Passande moderkort och nätagg till mitt system

Permalänk
Medlem

Passande moderkort och nätagg till mitt system

Hej!

Är påväg att inhandla ny dator, har lite problem att lyckas bestämma mig för vilket moderkort och nätaggregat jag skall ha (de delar jag kan minst om).
Kravet på moderkortet är mest att det skall inte ska flaska något, jag överklockar inget idag men kanske gör i framtiden så det vore trevligt om det fanns en liten möjlighet till det i alla fall.
Kravet på nätagget är i princip det samma, det ska orka dra runt systemet samt orka med framtida överklockning.

Så här ser systemet ut i övrigt:

Fractal Design Define R3 eller R4 USB3 (Svart)
695:-Chassi

Intel Core i5 3570K 3,4Ghz Socket 1155 Box
1 795:-Processor

Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
456:-DDR3-minnen

Asus GeForce GTX680-DC2T-2GD5 2GB
5 028:-Grafikkort (PCI Express)

Samsung SH-S223C
189:-Optisk enhet

Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 Sve (64-bit OEM)
799:-Operativsystem

Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB
869:-Solid State-disk (SSD)

Seagate Barracuda ST2000DM001 64MB 2TB
919:-3,5 tums S-ATA-hårddisk

Har ni någon annan synpunkt får ni såklart gärna komma med den också

Permalänk
Medlem

Moderkort "flaskar" inte.
Dem uppgiften har CPU, minne och grafikkort.
Numera sitter ju alla vitala delar som direkt påverkar prestanda integrerat i CPU'n.
Så moderkorten är reducerade till att ge stabila spänningar och ha bra signalvägar till minne/expansionsplatser (och att tillhandahålla ljudkort, USB platser etc såklart).

Vad du är ute efter verkar vara ett moderkort som uppdateras flitigt och kommer fortsätta att uppdateras en lång tid framöver.
Enligt min erfarenhet så är ASUS väldigt bra på just detta, framförallt med de dyrare modellerna.
Men jag är övertygad att andra tillverkare (MSI, ASROCK etc) också klarar det.

Så välj ett kort från en större tillverkare som har dom finesser du behöver.

Vad gäller nätagg så lägg dig på ungefär 750w, då har du utrymme både för överklockning och eventuell SLI/CF i framtiden.
Det finns en uppsjö av märken, men betydligt färre tillverkare.
Själv handlar jag ofta corsair, CX är snikmodellen, TX lite bättre, HX premiummodell och AX är lyxvarianten.

Trenden just nu både vad gäller CPU och GPU är ju ständigt reducerad strömförbrukning.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Processor: Intel i7-4770k @stock, Grafikkort: Nvidia Geforce GTX 970, Moderkort: ASUS M5A97 R2.0, Bildskärm: ASUS VG248QE 144Hz Övrigt: CM Storm Quickfire TK Black, Steelseries QCK Heavy, Steelseries Rival och Steelseries Arctis 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Moderkort "flaskar" inte.
Dem uppgiften har CPU, minne och grafikkort.
Numera sitter ju alla vitala delar som direkt påverkar prestanda integrerat i CPU'n.
Så moderkorten är reducerade till att ge stabila spänningar och ha bra signalvägar till minne/expansionsplatser (och att tillhandahålla ljudkort, USB platser etc såklart).

Vad du är ute efter verkar vara ett moderkort som uppdateras flitigt och kommer fortsätta att uppdateras en lång tid framöver.
Enligt min erfarenhet så är ASUS väldigt bra på just detta, framförallt med de dyrare modellerna.
Men jag är övertygad att andra tillverkare (MSI, ASROCK etc) också klarar det.

Så välj ett kort från en större tillverkare som har dom finesser du behöver.

Vad gäller nätagg så lägg dig på ungefär 750w, då har du utrymme både för överklockning och eventuell SLI/CF i framtiden.
Det finns en uppsjö av märken, men betydligt färre tillverkare.
Själv handlar jag ofta corsair, CX är snikmodellen, TX lite bättre, HX premiummodell och AX är lyxvarianten.

Trenden just nu både vad gäller CPU och GPU är ju ständigt reducerad strömförbrukning.

Har tidigare tittat på två stycken från asus, vad tycker du om dom?
http://www.inet.se/produkt/1902256/asus-p8z77-v
http://www.inet.se/produkt/1902261/asus-p8z77-v-lx

Om moderkortet inte flaskar, vad tjänar jag då på att ta det dyrare? Det billigare tar ju inte SLI, men ett 680 gtx DCII TOP tar väl för mycket plats ändå? Det dyrare har ju trådlöst nätverkskort men utöver det? Har man bättre överklockmöjligheter med det dyrare?

Permalänk
Medlem

Räcker 600w? även om man tänker klocka lite granna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ilbo:

Räcker 600w? även om man tänker klocka lite granna?

Det är ju rekommenderat av tillverkaren att ha 550w, och det är ju lite att ta i också.

Visa signatur

Processor: Intel i7-4770k @stock, Grafikkort: Nvidia Geforce GTX 970, Moderkort: ASUS M5A97 R2.0, Bildskärm: ASUS VG248QE 144Hz Övrigt: CM Storm Quickfire TK Black, Steelseries QCK Heavy, Steelseries Rival och Steelseries Arctis 5

Permalänk
Medlem

Dyrare kort har fler funktioner och ofta högre kvalitet på komponenterna.
Vad gäller överklockning så hävdar ASUS själva att det inte skall skilja nämnvärt mellan deras modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mentwos:

Det är ju rekommenderat av tillverkaren att ha 550w, och det är ju lite att ta i också.

mjo, sen beror det väl på certifieringen eller? för det är väl den som säger hur många watt man faktiskt får ut? eller? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Dyrare kort har fler funktioner och ofta högre kvalitet på komponenterna.
Vad gäller överklockning så hävdar ASUS själva att det inte skall skilja nämnvärt mellan deras modeller.

om det inte skiljer i överklockning, och extra funktionerna behöver jag inte... Hur mycket roll kan 500 kr spela på kvalitén?