Permalänk

Ny laptop - vilken djungel

Hej,
känner mig helt ute och cyklar vad gäller köp av ny laptop.
Åkte tio mil till närmsta stad idag för att öpa en dator, men kunde inte köpa någon.
Dels på grund av min okunskap och dels på grund av att affärerna inte hade några datorer hemma utan ville sälja mig visningsex. Det gällde både MediaMarkt, ElGiganten och Expert, på flertalet modeller.

Jag hade försökt läsa på innan, men det gick sådär. Nu ber jag er om hjälp.

Börjar med att specificera lite vad jag vill ha ut av datorn.
Jag vill ha en mindre modell, gärna 13-14".
Vill att datorn ska vara snabb, den ska absolut inte bli seg.
Jag ska ha den till att surfa, skriva i word, använda den som dvdspelare till tex hyrfilmer. Ev redigera någon bild i framtiden, men det är jag absolut inte säker på att jag kommer att göra.
Jag ska inte ladda hem saker, inte heller spela något spel eller så.
Har haft en dell som nu spruckit i gångjärnet, vill helst ha en dator som inte är så "skör" i gångjärnen om det är möjligt.

Har förstått att Intel i processorerna ska vara bra. Vet dock inte vilken storlek jag ska ha, 3, 5 eller 7?
Sedan har jag förstått att datorn blir snabbare med SSD minne, men det är dyrare.

Hur långt räcker tex 128 mb ssd minne?

Ska man köpa till Office eller räcer det med office-starter? Finns Office-starter i alla nya laptops?
Ska man köpa antivirusprogram?

Hur stort bör jag ha?
Vilket slags minne?
Är något märke att föredra? Har kollat lite på Acer, Asus, Sony Vaio, HP.

Pris 4000-6500 kr ca.

Hoppas att det inte är för ospecifik information, har inte några speciella modeller att komma med som förslag än.

Visa signatur

Sandra

Permalänk
Avstängd

Någon Lenovo modell lär uppfylla dina krav. Ang SSD-frågan

Du byter till SSD själv istället för att köpa en modell med SSD som standard och kostar säkert någon tusenlapp mer.
Räcker 128gb, hur långt är ett snöre? Plocka ur gamla disken å använd den som portabel.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk

Det var en ovanligt bra formulerad fråga - betydligt mer begåvad än många andra här som "ska köpa en värsting" trots att de förmodligen inte ska ha den till/klarar av att göra mer än surfa och anteckna inköpslistor (2 liter mjölk, smör, pålägg) med den....

Kolla på http://www.prisjakt.nu , en bra sida där man enkelt kan söka fram de laptops man är intresserad av, och se deras pris. T ex 13-14 tum skärm, inbyggd DVD-spelare etc.

Intels processorer är snabbare än AMD generellt, men de finns i olikia modeller (typ i3, i5, i7) och en snabb AMD är snabbare än en långsammare Intel.

Jag tycker du ska sikta på en Intel i5 - det är bra fart på dem utan att bli för varma (så att ljudet av kylfläktarna stör). i7 t ex blir varmare än en i5, och är därför inte alltid ett så bra val i en laptop. i3 funkar bra också, precis som flera av AMD:s CPUer. Oavsett vilken CPU du väljer så är du vinnare - som kund är man enormt bortskämd med CPU-prestanda idag.

Här kan du jämföra olika CPU:er och se hur snabba de är mot andra:

www.cpubenchmark.net

Då är programvaran, RAM och SSD ännu viktigare för datorns snabbhet, skulle jag påstår. Minst 4 GB ram ska den ha, minne är så billigt nu för tiden. "Alla" laptops (nästan) idag har samma DDR3-minnen med 204 pinnars anslutningar. De flesta har antingen 1333 eller 1600 MHz snabbhet - vilket som går bra, men 1600 är snabbare. Ska man vara detaljerad så måste man kika på hur många svepfrekvenser varje minne behöver för att adressera en byte (ofta kring 10-12), men det är enklare att bortse från detta - bara man har tillräcklilgt med minne (4 GB i dagsläget) så är det inte det som är flaskhalsen i systemet ändå.

128 GB är otroligt mycket plats för de flesta, men är du en person som laddar ner filmer, spel etc så fylls det upp snabbt. Räkna med att Windows 7 tar ca 20-30 GB så har du ungefär 100 GB kvar för dokument, fotografier etc -- gott om utrymme.

SSD är dock dyrare än en vanlig hårddisk, jag får bara fram tre modeller med SSD och dina övriga önskemål på prisjakt:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&co...

Om inte SSD är ett krav så blir det kring 100 olika modeller att välja på:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&co...

Kan inte säga så mycket om Office, annat än att det förmodligen innehåller 300 ggr så många finesser än man egentligen behöver, och därför kanske egentligen är onödigt. Ordbehandling och kalkyl i Office är ju sjukt kraftfulla, men jag vet inte om det finns bildredigering i Office? Andra vet säkert...

Bildbehandling kör jag själv ett gammalt program som heter Paint Shop Pro, men om man köper en digitalkamera så brukar det väl följa med någon form av bildredigeringsprogram som t ex kan ta bort "röda ögon" / ändra storlek på bilder? Finns säkert andra som kan tipsa om bra / billiga bildredigeringsprogram. Man behöver inte de dyraste proffsprogrammen som t ex Adobe Photoshop för att göra enkla redigeringar. Enklare redigeringar kan man ju göra med Windows Paint.

Vad gäller märken så är det svårt att säga att det ena märket är så mycket bättre än det andra - det är ändå ungefär samma elektronik som sitter innanför skalet oavsett märke - det är t ex samma CPUer från Intel/AMD som sitter i dem oavsett märke. Men Lenovo, Apple, Dell och HP:s probook-serie är kända för att ha bättre byggkvalitet än de andra - föredras av många proffs inom IT och business pga detta.

Sony hade samma goda rykte för tio år sedan, men är nu för tiden ungefär som alla andra "i klungan". Sony har en 14-tummare i C-serien, med glada färger och bakbelyst tangentbord som man kan få för ca 6500 tror jag. Ganska plastig, men en helt OK laptop.

Lycka till !!

Permalänk

Toshiba Satellite 13.3" Ultrabook

Toshiba Satellite 13.3" Ultrabook Z830-10W

Typ av processor Intel Core i5
Nummer 2467M
Antal kärnor (cores) 2
Hastighet (GHz) 1,60
CPU Cache 3 MB
Chipset Intel HM65
Minne RAM (typ) DDR3
RAM (MB) 4 096
RAM - Hastighet (MHz) 1 333
RAM - Portar (totalt) 1
RAM - Portar (tillgängliga) 0
RAM - Maximal uppgradering (MB) 6 144
Hårddisk Typ SSD
Kapacitet (GB) 128
Ljud & Grafik Ljudkort (typ) Realtek supporting Dolby® Advanced Audio
Inbyggda högtalare Ja
Inbyggd subwoofer Nej
Grafikprocessor (typ) Intel® HD Graphics 3000
Dedikerat grafikminne (MB) 0
Delat grafikminne (MB) 1 696
Skärm (display) Storlek (tum) 13.3
Maximal upplösning 1366 x 768
Inbyggd Webbkamera Ja
Upplösning 1.3 MP
CD/DVD Optical Drive Nej
Anslutningar ExpressCard - port Nej
Analogt modem Nej
LAN-kort (typ) 10/100/1000
Trådlöst gränssnitt 802.11b/g/n
TV Out Ja
TV Tuner Nej
USB 2.0 2
USB 3.0 1
Bluetooth Ja
FireWire (IEEE 1394) Nej
Port för minneskort Ja
Stödjer följande minneskort supports SD™ Card up to 2 GB, miniSD™/microSD™ Card with adapter up to 2 GB, SDHC™ Card up to 32 GB, SDXC™ Card up to 64 GB and MultiMedia Card™ up to 2 GB
HSDPA Nej
Esata Nej
Övrigt HDMI
Allmänna egenskaper Batterityp Lithium-ion
Cell 8
Batteritid (timmar) 8,00
Fjärrkontroll Nej
Pekdon Pekplatta (Multi touch)
Operativsystem Windows 7 Home Premium
Operativsystem - version (bit) 64
Mjukvara Toshiba Bluetooth™ Stack, Toshiba User's Manual, Toshiba Assist, Chicony Camera Assistant Software, Toshiba Face Recognition, Toshiba Value Added Package - Toshiba Power Saver, Toshiba Zooming Utility, Toshiba PC Diagnostic Tool, Toshiba Flash Cards.

5990 kr på Elgiganten webshop.
Vill gärna köpa en dator från en känd butik, gärna som man kan gå in till om det blir problem.
Vad tror ni om Toshiba?

Är detta en bra dator?
Saknas något?

Visa signatur

Sandra

Permalänk

Ja, det är en fin dator - men den är ovanligt vek i konstruktionen. Det är den lättaste Ultrabooken jag känner till, och Toshiba har byggt den så lätt och tunn att gångjärnen för skärmen gör att skärmen svajar. Annars är det en fin dator. Kan vara bra att känna och "klämma" på den innan du beställer.

Permalänk

Om jag köper den,

det finns inte office-starter installerat i den. Kan man ladda hem något program för att kunnda orbehandla som i word ungefär och kan jag öppna .doc och .docx dokument i något program?

Det finns ju ingen cd-läsare eller vad det heter. Vad kostar det att köpa en sådan för att ha på sidan om?
an man då både se på tex dvd filmer med den och använda till installationssivor för program om det behövs?

Tack för era svar.

Visa signatur

Sandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av SandraHansson:

Toshiba Satellite 13.3" Ultrabook Z830-10W

Typ av processor Intel Core i5
Nummer 2467M
Antal kärnor (cores) 2
Hastighet (GHz) 1,60
CPU Cache 3 MB
Chipset Intel HM65
Minne RAM (typ) DDR3
RAM (MB) 4 096
RAM - Hastighet (MHz) 1 333
RAM - Portar (totalt) 1
RAM - Portar (tillgängliga) 0
RAM - Maximal uppgradering (MB) 6 144
Hårddisk Typ SSD
Kapacitet (GB) 128
Ljud & Grafik Ljudkort (typ) Realtek supporting Dolby® Advanced Audio
Inbyggda högtalare Ja
Inbyggd subwoofer Nej
Grafikprocessor (typ) Intel® HD Graphics 3000
Dedikerat grafikminne (MB) 0
Delat grafikminne (MB) 1 696
Skärm (display) Storlek (tum) 13.3
Maximal upplösning 1366 x 768
Inbyggd Webbkamera Ja
Upplösning 1.3 MP
CD/DVD Optical Drive Nej
Anslutningar ExpressCard - port Nej
Analogt modem Nej
LAN-kort (typ) 10/100/1000
Trådlöst gränssnitt 802.11b/g/n
TV Out Ja
TV Tuner Nej
USB 2.0 2
USB 3.0 1
Bluetooth Ja
FireWire (IEEE 1394) Nej
Port för minneskort Ja
Stödjer följande minneskort supports SD™ Card up to 2 GB, miniSD™/microSD™ Card with adapter up to 2 GB, SDHC™ Card up to 32 GB, SDXC™ Card up to 64 GB and MultiMedia Card™ up to 2 GB
HSDPA Nej
Esata Nej
Övrigt HDMI
Allmänna egenskaper Batterityp Lithium-ion
Cell 8
Batteritid (timmar) 8,00
Fjärrkontroll Nej
Pekdon Pekplatta (Multi touch)
Operativsystem Windows 7 Home Premium
Operativsystem - version (bit) 64
Mjukvara Toshiba Bluetooth™ Stack, Toshiba User's Manual, Toshiba Assist, Chicony Camera Assistant Software, Toshiba Face Recognition, Toshiba Value Added Package - Toshiba Power Saver, Toshiba Zooming Utility, Toshiba PC Diagnostic Tool, Toshiba Flash Cards.

5990 kr på Elgiganten webshop.
Vill gärna köpa en dator från en känd butik, gärna som man kan gå in till om det blir problem.
Vad tror ni om Toshiba?

Är detta en bra dator?
Saknas något?

Ja det finns ju ingen dvd läsare, men det går typ inte få tag på om du ska ha den skärmstorleken.

Å andra sidan så går det ju köpa en extern (400-500kr ca)

Ang. Office så kan man ju alltid tanka open office som är gratis http://www.openoffice.org/sv/

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

Hur kopplar man in en dvd-läsare? Till usb?
Kan jag använda den till både att se filmer och att ha till tex installations-cd-skivor till program?

Kan man både öppna och spara docx i openoffice?

Visa signatur

Sandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av SandraHansson:

Hur kopplar man in en dvd-läsare? Till usb?
Kan jag använda den till både att se filmer och att ha till tex installations-cd-skivor till program?

Kan man både öppna och spara docx i openoffice?

ja du kopplar den till USB

Ja du använder den som vilken läsare/brännare som helst

Ja du kan både spara/öppna dokument i Openoffice

med andra ord:JA!

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SandraHansson:

Om jag köper den,

det finns inte office-starter installerat i den. Kan man ladda hem något program för att kunnda orbehandla som i word ungefär och kan jag öppna .doc och .docx dokument i något program?

Det finns ju ingen cd-läsare eller vad det heter. Vad kostar det att köpa en sådan för att ha på sidan om?
an man då både se på tex dvd filmer med den och använda till installationssivor för program om det behövs?

Tack för era svar.

Google Docks

Permalänk
Medlem

Riktigt bra pris på Z830. Så typiskt att den ska ha blank skärm bara

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av SandraHansson:

Hur kopplar man in en dvd-läsare? Till usb?
Kan jag använda den till både att se filmer och att ha till tex installations-cd-skivor till program?

Kan man både öppna och spara docx i openoffice?

Jag vet inte hur mycket det har ändrats men då jag skulle skriva ett arbete i våras fick jag lite problem med kompatibiliteten. Bilderna satt inte riktigt rätt och formlerna som vi hade skrivit kunde jag inte redigera på OpenOffice. Om du bara ska skriva borde det funka utan problem.

Om du kan tänka dig att gå upp till 15" så kan du få en bra mycket billigare dator, med riktiga office på köpet
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah531_intel_i3-...
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah532_gl_intel_...
http://cdon.se/hemelektronik/b%C3%A4rbara_datorer/office_och_...

Permalänk

Nej jag vill ha en mindre modell än 15".

Ska jag satsa på den med 128mb ssd-minne istället för ex 500gb SATA?
Är det bättre med ssd? Värt att gå ner så mycket utrymmesmässigt?

Visa signatur

Sandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av SandraHansson:

Nej jag vill ha en mindre modell än 15".

Ska jag satsa på den med 128mb ssd-minne istället för ex 500gb SATA?
Är det bättre med ssd? Värt att gå ner så mycket utrymmesmässigt?

Om du inte ska ladda ner något så ser jag ingen anledning att ha 500GB. Klart värt om man ska använda den som du!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SandraHansson:

Nej jag vill ha en mindre modell än 15".

Ska jag satsa på den med 128mb ssd-minne istället för ex 500gb SATA?
Är det bättre med ssd? Värt att gå ner så mycket utrymmesmässigt?

Skillnaden emellan hårddisk och SSD känner man av så att säga. Rekommenderar verkligen att du kör på en dator med SSD, allt blir rappare i svängarna.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Jag har dessutom en extern hårddisk på 500gb.

Visa signatur

Sandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av SandraHansson:

Kan man både öppna och spara docx i openoffice?

Ja, definitivt. Det fungerar mycket bättre än gamla 97-03 .doc, men layouten kan bli klart olika mellan Word och Open/Libre Office. Allt som ska skickas in - typ CV, uppsatser etc. - bör du därför göra om till PDF-format innan.

Fantastiskt välformulerad fråga för övrigt! Härligt med folk som kan erkänna att de är förvirrade.

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt köpa något liknande som du länkade, men jag har ingen specifik kunskap om just den modellen. det jag skulle göra är att kolla upp datorer utan ssd (för det finns så många fler) och sedan, när du hittat den dator du vill ha, så kan du köpa en separat ssd och be dom sätta in den istället. för dina syften skulle jag tro att 60gb kan räcka länge, men 120/128GB är mer än nog. Anledningen till att jag rekommenderar denna metod är helt enkelt att ha fler modeller att välja mellan. sitter du några timmar på prisjakt + google så kommer du snart fram till vad du tror dig själv vara intresserad av, så kan du rapportera tillbaka hit.

Hela den här tråden kan sammanfattas av den här videon:
http://feber.se/bil/art/247737/titta_ngot_trevlig_hnder_p_vge...

Tack så mycket sweclockers för att man äntligen fått tillbaka hoppet om att inte alla är fanboytroll på denna sida!

Permalänk

Är det en sån här jag ska ha för att kunna se film och ha installations-cd:ar till datorn?
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/brannare/transcend-t...

Varför heter det "brännare" jag behöver inte kunna bränna några skivor, bara öppna upp dem i datorn.

Jag har usb 2.0 port i min tv, kan jag koppla den direkt till tv:n för att se dvd filmer, istället för att koppla den till datorn?

Funderar på att köpa en usb-hub. Ska man köpa en med eller utan egen strömförsörjning? Tänker att det kanske tar mycket av datorns batteri om den inte har egen strömförsörjning?

Visa signatur

Sandra

Permalänk

Vad är det för sillnad på Norton internet security och Norton antivirus? Är Norton 360 ytterligare en annan sort? Det är Norton 360 som man får för halva priset om man köper datorn.

Visa signatur

Sandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av SandraHansson:

Är det en sån här jag ska ha för att kunna se film och ha installations-cd:ar till datorn?
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/brannare/transcend-t...

Varför heter det "brännare" jag behöver inte kunna bränna några skivor, bara öppna upp dem i datorn.

Jag har usb 2.0 port i min tv, kan jag koppla den direkt till tv:n för att se dvd filmer, istället för att koppla den till datorn?

Funderar på att köpa en usb-hub. Ska man köpa en med eller utan egen strömförsörjning? Tänker att det kanske tar mycket av datorns batteri om den inte har egen strömförsörjning?

Varför kopplar du inte in din externa hårddisk i tv när du tittar på film?
Så gör jag iaf, laddar ner, lägger över på HDD och kopplar in i tvn, fast du kanske inte laddar ner?

Permalänk

Just en sån här dator som du beskriver har jag hjälpt 3 personer redan och köpa, exakt vad du beskriver och vill ha och med samma krav och samma prislapp. Alla 3 var även tjejer (som du antar jag)

Antar du är lite inne på en Macbook Air typ-i-modell fast billigare prislapp. Vikt ca 1 kg kanske?

http://produkter.mediamarkt.se/store/malmo-svagertorp/dator/b...

http://produkter.mediamarkt.se/store/malmo-svagertorp/dator/b...

vet att asus och acer har en del såna här datorer, som är som "macbook air" och "zenbook" men billigare prislapp. kolla också prisjakt

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Just en sån här dator som du beskriver har jag hjälpt 3 personer redan och köpa, exakt vad du beskriver och vill ha och med samma krav och samma prislapp. Alla 3 var även tjejer (som du antar jag)

Antar du är lite inne på en Macbook Air typ-i-modell fast billigare prislapp. Vikt ca 1 kg kanske?

http://produkter.mediamarkt.se/store/malmo-svagertorp/dator/b...

http://produkter.mediamarkt.se/store/malmo-svagertorp/dator/b...

vet att asus och acer har en del såna här datorer, som är som "macbook air" och "zenbook" men billigare prislapp. kolla också prisjakt

Skillnaden mellan 128 GB SSD och 300 GB eller 500 GB är liten om du bara surfar, skriver arbeten, musik, m.m.

Att starta datorn kanske tar 2-5 sekunder snabbare med SSD.
Du startar Photoshop några sekunder snabbare, om du använder det.
Annars är det om du spelar, vilket du ej gör.

Du får plats med mer filmer och bilder på en större hårddisk, men eftersom du nämner en DVD läsare så antar jag du ska kolla på film i datorn med DVD skivor.

Och ja det finns gratis program på nätet och ladda ner som kan öppna både .pdf, .doc, och allt de där som Office paketet har, och dom datorerna med Office paketet färdig installerat, med HP m.m. är bara skit. Du får en "prov" version av programmet o sen måste du betala 10,000 kronor för hela versionen. Kör på gratis istället.

edit: oops blev dubbel post, kan nån försöka lägga in allt jag skrivit i en enda tråd istället.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Twister86:

Just en sån här dator som du beskriver har jag hjälpt 3 personer redan och köpa, exakt vad du beskriver och vill ha och med samma krav och samma prislapp. Alla 3 var även tjejer (som du antar jag)

Antar du är lite inne på en Macbook Air typ-i-modell fast billigare prislapp. Vikt ca 1 kg kanske?

http://produkter.mediamarkt.se/store/malmo-svagertorp/dator/b...

http://produkter.mediamarkt.se/store/malmo-svagertorp/dator/b...

vet att asus och acer har en del såna här datorer, som är som "macbook air" och "zenbook" men billigare prislapp. kolla också prisjakt

Tycker båda ser mycket bra alternativ för trådskaparen att skaffa.
Handlar egentligen om det är AMD med sin APU (accelerated Processing unit - Grafikprocessor och Processor i ett).
Eller en lite dyrare i5 Intel med sämre grafik men snabbare beräkningar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag ska kolla på film i tvn, dvd-sivor, hyrfilm, laddar inte ner, men har ingen dvd spelare så ska koppla datorn till tvn med en hdmi kabel.
Men då kanse jag kan oppla dvd-läsaren direkt till tvn eftersom tvn har usb ingång?

Visa signatur

Sandra

Permalänk

Jag är fortfarande inne på en Toshiba Satellite 13.3" Ultrabook Z830-10W. Det verkar vara ett bra pris på den just nu. Förhoppningsvis an jag känna på den i affären imorrn innan jag beställer den, bara den finns inne. Verkar inte som att de stora kedjorna har så stort antal datorer på lager, i alla fall inte i Luleå.

Visa signatur

Sandra

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SandraHansson:

Jag ska kolla på film i tvn, dvd-sivor, hyrfilm, laddar inte ner, men har ingen dvd spelare så ska koppla datorn till tvn med en hdmi kabel.
Men då kanse jag kan oppla dvd-läsaren direkt till tvn eftersom tvn har usb ingång?

Ingen aning om det fungerar

Någon annan?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

finns bärbara med dvd läsare o sen kan du köpa en billig dvd till tvn om du vill istället så slipper du hdmi-klyddet.

du får själv avgöra om du vill ha toshiba eller ej. som sagt smaken e som baken, läs en recension bara först.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

Jodå jag har läst flera recensioner. Men som sagt fattar jag inte allt jag läser och vad det innebär. Men har ju läst att vissa an uppfatta skärmen som i tunnaste laget och något ostabil. Men sen är det nog ett plus att det är intel i5 och ssd hårddisk i den. Vet att jag inte kommer att få "allt" för de pengar jag vill lägga på en dator. Och har fått för mig att det här är ett bra erbjudande, en bra dator för de pengar man lägger ut på den och max 6000 var vad jag tänkt att lägga ut på en dator. Men jag kanske har fel.

Visa signatur

Sandra

Permalänk
Medlem

Jag tror den (Toshiba ultrabook) datorn passar dig. Som du läser så är den nog lite vek på sina ställen men det får du nog acceptera i den prisklassen.

Office starter är i princip ett nerbantat office som visserligen borde kunna öppna office dokument riktigt men skriver man och arbetar med sig själv är det inga problem att köra med libre- eller open office och spara i det öppna formatet odt. När man delar dokumenten med vänner eller så konverterar/sparar man till pdf, det ser proffsigare ut om inget annat.

En SSD bygger bort din dators största flaskhals. Lite snålt med utrymme för vissa men för dig som dessutom redan har en extern hårddisk att ta till är det absolut inga problem. Eftersom du ser lite dvd-filmer så behöver du även en extern läsare för sådana.

Angående antivirus klarar du dig lätt på en gratis variant. Googla först på den test-varianten som kommer med datorn och "removal tool". Följ instruktionerna. Sedan kan du tanka ner en gratis variant. Förslag på det är avira, avg, avast och microsoft security essentials. Vilken man ska välja är mest en personlig preferens. Jag gillar avira men kör även avast och mse på andra datorer.