Gabe Newell - " I think Windows 8 is a catastrophe for everyone in the PC space."

Permalänk
Medlem

Gabe Newell - " I think Windows 8 is a catastrophe for everyone in the PC space."

" I think Windows 8 is a catastrophe for everyone in the PC space." var något som Gabe sade i en intervju. Detta är mest relaterat till Valve och PC spel men diskutera gärna.

Full intervju: http://allthingsd.com/20120725/valves-gabe-newell-on-the-futu...

Permalänk
Medlem

Någon som läst intervjun och kan sammanfatta varför han tycker så?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någonting om att det hindrar spel från Linux. de kommer förlora några av Top-Tier PC/OEMs. Var ganska otydligt eller så är jag dålig på antingen datorer eller engelska.

Permalänk

hittade inte heller någon direkt förklaring men verkade som om att windows 8 skulle vara mer stängt än tidigare windows vilket skulle försvåra för alla andra utvecklare som också vill ha en bit av PC kakan.

Permalänk
Medlem

Kakor till er båda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gabe Newell gillar inte Windows 8 för att den har en inbyggd app store... Det vill säga en konkurrent till Steam.

Tycker det är konstigt att han inte gillar Windows 8 då det verkar vara samma idé som Steam Big Picture, fixa gränssnitt som fungerar på TV:n?

Windows 8 HTPC (gaming console) med Steam Big Picture hade ju varit väldigt attraktivt enligt mig.

Permalänk
Medlem

Kommer finnas flera typer av begränsningar i Windows 8, i Win8 RT och Win x86 Metro.

Ingen annan browser på ARM-versionen;
http://www.neowin.net/news/mozilla-not-happy-with-windows-8-a...

Begränsningar för Metro-baserade program/browsers;
http://www.osnews.com/story/25935

Finns säkert stora begränsningar för Steam som Metro-app, säkert transaktionsmässigt/handelsmässigt t.ex. Microsoft vill göra som Apple, låsa in användarna i deras kokong så de kan ta ut mer från alla som använder systemet.

Eftersom vanliga desktop i Win 8 är begränsad och hanteras som "utgående" så kan vi räkna med att framtida versioner inte kommer ha någon klassisk desktop överhuvudtaget (utom möjligen för speciella företagsversioner av operativet).

Permalänk
Medlem

Newell förespråkar helt enkelt öppna plattformar, vilket är tydligt på Steam med tanke på de allt vanligare dubbelreleaserna av spel, alltså till både Windows och Mac. Linux är ju uppenbarligen nästa måltavla, vilket förstås är välkommet.

Tillägg: ... och uppenbarligen ser han problem med att Windows 8 kommer att låsa in folk hårdare än förut, antagligen specifikt med tanke på Windows Store.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Eftersom vanliga desktop i Win 8 är begränsad och hanteras som "utgående" så kan vi räkna med att framtida versioner inte kommer ha någon klassisk desktop överhuvudtaget (utom möjligen för speciella företagsversioner av operativet).

Allt tyder på det i dagsläget, helt klart. Om det blir så, så kommer jag att bli en med pingvinerna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Allt tyder på det i dagsläget, helt klart. Om det blir så, så kommer jag att bli en med pingvinerna.

Enda jag är orolig över är spel som är väldigt låst till Windows/DirectX idag. Men byter hellre till Linux och köper en PS4 för att spela på istället för att låta mig låsas in som ett får i fållan av Microsoft.

Med Metro så är det enda stället att få program nämligen från Microsoft. Hur går det om Steam skulle vara en Metro-app? Mycket möjligt att Microsoft då vill ha xx% av det som Steam själva säljer i sin hand. Om de ens tillåter ett annat företag att göra egen/separat försäljning och nerladdning via en Metro-app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Enda jag är orolig över är spel som är väldigt låst till Windows/DirectX idag. Men byter hellre till Linux och köper en PS4 för att spela på istället för att låta mig låsas in som ett får i fållan av Microsoft.

Med Metro så är det enda stället att få program nämligen från Microsoft. Hur går det om Steam skulle vara en Metro-app? Mycket möjligt att Microsoft då vill ha xx% av det som Steam själva säljer i sin hand. Om de ens tillåter ett annat företag att göra egen/separat försäljning och nerladdning via en Metro-app.

Exakt. DirectX är ett gissel som borde dräpas bort till fördel för OpenGL/OpenAL/etc. Förhoppningsvis så lyckas Valve slå ett hårt slag för detta, så kanske spelutvecklarna hakar på, med lite (eller mycket) tur.

Och som du säger, MS lär ju kräva Valve på pengar om de tar fram en Metrovariant av Steam. Det är antagligen där skon klämmer för Newell. MS kommer ju knappast att vika sig heller, då de självklart ser en stor potential att tjäna fina pengar på att konkurrera ut Steam...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

All makt åt Newell!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Därför att Windows 8 är det mest stängda Windows som släppts hittils.

Samt att jag skulle VÄLDIGT GÄRNA byta till Linux och köra endast det. Slippa DirectX och mer stöd för OpenGL osv? Ja tack! Microsoft liknar mer och mer Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Därför att Windows 8 är det mest stängda Windows som släppts hittils.

Samt att jag skulle VÄLDIGT GÄRNA byta till Linux och köra endast det. Slippa DirectX och mer stöd för OpenGL osv? Ja tack! Microsoft liknar mer och mer Apple.

Helt klar. Jag har inte ogillat Windows tidigare, eftersom det har varit väldigt öppet fram till och med Windows 7. Men nu känns det som det är dags att byta OS på allvar.

Det görs ju faktiskt en del spel till Mac som har en Linuxkärna i grunden. Apple är inte direkt mer öppna som bolag i och för sig, men OS X är hyfsat öppet fortfarande. Det är bara Itunes och deras system runt mobiler och plattor som är väldigt låst med Apple Store.

Kanske skulle ta och installera Linux på en drive redan nu.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att Apple är att skylla för den här affärsmodellen. Jag tror win 8 kommer floppa stort. Det är en för stor förändring för medelsvensson att ta in.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red