Kan bara använda 3,86GB av 4 GB RAM, varför?

Permalänk
Medlem

Kan bara använda 3,86GB av 4 GB RAM, varför?

Varför står det så här?
Grafikkortet ska inte ta behöva ta RAM då det är 512MB dedikerat, fel på RAM stickorna nu eller vart är mina saknade MB?
*Edit*
Intel's Core i3 350M grafikkrets är inaktiverad via bios, samt går inte att aktivera. (Gjort av Sony själva.)
Har bortbockat den där max ram inställningen i MS Config, nu får jag bara ut 3,48GB av RAM:et...! (Funkade prima skit.)
Har kört några reinstall av Windows och nedgradering till Vista för att se om de blev nån ändring. Vista visar 4GB användbart, alltså är det något i Win 7 som ställer till det hela, och vad jag minns så var OEM Windows 7 från Sony fungerande och visade 4GB användbart.
Något som retar mig nu då jag raderat OEM partitionen...

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

http://i47.tinypic.com/95wpd2.png

Varför står det så här?
Grafikkortet ska inte ta behöva ta RAM då det är 512MB dedikerat, fel på RAM stickorna nu eller vart är mina saknade MB?

Först: 140 meg är inget att bråka om.

Ta fram Resursövervakaren och kolla "minne"-fliken. Kan ge något tips.
BIOS kan behöva aktivera nåt som heter memory remapping eller nåt liknande, kolla det.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Först: 140 meg är inget att bråka om.

Ta fram Resursövervakaren och kolla "minne"-fliken. Kan ge något tips.
BIOS kan behöva aktivera nåt som heter memory remapping eller nåt liknande, kolla det.

Får ganska ofta slut på RAM när jag sysslar med det jag sysslar med.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Får ganska ofta slut på RAM när jag sysslar med det jag sysslar med.

Då tror jag det kan vara dags för en uppgradering

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Då tror jag det kan vara dags för en uppgradering

Jo har tänkt det, ska köpa en 4GB sticka till.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

http://i47.tinypic.com/95wpd2.png

Varför står det så här?
Grafikkortet ska inte ta behöva ta RAM då det är 512MB dedikerat, fel på RAM stickorna nu eller vart är mina saknade MB?

Det kan vara så att Grafikkortet tar mer ram för att få mer vram alltså grafik ram. Så gör min nämligen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

du har 4'000'000'000byte ram, vilket är 4000000000/1024^= 3.72GB Ram, så du borde inte ha exakt 4GB ram

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

http://i47.tinypic.com/95wpd2.png

Varför står det så här?
Grafikkortet ska inte ta behöva ta RAM då det är 512MB dedikerat, fel på RAM stickorna nu eller vart är mina saknade MB?

Jag mistänker att det kan vara det integrerade grafikdelen som tilldelas en minnesarea. Titta i BIOS om det går att stänga av den.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag mistänker att det kan vara det integrerade grafikdelen som tilldelas en minnesarea. Titta i BIOS om det går att stänga av den.

Men grafikkortet har ju redan 512mb dedikerat, varför skulle den få mera?
Drar man ur en 2GB sticka, så de är 2GB kvar i datorn har man hela 2GB användbart.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

du har 4'000'000'000byte ram, vilket är 4000000000/1024^= 3.72GB Ram, så du borde inte ha exakt 4GB ram

Har 4096mb ram (Står så i bios.)

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Men grafikkortet har ju redan 512mb dedikerat, varför skulle den få mera?
Drar man ur en 2GB sticka, så de är 2GB kvar i datorn har man hela 2GB användbart.

Om du menar ditt diskreta grafikkort Radeon HD 5470 512MB så är det inte den jag talar om, jag syftar på den integrerade grafikdelen i din i3 processor.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om du menar ditt diskreta grafikkort Radeon HD 5470 512MB så är det inte den jag talar om, jag syftar på den integrerade grafikdelen i din i3 processor.

Sony har vid tillverkningen av datorn avaktiverat Intel grafiken och varken i Everest eller Aktivitetshanteraren visas någon Intel grafikkrets upp, samt att drivrutinerna direkt från Intel inte går att installera då den vid installation säger att det inte går att installera utan grafikkretsen aktiverad.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Har 4096mb ram (Står så i bios.)

0,512 Byte? Låter lite i underkant tycker jag ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

http://i47.tinypic.com/95wpd2.png

Varför står det så här?
Grafikkortet ska inte ta behöva ta RAM då det är 512MB dedikerat, fel på RAM stickorna nu eller vart är mina saknade MB?

Prova följande:
Start--> msconfig-->fliken systemstart-->avancerade alternativ-->bocka ur "högsta mängd minne"--> verkställ och starta om datorn.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Carl Pedal:

0,512 Byte? Låter lite i underkant tycker jag ^^

Välkommen till Sweclockers!

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Välkommen till Sweclockers!

Tack tack!
Underligt att jag inte hamnat här tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Pedal:

0,512 Byte? Låter lite i underkant tycker jag ^^

0,512byte.. Nu får du allt förklarar för jag fattar inte vad du menar..?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Det är så på alla. För mig med. Antar att det inte går att använda allt eftersom Windows behöver lite grann också? Det är så lite så inget att bråka om. RAM är billigt som attan så köp 4GB till och stoppa in så går det bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Det är så på alla. För mig med. Antar att det inte går att använda allt eftersom Windows behöver lite grann också? Det är så lite så inget att bråka om. RAM är billigt som attan så köp 4GB till och stoppa in så går det bättre

Har inte plats för 4GB till, har bara 2 platser. :/

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Har inte plats för 4GB till, har bara 2 platser. :/

Köp 2x4GB. Så byter du det mot ditt gamla!

Permalänk
Skrivet av bullen181:

0,512byte.. Nu får du allt förklarar för jag fattar inte vad du menar..?

m betyder milli. b betyder bit. det går 8 bit på en byte. räkna på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Pedal:

m betyder milli. b betyder bit. det går 8 bit på en byte. räkna på

Oh.. De där ger jag mig icke på alltså, för svårt.. Kanske är lätt med.. Men känns som att de är att gå ut på öppna hav...
Men kortfattat.. Innebär då detta att vi inte har exakt 4gb ram i datorn då eller är jag helt ute och fiskar?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Köp 2x4GB. Så byter du det mot ditt gamla!

Jo de skulle jag nog göra.. Eller rättare sagt.. Bra idé, behöver ändå nya RAM, mitt ena nuvarande är kasst.
Hoppas datorn kan ha 8GB bara..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Oh.. De där ger jag mig icke på alltså, för svårt.. Kanske är lätt med.. Men känns som att de är att gå ut på öppna hav...
Men kortfattat.. Innebär då detta att vi inte har exakt 4gb ram i datorn då eller är jag helt ute och fiskar?

Syftar på att mb och MB betyder väldigt olika saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Pedal:

Syftar på att mb och MB betyder väldigt olika saker

Aha då förstår jag.

OfT: Grattis till fler forum likes än jag, märks att du redan hjälpt en del på din korta tid här på SweC.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Aha då förstår jag.

OfT: Grattis till fler forum likes än jag, märks att du redan hjälpt en del på din korta tid här på SweC.

Tack tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Jo de skulle jag nog göra.. Eller rättare sagt.. Bra idé, behöver ändå nya RAM, mitt ena nuvarande är kasst.
Hoppas datorn kan ha 8GB bara..

Bäst så ja. Ram är så billigt så de spelar ingen roll. 4GB (1 sticka) kostar bara cirka 250kr för 1333Mhz.
8GB är inte så mycket dyrare, kanske 350kr. Småpengar Alltså

Permalänk
Skrivet av milo_:

Prova följande:
Start--> msconfig-->fliken systemstart-->avancerade alternativ-->bocka ur "högsta mängd minne"--> verkställ och starta om datorn.

This.

Jag hade precis samma problem innan, var så illa att den ställde in sig på 256 MB så det tog en kvart att starta Windows. Av någon anledning fungerar inte "högsta mängd minne"-funktionen i Win 7.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Bäst så ja. Ram är så billigt så de spelar ingen roll. 4GB (1 sticka) kostar bara cirka 250kr för 1333Mhz.
8GB är inte så mycket dyrare, kanske 350kr. Småpengar Alltså

Mjo, men söker nog mindre Mhz på mina då jag vill att datorn ska va lite strömsnål.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Mjo, men söker nog mindre Mhz på mina då jag vill att datorn ska va lite strömsnål.

Varför det? De tar i princip ingenting.