Permalänk
Medlem
Skrivet av RenderMonkey:

Project Euler är trevligt men jag personligen tröttnade på det för att jag tyckte just att matematiken blev för svår. I princip alla de tal jag löst som sagt har jag inte löst tack varje att jag insett något "smart" matematiskt. De uppgifter som kräver det förblir olösliga för mig i alla fall, man måste vara matematiskt lagd för de svårare uppgifterna (alternativt så kan jag för lite matematik, men jag känner inte spontant i alla fall att den matematik jag studerat på högskola har hjälpt mig i Project Euler).

Ett bättre alternativ om du är intresserad av programmering som sagt är https://kth.kattis.scrool.se/ . KTH har ett jävligt coolt system där de lägger upp väldigt många inlämningsuppgifter / programmeringsövningar / etc på deras system Kattis. Har man ett konto så kan man ladda upp sina egna lösningar på problemen och dessa blir automatiskt rättade av systemet, man får feedback direkt! Problemen på Kattis är mycket bättre lämpande om du vill bli duktig på programmeraring än Project Euler är. Problemet med Kattis är att det är för elever på KTH men jag mailade faktiskt KTH och bad om att få en inloggning och de var väldigt snälla och gav mig ett konto. Så om du är intresserad av det borde du (och alla andra som är det) definitivt kontakta KTH och be om ett konto!

håller med, va ett jävligt coolt system
får ta och testa att maila dem och testa runt där lite. något jag märkte där var att Python-programmen ofta va ganska mycket långsammare än vad de övriga va, det känns bra tycker jag som ett "utforska-själv" och nybörjar-språk. är det inte mer än så?

Visa signatur

There are 10 types of people in the world:
Those who understand binary, and those who don't.

Permalänk
Skrivet av Heztio:

håller med, va ett jävligt coolt system
får ta och testa att maila dem och testa runt där lite. något jag märkte där var att Python-programmen ofta va ganska mycket långsammare än vad de övriga va, det känns bra tycker jag som ett "utforska-själv" och nybörjar-språk. är det inte mer än så?

Det här med de olika snabba exekveringstiderna av olika programmeringsspråk (och vilket språk som är "bäst") ska man vara försiktig med då det lätt blir debatter som spårar ut helt (lite som PC vs Mac etc), fokusera dig inte på sånt. Det viktigaste när man börjar med programmering är att lära sig metodiken, och den är den samma oavsett språk (oftast!). Jag har personligen inte använt Python men jag har är helt övertygad om att det inte är ett sämre språk än något annat när det gäller att lära sig programmering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RenderMonkey:

Det här med de olika snabba exekveringstiderna av olika programmeringsspråk (och vilket språk som är "bäst") ska man vara försiktig med då det lätt blir debatter som spårar ut helt (lite som PC vs Mac etc), fokusera dig inte på sånt. Det viktigaste när man börjar med programmering är att lära sig metodiken, och den är den samma oavsett språk (oftast!). Jag har personligen inte använt Python men jag har är helt övertygad om att det inte är ett sämre språk än något annat när det gäller att lära sig programmering.

ojdå, många ömma tår att trampa på inom ämnet kan jag tänka mig.
jag i min bristande kunnighet tänker mig att de flesta, om inte alla objekt-orienterade språk bör ha samma uppbyggnad, iallafall till grunden va?
men som tidigare nämnt av "Mithras" så är python ett sådant språk där man inte behöver förstå den inre mekaniken till samma grad som vid andra språk.
kan mycket väl ligga någonting i det, men gör ingenting för mig för tillfället. jag vill lära mig allt jag kan komma över.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world:
Those who understand binary, and those who don't.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RenderMonkey:

Det här med de olika snabba exekveringstiderna av olika programmeringsspråk (och vilket språk som är "bäst") ska man vara försiktig med då det lätt blir debatter som spårar ut helt (lite som PC vs Mac etc), fokusera dig inte på sånt. Det viktigaste när man börjar med programmering är att lära sig metodiken, och den är den samma oavsett språk (oftast!). Jag har personligen inte använt Python men jag har är helt övertygad om att det inte är ett sämre språk än något annat när det gäller att lära sig programmering.

Skrivet av Heztio:

ojdå, många ömma tår att trampa på inom ämnet kan jag tänka mig.
jag i min bristande kunnighet tänker mig att de flesta, om inte alla objekt-orienterade språk bör ha samma uppbyggnad, iallafall till grunden va?
men som tidigare nämnt av "Mithras" så är python ett sådant språk där man inte behöver förstå den inre mekaniken till samma grad som vid andra språk.
kan mycket väl ligga någonting i det, men gör ingenting för mig för tillfället. jag vill lära mig allt jag kan komma över.

Att script språk är jämförelsevis långsamma är det väll ändå ingen som bråkar om?

Tycker att när du känner du kan ett språk skapligt att du ska lära dig åtminstone principen för assembly. Inte garanterat att du behöver det för att programmera något men det ger en väldig insikt i hur en dator fungerar.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Att script språk är jämförelsevis långsamma är det väll ändå ingen som bråkar om?

Tycker att när du känner du kan ett språk skapligt att du ska lära dig åtminstone principen för assembly. Inte garanterat att du behöver det för att programmera något men det ger en väldig insikt i hur en dator fungerar.

finns det någonting jag kan göra nu under tiden innan jag börjar plugga för att förbereda mig för det? vet på ett ungefär hur saker o ting funkar, men inte på detaljnivå. har du något tips om hur jag kan själv-lära mig lite under tiden jag väntar på BTH?

Visa signatur

There are 10 types of people in the world:
Those who understand binary, and those who don't.

Permalänk
Medlem

Generellt sett behöver man inte vara speciellt duktig på matte som systemutvecklare, men det varierar självklart kraftigt beroende på arbetsuppgift.

Själv har jag jobbat som systemutvecklare i 11 år nu och den matte jag har behövt använda ligger på skamligt simpel nivå. Tror inte jag behövt en enda gnutta av de 28 poäng matte jag läste på universitetet, utan på sin höjd lite gymnasiematte. Men så är det ju ECM-system jag pysslar med. Man behöver knappt någon hjärna för det, så man får skapa sig egna utmaningar istället.

Men det vore dumt av mig att påstå att du kan vara lugn med matten, för självklart varierar det kraftigt beroende på arbetsplats/arbetsuppgift. Läs så mycket du orkar och har lust med, och komplettera om det behövs.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Generellt sett behöver man inte vara speciellt duktig på matte som systemutvecklare, men det varierar självklart kraftigt beroende på arbetsuppgift.

Själv har jag jobbat som systemutvecklare i 11 år nu och den matte jag har behövt använda ligger på skamligt simpel nivå. Tror inte jag behövt en enda gnutta av de 28 poäng matte jag läste på universitetet, utan på sin höjd lite gymnasiematte. Men så är det ju ECM-system jag pysslar med. Man behöver knappt någon hjärna för det, så man får skapa sig egna utmaningar istället.

Men det vore dumt av mig att påstå att du kan vara lugn med matten, för självklart varierar det kraftigt beroende på arbetsplats/arbetsuppgift. Läs så mycket du orkar och har lust med, och komplettera om det behövs.

låter inte helt fel ne
nejdå, matte har jag räknat med, och på något sett måste ju matte vara med i programmering, ska ta en titt på det som folk tidigare nämnt med mängdlära och lite extra algebra. även om det kanske inte direkt används av den programmering jag kommer syssla, så är det nog inte helt fel att ha lite högre nivå av kunskap än att man smeker ribban

Visa signatur

There are 10 types of people in the world:
Those who understand binary, and those who don't.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RenderMonkey:

Hade jag fått en tenta idag i analys hade jag garanterat inte klarat den (lärarna verkar dock ha den inställningen att kunskapen är kvar för evigt bara för att man klarat en tenta) men hade jag fått förbereda mig ett par dagar så hade jag nog gjort det.

Som det brukar sägas - har man väl förstått det en gång så är det inte så svårt att hitta tillbaka om behovet skulle uppstå. Jag skulle säkert sumpa en analystenta idag jag också, men inte om jag får fräscha upp minnet före.

Värre är det förstås för de som bränner igenom kurser och klarar tentor med nöd och näppe, och aldrig riktigt har förstått kursens innehåll...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag man har mer nytta av matematiken i programmeringen än man först inser. Det handlar bl.a. om hur man tänker/resonerar kring problemen som skall lösas. Många koncept från matematiken återkommer i programmeringen, men när de tillämpas så känns de så naturliga att man inte reflekterar över att det är matematik. Ta t.ex. funktionsbegreppet, som är centralt i både matematik och programmering. Många tänker nog inte på att isNegative(int x): x<0->Yes, x>=0->No är en lika matematisk funktion som f(x)=3x^2+4x+3.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Har en lite fråga här. Om man väljer teknikprogrammet på gymnasiet har man möjligheter att plugga vidare sen till typ webbutvecklare, programmerare?

Som flera andra har skrivit är ett programmeringsinriktat teknikprogram en utmärkt början, se till att läsa ordentligt med matte och fysik bara så att du får bra med valmöjlighet sedan. Har själv gått teknik med inriktning på spel- och internetprogrammering, läste upp till matte E och fyisk B (Ma D o Fy B är typ grundkrav för en Högskole./Cevilingengör efter åt).

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RenderMonkey:

Project Euler är trevligt men jag personligen tröttnade på det för att jag tyckte just att matematiken blev för svår. I princip alla de tal jag löst som sagt har jag inte löst tack varje att jag insett något "smart" matematiskt. De uppgifter som kräver det förblir olösliga för mig i alla fall, man måste vara matematiskt lagd för de svårare uppgifterna (alternativt så kan jag för lite matematik, men jag känner inte spontant i alla fall att den matematik jag studerat på högskola har hjälpt mig i Project Euler).

Ett bättre alternativ om du är intresserad av programmering som sagt är https://kth.kattis.scrool.se/ . KTH har ett jävligt coolt system där de lägger upp väldigt många inlämningsuppgifter / programmeringsövningar / etc på deras system Kattis. Har man ett konto så kan man ladda upp sina egna lösningar på problemen och dessa blir automatiskt rättade av systemet, man får feedback direkt! Problemen på Kattis är mycket bättre lämpande om du vill bli duktig på programmeraring än Project Euler är. Problemet med Kattis är att det är för elever på KTH men jag mailade faktiskt KTH och bad om att få en inloggning och de var väldigt snälla och gav mig ett konto. Så om du är intresserad av det borde du (och alla andra som är det) definitivt kontakta KTH och be om ett konto!

Jag har också pysslar med projekt euler, och haft mycket hjälp av "mattematik" som jag lärt mig på högskloan. Även om det inte beskrivs med differentialekvationer så kan man utnyttja transform och lite annat, för att inse hur vissa problem vill lösas.

Även kunskap om matriser och linjär algebra ger mycket hjälp i vissa av uppgifterna.

Allmän algebra är också bra att kunna för att beskriva något komplext så att man själv kan förstå vad i hela världen det egentligen är man pysslar med.

TS:
Jag skulle bara säga att matte är intressant att lära sig om du vill bli någon form av civilingenjör inom datortekink. Då man kan ha nytta av algoritmanalys och advancerade algoritmer (vilket har MYCKET grund i matte).

Är du mer intresserad av att skriva "vanliga" program eller "appar" så ser jag ingen större nytta med det. Däremed inte sagt att du skall skippa gymnasiematten, gör INTE det, den är awesome och borde vara obligatorisk (samtliga kurser!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

TS:
Jag skulle bara säga att matte är intressant att lära sig om du vill bli någon form av civilingenjör inom datortekink. Då man kan ha nytta av algoritmanalys och advancerade algoritmer (vilket har MYCKET grund i matte).

Är du mer intresserad av att skriva "vanliga" program eller "appar" så ser jag ingen större nytta med det. Däremed inte sagt att du skall skippa gymnasiematten, gör INTE det, den är awesome och borde vara obligatorisk (samtliga kurser!).

tar mig gärna en titt på Project Euler. kan man nog lära sig en del i.
och det du säger med "vanliga" program m.m, så kommer jag säkert att skapa flertal sådana, men hoppas även på att kunna ta mig an något större projekt, men det är väl en fråga om personlig utveckling på den fronten. men bra att veta att jag ändå har möjligheten att skapa enklare men som ändå är användabara/underhållande. för programmering och kodande tycker jag mig kunna läsa helt okej, det är mest luckorna i mattekunskap jag har grubblat över.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world:
Those who understand binary, and those who don't.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Som flera andra har skrivit är ett programmeringsinriktat teknikprogram en utmärkt början, se till att läsa ordentligt med matte och fysik bara så att du får bra med valmöjlighet sedan. Har själv gått teknik med inriktning på spel- och internetprogrammering, läste upp till matte E och fyisk B (Ma D o Fy B är typ grundkrav för en Högskole./Cevilingengör efter åt).

Okej, A=lättast, B=svårare osv. Är det så? Hoppas du förstår.
Nu på högstadiet gick jag ut 8an med A/B i mattebetyg och C i fysik och B i teknik. Så jag lär ha en bra grund när jag börjar nian och jag lär inte sänka mina betyg

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Heztio:

tar mig gärna en titt på Project Euler. kan man nog lära sig en del i.
och det du säger med "vanliga" program m.m, så kommer jag säkert att skapa flertal sådana, men hoppas även på att kunna ta mig an något större projekt, men det är väl en fråga om personlig utveckling på den fronten. men bra att veta att jag ändå har möjligheten att skapa enklare men som ändå är användabara/underhållande. för programmering och kodande tycker jag mig kunna läsa helt okej, det är mest luckorna i mattekunskap jag har grubblat över.

Jajo. Vid stora program kan det ju vara bra att kunna matte. Du kan ta hjälp av det för att beskriva informationsflödet och rekursionsanrop och se vart det skär sig. Men vid såna program är det ännu viktigare att förstå kompilatorer och hur processorn fungerar på maskinnivå

När jag läste på gymnasiet (NV) så läste jag MatteData inriktning tredje året. I de valbara kurserna så hade samtliga de 5 senaste åren valt: Matte fördup 1, Matte fördjup 2, Fysik B.

För att svara lite mer på det du skrev om att man inte kommer ihåg något mellan kurser. Det kanske skiljer sig lite mellan högskolorna. Där jag läser så tycker jag dock att det var logiskt uppbygt. Även om man inte kommer ihåg alla detaljer mellan varje år så har du löst en diffekvation förut, så kan du nog dra dig till minnes ungefär hur man skulle göra, vilket räcker för många.

Missar man en kurs är ju inte det hela världen heller, då man ofta har chans att lära sig det momentet man inte riktigt greppade i nästa kurs (om den då bygger på den man missade) och sedan sätta tentan i den första kursen eftersom man förstått vad det egentligen handlar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Okej, A=lättast, B=svårare osv. Är det så? Hoppas du förstår.

Japp, när jag gick. Nu är det nytt system, 1, 2, 3.. osv på samma modell. Vad gäller matte finns det ju Diskret också.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Som andra skriver så beror det ju väldigt mycket på vad du ska programmera.
Jag använder dagligen väldigt mycket matte och matematikrelaterade konstruktioner, långt över gymnasiekunskaper.

Dock kräver programmering i sig knappast några direkta matematikkunskaper som förkunskapskrav, men däremot dyker behovet upp snabbt i många tillämpningar/projekt.
Sedan är det också, som andra också påpekar, mycket svårt att dra en gräns för vad som är programmering och vad som är matematik. Drar man det till sin spets så skulle man kunna klassificera all programmering som matematik. Det är ju i grunden bara manipulering av ettor och nollor i datorn...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Den mattematiken man nyttjar mest är helt klart diskret mattematik (boolean logic). De vanliga AND/OR används ju konstant och man kan göra mycket kul med UNION etc. Sedan beror det på vad man sysslar med. Jag jobbar med order- och finanssystem så jag håller på med mycket prisberäkningar och bokföring. Ingen avancerad mattematik. Ibland undrar jag om jag någonsin kommer få nytta av all matte jag läst. Det känns inte som tex transformteori kommer vara så användbart i mitt yrke

BTH har mycket bra utbildningar inom programvaruutveckling, hela skolan kretsar kring det. När det gäller forskning så är de faktiskt ett av de erkänt bästa lärosätena i världen. De fick en utmärkelse i början av året då de rankades 6a i världen och 1a i EU av Journal of Systems and Software.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Det beror ju också på vad man skriver för program. Du löser ju uppgifter genom att skapa algoritmer. Jag är själv rena matte-analfabeten och jag måste kämpa varje gång det blir komplicerat... Men man blir ju hela tiden bättre, men det går inte att komma ifrån att matte är en del av programmering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Om man känner att man vill komma ikapp eller att man kanske måste läsa in vissa ämnen innan man ger sig på högskola,n kan jag rekommendera ett tekniskt basår. Har flera polare som gått det på både KTH och Chalmers. Själv gick jag inte det och kände glappet mellan matten på gymnasiet och högskolan. Men de som gått tekniskt basår, har (oftast) tyckt att det hjälpt till mycket.

Permalänk
Medlem

Programmering och matte hör ihop men inte rakt av, för en del programmering behöver du en förståelse för hur saker räknas ut (speciellt inom 3D programmering) men du behöver faktiskt inte kunna räkna "for shit" för att programmera.
En dator är en stor mini-räknare när man verkligen bryter ner den och kollar bakom all fancy-pancy UI m.m. du som programmerare gör inga uträkningar själv men du måste ha en viss förståelse för en hur det funkar, men du behöver inte på långa vägar kunna speciellt avancerad matte om du inte tänkt ge dig in för att göra fysik-modeller eller liknande och då är det mer ett krav av det du faktiskt ska visa, inte själva programmeringen.
Sedan så är det några filosofiska likheter med en matematiker och en programmerare men de anpassar den filosofin lite olika, i grund och botten är båda problem-lösare och båda jobbar ofta med saker som i sin helhet är extremt svårt att greppa helt samtidigt så de bryter ner det i mindre delar, förenklar och tar en del i taget, båda använder sig av funktioner, abstrakta representationer och annat roligt men hur de sakerna ser ut på pappret när man skriver ute det sedan är väldigt olika.

Tekniskt sett klarar sig en programmerare utan matte om han bara vet formlerna och det är ju bara en fråga om att gå till närmaste matte nörd och sno hans formel-samling ^^ du måste faktiskt inte kunna räkna ut det, bara veta hur du ska bryta ner det.

T.ex. Att räkna ut vart en pil hamnar verkar väldigt svårt tills man som programmerare inser att du behöver inte göra skit mer än att göra en funktion för varje variabel du vill ska räknas in och åter igen kräver det bara att du har ett hum och google för att lista ut hur varje variabel ska räknas ut.

Som programmerare är det bättre att ha förståelse för matte och veta hur vissa saker appliceras men du måste inte faktiskt kunna räkna, som anekdot så jag gick i gymnasiet (Teknisk-IT inriktning) med en kille som nu jobbar som programmerare och han har lite dyskalkyli och även sifferblindhet (stackarn har även dyslexi i både svenska och engelska så han har haft riktig otur, men det finns ju rättstavning) så nej du måste inte vara ett matte-geni för att klara programmering, det underlättar att han ett bra hum resten kan du lösa med google

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Programmering och matte hör ihop men inte rakt av, för en del programmering behöver du en förståelse för hur saker räknas ut (speciellt inom 3D programmering) men du behöver faktiskt inte kunna räkna "for shit" för att programmera.
En dator är en stor mini-räknare när man verkligen bryter ner den och kollar bakom all fancy-pancy UI m.m. du som programmerare gör inga uträkningar själv men du måste ha en viss förståelse för en hur det funkar, men du behöver inte på långa vägar kunna speciellt avancerad matte om du inte tänkt ge dig in för att göra fysik-modeller eller liknande och då är det mer ett krav av det du faktiskt ska visa, inte själva programmeringen.
Sedan så är det några filosofiska likheter med en matematiker och en programmerare men de anpassar den filosofin lite olika, i grund och botten är båda problem-lösare och båda jobbar ofta med saker som i sin helhet är extremt svårt att greppa helt samtidigt så de bryter ner det i mindre delar, förenklar och tar en del i taget, båda använder sig av funktioner, abstrakta representationer och annat roligt men hur de sakerna ser ut på pappret när man skriver ute det sedan är väldigt olika.

Tekniskt sett klarar sig en programmerare utan matte om han bara vet formlerna och det är ju bara en fråga om att gå till närmaste matte nörd och sno hans formel-samling ^^ du måste faktiskt inte kunna räkna ut det, bara veta hur du ska bryta ner det.

T.ex. Att räkna ut vart en pil hamnar verkar väldigt svårt tills man som programmerare inser att du behöver inte göra skit mer än att göra en funktion för varje variabel du vill ska räknas in och åter igen kräver det bara att du har ett hum och google för att lista ut hur varje variabel ska räknas ut.

Som programmerare är det bättre att ha förståelse för matte och veta hur vissa saker appliceras men du måste inte faktiskt kunna räkna, som anekdot så jag gick i gymnasiet (Teknisk-IT inriktning) med en kille som nu jobbar som programmerare och han har lite dyskalkyli och även sifferblindhet (stackarn har även dyslexi i både svenska och engelska så han har haft riktig otur, men det finns ju rättstavning) så nej du måste inte vara ett matte-geni för att klara programmering, det underlättar att han ett bra hum resten kan du lösa med google

Håller inte med. Jag tycker att siffer-matte inte är riktig matte utan mer typ räkning. När man t.ex. beskriver något med en funktion ser jag som riktig matte.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

I just programmering av spel är matten viktig. För typ vanliga program och dylikt är det inte särskilt viktigt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

Tänkte säga att om man vill syssla med typ spelprogrammering så bör man inte välja inriktningen webbutveckling på gymnasiet. Det är bättre att välja programmering som individuellt val och välja något mer högskoleförberedande som teknikvetenskap. För Matten och fysiken är A - Ö inom 3D programmering generellt skulle jag säga

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk
Medlem

Inte läst tråden, men för att göra ett kort och snabbt svar:

För spel, ja, avancerad matte och fysik.

Annars: nej.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.