutik för återförsäljning av tavlorna, eller kommer vinstmarginalen inte vara tillräcklig för att gå plus?
Jag har tänkt att ta och göra det. Men jag har inte kommit så långt än. Men jag har planer på att göra det. Sen hur stor eller liten själva vinstmarginalen blir, det vet jag inte i dagsläget. Men rik, det lär jag väl knappast bli på mina teckningar.

Personligen tror jag att dina tavlor kan locka en hel del kunder
Jo, jag har ju fått en del förfrågningar och responsen har ju ökat markant under dom senaste månaderna. Och sånt gillar man. Så det går ju framåt, sakta men säkert.

måste säga att jag personligen tycker de är väldigt intressanta och annorlunda på ett speciellt sätt.
Verkligen roligt att höra.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

En ide jag fick ar att du skickar teckningen i en rulle och sedan hittar du en webbutik daer du kan bestaella en ram i kundens namn och later dem skicka den betald och klar till kunden. Blir eventuellt inte dyrare an att du koper ramen sjaelv och skickar.

(Ursaekta brist pa svenska tecken, a, a, o )
Jag diggar ocksa dina teckningar och skulle enkelt kunna taenka mig att bestaella en gang.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

En ide jag fick ar att du skickar teckningen i en rulle och sedan hittar du en webbutik daer du kan bestaella en ram i kundens namn och later dem skicka den betald och klar till kunden. Blir eventuellt inte dyrare an att du koper ramen sjaelv och skickar.
Ja, det är ju ett alternativ. Det har jag faktiskt inte tänkt på. Annars så hade jag väl tänkt att jag själv skulle sätta ihop allt hemma här. Det blir lite mer personligt, om du förstår vad jag menar.

Men jag får verkligen tacka för tipset. Det är något att fundera på.

Jag diggar ocksa dina teckningar och skulle enkelt kunna taenka mig att bestaella en gang.
Jätte roligt att höra. Det är bara att du slinker in på hemsidan min och ser ut något som du tycker om.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10